Jump to content
MAINOS

Hoitajille syytteet kuolemantuottamuksesta


OldOne

Recommended Posts

Iv-luvista tuossa jo onkin purpatettu, mutta entäs ns. "myrkkykaappiluvat"? Tuntuu olevan kirjava käytäntö ympäri suomenniemen, mutta tiedän sellaisiakin taloja, joissa lähi- ja perushoitajat tarvitsevat lupalapun injektioiden lisäksi myös huumausainelääkekaapilla käymiseen. Jossakin taas ei tarvita vaan kaikki saavat annostella (paitsi ei tietysti laitosapulaiset). Mitä mieltä olette, pitäisikö huumausaineiksi luokiteltavien lääkkeiden annosteluun ottaa käyttöön iv - lupia vastaava lupakäytäntö yleisesti? Kaikille ammattiryhmille? Mielipiteitä, perusteluja.. ?? Olisiko jokin tällainen osaamisen varmistus voinut pelastaa tämänkin tilanteen kehittymästä?
Yksinkertainen ja toimiva systeemi on se että laitetaan lääkekaappeihin sähkölukot ja avaus tapahtuu ainoastaan Fleximillä. Eli pääsy on ainoastaan niihin lääkkeisiin joihin on lisenssi - on sitten aivan omaa hölmöyttä jos lainailee avaimiaan sellaiselle jolla ei ko. lääkkeisiin lupia ole sillä lokiinhan jää aina avaimen omistajan sormenjälki joka on helppo tarkistaa esim. tällaisissa tilanteissa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 64
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vanhempi lähihoita taas oli saanut vastaavalta sairaanhoitajalta luvan ja avaimet kyseiseen hommaan,vaikka siihen ei ollut oikeutusta.Vanhempi lähihoitaja toimi ensi kertaa sairaanhoitajan sijaisena.
So What? Kukin toimii koulutuksensa ja työnantajan antamien valtuuksien mukaan, ei sen mukaan, ketä sijaistaa! Olen minäkin lähärinä tuurannu saikkua, mutta toiminut niillä valtuuksilla jotka minulla on lähihoitajana enkä niillä valtuuksilla jotka olisivat sijaistamallani sairaanhoitajalla! Eikös se nyt ole päivänselvää? Ei näköjään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhempi lähihoita taas oli saanut vastaavalta sairaanhoitajalta luvan ja avaimet kyseiseen hommaan,vaikka siihen ei ollut oikeutusta.Vanhempi lähihoitaja toimi ensi kertaa sairaanhoitajan sijaisena.
So What? Kukin toimii koulutuksensa ja työnantajan antamien valtuuksien mukaan, ei sen mukaan, ketä sijaistaa! Olen minäkin lähärinä tuurannu saikkua, mutta toiminut niillä valtuuksilla jotka minulla on lähihoitajana enkä niillä valtuuksilla jotka olisivat sijaistamallani sairaanhoitajalla! Eikös se nyt ole päivänselvää? Ei näköjään.
Tuo oli vain se uutinen.Ei muuta.Noin luki lehdessä.Mutta ei se todellakaan ole päivänselvää.Päinvastoin.Varsinkin kesäaikaan jolloin sijaisia on paljon,ja ne sijaiset ovat vielä opiskeljiloita niin silloin se meno tuntuu välillä todella hurjalta.Tänä menneenä kesänä jouduin muutamaan kertaan miettimään vastuulkysymyksiä kun selvisi että tuttu ensimmäisenvuoden sh-opiskeljia vastaa sijaisena välillä koko osastosta,koska on siellä yksin.Tuuraa Oh:ta ja hoitaa lääkkeet yms-.I.v juttuihin muistaakseni sai soittaa sairaanhoitajan paikalle muualta talosta,mutta muuten hoiti lääkkeet yksin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitaja koulutuksessa on pistänyt kaikkein eniten silmään tämä erilaisuus ja vaihtelu eri luokilla.Ei siis pelkästään eri kouluissa.Ei edes ole kyse mistään "pienistä" eroista.Toiset on oppisopimuksella.toiset nuorisoasteen opiskeljoita ja toiset työvoimakoulutuksen kautta tulleita.Sitten kun nämä kaikki laitetaan erikoistumisjakson alkaessa samalle luokalle niin siittäpä se riemu repeää.Välillä tuntuu että tarve lähihoitajille on niin kova että niitä pitää syytää koulusta ulos paljon aivan kuin liukuhihnalta.
