Jump to content
MAINOS

Sairaslomat ja vuorotyö


Mimmu

Recommended Posts

Meillä on ollut töissä viime aikoina puhetta noista sairaslomista enkä oikein tahdo uskoa sitä mitä meille sanottiin. Eli jos jollain on tietoa niin kertokoon pitääkö paikkaansa. ELI: Jos lapsi sairastuu ja olet kolme päivää poissa sen takia, niin puoliso ei saa olla seuraavia kolmea päivää poissa jos lapsella sama sairaus jatkuu.SITTEN: Jos olet saanut sairaslomaa lapsen sairauden takia ja puoliso on myös vuorotyössä, niin esim. jos puoliso pääseekin jo kahdelta töistä niin sinun on lähdettävä loppupäiväksi töihin. (jos siis työvuorosi kestäisi esim. klo 16 asti)Onkohan tämä TES-kohtaista vai tehdäänkö näin ihan yleisesti? :P

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
ELI: Jos lapsi sairastuu ja olet kolme päivää poissa sen takia, niin puoliso ei saa olla seuraavia kolmea päivää poissa jos lapsella sama sairaus jatkuu.
Molemmat vanhemmat voivat käyttää tilapäistä hoitovapaata yhteensä enintään neljä työpäivää lapsen saman sairaustapauksen yhteydessä, kunhan se tapahtuu eri työpäivinä.
SITTEN: Jos olet saanut sairaslomaa lapsen sairauden takia ja puoliso on myös vuorotyössä, niin esim. jos puoliso pääseekin jo kahdelta töistä niin sinun on lähdettävä loppupäiväksi töihin. (jos siis työvuorosi kestäisi esim. klo 16 asti)
Muistaakseni alle 4tunnin vuoksi ei töihin tarvitse tulla. Mutta jos työvuoro on ad. 21 niin esimerkissäsi sun työvuoro alkaa klo: 14.30 loppuen klo:21

