Jump to content
MAINOS

Mitä ottaa huomioon työskennellessä ulkomaisen potilaan kanssa?


Vieras: murmeli

Recommended Posts

Vieras: murmeli

Myönnän heti alkuun, että teen koulu tehtävää(eivät tule mihinkään hienoon tutkielmaan vaan viiden minuutin suuliseen esitykseen), johon kaipaisin teiltä jo työtä tekeviltä konkreettista näkökulmaa. Itse kun olen ollut harjoittelussa vasta kerran ja täälläpäin Suomea törmää harvoin toisista kulttuureista tuleviin. Kirjoissa tuntuu olevan kaikkee hienoo sepostusta, kuinka kohdata eri kultturien ihmisiä hoitotyössä, mutta tuntuu siltä, että ne ovat vain hienoja ajatuksia, eivätkä toteudu käytännössä. Eli siis; mitä tulisi ottaa huomioon kun työskentelee ulkomaalaisen potilaan kanssa? Lähinnä siis tarkoitan sitä miten viestintä sujuu, onko esimerkiksi siellä Etelä-Suomessa mahdollisesti tulkkeja käytössä vai kommunikoitteko vain kehon kielellä? Tulisiko opetella eri kultturien tavallisimpia käytöstapoja ettei tulisi sekavia tilanteita, esim. joissakin maissa ei miehen sovi katsoa naista silmiin, jollei ole tämän aviopuoliso? Kuinka etäältä tai läheltä olisi sopiva puhua? Onko tullut sekaannuksia sanojen merkityksen erilaisuudessa?Voitte kertoa ihan omakokemianne tilanteita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kannattaa ensimmäisenä perehtyä sen maan kulttuuriin pintapuolisesti josta potilas on. Ja monesti uskaltaa myös kysyä ja kannattaakiin kysyä jotta vältyttäisiin loukkaamasta toisia puolin ja toisin... On olemassa tulkkikeskus josta on aina löytynyt tulkki tilanteeseen kuin tilanteeseen (harvemmat kielet yleensä puhelintulkkauksena). Omaiset voi tulkata tietty jos on kyse kiire tilanteesta mutta muuten en tätä itse suosittele. Huonoja kokemuksia siitä ettei omaiset kerro asioita potilaalle niin kuin ne on koska haluavat suojella potilasta. Yleensä tietty voi luottaa mutta niin piti voida tässäkin tilanteessa....Linkin takaa löytyy aika hyvä opas maahanmuuttajan kohtaamiseen. On ollut hyvä apu useammankin kerran...Kannattaa tutustua! Sisältää paljon tärkeitä yhteistietoja ja lähdemateriaalia ;)www.pkshp.fi/default.asp?link=1206.1

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa tutustua potilaan kulttuuritaustaan kuten edellinen mainitsi. Jos vaan on aikaa ja mahdollisuus - aina ei ole. Jollei löydy yhteistä kieltä pt:n kanssa niin selostan toimenpidettä tehdessä tekemiseni silkalla suomella, katson silmiin, hymyilen ja olen ystävällinen. Mielestäni niillä pääsee useimmiten hyvään tulokseen. Kun yhteinen kieli totaalisesti uupuu niin olen havainnut, että helposti hoitotoimenpidettä tehtäessä puhutaan potilaan "ohi" tai "yli" eli mielestäni parempi tapa olisi katsoa välillä myös potilasta silmiin vaikka keskustelu esimerkiksi kahden potilasta hoitavan hoitajan välillä käytäisiin suomeksi.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Linkin takaa löytyy aika hyvä opas maahanmuuttajan kohtaamiseen. On ollut hyvä apu useammankin kerran...Kannattaa tutustua! Sisältää paljon tärkeitä yhteistietoja ja lähdemateriaalia  8)

www.pkshp.fi/default.asp?link=1206.1

Selailin tuota tekstiä ja siellä on kyllä kohtia joiden oikeellisuutta kummastelen  :- .. islamin kohdalla on paljon asioita, joiden oikeellisuus kannattaisi tarkistaa. Jos olettaa tekstin olettaa olevan oikein, niin ei kannata ihmetellä jos potilas onkin eri mieltä asioista kun tekstin jutut eivät taida perustua uskontoon vaan eri kulttuureista poimittuihin juttuihin.. jotkut kun ovat jopa islamin opetuksien vastaisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selailin tuota tekstiä ja siellä on kyllä kohtia joiden oikeellisuutta kummastelen  :- .. islamin kohdalla on paljon asioita, joiden oikeellisuus kannattaisi tarkistaa. Jos olettaa tekstin olettaa olevan oikein, niin ei kannata ihmetellä jos potilas onkin eri mieltä asioista kun tekstin jutut eivät taida perustua uskontoon vaan eri kulttuureista poimittuihin juttuihin.. jotkut kun ovat jopa islamin opetuksien vastaisia.

