Jump to content
MAINOS

Yövarusteet


Vieras: Pulu

Recommended Posts

Yövuorot pukkaa taas päälle, odotettavissa pulun pölinää tulevina pimeinä tunteina - sikäli mikäli kaikki höpöpäätkin nukkuvat sikeästi!Ajattelin tässä kysellä, millaisia yövuorovarustuksia ihmisillä on? Jos olette kokeilleet joitain asioita, niin kertoilkaa kokemuksia. Huomaan itse että olen kehittänyt tietyn selviytymispakkauksen, kaupasta lähtee mukaan ennen yövuoroja aina lähes samat eväät! ;D Tiedän kyllä, että osa porukasta tekee yövuorot ihan pyhällä hengellä eikä voisi kuvitellakaan esim. syövänsä yöllä. Minä taas olen yömussuttaja jolla on kahvipannu kuumana pikkutunneille asti. Yön yli selviän kun minulla on: tölkki energiajuomaa, tölkki monivitamiinimehua, pari voileipää, jokin einesannos, suklaata (mieluiten tummaa), hedelmää ja jotain pikkusyötävää (kuten sanoin, mussutan öisin), nikotiinipurkkaa :-X ja väkeviä pastilleja. Edellä listatun lisäksi aloitan siis yövuoroni keittämällä pannullisen mustaa eliksiiriä ja heittämällä kitusiin napin pitkävaikutteista c-vitamiinia ja monivitamiinipillerin. Minä itse koen, että se lataus auttaa jaksamaan yön yli ja onhan sekin käsittääkseni tosiasia, että yövalvomiset koettelevat immuunipuolustusta.Viimeksi valvoessa kokeilin Vicks Red Energy - pastilleja. Jännän makuisia, mutta en kyllä tiedä oliko niillä väitettyä kahvikupposen veroista vaikutusta. Ällöttäviä röyhtäyksiä ne kyllä aiheuttivat! Kiitän virkistävää makua ja helppokäyttöisyyttä (pastilli taskusta huuleen vaikka kesken kierron) mutta moitin tuotteen jälkimaininkeja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Heti töihin mennessä vedän jo työpuvun päälle avopaidan tai suojatakin (väärinpäin molemmat). Olen tosi viluinen öisin. Limsat (colaa pääasiassa) ja kivenäisvedet tarjoaa työpaikka, samoin kiisselit, leivät, salaatit. Usein on ylimääräisiä lämpimiä ruokiakin. Toki vanukasta ja jugurtia. Joskus siinä viidentenä yönä sorrun tien toiselle puolelle heseen :-XSitten vaan hiljaiset kengät, lakana sohvalle ja lepäilemään.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen vanhaan mulla oli selkee resepti. Heti yövuoron alussa 200mg kofeiinia per os, ja sitten kello kahdelta toinen satsi. Ei kahvia, ei kolajuomia jne. Ja sitten paljon raskasta ruokaa. Nykyään olen sortunut tuolle kahvilinjalle, eli heti yövuoroon tultua kahvia pari kuppia ja sitten jotain kevyttä pöperöä, mutta ei liian kevyttä. Ja sitten aamuyöstä joku keitto tai vastaava naamariin. Selviytymispakkaukseeni kuuluu myöskin ristikkolehti tai joku hyvä kirja. Nykyään on niin paska työpaikka että ei pysty leffoja katsoa, ennen meni 3 yössä helposti.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koska massu ei kestä enää kahvia, niin olen koukahtanut Fenixiin. Kaksi pullo yössä menee. Lisäksi vihreää teetä muutama kuppi. Röökiä. Hedelmiä ja/tai vihanneksia. Makeaa syön harvoin, mut mulla on varalta kuivattuja hedelmiä, jos tekee mieli. Jos syön lämmintä, niin se on nykyään jotain vihannessoppaa. Mässäilin niin rajusti ekat 1,5 v. valvoessani, että pakko vähän kattoo, mitä yöllä mussuttaa.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla varustus vaihtelee, mutta yleensä mukana on joku voileipä, ehkä jugurttikin. Joskus joku hedelmä. Tapanani on myös viedä pussillinen karkkia muidenkin yökköjen naposteltavaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Energiajuomaa tölkki tai kaksi.Leipää,jogurttia tai muuta perusevästä.Colaa lightina sekä kahvia kuluu myös kiitettävästi. Savukkeet (ihan varuiksi vain ;D ),huulirasva ja silmätipat on useimmiten mukana.