Jump to content
MAINOS

Verenpaineen mittaus päin peetä?


Vieras: NannaMaarit

Recommended Posts

Vieras: NannaMaarit

Millään ei mun kuuppaan mahdu, että jos flimmeriä sairastavan RR pitää sairaalaolosuhteissa ehdottomasti mitata manuaalimittarilla, -ja automaattimittareiden valmistajat sanoo että automaattisella ei voi mittaa fa potilaan paineita: tuloksiin ei voi luottaa. Niin miten pirulauta jokainen suomen FA-mummeli ja pappeli seuraa verenpaine-lääkkeiden vaikutusta automaattimittarilla kotonaan? Ja apteekissa ja terveyskeskuksissakin annetaan hymyssä suin automaatti-mittausta.... Kummallinen on maailma... :)Jos joku tietää, niin olisi kiva kuulla, miten tää voi olla näin ristiriitaista? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
-ja automaattimittareiden valmistajat sanoo että automaattisella ei voi mittaa fa potilaan paineita: tuloksiin ei voi luottaa.
Yleisin kotimittarimerkki lienee Omoron, tämä valmistaja ei ainakaan kiellä mittareiden käyttämistä arytmioissa, sanoo vain että rytmihäiriö voi vaikuttaa lopputulokseen ja pyytää ottamaan yhteyden hoitavaan lääkäriin asian tiimoilta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millään ei mun kuuppaan mahdu, että jos flimmeriä sairastavan RR pitää sairaalaolosuhteissa ehdottomasti mitata manuaalimittarilla, -ja automaattimittareiden valmistajat sanoo että automaattisella ei voi mittaa fa potilaan paineita: tuloksiin ei voi luottaa.
Muutamaan flimmeripotilaaseen olen törmännyt ja muutaman kerran olen niiltä verenpaineen mitannut, ihan automaattimittarilla, ja ihan luotettavia arvoja ne antaa. Ongelmahan on siinä, että flimmerissä epäsäännöllisen kammiosupistelun vuoksi kammioihin virtaavan veren määrä ei ole vakio, vaan vaihteleva. Systolen aikana sydämestä puristuu eteenpäin vaihtelevia määriä verta jolloin pulssiaalto tuntuu voimakkaampana tai heikompana riippuen eteenpäin virtaavan veren määrästä.Automaattiset RR-mittarit tunnistavat sitten nitä pulssiaaltoja samaan aikaan kuin mansetista paine pääsee pois ja sen pohjalta tekevät mittauksen. Nyt kun pulssiaallon voimakkuus vaihtelee lyönti lyönniltä, niin RR-arvot saattavat olla hieman epäluotettavat. Kun mitataan näiden flimmeripotilaiden verenpainetta arteriapainemittarilla, niin ei se verenpaine nyt niin kauheasti heittele että se hoitoon vaikuttaa.
Niin miten pirulauta jokainen suomen FA-mummeli ja pappeli seuraa verenpaine-lääkkeiden vaikutusta automaattimittarilla kotonaan? Ja apteekissa ja terveyskeskuksissakin annetaan hymyssä suin automaatti-mittausta.... Kummallinen on maailma... :)Jos joku tietää, niin olisi kiva kuulla, miten tää voi olla näin ristiriitaista? :)
No, joskus mitättömistä asioista tehdään ongelmia. Ja joskus joidenkin maiden lainsäädäntö vaatii sitä, että laitteiden ohjekirjoihin on kirjattava kaiken maailman turhuuksia ettei jouduta maksamaan käräjillä miljoonakorvauksia kun flimmeripotilaan verenpainearvot voivat karvan verran heitellä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

No mulle sanottiin tehtaalta että missään nimessä ei voi luottaa lukemiin... :DKysyin sen viel kaks kertaa... :)Mutta jos arteriapaine näytää fa potilaalla kuin mitä automaattimittari, niin sit se nainen puhui mulle ihan lööperiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mulle sanottiin tehtaalta että missään nimessä ei voi luottaa lukemiin... :DKysyin sen viel kaks kertaa... :)
No ne on tehtaalla liioitellut asiaa ja olleet turhan varovaisia. Samalla tavalla ne korotkoffin äänet kuuluvat eri voimakkuudella flimmerissä, eli ei se lukema ihan "tarkka" ole korvapelilläkään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Kiitos tuhannesti. ;DMutta näin ylipäätään siellä tehtaalla sais olla sellaiset tyypit puhelimessa, jotka oikeasti tietää jotain omista tuotteistaan... Yksi kardiologi on kuulema myös puhunut tästä tulosten epäluotettavuudesta, ja aion käydä kysäsemässä viel että mihin hänen ajatuksensa perustuu. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi kardiologi on kuulema myös puhunut tästä tulosten epäluotettavuudesta, ja aion käydä kysäsemässä viel että mihin hänen ajatuksensa perustuu. :)
No se perustuu siihen, että flimmerissä pulssiaallon voimakkuus vaihtelee. Mahdotonhan se on sopia, että minkä voimakkuuksinen pulssiaalto on se mistä mittaus pitää suorittaa. Siksi on turha alkaa miettimään ja pohtimaan millä mittarilla on paras mitata flimmeripotilaan verenpaine, se vaihtelee koko ajan oli mittausväline mikä tahansa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Jes!(jättää manuaalimittarit pölyttymään... ) :DOnko tääl foorumilla ollu muuten puhetta niistä uusista korkkaus-litkuista, ei siis mandriinia eikä hepariinia vaan jotain.... ihan muuta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tääl foorumilla ollu muuten puhetta niistä uusista korkkaus-litkuista, ei siis mandriinia eikä hepariinia vaan jotain.... ihan muuta?
En tieda onko ollut puhetta, mutta meilla kaytetaan vanhaan kunnon keittista.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tääl foorumilla ollu muuten puhetta niistä uusista korkkaus-litkuista, ei siis mandriinia eikä hepariinia vaan jotain.... ihan muuta?
En tieda onko ollut puhetta, mutta meilla kaytetaan vanhaan kunnon keittista.
Anteeks tyhmyyteni mut miten keittis pitää vigon auki??  :) Siis jos ei se mene infuusiona. Mä en ole kuullut mistään korkkauslitkuista myöskään.*muoks:SORRY IHAN OT...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeks tyhmyyteni mut miten keittis pitää vigon auki?? :) Siis jos ei se mene infuusiona. Mä en ole kuullut mistään korkkauslitkuista myöskään.*muoks:SORRY IHAN OT...
Tosiaan taitaa olla OT, mutta...Meilla laitetaan kanyylin paahan tallainen venttiili, jonka jalkeen kanyyli ja venttiili huuhdotaan keittiksella. Veri ei paase takaisin kanyylin sisaan hyytymaan ja tukkimaan kanyylia. Potilaille ei aina laiteta infuusiota vaan kanyyli jatetaan kaiken varalle verinaytteen oton jalkeen.http://www.bbraunusa.com/products/safsite.htmlja kanyyleina tallaisia.http://www.smiths-medical.com/catalog/peripheral-catheters/accessories/acuvance-plus-safety-catheters/acuvance-plus-safety-v.html

