Jump to content
MAINOS

Potilastietojen luovutus


Vieras: Unicornu

Recommended Posts

Vieras: Unicornu

Mulle tänään kävi töissä siten, että eri päädyssä työskentelevä työkaverini pyysi mua, että kertoisin ensihoitajille vanhuksen tiedoista, koska tunsin vanhuksen paremmin kuin hän. Vanhus oli parhaillaan hapetuksessa ja tiputuksessa. No, mä sitten kerroin ummet ja lammet ensihoitajille siitä, että miten potilaan yleistila oli kuukauden aikana mennyt huonommaksi. Potilaan sen hetkisestä akuutista tilanteesta (flimmeri + limaisuutta) mulla ei ollut tietoa, koska en ollut töissä niissä tilanteissa siinä päädyssä. Ensihoitajille ne mun antamat tiedot olisivat kait riittäneet, koska he eivät pyytäneet multa potilaspapereita. Mutta annoin silti ne heidän mukaan, koska ajattelin heidän saavan sieltä tietoa vanhuksen kokonaistilanteesta. Työkaverini myöhemmin mulle kertoi, että ensihoitajat olivat häneltä vaatineet niitä potilaspapereita mukaansa ja jopa sanoneet, että he eivät lähde kuljettamaankaan potilasta ilman niitä. Lääkärin lähete ja muut mukaan tarkoitetut paperit olivat kait sitten jotenkin puutteelliset. Työpäivän päätyttyä mulle sitten sanottiin, että en ois saanut antaa sitä potilaskansiota ensihoitajille. Perustelu: Jos ne vanhuksen paperit menisivät reissulla hukkaan, niin me emme voisi todistaa mitään esim. siinä tilanteessa, jos omainen tekisikin jostain syystä valituksen. Mulle tuosta asiasta ei ollut aiemmin kerrottu ja siksi toimin siten kuin olin aiemmassa tapauksessa nähnyt toimittavan eli potilaspaperit menivät sairaalaan asti.Mä luulen, että ne paperit tulevat omalla ajallaan takaisin työyksikköön. Mutta mua jäi kiinnostamaan, että miten paljon ensihoitajat saavat potilapapereita mukaansa? Onko heillä oikeus saada niitä? Onko käynyt siten, että ne paperit olisivat menneet hukkaan ja kuinka siinä tilanteessa sitten on toimittu? jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos ja kun meiltä lähtee potilas jatkohoitoon päivystyksenä, mukaan lähtee lähete ja jonninmoinen hoitotiedote (millasen ehtii tekemään) ja kopiot tarpeellisiksi katsotuista papereista. Kaikki alkuperäiset paperit pysyy oman lafkan sisäpuolella. Ainoa paperi alkuperäiskappaleena, potilaan mukana siirrossa, on lääkärinlähete.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu
Jos ja kun meiltä lähtee potilas jatkohoitoon päivystyksenä, mukaan lähtee lähete ja jonninmoinen hoitotiedote (millasen ehtii tekemään) ja kopiot tarpeellisiksi katsotuista papereista. Kaikki alkuperäiset paperit pysyy oman lafkan sisäpuolella. Ainoa paperi alkuperäiskappaleena, potilaan mukana siirrossa, on lääkärinlähete.
Tuo ois varmasti toimiva käytäntö. Ois vain edellisessä vuorossa olleen hoitajan pitänyt ottaa ne kopiot. Iltavuorossa olikin vain 3 työntekijää, joten emme olisi ehtineet niitä papereita kopioimaan. Mun piti pitää tiputusnestettä ylhäällä, kun ei ollut tippatelinettä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo ois varmasti toimiva käytäntö. Ois vain edellisessä vuorossa olleen hoitajan pitänyt ottaa ne kopiot. Iltavuorossa olikin vain 3 työntekijää, joten emme olisi ehtineet niitä papereita kopioimaan. Mun piti pitää tiputusnestettä ylhäällä, kun ei ollut tippatelinettä.
Tuota... pientä priorisointia ois kaivattu kenties? Tippatelineenä toimiminen ei oo niin tärkeetä etteikö ois kerinny ottaa parit kopsut mukaan. Ja jos jo edellisen vuoron aikana on tiedetty että potilas johonkin lähtee, kyllä siinä olisi pitänyt olla useampaan kertaan aikaa kopsata paperit. Eihän se kestä kun hetken.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Krissy: No, kun ei niillä ensihoitajilla ollut kuin yhteensä 4 kättä. Mä samalla kerroin asioista kuin pidin sitä tippanestettä ylhäällä. Välillä myös estin sen, että vanhus ei repis sitä happimaskia kasvoiltaan pois. Ensihoitaja kyllä lähtiessään arveli, että voi olla vanhuksen viimeinen reissu ja senkin vuoksi ne paperit oikeastaan heille annoin. Meillä se kopiokone sijaitsee alakerrassa ja niitä papereita olisi tarvittu jopa kuukauden ajalta. En osaa sitten toisen hoitajan toiminnasta sanoa mitään. Hän kait enemmän kartoitti sen hetkistä potilaan tilannetta kuin mitä kokonaistilannetta. Mutta tottakai, kun potilas toimitetaan sairaalaan yleistilan laskun takia, niin on tiedettävä kokonaisuus siitä, että miten yleistila on laskenut, eikä vain siitä miten hänelle se yleistilan romahdus on tullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse pyydän siirroille mukaan lääkärin lähetteen, ja kopiot ainakin seuraavista papereista: - mielellään viimeisin lääkärin teksti- lääkelista- hoitotyön lehti/lehdet- labravastaukset(- henkilötietolomake, jos pt ei itse pysty tietoja kertomaan)Yleensä nämä ovat kyllä valmiina kirjekuoressa, eli niitä ei erikseen tarvitse pyytää.Alkuperäisiä papereita ei oteta mukaan.Itse haluan nämä paperit mukaan sen takia, jos matkalla vaikka sattuukin jotain. Voihan kesken siirronkin tulla sellainen tilanne, että tarvitsee esim. konsultoida lääkäriä (jolloin on syytä olla kattavat esitiedot potilaasta). Tilannehan voi olla täysin "potilaasta riippumaton" (jos esim. ambulanssi joutuu osalliseksi liikenneonnettomuuteen, tms.), jolloin voi potilaallekkin sattua jotain. Jooh, myönnetään: olen välillä vainoharhainen :nauraa: :nauraa: :D

