Jump to content
MAINOS

trakeostomia potilas


Mamu

Recommended Posts

MAINOS

Hmmm... kuffia ei saa tyhjentää, kanyyliä ei saa poistaa tai tukkia... :-X Ei vaan, trakarihan on potentiaalinen infektioportti, joten puhtausasiat tulee ekana mieleen. Tarkenna hiukan, mitä haluat tietää?

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm... kuffia ei saa tyhjentää, kanyyliä ei saa poistaa tai tukkia... :-X Ei vaan, trakarihan on potentiaalinen infektioportti, joten puhtausasiat tulee ekana mieleen. Tarkenna hiukan, mitä haluat tietää?
onko siinä kuffissa jotain että se pitää esim kerran päivässä tyhjentää tai tarkistaa tai jotain, mulla on sellainen mielikuva että siinä oli jotain muistettavaa  :-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ÄLÄ TYHJENNÄ!!Korkeintaan pese sisäosa. Mutta hei, jos olet menossa hengityshalvauspotilaan kotiin, sinua koulutetaan asiaan 1-3 päivää. Muuten työpaikkakoulutus.Älä sooloile! Jos et osaa/ymmärrä trakareista mitään, älä mene sitä silloin sörkkimään, ennen kuin olet varma!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hengityshalvauspotilaita hoitaneena voin kertoa sen, että kuffi tyhjennetään pari kertaa päivässä yleensä. Syynä se, kun nämä potilaat ei pysty nielemään ja limat ei mene normaalisti alas, kuffin tyhjentäminen auttaa liman valumisessa ja sitten se voidaan imeä trakeakanyylin kautta pois. Kuffissa on ilmaa max 10ml. Riipuu siitä miten iso kanyyli on ja se viruu käytössä sinne voi lisätä vain 1/2 ml ilmaa ylimääräistä. Ohjeet on potilaskohtaiset ja varmasti se kerrotaan sulle paljonko tällä potilaalla on ilmaa kuffissa. Kuffi pitää kanyylin paikallaan ja yhtä tärkeä on trakeanauha se ei saa olla liian löysällä. Hyvä väli on kun yksi sormi mahtuu alle. Muuten trakeakanyyli liikkuu herkästi ja aihettaa yskänpuuskia. Kun trakeaa imetään ilma otetaan pois, ruisku voi jäädä paikalleen sitä ei tarvitse irroittaa kuffista, annetaan hetken aikaa olla n 2min ja imetään( kuffia täyttämättä)  katetrilla. Sinulle opetetaan, että imuväli voi olla vain se muutama sekuntti jolloin olet irroittanut hengitysletkun trakeakanyylistä, kone kyllä huutaa silloin kun olet ylittänyt ajan ja sitten hopi hopi letku kiinni trakeaan ja sitten imet suusta ja lopuksi täytät ilmalla takaisin. Aluksi voi vaikuttaa monimutkaiselta, loppujen lopuksi tosi simppeli homma kun sen oppii. Sisäkanyyli pestään yleensä pari kertaa päivässä ja samalla kun toinen sisäkanyyli otetaan pois samalla uusi tilalle ja kone kiinni letkuun takas. Taas on aikaa vain se hengitysväli. Ulkokanyylin vaihtaa anestesialääkäri hengityskone potilaille n 3kk välein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ulkokanyylin vaihtaa anestesialääkäri hengityskone potilaille n 3kk välein.
Itse joskus hengareita hoitaneena todettakoon, että meillä se oli korvalääkäri joka sen vaihtoi ja senkin vai pari ekaa kertaa, sen jälkeen me hoitajat. Lääkäri vaihtoi sitten kerran vuodessa vähän niinkuin kontrollina.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Miten trakeostomiapotilaalle voi antaa lisähappea?

Monellakin tapaa... Työntää happiletku sinne rööriin, käyttää keinonenää... Jos on koneessa niin vääntää ruuvista lisää...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on koneessa kohta, johon happiletku yhdistetään. Tällöin pot saa 100% o2

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä täällä kirjoittaneiden kanssa siitä, että trakarin kanssa ei saa sooloilla. Toisekseen haluaisin sanoa, että jos käy vaikka niin, että et saakaan uutta sisäkanyylia paikalleen, älä yritä loputtomiin vaan luota siihen, että kyllä happi kulkee myös ilman sisäkanyylia. Joku toinen henkilö voi sitten hiukan myöhemmin huolehtia sisäkanyylin laittamisesta.

Kuffille ei muuten välttämättä tehdä mitään, koska joillakin potilailla se on tyhjänä. Aina kannattaa katsoa, että kuffi on vapaana, eli esim. ei peiton alla kiristyksissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisekseen haluaisin sanoa, että jos käy vaikka niin, että et saakaan uutta sisäkanyylia paikalleen, älä yritä loputtomiin vaan luota siihen, että kyllä happi kulkee myös ilman sisäkanyylia. Joku toinen henkilö voi sitten hiukan myöhemmin huolehtia sisäkanyylin laittamisesta.

miksi ilma ei kulkisi ilman sisäkanyylia huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miksi ilma ei kulkisi ilman sisäkanyylia huh.gif