Kerros vähän tarkemmin mikä siellä kummastuttaa?? Kun ite lukee tekstiä niin sokeana ettei sieltä ymmärrä virheitä mutta jos sulla on tietoa enemmän aiheesta niin kerros meille muillekin... Että vältyttäs turhilta konflikteilta  8)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selailin tuota tekstiä ja siellä on kyllä kohtia joiden oikeellisuutta kummastelen  :- .. islamin kohdalla on paljon asioita, joiden oikeellisuus kannattaisi tarkistaa. Jos olettaa tekstin olettaa olevan oikein, niin ei kannata ihmetellä jos potilas onkin eri mieltä asioista kun tekstin jutut eivät taida perustua uskontoon vaan eri kulttuureista poimittuihin juttuihin.. jotkut kun ovat jopa islamin opetuksien vastaisia.

Kerros vähän tarkemmin mikä siellä kummastuttaa?? Kun ite lukee tekstiä niin sokeana ettei sieltä ymmärrä virheitä mutta jos sulla on tietoa enemmän aiheesta niin kerros meille muillekin... Että vältyttäs turhilta konflikteilta  8)

Muakin kiinnostaisi tietää mitkä ne virheet on. Luin pikaisesti sen Islam-osuuden ja olen aina luullut asioiden olevan jotakuinkin niin, mitä tuossa tekstissä luki.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selailin tuota tekstiä ja siellä on kyllä kohtia joiden oikeellisuutta kummastelen  :- .. islamin kohdalla on paljon asioita, joiden oikeellisuus kannattaisi tarkistaa. Jos olettaa tekstin olettaa olevan oikein, niin ei kannata ihmetellä jos potilas onkin eri mieltä asioista kun tekstin jutut eivät taida perustua uskontoon vaan eri kulttuureista poimittuihin juttuihin.. jotkut kun ovat jopa islamin opetuksien vastaisia.

Kerros vähän tarkemmin mikä siellä kummastuttaa?? Kun ite lukee tekstiä niin sokeana ettei sieltä ymmärrä virheitä mutta jos sulla on tietoa enemmän aiheesta niin kerros meille muillekin... Että vältyttäs turhilta konflikteilta  8)

Muakin kiinnostaisi tietää mitkä ne virheet on. Luin pikaisesti sen Islam-osuuden ja olen aina luullut asioiden olevan jotakuinkin niin, mitä tuossa tekstissä luki.

Jos Krintinuskoa tunnustavissa tai edes protestanttisissa liikkeissä ei ole selvää yhdemukaisuutta sairastamiseen, kuolemaan yms. liittyvissä asioissa, niin olisiko ihme jos islamistisissa liikkeissä/suunnissa olisi jotain eroja näissä asioissa...?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selailin tuota tekstiä ja siellä on kyllä kohtia joiden oikeellisuutta kummastelen  :- .. islamin kohdalla on paljon asioita, joiden oikeellisuus kannattaisi tarkistaa. Jos olettaa tekstin olettaa olevan oikein, niin ei kannata ihmetellä jos potilas onkin eri mieltä asioista kun tekstin jutut eivät taida perustua uskontoon vaan eri kulttuureista poimittuihin juttuihin.. jotkut kun ovat jopa islamin opetuksien vastaisia.

Kerros vähän tarkemmin mikä siellä kummastuttaa?? Kun ite lukee tekstiä niin sokeana ettei sieltä ymmärrä virheitä mutta jos sulla on tietoa enemmän aiheesta niin kerros meille muillekin... Että vältyttäs turhilta konflikteilta

Muakin kiinnostaisi tietää mitkä ne virheet on. Luin pikaisesti sen Islam-osuuden ja olen aina luullut asioiden olevan jotakuinkin niin, mitä tuossa tekstissä luki.

Jos Krintinuskoa tunnustavissa tai edes protestanttisissa liikkeissä ei ole selvää yhdemukaisuutta sairastamiseen, kuolemaan yms. liittyvissä asioissa, niin olisiko ihme jos islamistisissa liikkeissä/suunnissa olisi jotain eroja näissä asioissa...?