Tämä aivan totta. Ainakin Helsingissä koulutetaan työpaikkakoulutuksella monesta keski-ikäisestä kodinhoitajasta lähäreitä, ohjaajana freesit koulusta tulleet teinit. Sitten ihmetyttää kun verenpaineen mittaus elohopeamittarilla tai diabetes-asiat ovat viturallaan. Sosiaalipuoli suorastaan tyrkyttää koulutusta kodinhoitajille että se saisi enemmän lääkeluvallisia ihmisiä kentälle. Ei sitä kiinnosta osaavatko he mitään, kunhan paperilla näyttää hienolta.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko kommentoida tohon lupa-asiaan.Kaveri on jollain "kotityöpalvelut tutuksi" kurssilla jossa leivotaan näitä mitkä voipi perustaa yrityksen ja toimia esim. kodinhoitajana tai siivojana. Nepä ihmetteli ääneen tupakilla, että miksei niiden koulutukseen voisi ympätä tätä lääkelupien koulutusta, niin ei tarvitsisi esim. lähihoitajaa palkata. Ne taisivat itseasiassa lähettää jonkun kyselyn aiheesta työkkäriin :oMullekkin jo tarjottiin valmistuttuani paikkaa moisesta firmasta, mutta ei toi yrittäjyys kiinnosta pätkän vertaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksinkertainen ja toimiva systeemi on se että laitetaan lääkekaappeihin sähkölukot ja avaus tapahtuu ainoastaan Fleximillä. Eli pääsy on ainoastaan niihin lääkkeisiin joihin on lisenssi
Huomaan, että ehdotuksen tekijä taitaa olla isoihin sairaaloihin tottunut.. Paljon on sairaaloita, pieniä ja suuria terveyskeskuksia, joissa edelleen eletään abloy aikaa hamaan tulevaisuuteen. Myös erikoissairaahoidon yksiköitä. Idea on sinällään hyvä ja toimiva varmistus, mutta niitä fleximejä ja sähkölukkoja ei ehkä koskaan tulla saamaan käyttöön kaikkiin niihin toimipisteisiin, joissa lääkkeitä ja myrkkyjä käsitellään. Perusterveydenhuollolle se olisi liian iso panostus kun muitakin parantamiskohteita on rutosti. Minusta osastonhoitajalla on vastuu siitä, että hän katsoo mitkä ammattiryhmät saavat tehdä mitäkin koulutuksen perusteella ja ketkä tarvitsevat erillisluvat ja mihin. Käytäntö on sovittava työyhteisössä selkeästi ja mielellään vielä aukikirjoitettava. Aihe voidaan käsitellä vaikka osastokokouksessa. Ja tästä käytännöstä on pidettävä kiinni ja tehtävä se selväksi kaikille myös sijaisten kohdalla. Ja ne luvat hankitaan sijaisille (eli varmistetaan osaaminen), jos ne niitä tarvitsee työtä tehdäkseen. Tässä ei saisi olla mitään muttia eikä jossitteluja. Osastonhoitajan on tiedettävä mitä hänen yksikössään tapahtuu ja pystyttävä luottamaan siihen, että homma hoituu asianmukaisesti.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lehdessä mainittiin kymmekertainen määrä oxanestiä.
Suuri ongelma on se, ettei ajattelukykyä tunnu löytyvän. Kymmenkertainen määrä Oxanestia... Jos nyt oletetaan, että sille vanhukselle olis ollu määrätty vaikka 3-4 mg iv, niin sehän tarkoittaa, että annettu on 30-40mg iv. Eli 3-4 ampullaa.Oho. Siinä vaiheessa pitäs aina alkaa raksuttamaan, että onkohan annos oikein, jos jotain lääkettä (varsinkin kipulääke) pitäs antaa yli yksi ampulli kerralla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lehdessä mainittiin kymmekertainen määrä oxanestiä.
