Jump to content
MAINOS

Kannattaako lupaukseen luottaa?


-VF-

Recommended Posts

Muutama kuukausi sitten osaston- ja ylihoitaja kysyi, kiinnostaisiko minua pieneen projektiin osallistuminen. Vaihtelun vuoksi päätin hommaan suostua, kyseessä olisi päivätyötä virka-aikana, joten pitää sellaistakin joskus kokeilla. Koska kyseessä on päivätyö, niin tulotasohan tulisi tippumaan koska vuorotyölisiä ei tulisi lainkaan. Ylihoitaja sanoi, että ilman muuta tämä ansionmenetys korvataan. Katsotaan paljon olet viime vuonna lisiä tehnyt ja sen mukaan annetaan henkilökohtaista palkanlisää. No tämä sopi minulle, päivätyö josta saa kolmivuorotyön palkan. Suostuin hommaan.No, meni muutama viikko ja tuli sähköpostia ylihoitajalta. Ei onnistu tuollainen järjestely, saat 300 euroa kuukaudessa peruspalkan päälle. Olivat sitten muiden ylihoitajien yms. kanssa päätyneet tällaiseen ratkaisuun. No, mitään kirjallista lupausta tästä aikaisemmasta palkka-asiasta en saanut, joten päätin niellä ylpeyteni ja suostuin hommaan.Kollega toiselta osastolta olikin sitten saanut kirjallisena tämän saman lupauksen, että vuorotyölisien menetys korvataan täysimääräisesti laskemalla keskiarvo viimeisen vuoden aikana tehdyistä lisistä. Kollegalle oli joskus opetettu, että kirjalliset lupaukset esimiehen taholta ovat pitäviä ja että niihin voi luottaa. Tätä samaa olin minäkin ajatellut viime päiviin asti.Luottamusmieheen otettiin yhteyttä ja hänen kanssaan kollega marssi pomon puheille, olihan hänellä mustaa valkoisella asiasta, eikä pomo ollut missään vaiheessa kiistänyt ettei olisi moista luvannut.No sitten kävikin hassusti. Tässä keskustelussa kävi ilmi, että ei sillä kirjallisella lupauksella ole mitään arvoa, koska tällä kyseisellä ylihoitajalla ei ole valtaa antaa moisia lupauksia. Eli hän voi luvata vaikka kuun taivaalta ja jos sitä uskot, niin se jää duunarin tappioksi. Ei sitä uutta pestiä kuulemma tarvitse ottaa vastaan jos ei ehdot miellytä. No, me sentään pidettiin omista lupauksistamme kiinni ja suostuttiin ottamaan homma vastaan. Kyllä meille sitten luvattiin 350 euroa palkanlisää.Mitä tästä opittiin? No ainakin se, että esimiehen kirjallinen lupaus on yhtä arvokas kuin se paperi johon lupaus on kirjattu. Ja toinen asia mikä opittiin on se, että vain kunnallisessa sairaalamaailmassa voidaan valita n. 400 ihmisen esimieheksi henkilö joka ei tiedä millaisin valtuuksin hän virassaan on. 8)Loppukaneettina vielä sellainen tieto, että tätä uutta hommaa olen tehnyt kaksi kuukautta ja vieläkään sitä 350 euron palkanlisää ei ole kuulunut...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei helvetti. Mihin tässä voi luottaa. Kai te nyt lopetatte ne hommat samantien? Pitäs varmaan pyytää aina työsopimukset allekirjoitettaviksi ennenkuin aloittaa, ne ainakin on pitäviä. Jättikö luottamusmies asian tohon? Kannattasko pistää kuitenkin mailia liiton lakimiehelle? Mulla on suora osoite himassa jos tarviit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis jotenkin tuntuu et joku vastuuhan tällä henkilökohtaisen lisän lupaajallakin tässä on. Ei kai nyt voi tosiaan tyyliin olla et voi voi? Ihan pikkasen tulee taas mieleen et köyhää kusetetaan....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juup, kyllä mä tossa vaiheessa heittäisin sillä Oberonilla seinää ja sanoisin että pitäkää tunkkinne. Ei muuta ku iso pyörä pyörimään sinne liittoon.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei helvetti. Mihin tässä voi luottaa. Kai te nyt lopetatte ne hommat samantien? Pitäs varmaan pyytää aina työsopimukset allekirjoitettaviksi ennenkuin aloittaa, ne ainakin on pitäviä. Jättikö luottamusmies asian tohon? Kannattasko pistää kuitenkin mailia liiton lakimiehelle? Mulla on suora osoite himassa jos tarviit.
No me nyt tehdään niitä hommia kun lupauduttiin niihin töihin. Työ sinäänsä on ihan mielenkiintoista ja vaihtelua hoitotyöhön joten sitä tekee ihan mielellään.Luottamusmiehen kanta oli se, että asia on voi voi, koska ylihoitajalla ei ole valtuuksia luvata mitä se meni lupaamaan, joten asia on sillä selvä.Pistä Osku mulle sen liiton lakimiehen yhteystiedot niin otan sinnepäin yhteyttä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No me nyt tehdään niitä hommia kun lupauduttiin niihin töihin.
Nii-i ja teille lupauduttiin maksamaan siitä paljon enemmän liksaa. Jos ne ei pidä lupauksiaan, miksi te pidätte?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No me nyt tehdään niitä hommia kun lupauduttiin niihin töihin.
Nii-i ja teille lupauduttiin maksamaan siitä paljon enemmän liksaa. Jos ne ei pidä lupauksiaan, miksi te pidätte?
No mun mielestä VF perusteli sen seuraavassa lauseessaan, mut sä lyhensit lainausta ihan liikaa. 8)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun mielestä VF perusteli sen seuraavassa lauseessaan, mut sä lyhensit lainausta ihan liikaa. 8)
Joo huomasin kyllä mutta jos ne rikkoo sopparit niin mä olisin tehny vastapalveluksen ihan periaatteesta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luottamusmiehen kanta oli se, että asia on voi voi, koska ylihoitajalla ei ole valtuuksia luvata mitä se meni lupaamaan, joten asia on sillä selvä.