Lähinnä ajattelin rauhoitella niitä, jotka yrittävät kerta toisensa jälkeen tunkea sisäkanyylia trakariin ajatellen, että homma ei vaan voi toimia ilman sisäkanyylia ja sitten hätääntyvät. Tällainen ohje itselleni annettiin ensimmäisessä tiimissäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kummassakaan ringissä missä olen ollut, ole ollut mitään sisäkanyyleja. Toisessa paikassa pyrittiin käyttämään kuffillisia, mutta jos ei onnistunut sitä laittamaan, niin sitten kuffittomia. Toisessa paikassa pelkästään kuffittomia ja molemmissa tapauksissa oli jonkinmoinen (ei nyt kaaaamea) kiirus laittaa joku piuha reikään. Reikä kun kramppasi niin että oli vaikea hengitellä sitä kautta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Trakea- kanyyleita on aikas monenlaisia riippuen potillaan koosta ja trakea haavasta kaulalla. Asiaan vaikuttaa myös se pystyykö potilas puhumaan. Jos potilaalla on cuffillinen kanyyli sitä pitää tyhjentää pari kertaa vuorokaudessa jo senkin takia että se tekee yhtä lailla painehaavoja henkitorveen jos cuffissa on aina täydet ilmat. Joillakin potilailla ei cuffiisa pidetä paljoa ilmaa jotta hän pystyy puhumaa. Trakaea -kanyyli vaikuttaa puhumiseen koska se menee äänihuulien ohitse jolloin ilma ei liikuuta niitä. Cuffi myöskin pitää kanyylin hiukan paikoillaan vaikka muutenhan se on kaulanauhalla kiinni kaulan ympäri. Sisäkanyyli ei sekään ole pelkäästän turha vekotin joillekin potilaille koneenarvot on säädetty niin että hänellä on sisäkanyyli ja jos sen ottaa pois niin arvot muutuu eikä ilma kulje samalla tavalla keuhkoihin. Sitten on olemassa samanlaisia sisäkanyyleitä, joissa on olemassa puhuomiaisuus, jolloin potilaan puhe pääsee tulemaan kanyylin kautta jossa on reikiä.  Sisäkanyyliin kannattaa laittaa jotain liukastetta vaikka Clyseriiniä, jotta sen saa helpommin paikoileen ja lähteen myös helpommin pois putsausta varten.  Sisäkanyylin saa helpoiten paikoillen niin että laittaa se käyräpää alapäin eli niin kun se siellä kokoajan on eikä käännä sitä mitenkään.  Tässä jotain ohjeita joita olen oppinut kantapään kautta ja kysellyt vuoden kokemuksella neljästä eri henkkaripotilaasta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useissa trakaripakkauksissa on mukana se sisäkanyyli (ja paaaljon muuta roinaa). Ulkokanyylia vaihtaessani olen usein pohtinut sitä, miksi joku käyttää sellaista. Tyhmä kysymys mutta: Mitä hyötyä on sisäkanyylista?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useissa trakaripakkauksissa on mukana se sisäkanyyli (ja paaaljon muuta roinaa). Ulkokanyylia vaihtaessani olen usein pohtinut sitä, miksi joku käyttää sellaista. Tyhmä kysymys mutta: Mitä hyötyä on sisäkanyylista?

ulkokanyylin vaihtoväli pitenee, kun sisäkanyylia pestää eikä ulkokanyyli silloin karstoitu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle kun tämä sisäkanyyliasia on vieras, niin kuinka usein se pestään? Kuinka usein ulkokanyyli vaihdetaan/pestään?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ulkokanyylin vaihtoväli on 4 viikkoa ja sisäkanyyli pestään joka imun yhteydessä, tarvittaessa useamminkin jos tuntuu että siihen on jotain kerääntynyt.  Pari kertaa on meillä käynyt niin että sisäkanyyli on ollut pois jonkun aikaa ja ulkokanyyli on karstoittunut tukkoon niin että on ollut vaikeuksia saada imukatetri läpi - siinä ei sitten muu auta kuin vaihtaa koko kanyyli  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Väännätkö vielä rautalangasta, että useinkos sitten imette? Oma vähäinen kokemukseni nimittäin on kertonut, että imuja tulee vähintään kahden tunnin välein.

Karstoittumiseen muuten auttoi lämminhöyrykostutin yöksi (ja muiksi paikalla olo ajoiksi) ja sitten sopiva nenä muuten.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs kotihoidon asiakas oli trakeostomoitu, hänellä oli sisäkanyyli käytössä. Kävimme aamuin illoin pesemässä sisäkanyylin ja samalla suoritettiin imut. Asiakas itse (tai hänen omainen) imi päivän aikana itse jos tarvetta oli. Ulkokanyyli pestiin pari kertaa viikossa ja tarvittaessa useamminkin, jos oli limaa erittyi runsaasti.  Uusi kanyyli vaihdettiin muistaakseni parin viikon välein....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ulkokanyyli pestiin pari kertaa viikossa ja tarvittaessa useamminkin, jos oli limaa erittyi runsaasti.  Uusi kanyyli vaihdettiin muistaakseni parin viikon välein....

Pestiinkö ulkokanyyli sen ollessa kaulassa vai otettiinko se pois?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Tarkoittaako tuo sisäkanylin putsaus, että otatte kokonaan sen kanyylin pois sieltä henkitorviavanteesta huh.gif

Itse olen hoitanut vain yhtä trakeostomialasta ja hänellä on yksiosainen, kuffiton kanyyli. Sen meillä vaihtaa vaan lääkäri.

Itse kanyylia ei siis sen kummemmin hoideta, puhdistetaan vaan iho siitä avanteen ympäriltä. Plus imut kertaa usein vuorokaudessa.

Mistä saisin hyvän lähteen näistä trekeostomioista, kiinnostaisi !

Liisa

P.S: Laitatteko aina steriilinhanskan toiseen käteen ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...