Jump to content
MAINOS

trakeostomia potilas


Mamu

Recommended Posts

Ulkokanyyli pestiin pari kertaa viikossa ja tarvittaessa useamminkin, jos oli limaa erittyi runsaasti.  Uusi kanyyli vaihdettiin muistaakseni parin viikon välein....

Pestiinkö ulkokanyyli sen ollessa kaulassa vai otettiinko se pois?

Otettiin pois.  Potilas pystyi hengittelemään huoneilmalla pelkän reijän kautta sen aikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sen verran tiedän että sisäkanyyli otetaan pois ja pestään.

Itse olen tottunut n. kerran viikossa ottamaan ulkokanyylin pois ja laittamaan uuden. Joko ihan uuden paketista tai edellisellä viikolla pestyn ja sen jälkeen steriiliin hanskaan pakatun.

Käytäntöjä steriliiliteetin suhteen on useita. Koska trakea ei ole steriili voi sitä hoitaa pestyin käsin / tehdaspuhtain hanskoin. Joissain paikoissa imetään jopa steriilin hanskan kanssa, mutta itse käytän teollisuuspuhtaita sekä kanyylin vaihdossa että imuissa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaako tuo sisäkanylin putsaus, että otatte kokonaan sen kanyylin pois sieltä henkitorviavanteesta huh.gif

Itse olen hoitanut vain yhtä trakeostomialasta ja hänellä on yksiosainen, kuffiton kanyyli. Sen meillä vaihtaa vaan lääkäri.

Itse kanyylia ei siis sen kummemmin hoideta, puhdistetaan vaan iho siitä avanteen ympäriltä. Plus imut kertaa usein vuorokaudessa.

Mistä saisin hyvän lähteen näistä trekeostomioista, kiinnostaisi !

Liisa

P.S: Laitatteko aina steriilinhanskan toiseen käteen ??

Sisäkanyyli otettiin tältä potilaalta pois ja huuhdeltiin astianpesuaineella lämpimän veden alla. Ihon hoito reijän ympäriltä tietysti myös huomioitiin. Tämä potilas pystyi siis hengittelemään ihan hyvin myös ilman sitä kanyylia ja trakeostomia pysyi hyvin auki vaihtojen ja pesujen yhteydessä.

Ihan tehdaspuhtaita käsineitä hoitojen yhteydessä käytettiin...

Muokkaus:Lainaus korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen sairaalassa hoitamassa trakaripotilaita, ja heille kanyylin vaihtaa aina anestesialääkäri vaihto tapahtuu 3-4 viikonvälein. Hiukan siitä riippuen kuinka limainen potilas on ollut, jolloin cuffin ympärille ja kanyylin sisälle kertyy limaa ja toiminta vaikeutuu. Vaihdossa mukana hoitaja, joka avustaa toimenpiteessä, mutta ei saa sitä itse tehdä ellei ole aivan pakko eli jos kanyyli lähtee irti. Tosin meillä kaikki potilaat ovat hengityskoneessa eivätkä elä yhtään, jos kanyyli lähtee irti, koska ei ole yhtään omaa hengitystä. Joten potilaiden kanssa joutuu olemaan aika varovaisesti ettei letkut jää kirstyksiin. Sisäkänyylin puhdistus tarkoittaa sitä, että se tosiaan otetaan pois kanyylin sisältä ja puhdistetaan saippualla ja kuumalla vedellä. Töissäni pystyn myös sisäkanyylin decottamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Täytyy ensi kerralla tarkistella tuota kanyylia vähän tarkemmin. Se kyllä näyttää otenin siltä, että olisi yksi osainen. Se vaihdetaan 3-4 viikon välein kokonaan. Pakkauksesta pääsenkin varmasti parhaiten asiaa tiirailemaan  ;D.

Ja tuolla imetään tehdaspuhtain hanskoin.

Olenkin miettinyt, kun imuja on joskus useita tunnissa, että niiden steriilien hanskojen laittamisessa täytyy oppia aika näppäräksi, kun tuntuu että kiireessä ei meinaa saada sitä tavallistakaan nopeasti käteen !

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Anteeksi, että puutun tähän linkkiin omalla kokemuksella. ::)

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Miehellä oli intb.putki yli viikon ja sitten jouduttiin tekemään hätäleikkaus trakeostomian tekemiseksi kun hän meinasi tukehtua limaansa. Käsittääkseni keuhkokuume oli jo päässyt kehittymään.