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä luulen, että ne paperit tulevat omalla ajallaan takaisin työyksikköön. Mutta mua jäi kiinnostamaan, että miten paljon ensihoitajat saavat potilapapereita mukaansa? Onko heillä oikeus saada niitä? Onko käynyt siten, että ne paperit olisivat menneet hukkaan ja kuinka siinä tilanteessa sitten on toimittu? jne.
Siihen ei kannata luottaa, että alkuperäiset potilasasiakirjat tulevat takaisin jos ne johonkin matkalle päätyvät. Alkuperäisten potilasasiakirjojen paikka on siinä sairaalassa/laitoksessa missä se potilas on ollut hoidossa kun niitä on kirjattu. Ei niitä alkuperäisiä asiakirjoja saa laittaa matkalle maailmalle. Kopioita voidaan ottaa jos niistä on hyötyä ja antaa ne matkalle mukaan. Jos alkuperäiset asiakirjat olisivat hävinneet, niin periaatteessa silloin siitä voidaan laittaa joku edesvastuuseen. Potilasasiakirjoja pitää säilyttää niin, että ne eivät häviä tai joudu vääriin käsiin.Ja näillä sairaankuljettajilla on oikeus niihin potilasasiakirjoihin joita he tarvitsevat sairaankuljetuksen aikana. Lääkärin lähetteen pitäisi olla niin kattava, että vastaanottava laitos saa siitä tarvittavat tiedot potilaasta. Käytännössä on kuitenkin ollut tapana laittaa kopiot viimeisistä sairauskertomusteksteistä. Se, mikä on riittävä määrä kopioita on kokemuksen tuoma tieto. :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ja kun meiltä lähtee potilas jatkohoitoon päivystyksenä, mukaan lähtee lähete ja jonninmoinen hoitotiedote (millasen ehtii tekemään) ja kopiot tarpeellisiksi katsotuista papereista. Kaikki alkuperäiset paperit pysyy oman lafkan sisäpuolella. Ainoa paperi alkuperäiskappaleena, potilaan mukana siirrossa, on lääkärinlähete.
Just näin homma toimii.Potilaan mukaan aina lähete,hoitosuunnitelma/kaavake,tarvittavat labrat,rtg-kuvat ja muu tarpeellinen kuten ekg.Joskus käynyt niin,että esim.labrat ei siirtovaiheessa valmiit,niin ei kun faxi laulamaan ;)