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä teen aikas vähän öitä, yleensä 1-3 kerrallaan ja harvoin niitäkin. Mukana mullakin aina lähes sama varustus: Villasukat, iso lämmin villatakki, karkkia, kivennäisvettä iso pullo. Hedelmät ja kahvin / teen tarjoo talo. Noilla pärjää mainiosti.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yövuoron pärjää kun on kahvia saatavilla (kuutisen kuppia/yö) , netti käytössä ja lukemista. Joskus otan DVD:n mukaan mutta yleensä oon huono töissä keskittymään elokuviin. Ruokapuoli on sitä mitä talo tarjoaa, nykyään vaan on jääkaappien tarjonta aivan liian leipävoittoista ja oikeaa ruokaa ei saa läheskään joka yö. Energiajuomiin en ole sortunut, mun mielestä ne on vaan pahoja kofeiinilisillä varustettuja kalliita sokerilimppareita..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pepsi-maxia, X-boxi jos on yökkö kaveri ketä kiinnostaa pelailla., elokuvia, ei omia eväitä.... joo ja netti tietty sponsored by firma

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työvuorot alkaessa tirautetaan kaffet, vähän ajan päästä vähän jotain kaffen kanssa - yleensä leipää tms. Pitkin yötä mussutetaan sitten kiisseliä, jogurttia tai muuta (osaston) jääkaapista löytyvää, muttei enää kahvia. Sitten aamuyön tiukimpina tunteina, eli kun väsättää eniten, otetaan namuja ja laittikolaa. Ja jos oikein tiukille menee, niin sitten jätskiä. Se on monet kerrat pelastanut kello viiden v*tutuksen. ;D Leffoja menee useita, mutta joskus yö menee ihan surffaillessa. Näin siis silloin kun olin vielä kolmivuorohommissa.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, täällä sitä silmät kirvellen taas törötetään.. Sitä kyllä ihmettelen, miten sitä ehtisi elokuvia katsoa!?! Ainakin joutuis usein painamaan pauselle, kun potilaat pitävät huolen siitä ettei pitkäksi aikaa synny tyhjäkäyntiä. ;D Jokaista pissattaa vuorollaan ja jos ei niitä pissata yhtäaikaa, niin sitten peräjälkeen. Uni- ja särkynappeja olen saanut tänäyönä jaella kuin bingo - palkintoja. Nyt taisi viimeinenkin puuha-pete sammua. Toivotaan, että myös pysyy unessa, eikä kukaan rymyä enää ennen aamua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ed:iä & kahvia, sit kun em. alkavat kunnolla kusettamaan on syytä tankata kivennäisvettä ettei pääse kuivumaan.. Mikäli on ollut rauhallista ollaan istuttu pihalla kaffel ja turisemas niin pysyy mieli virkeenä.Syötyä tulee milloin mitäkin, lähinnä sitä mitä jääkaappiin on jäänyt yleensä talo tarjoo ihan kohtalaiset eväät..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sänky ja hyvä lehti, yleensä TM tai vastaava, kirja ei sovellu, koska olen todella huono lopettamaan niitä kesken (ei päde ammattikirjallisuuteen). Jos (=kun) luoja (= häke) ei suo lepoa, ED + roskaruoka + nukkumista matkalla kohteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, täällä sitä silmät kirvellen taas törötetään.. Sitä kyllä ihmettelen, miten sitä ehtisi elokuvia katsoa!?! Ainakin joutuis usein painamaan pauselle, kun potilaat pitävät huolen siitä ettei pitkäksi aikaa synny tyhjäkäyntiä. :nauraa:
Pitää valita työpaikka siten että sängyssä/sohvalla ehtii koisaa muutaman tunnin vähintään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, täällä sitä silmät kirvellen taas törötetään.. Sitä kyllä ihmettelen, miten sitä ehtisi elokuvia katsoa!?! Ainakin joutuis usein painamaan pauselle, kun potilaat pitävät huolen siitä ettei pitkäksi aikaa synny tyhjäkäyntiä.  :nauraa:
Pitää valita työpaikka siten että sängyssä/sohvalla ehtii koisaa muutaman tunnin vähintään.