Kestokanyylien puhdistuksesta on sellainen kokemus, että sisäputken poistamisessa puhdistuksen ajaksi kannattaa olla tarkkana. Potilas yritti poistaa limaa nielustaan henkäisemällä ja sain kaiken puvulleni. Olisi tietysti pitänyt olla suojaessu, seuraavalla kerralla oli. Hyvä, että niistä hopeisista kanyyleista on luovuttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi, että puutun tähän linkkiin omalla kokemuksella. ::)

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Miehellä oli intb.putki yli viikon ja sitten jouduttiin tekemään hätäleikkaus trakeostomian tekemiseksi kun hän meinasi tukehtua limaansa. Käsittääkseni keuhkokuume oli jo päässyt kehittymään.

Meillä trakariraja on 7 vrk.

Mitä tulee pneumoniaan, niin en tiedä olenkohan nähnyt yhtäkään tehohoitopotilasta, jolle ei olisi päässyt "ventilaattoripneumoniaa " kehittymään. Ikävä, mutta erittäin tavallinen tehohoitokomplikaatio.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Anteeksi, että puutun tähän linkkiin omalla kokemuksella. >:D

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Miehellä oli intb.putki yli viikon ja sitten jouduttiin tekemään hätäleikkaus trakeostomian tekemiseksi kun hän meinasi tukehtua limaansa. Käsittääkseni keuhkokuume oli jo päässyt kehittymään.

Meillä trakariraja on 7 vrk.

Mitä tulee pneumoniaan, niin en tiedä olenkohan nähnyt yhtäkään tehohoitopotilasta, jolle ei olisi päässyt "ventilaattoripneumoniaa " kehittymään. Ikävä, mutta erittäin tavallinen tehohoitokomplikaatio.

Hyvä linkki se muuten oli, näin tiedon tarpeiselle . Ja yleensäkin nuo suositukset ovat suosituksia, tilanteet ratkaisee ?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitä pitää ottaa huomioon hoidossa kun potilaalla on kuffillinen trakeostomiakanyyli

Osa noista (ainakin lihasdystrofia potilaista) pitää kuffia yöllä täynnä. (Täytteenä joko ilmaa tai aquaa.) kuffi kun on täynnä niin puhuminen on vaikeaa. Potilaskohtasista ohjeista löytyy kyllä tiedot tms.

Be a ninja, feel no pain

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Anteeksi, että puutun tähän linkkiin omalla kokemuksella. :nauraa:

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Miehellä oli intb.putki yli viikon ja sitten jouduttiin tekemään hätäleikkaus trakeostomian tekemiseksi kun hän meinasi tukehtua limaansa. Käsittääkseni keuhkokuume oli jo päässyt kehittymään.

Meillä trakariraja on 7 vrk.

Mitä tulee pneumoniaan, niin en tiedä olenkohan nähnyt yhtäkään tehohoitopotilasta, jolle ei olisi päässyt "ventilaattoripneumoniaa " kehittymään. Ikävä, mutta erittäin tavallinen tehohoitokomplikaatio.

Hyvä linkki se muuten oli, näin tiedon tarpeiselle . Ja yleensäkin nuo suositukset ovat suosituksia, tilanteet ratkaisee ?

Liisa

Juu, on se hyvä linkki ja tulostin sen itselleni jos vaikka joskus tarvitsisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Ja saisikos jotain lähdettä vai faktatietoa tuosta. Oma kokemus on että 7-10 vrk. Duokkarin tehohoito-opas puhuu indikaationa yli 14-21 vrk:n hengityslaite ja/tai vieroitus.

Hyvä, että niistä hopeisista kanyyleista on luovuttu.

Ei ole luovuttu. Olen hoitanut sellaista.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Ja saisikos jotain lähdettä vai faktatietoa tuosta. Oma kokemus on että 7-10 vrk. Duokkarin tehohoito-opas puhuu indikaationa yli 14-21 vrk:n hengityslaite ja/tai vieroitus.

Hyvä, että niistä hopeisista kanyyleista on luovuttu.

Ei ole luovuttu. Olen hoitanut sellaista.