Dino on siinä mielessä oikeassa, että eroja varmasti on.. mutta ne eivät välttämättä liity uskontoon itseensä vaan ennemminkin jonkun alueen paikallisiin tapoihin eikä silloin asian pohjana olekaan enää uskonto vaan tavat. Näitä voi olla joskus vaikeaa erottaa, mutta ei kannata tehdä oletuksia yhdestä maasta tulleen muslimien tapojen perusteella (varmaan pätee yhtä hyvin muihinkin uskontoihin) sillä toisesta maasta tullut voikin toimia ihan eri tavalla. Kenties olisikin parempi kysyä henkilöltä itseltään miten suhtautuu johonkin asiaan.. vaikka uskonto jotain määrittelisikin niin yksilö saattaa tehdä omat valintansa. Ettei sen monimutkaisempaa  8)

Tässä jotain omiin silmiini tökänneitä asioita.. ja hiukan kommenttia niistä. Osa on ihan pilkunviilausta kyllä..

Artikkelissa: Aina ennen rukoushetkeä pestään kädet, kasvot, jalat ja alapesu.

Kommentti: Ennen rukousta muslimit suorittavat tosiaan pesun, mutta alapesu on tarpeen vain jos asioi vessassa ennen rukousta. Itse asiassa, muslimin tulisi suorittaa alapesu jokaisen vessassa käynnin jälkeen.

Artikkelissa: Vain suomuttomia ja evättömiä kaloja muslimit eivät syö.

Kommentti: Tämä on tietyn koulukuntasuuntauksen määräys. Osa ei noudata rajoituksia kalojen suhteen.

Artikkelissa: Kiellettyä, eli haram-ravintoa ovat mm. sian- ja hevosenliha

Kommentti: Jaa-a, hadithien mukaan hevosenlihan syöminen on sallittua, mutta aasinlihan syöminen taas ei. Liekö olisi koulukuntakohtaista eroa? Tulee vielä mieleeni, että sairaalaan tullessahan kysytään ruokavaliosta, joten eiköhän nämä asiat selviä siinä aika hyvin.

Artikkelissa: Muslimeilla on myös tiettyjä ruoka-aineita esim. maito ja kala, joita he eivät syö tai valmista yhdessä.

Kommentti: Tulee mieleeni juutalaisten ruoka-ainerajoitukset tästä kommentista.. taitanut mennä jotain sekaisin.

Artikkelissa: Paaston eli Ramadanin ajankohta vaihtelee, ja se kestää 28 – 30 päivää,

Kommentti: Ramadan-kuukausi kestää 29-30 päivää. Tästä ei ole mitään koulukuntaista eroa edes. Ramadan on muuten nyt menossa..

Artikkelissa: Kesäaikaan noudatetaan lähimmän islamilaisen maan eli Turkin aikaa.

Kommentti: Tämähän riippuu täysin tulkinnasta, kun missään ei tätä ole määritelty.

Artikkelissa:Myös tupakointia, sukupuolista kanssakäymistä ja kylpemistä rajoitetaan sen aikana.

Kommentti: Rajoitetaan? Tupakoida ei saisi eikä olla sukupuolisessa kanssakäymisessä. Kylvyssä ei sinänsä ole muita rajoituksia kuin että veden joutuminen nieluun on estettävä, muuten paasto "rikkoutuu".

Artikkelissa: Paaston aikana myös lääkkeiden käyttäminen on kiellettyä, samoin kuin virtsa ja verinäytteiden antaminen.

Kommentti: Virtsanäytteiden antaminen ja verinäytteiden ottaminen ei millään lailla vaikuta paastoon, koska siinä ei anneta ravintoa/nesteitä.

Artikkelissa: Tosin potilaan sairauden mukaan näistä voidaan tarvittaessa joustaa.

Kommentti: Sairas kun on oikeutettu olemaan paastoamatta.

Artikkelissa: Muslimit pitävät poikalapsia tyttöjä arvokkaampana.

Kommentti: Pitää hyvinkin paikkansa joissain kulttuureissa, mutta itse asiassa uskonnon omat tekstit kieltävät lasten suosimisen sukupuolen perusteella.

Artikkelissa: Usein muslimi toivoo, että vakavasta sairaudesta ei puhuta potilaan vaan omaisten kanssa, jotka kertovat

tiedon potilaalle haluamallaan tavalla.