Joo, pitääpä muistaa kysyä seuraavassa työpaikkahaastattelussa että "onko täällä yököllä paljon tehtäviä? Ehtiikö maate? Jaa, ai ei vai, no emmä sit taida teille tullakaan.. katsellaan.." 8)Mut ihan tottaleikillään, mä pysyn paremmin virkeänä kun on koko ajan vähän jotain kevyttä puuhaa, siinä menee muutenkin koko yö nopeammin. Tupakkia kyllä kaipaa kipeästi yön pimeimpinä tunteina.. Sitäkään en ymmärrä, että jos ollaan töissä niin ei tehtäis töitä. Eli yövuoro on yksi työvuoro niinku muutkin. Tarkoitan tällä sitä, kun joskus harjoittelin semmoisella osastolla, jossa vaippoja sullottiin ihan älyttömät määrät iltaisin joka vuodepotilaan haaroväliin niin että kintut ilmassa jäivät nukkumaan ja perusteluna oli "ettei yökön tarvii vaihtaa vaippoja"! Minusta huonoin perustelu minkä opiskelijalle voi antaa..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitan tällä sitä, kun joskus harjoittelin semmoisella osastolla, jossa vaippoja sullottiin ihan älyttömät määrät iltaisin joka vuodepotilaan haaroväliin niin että kintut ilmassa jäivät nukkumaan ja perusteluna oli "ettei yökön tarvii vaihtaa vaippoja"! Minusta huonoin perustelu minkä opiskelijalle voi antaa..
Ollaan tehty välillä yökön hommia helpottamaan niin, että ollaan laitettu "fyllingit" vaipan alle. Kun yökkö tulee kuivittamaan yöllä, ei tartte kun ottaa välivaippa veke ja jatkaa matkaa. :nauraa: Tämä varsinkin näillä potilailla jotka kastelee runsaasti. Tuo lisävaippa ei myöskään aiheuta mitään "jalat ilmaan"-efektiä jos laittaa kokoa isomman tenan sinne illalla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollaan tehty välillä yökön hommia helpottamaan niin, että ollaan laitettu "fyllingit" vaipan alle. Kun yökkö tulee kuivittamaan yöllä, ei tartte kun ottaa välivaippa veke ja jatkaa matkaa.. Tuo lisävaippa ei myöskään aiheuta mitään "jalat ilmaan"-efektiä jos laittaa kokoa isomman tenan sinne illalla.
Jeps, näin sielläkin tehtiin, mutta mistään "isommasta tenasta" ei ollut kysymys vaan 3-4 palkkivaippaa punaisen teipparin sisässä. Että herää se vanhus siihen kumminkin kun vaippa avataan ja haarovälejä joudutaan ronkkimaan. Mutta pointti ihmettelyyni olikin se perustelu joka annettiin. Se tuli siihen tyyliin, että teki mieli kysyä näsäviisaasti "eikös se yökkö olekaan täällä töitä tekemässä?"  :) Ja se, että vanhusten epämukavuus oli toissijainen asia, eli käytäntö palveli jotain muuta tarkoitusta. No, se oli harjoittelupaikkanakin juuri sieltä "pahimmasta päästä", että käytännöissä ja työyhteisössä oli paljonkin reflektoitavaa.Jos yökön hommia kuitenkin oikeesti halutaan helpottaa, niin pistetään potilaille korkit takapuoleen, jos mahantoimitus on jäänyt päivällä suutariksi tai on annettu tavallista enempi laxoja! Varsinkin jos ne puetaan yöksi haalariin! Kiitos. Nimimerkillä pashatalkoolainen.  :nauraa:  :P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitäkään en ymmärrä, että jos ollaan töissä niin ei tehtäis töitä. Eli yövuoro on yksi työvuoro niinku muutkin.