Suuri ongelma on se, ettei ajattelukykyä tunnu löytyvän. Kymmenkertainen määrä Oxanestia... Jos nyt oletetaan, että sille vanhukselle olis ollu määrätty vaikka 3-4 mg iv, niin sehän tarkoittaa, että annettu on 30-40mg iv. Eli 3-4 ampullaa.Oho. Siinä vaiheessa pitäs aina alkaa raksuttamaan, että onkohan annos oikein, jos jotain lääkettä (varsinkin kipulääke) pitäs antaa yli yksi ampulli kerralla.
Meillä on oksikodonia myös 10ml eli 100mg lagenuulissa, jos tämä sankari oli sellasesta roheesti nykässy.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oho. Siinä vaiheessa pitäs aina alkaa raksuttamaan, että onkohan annos oikein, jos jotain lääkettä (varsinkin kipulääke) pitäs antaa yli yksi ampulli kerralla.
Kysymys myös herää, että kun tämä on huomattu, niin onkohan yritetty antaa naloksonia, vai vaan mietitty että "no nyt potilaan hengitys rauhottuu, varmaan kivutkin helpottaa.."
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksinkertainen ja toimiva systeemi on se että laitetaan lääkekaappeihin sähkölukot ja avaus tapahtuu ainoastaan Fleximillä. Eli pääsy on ainoastaan niihin lääkkeisiin joihin on lisenssi
Huomaan, että ehdotuksen tekijä taitaa olla isoihin sairaaloihin tottunut.. Paljon on sairaaloita, pieniä ja suuria terveyskeskuksia, joissa edelleen eletään abloy aikaa hamaan tulevaisuuteen. Myös erikoissairaahoidon yksiköitä. Idea on sinällään hyvä ja toimiva varmistus, mutta niitä fleximejä ja sähkölukkoja ei ehkä koskaan tulla saamaan käyttöön kaikkiin niihin toimipisteisiin, joissa lääkkeitä ja myrkkyjä käsitellään. Perusterveydenhuollolle se olisi liian iso panostus kun muitakin parantamiskohteita on rutosti.
Tämänkaltainen tekniikka ei paljoa enää tänä päivänä maksa. Meidänkin kuntayhtymässä vaihdettiin kaikkiin lääkekaappeihin lukot yhdellä kertaa, eli ei ole sähkölukot mitenkään isojen sairaaloiden juttuja vaan niitä asennellaan jo pikkukylien terveyskeskuksiin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oho. Siinä vaiheessa pitäs aina alkaa raksuttamaan, että onkohan annos oikein, jos jotain lääkettä (varsinkin kipulääke) pitäs antaa yli yksi ampulli kerralla.
Toi on joo ihan totta. Kun opiaateista on kyse niin yli milliltran määrät tuntuu isoilta. Tosin meidän osastollakin on käytössä Mo 2mg/ml ja 20mg/ml. Joka ikinen kerta kun vedän sitä laimeampaa ja tartten esim. 2ml:n ruiskua niin pitää tarkistaa useampaan otteeseen että olihan se vahvuus nyt varmasti oikein. Hiton tarkkana saa kyllä olla!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oho. Siinä vaiheessa pitäs aina alkaa raksuttamaan, että onkohan annos oikein, jos jotain lääkettä (varsinkin kipulääke) pitäs antaa yli yksi ampulli kerralla.
Kysymys myös herää, että kun tämä on huomattu, niin onkohan yritetty antaa naloksonia, vai vaan mietitty että "no nyt potilaan hengitys rauhottuu, varmaan kivutkin helpottaa.."
Ja oikeassahan siinä oltiinkin...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos muutenkin saa olla tarkkana lääkkeiden kanssa,niin kyllä lasten i.v.-lääkitys on mun mielestä todella taitolaji.Muutaman kerran joutunut lasten annoksia kiireessä laskemaan ja olen huomannut hyväksi keinoksi "tarkistuttaa" laskelman lääkärillä tai työkaverilla,etenkin silloin jos laittelet jotain tavallisuudesta poikkeavaa lääkettä (niin...herkästi tartun myös pharmacaan).Onneksi lääkehoito-ohjeista meillä löytyy tavallisimmille lasten lääkkeille valmiiksi lasketut annostusohjeet ;)