Pistä Osku mulle sen liiton lakimiehen yhteystiedot niin otan sinnepäin yhteyttä.

Eikse LM edes yrittänyt jeesata? Saahan YH neuvoteltua paremman palkan jos vain haluaa, vai olenko käsittänyt väärin?

Ota aluksi Pääluottamusmieheen yheyttä jos se jeesais? Ja sit liittoon jonon jatkoksi...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun mielestä VF perusteli sen seuraavassa lauseessaan, mut sä lyhensit lainausta ihan liikaa. 8)
Joo huomasin kyllä mutta jos ne rikkoo sopparit niin mä olisin tehny vastapalveluksen ihan periaatteesta.
No niinhän se tietysti on, että jos työnantajapuoli ei noudata sopimuksia, niin miksi meidän pitäisi? Täytyy viedä asiaa eteenpäin ihan periaatteestakin. Kyllä tavallisen rivisairaanhoitajan tulisi voida luottaa ylihoitajan sanaan ja lupaukseen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luottamusmiehen kanta oli se, että asia on voi voi, koska ylihoitajalla ei ole valtuuksia luvata mitä se meni lupaamaan, joten asia on sillä selvä.Pistä Osku mulle sen liiton lakimiehen yhteystiedot niin otan sinnepäin yhteyttä.
Eikse LM edes yrittänyt jeesata? Saahan YH neuvoteltua paremman palkan jos vain haluaa, vai olenko käsittänyt väärin?Ota aluksi Pääluottamusmieheen yheyttä jos se jeesais? Ja sit liittoon jonon jatkoksi...
Kollega otti luottamusmieheen yhteyttä ja se tuli mukaan neuvotteluun ylihoitajan kanssa. Loppujen lopuksi se kannaksi jäi se, että asialle ei voi mitään. Ylihoitaja oli luvannut jotain mitä se ei voi pitää. Kuulemma nämä henkilökohtaiset palkanlisät päättää johtavat ylihoitajat ja toimialajohtaja ja muut isot pamput.Täytyy alkaa asiaa nyt ajamaan eteenpäin. Sen verran nihkeää on yrittää elää pelkän peruspalkan turvin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

asia vaan eteenpäin, ettei kyseinen ylihoitaja pääse kuin koira veräjästä. ei kyseisessä asemassa oleva ihminen voi luvata sellaista mihin hänellä ei ole valtuuksia. kyllä työntekijän on voitava luottaa esimiehen sanaan...prkle...taas kun ollaan hoitoalalla ja "kutsumustyössä", asia unohdetaan ja nuollaan haavoja...

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti kannattaa viedä asia liittoon. Ei ole MITENKÄÄN MAHDOLLISTA että ko. asemassa oleva henkilö ei tiedä mihin hänen valtuutensa riittävät. Enkä oikein usko sitäkään etteivätkä YLIHOITAJAN valtuudet riittäisi päättämään tuollaisesta asiasta (sen tiedän että osastonhoitajan valtuudet eivät moiseen riittäisi, mutta että ylihoitaja...) mikä sitten on oikeastaan osastonhoitajan ja ylihoitajan ero jos se ei näy valtuuksissa?Haiskastaa "vähän" suunnitellulta jutulta, joko hän on tahallaan luvannut sellaista jota tietää ettei pysty pitämään, tai sitten asia on päätetty "selittää" tällä tavalla kun on ylihoitajien kesken keksitty ettei tälläiseen ole "varaa"..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti kannattaa viedä asia liittoon. Ei ole MITENKÄÄN MAHDOLLISTA että ko. asemassa oleva henkilö ei tiedä mihin hänen valtuutensa riittävät. Enkä oikein usko sitäkään etteivätkä YLIHOITAJAN valtuudet riittäisi päättämään tuollaisesta asiasta (sen tiedän että osastonhoitajan valtuudet eivät moiseen riittäisi, mutta että ylihoitaja...) mikä sitten on oikeastaan osastonhoitajan ja ylihoitajan ero jos se ei näy valtuuksissa?
Siinäpä se, me kun eletään täällä yliopistosairaalamaailmassa ja pikkupomoja on joka sormelle. Ylihoitajakin tuntuu olevan sellaista tusinakamaa jolla ei ole todellista valtaa kuten jossain keskussairaalassa saati sitten pienessä tk:ssa missä on tasan se yksi ylihoitaja. Tuo kolmensadan palkanlisä kuulostaa lähinnä vitsiltä kun tietää että topicin aloittaja on varmaan tottunut vähintään tuplaten samaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päivitystä asiaan. Liiton puolelta asiaan ei voitu oikein puuttua. Lupaus on lupaus, mutta sellaisen ihmisen lupaus ei merkitse mitään kellä ei ole valtaa lupailla asioita.