Kommentti: Tämä lienee hyvin yksilökohtaista eikä sillä ole tekemistä uskonnon kanssa...

Artikkelissa: Ensi kerran muslimimies saattaa naisen lääkäriin, ja henkilökunnan

tulee puhutella ensin miestä, sen jälkeen naista.

Kommentti: No, tällä tavoin sitten saattaa tulla loukanneeksi jota kuta kun tämä ei perustu kuitenkaan uskonnon määräyksiin, kulttuurinen tapa voi hyvinkin olla.. mutta on hyvin kyseenalaista esitellä tämä uskonnon määräyksenä. Itse vetäisin herneet nenuun.

Artikkelissa: Musliminaiset eivät mielellään kättele miehiä, antaudu keskusteluun heidän kanssaan

tai ole suorassa katsekontaktissa.

Kommentti: Kättelemisestä uskonto antaa kyllä ohjeistuksensa ja vastakkaisten sukupuolten ei tulisi kätellä toisiaan, jos eivät ole läheistä sukua. Mutta tuo keskustelu.. turhanpäiväinen keskustelu on asia erikseen, mutta jos ollaan hoitotoimenpiteessä niin se on aivan eri asia.

Artikkelissa: Tahatonta lapsettomuutta pidetään rangaistuksena.

Kommentti: Ei uskonnon itsensä mukaan, mutta yksittäinen ihminen voi kyllä asian näin mieltää.

Artikkelissa: Potilaan halutessa imaani voidaan kutsua

keskustelemaan uskonnollisista asioista.

Kommentti: Tämä nyt on täydellistä pilkunviilausta, mutta imaan tarkoittaa arabiaksi uskoa. Tässä kohtaa tarkoitetaan mitä ilmeisemmin imaamia.

Olen kai hirmuinen pilkunviilaaja  :) mutta kenties oleellisin asia, joka kannattaa huomioida on tuo miten toimitaan hoidettaessa vastakkaista sukupuolta. Vaikka uskonto määrittelee esimerkiksi kättelyasian, niin joku saattaa tarjota itse kätensä ja silloin olisi omituista, jos ei itse antaisikaan kättään. Toisaalta jos puhuu naisen ohi miehelle ja nainen on hoidettava, niin siitäkin voi tulla konfliktia.

Eiköhän näissä kulttuurien kohtaamisissa ole avoimuus se asia, jolla selviytyy parhaiten. Perustietämystä kannattaa tietysti pyrkiä hankkimaan, mutta täytyy myös osata seurata sitä miten yksilöt toimivat eikä tehdä olettamuksia heidän puolestaan.

muoks. Ramadanin "säännökset" koskevat siis päiväsaikaa, aamunkoitosta auringonlaskuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino on siinä mielessä oikeassa, että eroja varmasti on.. mutta ne eivät välttämättä liity uskontoon itseensä vaan ennemminkin jonkun alueen paikallisiin tapoihin eikä silloin asian pohjana olekaan enää uskonto vaan tavat. Näitä voi olla joskus vaikeaa erottaa, mutta ei kannata tehdä oletuksia yhdestä maasta tulleen muslimien tapojen perusteella (varmaan pätee yhtä hyvin muihinkin uskontoihin) sillä toisesta maasta tullut  voikin toimia ihan eri tavalla. Kenties olisikin parempi kysyä henkilöltä itseltään miten suhtautuu johonkin asiaan.. vaikka uskonto jotain määrittelisikin niin yksilö saattaa tehdä omat valintansa. Ettei sen monimutkaisempaa  8)

Eiköhän näissä kulttuurien kohtaamisissa ole avoimuus se asia, jolla selviytyy parhaiten. Perustietämystä kannattaa tietysti pyrkiä hankkimaan, mutta täytyy myös osata seurata sitä miten yksilöt toimivat eikä tehdä olettamuksia heidän puolestaan.

Kiitos tarkasta ja monipuolisesta vastauksesta! Hyvä että herää keskustelua positiivisessa hengessä  :)

Niin kuin sanoit ja oli tuolla aiemminkin todettu, parasta olisi pystyä keskustelemaan potilaan kanssa aiheesta ja saada häneltä se yksilöllisin tieto. Mutta kun tämä ei aina ole mahdollista niin hyvä että on olemassa jotain kirjallistakin tietoa....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...