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran joutunut lasten annoksia kiireessä laskemaan ja olen huomannut hyväksi keinoksi "tarkistuttaa" laskelman lääkärillä tai työkaverilla,etenkin silloin jos laittelet jotain tavallisuudesta poikkeavaa lääkettä
Muistankohan mä nyt ihan väärin, kun muistelen lasten harjoittelussa että lasten iv- lääkkeet tarkisti aina 2 hoitajaa noin niinku rutiinisti...? Että kun toinen oli laskenut ne lääkelaskut ja vetäny lääkkeen ruiskuun niin sitten se vielä tsekkas toinen hoitaja.. Saatan mä kyllä olla väärässäkin, siitä on jo aikaa vuosia kun siel olin. On vaan tuommoinen mielikuva jäänyt.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran joutunut lasten annoksia kiireessä laskemaan ja olen huomannut hyväksi keinoksi "tarkistuttaa" laskelman lääkärillä tai työkaverilla,etenkin silloin jos laittelet jotain tavallisuudesta poikkeavaa lääkettä
Muistankohan mä nyt ihan väärin, kun muistelen lasten harjoittelussa että lasten iv- lääkkeet tarkisti aina 2 hoitajaa noin niinku rutiinisti...?
et muista väärin.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran joutunut lasten annoksia kiireessä laskemaan ja olen huomannut hyväksi keinoksi "tarkistuttaa" laskelman lääkärillä tai työkaverilla,etenkin silloin jos laittelet jotain tavallisuudesta poikkeavaa lääkettä
Muistankohan mä nyt ihan väärin, kun muistelen lasten harjoittelussa että lasten iv- lääkkeet tarkisti aina 2 hoitajaa noin niinku rutiinisti...?
et muista väärin.
Meillä ei rutiinia mutta mun mielestä jokainen ammattitaitoinen hoitaja näin tekee *kiillottaa sädekehäänsä*