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ja kun meiltä lähtee potilas jatkohoitoon päivystyksenä, mukaan lähtee lähete ja jonninmoinen hoitotiedote (millasen ehtii tekemään) ja kopiot tarpeellisiksi katsotuista papereista. Kaikki alkuperäiset paperit pysyy oman lafkan sisäpuolella. Ainoa paperi alkuperäiskappaleena, potilaan mukana siirrossa, on lääkärinlähete.
Just näin homma toimii.Potilaan mukaan aina lähete,hoitosuunnitelma/kaavake,tarvittavat labrat,rtg-kuvat ja muu tarpeellinen kuten ekg.Joskus käynyt niin,että esim.labrat ei siirtovaiheessa valmiit,niin ei kun faxi laulamaan  ;)
EKG on luultavasti tullut otettua muutamaan kertaan, enneko potilas meiltä eteenpäin lähtee, joten huoletta saatan tuoreen EKG nauhan pistää potilaan mukaan. Nopsasti saa kopioitua labrat, rtg-lausunnot jne, jos tulee katsottua tarpeelliseksi, että noilla papereilla on merkitystä potilaan jatkohoidolle. Harvemmin kaipailevat sinusrtg kuvia, jos sydäninfarktin vuoksi potilaan laitan eteenpäin (sarkasmia).Mutta pointti on siis se, että vain oleelliset tiedot potilaan mukaan laitan + hoitotiedotteeseen/lähetteeseen osaston yhteystiedot, jotta voivat soittaa, jos jotain lisätietoa tarvitsevat. Yleensä kyllä soitan jatkohoitopaikkaan ja ilmoan, että tämmönen potilas ois tulossa, ja tämmöset tiedot oon mukaan laitannu. Faxi laulaa perään, jos jotain paperia / dokumenttia oon unohtanut mukaan liittää.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Krissy: No, kun ei niillä ensihoitajilla ollut kuin yhteensä 4 kättä. Mä samalla kerroin asioista kuin pidin sitä tippanestettä ylhäällä. Välillä myös estin sen, että vanhus ei repis sitä happimaskia kasvoiltaan pois. Ensihoitaja kyllä lähtiessään arveli, että voi olla vanhuksen viimeinen reissu ja senkin vuoksi ne paperit oikeastaan heille annoin. Meillä se kopiokone sijaitsee alakerrassa ja niitä papereita olisi tarvittu jopa kuukauden ajalta. En osaa sitten toisen hoitajan toiminnasta sanoa mitään. Hän kait enemmän kartoitti sen hetkistä potilaan tilannetta kuin mitä kokonaistilannetta. Mutta tottakai, kun potilas toimitetaan sairaalaan yleistilan laskun takia, niin on tiedettävä kokonaisuus siitä, että miten yleistila on laskenut, eikä vain siitä miten hänelle se yleistilan romahdus on tullut.
Ketorinin malli toimii tässä tapauksessa. Tosiaan kattava lääkärin lähete ja hoitotiedote. Luultavasti vanhus on aiemminkin sairaalassa hoidettu, joten tietoja sieltä hänestä löytynee.Eivätkös ensihoitajat ihmetelleet paperien paljoutta ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Noh, heti kun töihin tulin, niin oli työkaverini mun "kimpussa". Hän oli hakenut ne potilaspaperit sairaalasta pois. Kerroin, että sen vuoksi annoin ne, kun tiedot olivat puutteellisia. Hän mulle väitti, että ne olisivat ensihoitajille pitänyt riittää. Hän kertoi kirjoittaneensa sen hetkisestä vanhuksen tilanteesta sinne. Osastonhoitaja mustamaalasi ensihoitajia, että he tahtovat mitä vain, mutta heille ei silti pidä antaa yms. Osastonhoitaja lisäksi kertoi, että niitä potilastietoja ei saa kopioida, vaan tietoja saa vain osastolta kysyen. Hän perusteli tätä siten, että dementikot eivät voi antaa lupaa potilastietojen luovuttamiseen.Tänään tutkin sitten vanhuksen papereita... Voi pahus, että mitä löysinkään! >;) Yksi hoitaja oli kirjoittanut päivittäisiin toimintoihin, että Temestaa menee 2 viikkon ajan 1 g:n verran. Hän ei ollut kirjoittanut tätä tietoa lääkekorttiin, kurvaan ja lääkelistaan. Sen myötä kukaan hoitaja ei ollut reagoinut tähän tietoon. Itse ensimmäisen kerran siitä vasta luin. Kurvassa lisäksi luki, että Temesta 0,5 g + 1 g. Tästä johtuen vanhus oli saanut liikaa Temestaa. Hän oli saanut sitä kahden viikon sijasta 1,5 kuukautta! Sen seurauksena hän oli pitkään ollut tokkurassa, kaatuillut ja kävely huonontunut. Mä en tiedä enään, että mitä teen... Menenkö tämän johdosta osastonhoitajan juttusille vai olisiko mun ilmoitettava tästä asiasta sinne sairaalaan, jossa vanhus on parhaillaan tehostetussa valvonnassa keuhkokuumeen myötä. Kaiken lisäksi minut pari viikkoa sitten määrättiin vanhuksen omahoitajaksi eli olen sitten jakanut vanhukselle lääkkeitä virheellisen lääkelistan mukaan.Minusta tuntuu, että irtisanon itseni töistä. Tänään oli todella rasittava työpäivä. Jouduin yhdelle hoitajalle perustelemaan, että miksi diabeetikot tarvitsevat iltapalan. Lisäksi hoitaja oli jakanut liian aikaisessa vaiheessa yhdelle vanhukselle rauhoittavaa, joten vanhuksen jouduin p-tuolin avulla viemään sänkyyn. Vielä hän viitsi kysyä, että miksi tällekin vanhukselle olisi iltapala annettava, vaikka vanhus on langanlaiha.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tutkin sitten vanhuksen papereita... Voi pahus, että mitä löysinkään!  >;) Yksi hoitaja oli kirjoittanut päivittäisiin toimintoihin, että Temestaa menee 2 viikkon ajan 1 g:n verran. Hän ei ollut kirjoittanut tätä tietoa lääkekorttiin, kurvaan ja lääkelistaan. Sen myötä kukaan hoitaja ei ollut reagoinut tähän tietoon. Itse ensimmäisen kerran siitä vasta luin. Kurvassa lisäksi luki, että Temesta 0,5 g + 1 g. Tästä johtuen vanhus oli saanut liikaa Temestaa. Hän oli saanut sitä kahden viikon sijasta 1,5 kuukautta! Sen seurauksena hän oli pitkään ollut tokkurassa, kaatuillut ja kävely huonontunut.
Oiskohan nyt kuitenkin kysymys MILLIgrammoista. Muussa tapauksessa olette kyllä totaalisesti tyrmänneet potilaanne.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ketorin: Yhteensä 1500 mg hänellä meni sitä päivän aikana.
Suoraansanottuna; En usko. Tabletit on 1 MILLIgramman tabletteja. Määrällisestikin niitä tulis jo niin armottomasti, että EN USKO!