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Molemmat vanhemmat voivat käyttää tilapäistä hoitovapaata yhteensä enintään neljä työpäivää lapsen saman sairaustapauksen yhteydessä, kunhan se tapahtuu eri työpäivinä.
Eli siis...saako vanhemmat olla hoitamassa lasta peräkkäin? Ensin äiti vaikka 2 päivää ja sitten isä 2?Edellisessä työpaikassa ei meille puhuttu mitään tällaisesta. Jos jäin hoitamaan lasta ja sain saikkua, niin ei siinä kyselty mikä työvuoro miehelläs on... :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassa ei meille puhuttu mitään tällaisesta. Jos jäin hoitamaan lasta ja sain saikkua, niin ei siinä kyselty mikä työvuoro miehelläs on... :-
Inhimillinen työnantaja ei kyselekään, mutta vittumainen voisi kysellä selvitykset siitä missä toinen osapuoli luuraa sillä hetkellä. Käsittääkseni voisi pakottaa menemään lapsen kanssa hakemaan myös lääkärintodistusta, mutta ainakin täällä on kelvannut kun on sanonut että sairas oli, kotiin piti jäävä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Inhimillinen työnantaja ei kyselekään, mutta vittumainen voisi kysellä selvitykset siitä missä toinen osapuoli luuraa sillä hetkellä. Käsittääkseni voisi pakottaa menemään lapsen kanssa hakemaan myös lääkärintodistusta, mutta ainakin täällä on kelvannut kun on sanonut että sairas oli, kotiin piti jäävä.
Ehkä ne tietää sun töissäs, ettei kukaan huvikseen jää sairaan lapsen kaa kotiin... :shock: Mut joo, aiheeseen. Mun mielestä siinä ei oo mitään ihmeellistä jos työnantaja kyselee puolison työvuoroja tuollaisessa tapauksessa. Jos toinen on aamussa, toinen illassa, niin ihan hyvin (ellei jopa riemusta kiljuen) voi mennä töihin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä ne tietää sun töissäs, ettei kukaan huvikseen jää sairaan lapsen kaa kotiin... :shock:
No viime perjantaina oli ihan ilmainen vapaapäivä. Pojalla nousi kuume yöllä ad 39, annoin kuumelääkettä ja komensin nukkumaan ja sitten ei tietenkään voi mennä töihin kun päiväkotitädit on sanonu että yksi kuumeeton päivä pitää aina olla välissä. Ja aamulla se oli ihan terve, touhuttiin sit miesten juttuja koko päivä. Ja palkka juoksee, kyl mä voisin sitä useamminki tehä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä ne tietää sun töissäs, ettei kukaan huvikseen jää sairaan lapsen kaa kotiin...  :shock:
No viime perjantaina oli ihan ilmainen vapaapäivä. Pojalla nousi kuume yöllä ad 39, annoin kuumelääkettä ja komensin nukkumaan ja sitten ei tietenkään voi mennä töihin kun päiväkotitädit on sanonu että yksi kuumeeton päivä pitää aina olla välissä. Ja aamulla se oli ihan terve, touhuttiin sit miesten juttuja koko päivä. Ja palkka juoksee, kyl mä voisin sitä useamminki tehä.
Eiks toi sääntö oo jo aikansa elänyt? ;) Ainakin niissä päiväkodeissa missä mä oon joskus ollu töissä. Ja tuolta missä mun lapset nyt on en oo ees kysyny.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä ne tietää sun töissäs, ettei kukaan huvikseen jää sairaan lapsen kaa kotiin... :shock:
No viime perjantaina oli ihan ilmainen vapaapäivä. Pojalla nousi kuume yöllä ad 39, annoin kuumelääkettä ja komensin nukkumaan ja sitten ei tietenkään voi mennä töihin kun päiväkotitädit on sanonu että yksi kuumeeton päivä pitää aina olla välissä. Ja aamulla se oli ihan terve, touhuttiin sit miesten juttuja koko päivä. Ja palkka juoksee, kyl mä voisin sitä useamminki tehä.
Eiks toi sääntö oo jo aikansa elänyt? ;) Ainakin niissä päiväkodeissa missä mä oon joskus ollu töissä. Ja tuolta missä mun lapset nyt on en oo ees kysyny.
No eivät antanu lasta viedä sinne kuiteskaa. Ja samahan tuo mulle, ennemmin oon pojan kaa päivän kattomas leffoi ja leikkimäs hietsulla ku töissä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...päiväkotitädit on sanonu että yksi kuumeeton päivä pitää aina olla välissä
Eiks toi sääntö oo jo aikansa elänyt? :shock: Ainakin niissä päiväkodeissa missä mä oon joskus ollu töissä. Ja tuolta missä mun lapset nyt on en oo ees kysyny.
Vähän alkaa mennä OT, mutta kommentoin kuitenkin... Kyllä ainakin mun lapsen päiväkodissa tuo kuumeettoman päivän sääntö on edelleen voimassa, ja mun mielestä ihan hyvä niin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Molemmat vanhemmat voivat käyttää tilapäistä hoitovapaata yhteensä enintään neljä työpäivää lapsen saman sairaustapauksen yhteydessä, kunhan se tapahtuu eri työpäivinä.
Eli siis...saako vanhemmat olla hoitamassa lasta peräkkäin? Ensin äiti vaikka 2 päivää ja sitten isä 2?
Menee kaiketi niin että sosiaalipuolella kolme- ja terveydenhuollossa neljä päivää.Jostain kopioin tän kappaleen..."Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen hoidon järjestämistä varten. Vasta silloin, kun tämä ei ole käytännössä mahdollista, viranhaltija/ työntekijä voi itse jäädä hoitamaan lasta. Ensin on selvitettävä, voidaanko lapsi hoitaa tavanomaisessa hoitopaikassa tai voivatko muut samassa taloudessa asuvat hoitaa lasta. Ratkaisevaa ovat tosiasialliset hoitomahdollisuudet."

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meillä jos sattuu isi olemaan aamussa ja äidillä (kuviteltu hoitaja mein duunipaikassa) olisi aamu, hänen vuoronsa muutetaan illaksi että voi tulla töihin kun isi tulee hoitamaan sairasta lastaan. Eräs työkaveri sitten teki talolle kaksi päivää "velkojaan" takaisin kun ei tästä tiennyt ja oli pois lapsen sairauden takia.Omalla kohdalla parikertaan olen törmännyt yö vuoro ongelmaan. Jos saikku loppuu vailla 22 päivä ja se olisi kesken yö vuorojen, on mentävä töihin klo. 00 sitten kun vuorokausi vaihtuu ja saikku on loppu.

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ollut töissä viime aikoina puhetta noista sairaslomista enkä oikein tahdo uskoa sitä mitä meille sanottiin. Eli jos jollain on tietoa niin kertokoon pitääkö paikkaansa.