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joensuussa luettiin syytteet terveyskeskuksen lähihoitajalle ja sairaanhoitajalle kuolemantuottamuksesta ja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Hoidossa ollut vanhus kuoli suonensisäisesti annetun lääkkeen yliannostukseen. Lääkkeen antoi potilaalle lähihoitajaopiskelija.

Syyttäjän mukaan lähihoitaja rikkoi virkavelvollisuutensa, koska hänellä ei ollut oikeutta suonensisäiseen lääkkeenantoon. Sairaanhoitajan olisi taas syyttäjän mukaan pitänyt huolehtia, että lääke annetaan oikein ja ettei lähihoitaja anna lääkettä lainkaan. Molemmat kiistää syytteet.

Lue koko juttu Iltalehdestä http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609285179991_uu.shtml

Kaikki on SH:n syytä ! Olisi seurannut tätä ihmistä enemmän jos kys. tapaus oli esim. yli-innokas opiskelija. Aikuisopiskelijoissakin löytyy niitä. Tavoitteet ja myös rajat tulee asettaa yhdessä.  Arviointia viikottain koko tiimin kanssa.

Sairaanhoitajia on jotka eivät ole perillä millä jaksolla opiskelijat ovat ja ovatko he sh vai lh opiskelijoita.

Ei voi puhua lähihoitajasta joka on oikeasti opiskelija vasta. Silti voi käyttää järkeä ja käytännön kehittyviä tuntosarviaan.

Mitä mieltä muuten opiskelijoiden ikärajasta ? Pitäisikö asettaa 17-18 vuoteen uudestaan??

muoks: Lainaukset käyttäjän toiveiden mukaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joensuussa luettiin syytteet terveyskeskuksen lähihoitajalle ja sairaanhoitajalle kuolemantuottamuksesta ja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Hoidossa ollut vanhus kuoli suonensisäisesti annetun lääkkeen yliannostukseen. Lääkkeen antoi potilaalle lähihoitajaopiskelija.

Syyttäjän mukaan lähihoitaja rikkoi virkavelvollisuutensa, koska hänellä ei ollut oikeutta suonensisäiseen lääkkeenantoon. Sairaanhoitajan olisi taas syyttäjän mukaan pitänyt huolehtia, että lääke annetaan oikein ja ettei lähihoitaja anna lääkettä lainkaan. Molemmat kiistää syytteet.

Lue koko juttu Iltalehdestä http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609285179991_uu.shtml

Kaikki on SH:n syytä ! Olisi seurannut tätä ihmistä enemmän jos kys. tapaus oli esim. yli-innokas opiskelija. Aikuisopiskelijoissakin löytyy niitä. Tavoitteet ja myös rajat tulee asettaa yhdessä.  Arviointia viikottain koko tiimin kanssa.

Sairaanhoitajia on jotka eivät ole perillä millä jaksolla opiskelijat ovat ja ovatko he sh vai lh opiskelijoita.

Ei voi puhua lähihoitajasta joka on oikeasti opiskelija vasta. Silti voi käyttää järkeä ja käytännön kehittyviä tuntosarviaan.

Mitä mieltä muuten opiskelijoiden ikärajasta ? Pitäisikö asettaa 17-18 vuoteen uudestaan??

muoks: Lainaukset käyttäjän toiveiden mukaan

Aika provo aloitus sulta tänne huh.gif

Kyseessähän ei ollut mikään yli-innokas opiskelija vaan valmis lähihoitaja, joka antoi lähihoitajaopiskelijan antaa lääkkeen.

Vaikka sh-lla on lääkekaapin avaimet ja periaatteellinen vastuu asiassa, poistaako se sen tosiasian että kyseinen lähihoitaja ei todellakaan ole tiennyt mitä tekee? Turha tässä on kenenkään alkaa omaa ammattikuntaansa puolustelemaan.

ps. se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki on SH:n syytä !

No ei kai kaikki ole SH:n syytä? Eikö suurimman vastuun kanna aina se, joka jotain tekee? Tässä tilanteessa asiaa ei voi toki opiskelijan vastuulle kaataa asiaa, vaan sen lähihoitajan joka antoi opiskelijalle luvan antaa lääkettä.

Käsittämätöntä on se, että ei esimiesasemassa olevan sairaanhoitajan tulisi olla vastuussa muiden tekemisistä. Minä en ainakaan koe olevani vastuussa osastollani työskentelevien perushoitajien toimista missään määrin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

provo tai ei  ;)  käsitin että kyseessä oli opiskelija mutta ei ollutkaan vaan valmis hoitsu. lh sitä suuremmalla syyllä pitäisi tietää mitä  saa tehdä /varmuus mitä hallitsee j a mitä ei ! !  koulussahan opetetaan tietääkseni jo mitä seurauksia tekemisillään  mm. lääkkeet

voi  olla ihmisen elimistölle..työnkuva pitäisi olla selvä tekijälle. mutta oppia ikä kaikki

kurja tämä tapaus ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään kyllä tuntuu, että lähihoitajaksi pääsee melkeinpä kuka vain. Olen kyllä välistä seurannut hämilläni näitä työvoimapoliittisia koulutuksia ja monimuoto-opiskeluita, oppisomuksia jne. Itse kolmen vuoden lh-linjan käyneenä ihmettelen, miten voi niin lyhyessä ajassa ja vähäisillä tuntimäärillä opiskella päteväksi työntekijäksi? Kolmivuotisen koulutuksen aikana lähinnä raapaistiin pintaa useista asioista, ja työelämässä on jäänyt haasteeksi itsensä kouluttaminen ja oppiminen, etenkin lääkeasioissa.