Eli itse yli tuhat yövuoroa tehneenä olen jonkin verran eri mieltä asiasta. Yöaikana tehdään töitä hyvin usein minimivahvuuksilla tai jopa alle ja mielestäni yökköjen tärkein tehtävä vuodeosastolla on taata potilaille rauhallinen yö kaikin mahdollisin keinoin. Jos jotain päivystysluonteista tapahtuu niin totta kai siihen pitää ottaa kantaa mutta muuten kaikki ylimääräiset rutiinihommat, mittaukset, vaipanvaihdot ja tilastoinnit yms. pois yöltä ja keskitytään vain ja ainoastaan olennaiseen. Sillä tuntuuhan pelkkä valvominen olevan hyvin useille hoitajille niin vaikeaa että yövuoro vastaa useaa aamuvuoroa raskaudeltaan ilman ylimääräisiäkin velvotteita - etenkin meille vanheneville hoitajille...;)Ja mitä tulee yöllisiin vaippahommiin niin sivustaseuraajana olen kyllä pannut merkille että ei tänä päivänä tk:n vuodeosastolla enää yöllä vaihdeta vaippoja kuin poikkeustilanteessa. En tiedä onko tuotteet vai hoitajien ammattitaito parantunut niin paljon, mutta ainakin potilaat saavat nukkua rauhassa yönsä ja se lienee pääasia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitäkään en ymmärrä, että jos ollaan töissä niin ei tehtäis töitä. Eli yövuoro on yksi työvuoro niinku muutkin.
En allekirjoita. Yöt on potilailla nukkumista varten, ei toimenpiteitä varten. Sairaan ihmisen on levättävä, ei muuten jaksa, tätä varten hoitaja on - turvaamassa rauhallisen unen.
Eli itse yli tuhat yövuoroa tehneenä olen jonkin verran eri mieltä asiasta. Yöaikana tehdään töitä hyvin usein minimivahvuuksilla tai jopa alle ja mielestäni yökköjen tärkein tehtävä vuodeosastolla on taata potilaille rauhallinen yö kaikin mahdollisin keinoin. Jos jotain päivystysluonteista tapahtuu niin totta kai siihen pitää ottaa kantaa mutta muuten kaikki ylimääräiset rutiinihommat, mittaukset, vaipanvaihdot ja tilastoinnit yms. pois yöltä ja keskitytään vain ja ainoastaan olennaiseen. Sillä tuntuuhan pelkkä valvominen olevan hyvin useille hoitajille niin vaikeaa että yövuoro vastaa useaa aamuvuoroa raskaudeltaan ilman ylimääräisiäkin velvotteita - etenkin meille vanheneville hoitajille...:nauraa:
Kyllä ne yöt on raskaita nuoremmillekin hoitajille. Jo itse valvominen on raskasta.
Ja mitä tulee yöllisiin vaippahommiin niin sivustaseuraajana olen kyllä pannut merkille että ei tänä päivänä tk:n vuodeosastolla enää yöllä vaihdeta vaippoja kuin poikkeustilanteessa. En tiedä onko tuotteet vai hoitajien ammattitaito parantunut niin paljon, mutta ainakin potilaat saavat nukkua rauhassa yönsä ja se lienee pääasia.