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hän perusteli tätä siten, että dementikot eivät voi antaa lupaa potilastietojen luovuttamiseen.
Eivät voikaan, tällöin pitäisi lähiomaisen/edunvalvojan antaa tuo lupa. Mutta mikäli kyseessä on dementikko, eikä omaista/edunvalvojaa tavoiteta, voidaan kiireellisen hoidon järjestämiseksi luovuttaa potilastietoja ilman suostumusta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tutkin sitten vanhuksen papereita... Voi pahus, että mitä löysinkään! >;D Yksi hoitaja oli kirjoittanut päivittäisiin toimintoihin, että Temestaa menee 2 viikkon ajan 1 g:n verran. Hän ei ollut kirjoittanut tätä tietoa lääkekorttiin, kurvaan ja lääkelistaan. Sen myötä kukaan hoitaja ei ollut reagoinut tähän tietoon. Itse ensimmäisen kerran siitä vasta luin. Kurvassa lisäksi luki, että Temesta 0,5 g + 1 g. Tästä johtuen vanhus oli saanut liikaa Temestaa. Hän oli saanut sitä kahden viikon sijasta 1,5 kuukautta! Sen seurauksena hän oli pitkään ollut tokkurassa, kaatuillut ja kävely huonontunut. Mä en tiedä enään, että mitä teen... Menenkö tämän johdosta osastonhoitajan juttusille vai olisiko mun ilmoitettava tästä asiasta sinne sairaalaan, jossa vanhus on parhaillaan tehostetussa valvonnassa keuhkokuumeen myötä. Kaiken lisäksi minut pari viikkoa sitten määrättiin vanhuksen omahoitajaksi eli olen sitten jakanut vanhukselle lääkkeitä virheellisen lääkelistan mukaan.
Nyt en ymmärrä. Minkä takia temesta määrättäisiin listalle vain määräajaksi. No ehkäpä joku osaa valaista tätä asiaa. Toisekseen Temestaa annetaan yleensä 0,5-2mg ei siis 0,5-2g.Ja jos potilas on tällä hetkellä tehovalvonnassa, niin eiköhän tarvittava sedatointi osata siellä järjestää, kotilääkityksellä ei ole niin väliä, kun loratsepaamia annetaan vasteen mukaan.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Assviper: Joo milligrammoinahan ne. ;D Hänelle se silloin määrättiin aggressiivisuuteen. Sen jälkeen hoidettiinkin VTI.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt mä putosin. Siis olihan se sitten niin että vanhus sai 0,5mg+1mg, eikä niitä grammoina? Ja miten toi VTI nyt tähän liittyi?Mut siis takaisin palaan aiheeseen potilastiedoista. Mä itse tykkään jos dementin vanhuksen mukana tulee muutakin kun se lääkärin lähete. Esim. pieni hoitotyön yhteenveto tms, tai ainakin puhelinnumero paikkaan josta vanhus on sairaalaan tullut...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tutkin sitten vanhuksen papereita... Voi pahus, että mitä löysinkään!  Kurvassa lisäksi luki, että Temesta 0,5 g + 1 g. Tästä johtuen vanhus oli saanut liikaa Temestaa.
HUIJUI!
Kaiken lisäksi minut pari viikkoa sitten määrättiin vanhuksen omahoitajaksi eli olen sitten jakanut vanhukselle lääkkeitä virheellisen lääkelistan mukaan.
Tässä ensin myönnät antaneesi hevoskuurin lääkettä potilaalle...
Milligrammoina siis....
Ja sitten et antanutkaan?No.. et ehkä antanutkaan. Muuten potilas ei kyllä enää porskuttelisi edes tehovalvonnassa...!! Kyllä varmaan ois ja äkäseen lähteny henkikulta vanhusparalta noilla tropeilla.... ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