ELI: Jos lapsi sairastuu ja olet kolme päivää poissa sen takia, niin puoliso ei saa olla seuraavia kolmea päivää poissa jos lapsella sama sairaus jatkuu.

SITTEN: Jos olet saanut sairaslomaa lapsen sairauden takia ja puoliso on myös vuorotyössä, niin esim. jos puoliso pääseekin jo kahdelta töistä niin sinun on lähdettävä loppupäiväksi töihin. (jos siis työvuorosi kestäisi esim. klo 16 asti)

Onkohan tämä TES-kohtaista vai tehdäänkö näin ihan yleisesti?  :-X

Vanhemmilla on oikeus olla poissa lapsen sairauden takia 3 päivää sairastumisesta, 4:s pv onkin sitten palkaton.Vanhemmat voivat jakaa hoitopäivät. Jos esim.flunssan seuraksena tulee jokin muu sairaus, se onkin jo uusi sairaus ja 3 pv alkaa alusta.

Muokkaus: Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista lapsen sairauksista ja vanhemman oikeudesta hoitaa on aika hyvät ohjeet tuolla työaikailainsäädännössä, riippuen kenelle työtä verokirjallaan tekee Poishan saa olla vaikka kuinka, mutta palkkaa ei saa ja pitää muistaa asianmukaisesti anoa vapaansa, niin se vain on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites teillä muilla on tämä juttu. Jos on esim. 3 yötä peräkkäin ja sairastuu itse niin ettei pääsekään yövuoroihin, niin oh teettää ne aikahyvitystunnit takaisin vapaapäivinä? Sairastuminen sekoittaa kaikki suunnitelmat vapaapäivienkin osalta, kun niille sovitut menot ja jutut pitää perua. Ja tulee aika pitkiä työputkia heti sairastumisen jälkeen, kun on vapaat töissä ja päälle vielä ne listassa olevat vuorot. Ja mulle on käynyt niin, että olin saikulla yövuoropäivät, töissä ne vapaapäivät ja sitten kun olisi normaalisti pitänyt mennä vapaiden jälkeen töihin, tauti uusi entistä pahempana ja taas tuli lusimista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein ekan yön, jonka jälkeen jäin sairaslomalle toisen yövuoron ajaksi. Ei tarvinnut tehdä sitä aikahyvitystä takaisin.... :-X

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mites teillä muilla on tämä juttu. Jos on esim. 3 yötä peräkkäin ja sairastuu itse niin ettei pääsekään yövuoroihin, niin oh teettää ne aikahyvitystunnit takaisin vapaapäivinä? Sairastuminen sekoittaa kaikki suunnitelmat vapaapäivienkin osalta, kun niille sovitut menot ja jutut pitää perua. Ja tulee aika pitkiä työputkia heti sairastumisen jälkeen, kun on vapaat töissä ja päälle vielä ne listassa olevat vuorot.

No melkoiset aikahyvitykset teillä saa.

Meillä on juuri noin, että aikahyvitystunnit menetät jos sairastut, koska rahakorvauksenkin menettäisit. Mutta olen ymmärtänyt, että tämä olisi työyhteisössä SOVITTU juttu. Ja itse saat siis valita, otatko aikahyvitykset aikana vai rahana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja itse saat siis valita, otatko aikahyvitykset aikana vai rahana.

Niinhän sen pitäisi olla...  Ikävä kyllä tiedän paljonkin osastoja joissa ei kyllä kysytä työntekijältä ottaako yötyön rahana vai aikana. Mä olen sitä mieltä että jos kerran pakotetaan valvomaan niin kyllä siitä pitää rahallinen korvauskin maksaa. Prkl  ;)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja itse saat siis valita, otatko aikahyvitykset aikana vai rahana.

Niinhän sen pitäisi olla...  Ikävä kyllä tiedän paljonkin osastoja joissa ei kyllä kysytä työntekijältä ottaako yötyön rahana vai aikana. Mä olen sitä mieltä että jos kerran pakotetaan valvomaan niin kyllä siitä pitää rahallinen korvauskin maksaa. Prkl  ;)

en tiedä miks, mut mul on vaan myönteisiä kokemuksia valvomisesta yleensä. Vanhas duunipaikas kun ei sit todellakaan tarvinnu valvoa ellei halunnu, ja taas vastaavasti sai tehdä enemmän öitä kuin oli tarvis. Tasapuolisuudesta en tiedä, mutta extraöiden ansiosta sai viettää vähän leveempää kesälomaa viime kesäkuussa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...