Tuotteet on paremmat, imukyky on hyvä ja iho ei kärsi. Potilasta ei tarvitse enää herättää "kuivitukseen". Vaipat toki vaihdetaan jos suoli on toiminut, sitten vaikka useammastikin. Mutta kuten totesin, yöt on potilailla lepoa ja nukkumista varten - Eli se toellakin on pääasia.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaaha mulla ei mitään, en jaksa syödä illalla/yöllä mitään sitten vain väsyttää. Joten meen kait yövuoron läpi juhlamokalla sekä annoksella pyhää henkeä ja tietoisuus siitä et kyll tää yövuoro aina aamulla loppuu ja saa kellistää pään tyynyyn. :nauraa:

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lidl energiajuomaa ½ litraa. Toisinaan syön, toisinaan en. Krakkaa toi vatta, eikä tahdo oikein öisin ruuasta välittää. Vissyä menee 1,5-2 litraa yössä. Pysyy hyvästi hereillä, kun pitää laukata vessassa jatkuvalla syötöllä :nauraa:

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitäkään en ymmärrä, että jos ollaan töissä niin ei tehtäis töitä. Eli yövuoro on yksi työvuoro niinku muutkin.
Näin sanoin ja sanojeni takana pysyn, mutta tarkoitukseni taisi mennä vähän ohi kun tähän lauseeseen juuri niin paljon näytetään takertuvan. Lausahdushan on kirjoitettu itse allekirjoittaneen kyseisessä työvuorossa ollessa. En ole rinnastanut yövuoron työtehtäviä muihin vuoroihin tai väittänyt, että samoja asioita pitäis tehdä. Yövuorossa on omat tehtävänsä, kuten jokaisessa vuorossa on omat ominaispiirteensä. Viime yön valvoin työparin kanssa, joka oli saada hepulin aina kun hoitajakutsu soi tai pashankäry kävi nenään ja joutui pyllyä pesemään. Tämä saattoi kirvoittaa minussa hieman ajattelematonta ajatusten muotoilua. Minä taas koen sen niin, että olen yövuorossakin töissä ja työhöni kuuluu yölläkin vastata kutsuihin ja pestä pesun tarpeessa olevat pyllyt, että niiden omistajat voivat jatkaa levollista unta. Eli kyse on asenteesta työhön. Se yövuorolaisen työ on sitä yöunen turvaamista. Yövuoroonkin kuuluu työtehtäviä ja edellä mainittu niistä tärkein. Tarkoitin kommentillani sitä asennetta, että kyseessä on kuitenkin työvuoro jonka tarkoitus on juuri huolehtia potilaiden hyvinvoinnista ja levosta. Jos jotain asiaa selitetään sillä, "ettei yökön tarvii tehdä töitä" tai sillä että jokin "on potilaalle miellyttävämpää" niin siinä on vissi asenne-ero!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yövuoron varusteina alkuillan /-yön elokuvat, internetti ja voileipää kevyesti. Maha ei kestä kahvia öiseen aikaan. Hereillä on pysytty ajoittamalla ne vähät työt aamuyön (niille raskaimmille) tunneille. Periaatteena on että yökköä ei töistä rasiteta, valvominen on jo tarpeeksi raskasta. Tokihan akuutit tilanteet hoidetaan ja pyykkiä tulee pestyä yms. pientä tehtyä. Työpaikka keh.vam. ryhmäkoti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yövuorot alkaa....Vakievästys on aina Ed lemon light juomaa yksi pullo, täytetty patonki (ei ihan kenen tahansa valmistama...) jugurttia ja jotain namia. Meillä ei ehdi kutomaan ja lukemaan saati sitten nukkumista edes miettimään, joten mitään extra tekemistä en mukaani ota...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on yövarusteena jokin keitto/salaatti, tai no joskus jotain muuta ruokaa. Sen lisäksi leipää ja sille päällikettä ja sitten jotain hedelmää. Ja namia kaiken varalle, vaikka harvemmin tulee niitä syötyä. Niin, ja tietysti Batterya kulkee aina mukana pahan hetken varalle :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...