No, eipä oo tämän päivän aikana naurattanutkaan vasta kuin nyt. ;D Pitäs näköjään mun nuo lääkityksen ensin tarkistaa ennen kuin laitan niistä nettiin. Muistiini en voi tässä suhteessa siis luottaa. Mutta kiitos teille hyödyllisistä tiedoista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, eipä oo tämän päivän aikana naurattanutkaan vasta kuin nyt. ;D Pitäs näköjään mun nuo lääkityksen ensin tarkistaa ennen kuin laitan niistä nettiin. Muistiini en voi tässä suhteessa siis luottaa. Mutta kiitos teille hyödyllisistä tiedoista...
-Kannattaa muistaa se, että lähes kaikki normaalit lääkkeet annostellaan aina milligrammoina.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Kannattaa muistaa se, että lähes kaikki normaalit lääkkeet annostellaan aina milligrammoina.
Joo, ja se, että lääkkeitä jakaessa tarkastelee lääkekortin merkintöjä. Jos annostus vähänkin epäilyttää, pitää tarkistaa kurvasta ja / tai papereista mitä ja milloin määräyksestä on kirjattu! Jos lääkkeet pitää jauhaa, on tärkeää myös jauhaa ne vasta siinä vaiheessa, kun ne juuri annetaan potilaalle. Samalla voi tarkastaa jos jotakin tablettia näyttää olevan epätavallisen monta. Jos lääkkeet jauhetaan etukäteen, et voi tietää, mitä pulveri sisältää. Puolen kupin verran valkoista jauhetta voi olla peräisin isoista tableteista (Paracetamol, Hiprex, Burana jne. ) tai väärästä määrästä pieniä pillereitä! Mutta alkuperäiseen aiheeseen: itse olen ottanut kopioita tarpeellisista papereista ja laittanut potilaan mukaan. Alkuperäisenä tosiaan vain hoitajalähetteen ja lääkärin lähetteen, mikäli lääkärin lähete on saatavilla. Meillä esim. viikonloppuiltoina päivystäjä on kaupungin toisella puolella ja lähettää tarvittaessa lähetteen faksilla sinne, minne potilas on tarkoitus siirtää. Silloin en pysty antamaan lääkärin lähetettä mukaan kyydille, kun se jo odottaa perillä.Sitähän kuitenkin tapahtuu, että jos potilas siirtyy talon sisällä osastolta x osastolle y niin kansio seuraa mukana eikä osastolla x kertyneet paperit jää sinne. Talon sisällä on kuitenkin se yhteinen arkisto jonne kaikki lopulta palaavat samoihin kansiin. Laitoksesta toiseen ei alkuperäisiä papereita saa lähetellä (paitsi nyt siis ne lähetteet). Sen takia sitten saa kirjoitella valtakirjoja, että tilataan hoitotiedot aiemmista hoitopaikoista, jos potilas siihen siis luvan antaa. Muutoinkin, vaikka hätätilanteessakin, saamme antaa potilaasta vain niitä tietoja, jotka ovat tarpeellisia tämän hetkisen tilanteen hoitamiseksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...