Luulin ettei missään anneta lähihoitajan käsitellä i.v.lääkityksiä, nähtävästi olen pahasti väärässä. Onneksi omalle kohdalle ei ole tällaista tapausta sattunut. Ja olisin kyllä ehdottomasti kieltäytynyt kunniasta. Meille koulutuksen aikana painotettiin tarkkaan sitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. I.v.lääkkeisiin ei missään tapauksessa ole lähihoitajalla asiaa. Ilman siis mitään erityiskoulutuksia.

Eräs ystäväni hehkutti saaneensa työharjoittelussa hoidella i.v.lääkitystä sh:n tarkkailun alaisena. Varoitin häntä saman tien, että ei kannata suostua moiseen, koska hänellä ei ole siihen mitään oikeuksia, eikä myöskään velvollisuuksia.

Itse olen ollut opiskelijoiden, ja myös sijaisten jotka ovat opiskelijoita, kohdalla hyvin tarkka näistä asioista. Insuliineja ei pistetä ilman asianmukaisia lupia. Eikä lääkkeitä jaeta. Kannattaa olla itsekin hyvin selvillä siitä, mitä oikeuksia omaan työnkuvaan kuuluu ja mitä ei.

Itse olen kerran antanut vahingossa väärät lääkkeet, siis iltapäivällä iltalääkkeet. Kyllä se oli melkoinen koulu kun selasin paniikissa lääkelistaa. Onneksi ei ollut vakavampaa kun melkeinpä samat kipulääkkeet menivät iltapäivästä ja illasta, soitin sh:lle ja varmistin miten toimia. Se on kuitenkin jäänyt elämään takaraivoon niin, että tarkistan lääkkeet moneen kertaan ennen niiden antamista, ettei sattuisi vahinkoja.

Oman töppäykseni tehdessä pyysin esimieheltä lääkepoikkeamakaavaketta, hän huiskautti kättään ja totesi ettei sitä kannata tehdä kun ei mitään vakavampaa sattunut. Aika erikoista. Eivätkö esimiehet halua saattaa tietoon, että heidän alaisensa tekevät virheitä? Kaikki me olemme ihmisiä ja jos virheitä sattuu, haluan ainakin itse ottaa niistä julkisesti täyden vastuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin ettei missään anneta lähihoitajan käsitellä i.v.lääkityksiä, nähtävästi olen pahasti väärässä. Onneksi omalle kohdalle ei ole tällaista tapausta sattunut. Ja olisin kyllä ehdottomasti kieltäytynyt kunniasta. Meille koulutuksen aikana painotettiin tarkkaan sitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. I.v.lääkkeisiin ei missään tapauksessa ole lähihoitajalla asiaa. Ilman siis mitään erityiskoulutuksia.

Siinä tapauksessa kieltäydyt melko monen ensihoitoyksikön sinulle tarjoamasta lääkehoidosta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kolmen vuoden lh-linjan käyneenä ihmettelen, miten voi niin lyhyessä ajassa ja vähäisillä tuntimäärillä opiskella päteväksi työntekijäksi? Kolmivuotisen koulutuksen aikana lähinnä raapaistiin pintaa useista asioista, ja työelämässä on jäänyt haasteeksi itsensä kouluttaminen ja oppiminen, etenkin lääkeasioissa.