safsite.jpg

va_acuvance1.jpg

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka monessa paikassa käytetään PosiFlow-korkkeja? Käyttökokemuksia?Edelleen OT....
Meillä on niitä, laitan joko sellaisen tai mandariinin sen mukaan kumpi ekana käteen tulee. Kummallakaan ei yön aikana ole kerinnyt pilli mennä tukkoon, ja jos pidempään on ilman infuusiota niin silloinhan sitä kanyylia on turha siinä pitää?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta näin ylipäätään siellä tehtaalla sais olla sellaiset tyypit puhelimessa, jotka oikeasti tietää jotain omista tuotteistaan...
Tästä asiasta olen muutaman kerran kollegoiden kanssa puhunut. Kuten tuossa jo viitattiin kotimittariin, joka soveltuu hyvin verenpaineen seurantaan. Valitettavasti sama kotimittari tahtoo tunkeutua myös käytännön sairaanhoitoon, jossa sen helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus on kuin olutpullo autiomaassa; retkuun menee. Joskus olen kysynytkin, että mitä mittasit. Verenpainetta nuo ovat väittäneet mitanneensa. Ok. Hyväksytään tähän asti. Mutta entäs sitten mitä saivat tuloksena? Vastauksena oli jotain lukemia sadan ylä- ja alapuolelta sekä joku lukema pulssista. Sit alkaakin mennä vaikeeks kun kysyn, millainen se verenpaine oli. Vastauksena on niitä lukemia... Edelleenkin vaikka painotan sanaa millainen (kuvaa verenpainetta ja pulssia). Jos viitteliäällä päällä olen niin ryhdyn kyselemään, että mitä se tarkoittaa tai mitä siitä voidaan päätellä - muuta kuin että potilaalla on pulsaatio ja verenpainetta (olettaen että mittaus on tehty elävältä ihmiseltä, joka suurinpiirtein kulkee itekseen). Voitte kuvitella, että minkälaisia kysymyksiä ja huomioita kysymyksistäni mulle on alettu esittää... Kaikille sama palkka - osasi asiansa tai ei.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kuinka monessa paikassa käytetään PosiFlow-korkkeja? Käyttökokemuksia?Edelleen OT....
Meille ne ovat just vasta tulleet koekäyttöön töihin, kokemukset ovat olleet ihan hyviä, pitävät auki suonitien. Se on eri asia kuinka moni niitä tulee laittaneeksi, ihan vaan sen takia että aihe on niin uus ja osa hoitsuista kokee asian kovin hankalaksi, kun eivät ole tottuneet. Että välillä tulee niitä laitettua välillä hepariinia vanhasta tottumuksesta..

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama homma ärsyttänyt itseäkin. Miten siinä metelissä ja hälyssä joka osastolla on kuulee mitään >:(Näin tällä viikolla ORIOLAN henkilökunnalle suunnatun esitteen. Siinä huomasin automaattimittarin joka tunnistaa myös FA:n . Hintaa oli alenakin yli 80€ nimeä en muista nyt tarkastan kun menen töihin, ei ollut OMRON.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jatkan nyt tähän ketjuun....

Mustelen jossain luennolla kuulleeni että manuaalisen verenpainemittarin toimivuutta voitiin testatata siten että se kierrettiin esim. pullon ympärille ja sen jälkeen pumpattiin täyteen mahdollisten vuotojen huomaamiseksi. Oliko näin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkan nyt tähän ketjuun....

Mustelen jossain luennolla kuulleeni että manuaalisen verenpainemittarin toimivuutta voitiin testatata siten että se kierrettiin esim. pullon ympärille ja sen jälkeen pumpattiin täyteen mahdollisten vuotojen huomaamiseksi. Oliko näin?

Ihan oikein, nopea ja helppo tapa testata rr-mittari. Jos työyhteisössäsi ei olla tuollaisesta kuultu, niin limupullon paineiden mittaamisella saa ihan mukavasti tutkivia katseita osakseen...  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos työyhteisössäsi ei olla tuollaisesta kuultu, niin limupullon paineiden mittaamisella saa ihan mukavasti tutkivia katseita osakseen...  huh.gif

Hyvä. Mä olen just aloittanut uudessa työpaikassa ::).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...