Palkka-asiasta piti hoputtaa ja soitella/sähköposteilla. 16.11. saamme takautuvasti palkanlisän joka 10.7. oli kirjallisesti luvattu. Että näin Meilahdessa.

Nyt on vielä epäilys, että eräässä toisessa palkka-asiassa meikäläistä on vedätetty. Siihen palaan piakkoin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saamme takautuvasti palkanlisän joka 10.7. oli kirjallisesti luvattu.

Eikös asia o sitten kunnossa? :)

Juu, asia on kunnossa. Hieman kieltämättä "harmitti" odottaa luvattua palkkaa neljä kuukautta, mutta se ilmeisesti kuuluu asiaan.  :o

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onpa kyllä ollut häikäilemätöntä toimintaa.. tuollainenhan on melkein kuin suora viesti esimiehiltä, että työpanostasi ei arvosteta kun siitä ei olla valmiita maksamaan sovitulla tavalla vaikka itse olet tehnyt rahallisen uhrauksen työnantajasi eduksi. Tulee kyllä kanssa mieleen, että miksi pidät sopimuksesta kiinni omasta puolestasi (omaksi tappioksesi) kun ei työnantajakaan pitänyt omaa lupaustaan angry.png

Se on kyllä harmittavan totta että nykyään raha määrää kaikesta ja on joka asiassa ensisijalla, tai siis lähinnä nämä säästämiskysymykset.. työllä ei tosiaan tunnu olevan enää mitään arvoa.

Ja harmittavan usein nämä kierot esimiehet tuntevat ne porsaanreiät jotka systeemissä on ja osaavat taitavasti kiertää lakipykäliä omaksi edukseen niin että työntekijä ja liittokin ovat sen kaiken edessä voimattomia :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onpa kyllä ollut häikäilemätöntä toimintaa.. tuollainenhan on melkein kuin suora viesti esimiehiltä, että työpanostasi ei arvosteta kun siitä ei olla valmiita maksamaan sovitulla tavalla vaikka itse olet tehnyt rahallisen uhrauksen työnantajasi eduksi. Tulee kyllä kanssa mieleen, että miksi pidät sopimuksesta kiinni omasta puolestasi (omaksi tappioksesi) kun ei työnantajakaan pitänyt omaa lupaustaan angry.png

Soitin liittoon ja kysyin, että voinko lopettaa työnteon. Lähettivät seuraavanlaisen vastauksen:

Kysymys:

hoitaja rekrytoitu kesän alussa ATK-projektiin ja silloin ensin luvattu SIY lisät eli, että palkka ei laske ja neuvottelujen jälkeen 350€ palkanlisää. Projekti alkanut jo 14.8.2006. Vielä ei ole saatu luvattua palkkaa. Voiko keskeyttää työnteon kunnes palkka on maksettu??

Vastaus:

Työtä ei voi keskeyttää. Teidän on vaan jatkettava neuvotteluja luottamusmiesten johdolla ja vaatia palkkasaatavillenne korkoa ensimmäisestä maksupäivästä lukien.

Eli pakko se oli töitä tehdä vaikka luvattua palkanlisää ei kuulunutkaan.

Suoraan sanottuna mulla ei ole enää penniäkään kiinni tässä työpaikassa ja lähden samantien muualle kunhan jotain mielenkiintoista ilmenee. Ja nyt on jotain pientä kiikarissakin.  :o

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aijaii ku meil on hampaaton liitto (=me jäsenet)  angry.png

Ja nyt on jotain pientä kiikarissakin.  :o

"Pientä"?  :) Uus mersu peffan alle, liksaa tuplaten ja äijien hommiin? 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaus:

Työtä ei voi keskeyttää. Teidän on vaan jatkettava neuvotteluja luottamusmiesten johdolla ja vaatia palkkasaatavillenne korkoa ensimmäisestä maksupäivästä lukien.

Juuri näin. Käräjät on tappelemista varten ja työpaikka työntekoa. Menee äkkiä maine hankalana ja työtä vieroksuvana tekijänä, mikäli alkaa työmaalla tappelemaan.

VF:n pointti kattella jottain muuta on ymmärrettävä. Onhan palkka duunarille SE jokapäiväinen asia.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...