Kyllä kolmessa vuodessa pitäisi pystyä opettamaan opiskelijalle sellaiset alan perusteet että hän voi mennä töihin kohtalaisen rauhallisin mielin - eihän siinä olisi mitään mieltä että kaikki opiskelisivat 5 - 6 vuotta kuten lääkärit.

Ja sitä paitsi isolla osalla tämän päivän rautaisista ammattilaisista on takanaan 1 - 2,5 vuoden opinnot 70-luvulta ja silti lääkehommat yms. sujuvat leikiten. Kyllä siperia opettaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään kyllä tuntuu, että lähihoitajaksi pääsee melkeinpä kuka vain. Olen kyllä välistä seurannut hämilläni näitä työvoimapoliittisia koulutuksia ja monimuoto-opiskeluita, oppisomuksia jne. Itse kolmen vuoden lh-linjan käyneenä ihmettelen, miten voi niin lyhyessä ajassa ja vähäisillä tuntimäärillä opiskella päteväksi työntekijäksi? Kolmivuotisen koulutuksen aikana lähinnä raapaistiin pintaa useista asioista, ja työelämässä on jäänyt haasteeksi itsensä kouluttaminen ja oppiminen, etenkin lääkeasioissa.

Työvoimapoliittisessa on 120ov:a aivan kuten kolmevuotisessa koulutuksessakin. Päivät tietenkin tuppaa olemaan pitkiä ja tehtäviä vino pino, mutta eikohän tässä kuitenkin kaikki tarpeellinen tule. Ja meillähän on lomaa viikko puoltavuotta kohden eli 2vk/vuosi... Ei tarvitse enemmälti noita lomia suunnitella tulevaisuudessa  :-

Lähinnä ihmetyttää esim. äidinkieli jossa väännetään jotain kirjallisuusesseitä, luetaan satuja ja tehdään niistä arvioita ym. "tukitärkeää". Ainakin meidän ryhmä vaihtaisi nämäkin tunnit (yht. 37h) vaikkapa lääkelaskentaan niiden  jo määriteltyjen lisäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kynnys hoitsukouluun hakeutumiseen oli kohtalaisen suuri kohdallani. Olin kuullut vanhasta perushoitajakoulutuksesta. Uudesta tiesin vähän ja monipuolisuudesta olin kuullut.

Hyväksytty hakemus velvoitti käymään psykologisissa testeissä ja haastatteluissa. Olin tervetullut opiskelemaan. Olen käynyt peruskoulun jälkeisen yht. 2,5 vuotisen lähihoitajakoulutuksen. Puoli vuotta siitä suuntautuvia opintoja.

Odotin koulutuksesta haastavampaa ja tehtävät ja projektit tarkoituksenmukaisia kursseille.

Lääkehoidon tuntemusta olisin halunnut enemmän koulutukseen. Olen itsenäisesti opiskellut lisää ja lisää vastaantulevia lääkkeitä ja ihan kiinnostuksesta.  ::) Kirjoja käytännön työn tueksi olen ostanut.  Paikallishoidot (silmätipat, voiteet..) jäävät helposti huomiotta p.o. ja i.m i.v. lääkityksien rinnalla. Vastaavaa nähnyt; Lääkityksen nimi ja microgr. / milligramma määrät jäävät listoilta sekä ajat. Käyttöaihe; kuuri??  Pillerit eivät korvaa kaikkea

Työpaikkakoulutus huolehtii työntekijän opin puutteista ja tukee. Jos ei niin niitä pyydetään ja perustellaan.

Koulussa tuli istuttua turhilla tunneilla paljon(yleisaineet) Esim. äidinkieli sitä ehtii harjaannuttaa myöh. kirjaamiskoulutuksilla.

olisin mieluiten vaihtanut ne moniin kiinnostaviin ammattiaineisiin, ( teoriaa ja käytäntöä tasaisesti). Lääkärien luentoja jne..

Kaikkinensa menettelevä koulutus- työ opettaa lisää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...