Mistä saisin hyvän lähteen näistä trekeostomioista, kiinnostaisi !

http://personal.fimnet.fi/laaketiede/kaisu.tapiovaara/trakeostomia_miksi_ja_miten.htm

Luin tuolta, että hopeakanyyleitten valmistus on lopetettu..toki niitä on käytössä. Itsekin puhdistin viime kesänä kyseisenlaista kanyylia ja tuoksu oli tosi metallinen ja putki vihersi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Linkistä pisti silmään tehohoitopotilaan trakeostomia. Intub.putken käyttö kahta pv kauemmin ei olisi suositeltavaa koska se lisää tehohoitopotilaan riskiä kuolla esim. Pneumoniaan

Tehohoito on yleisestikin sen verran "kajoavaa" hoitoa, että riskit on tavallista vuodeosastoa suuremmat koko ajan... Se onko suurempi riski antaa potilaan hapettua huonosti vai antaa intubaatioputken olla kauemmin pneumonian uhalla, on aika helppo ratkaista teho-osastolla... On tietty tärkeää muistaa nämä suositukset, mutta eipä kai putkea anneta olla muutenkaan turhan takia  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Niin no tässä tapauksessa, mistä kerroin, intubaatioputki ärsytti enemmän. Vitkuttelivat trakeostomian tekoa odottaessaan potilaan selviävän happiviiksillä. Tässä tapauksessa jouduttiin kutsumaan leikkaustiimi hätäisesti koolle koska potilas meinasi tukehtua. Kanyylin asentamisen jälkeen potilas piristyi vuorokaudessa niin, että kanyyli voitiin poistaa parin päivän päästä. Se oli kuitenkin vähemmän kurkkua ärsyttävä kuin intub. putki. Hengittämistä autettiin sitten kanyylin kautta.

Leikkaus siirtyi myös kiireen takia kolmella päivällä kun ei saatu anestasialääkäriä paikalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eikös trakari (ainakin hätätrakari) ärsytä ja aiheuta huomattavasti enemmän "vahinkoa" kuin hallitusti tehty intubaatio? Trakarin suurin etuhan on ymmärtääkseni se, että kuolleen tilan osuus vähenee?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

no minä en sitä tiedä mutta kyseinen potilas oli ns. herkkäkurkku muutenkin ja se putki alkoi haitata kun hän alkoi tulla tajuihinsa ja alkoi yskimään kamalasti sitä putkea pois. Välillä koitettiin laittaa hengityslaite pois päältä mutta happisaturaatio laski alle 90:n. Tajunnan taso ei ollut vielä riittävä.  Ei se tainnut nyt ihan hätätraktari olla. Porukka löytyi kasaan noin 20:ssä minuutissa :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen enimmäkseen ollut tekemisissä noiden hopeakänyylien kanssa. Valitettavasti niiden valmistus todellakin on lopetettu. Hopeakanyylissä ei  (meillä olevissa malleissa ainakaan) ollut sisäkänyylejä. Kanyyli vaihdettiin kerran vuorokausessa, käytön jälkeen pestiin ja keitettiin.

Ja noi hopeakanyylit todellakin muuttuvat ajan myötä harmaiksi/vihertäviksi - ihan kuuluu hopean luonteeseen se.

Kanyylin vaihto on helppo homma ja meillä se kuuluu hoitajille.

Jos potilaalla on kuffillinen muovitrakari ts. trakari ei ole ollut vielä kauaa, niin silloin sen vaihtaa lääkäri.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun aikoinaan tein töitä hengityshalvauspotilaan hoidossa, oli potilas kytkettynä hengityskoneeseen ja käytössä oli muovinen trakeakanyyli, jossa oli erikseen sisäkanyyli. Sisäkanyyli vaihdettiin useampia kertoja päivässä ja ulkokanyyli noin 3-4 viikon välein.

Silloin ulkokanyylin ja gastrostoomakatetrin(MicKey) vaihto kuului mun tehtäviin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noi kuffittomat muovikanyylit sisäkanyyleineen meidänkin hospitaalissa vaihtaa hoitaja. Lähärit vissiin enimmäkseen, kun enemmän ehtivät kentällä olemaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa keskustelua käyty tuolla hh-ketjussakin :nauraa: LH/SH vaihtaa kotona sekä kuffilliset että kuffittomat trakarit. Hopeakanyyleitakin olen vaihtanut, niitä onneksi saa vielä jotain kautta ihan mittatilaustyönä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...