Jump to content
MAINOS

Opiskelijat yhdessä työparina


Lunden

Recommended Posts

Ehtoota päiviä foorumille !Mitä mieltä arvoisan foorumin jäsenistö on sellaisesta asiasta, että saku yksikössä työparina toimii kaksi opiskelijaa?Kumpikin on noin puolessavälissä opiskelujaan (ensihoito) ja ainakin toisella on perustason luvat suoritettu. Kummallakin on vähäinen kokemus sakusta.Kyseinen yksikkö on alueella ainut ja yksiköllä on osittaisen hoitotason vaatimus (toisen täytyy omata hoitotason luvat ja toisella täytyy olla perustason luvat). Ennen yksikössä on ollut aina henkilöitä joilla hoitotason luvat.Nykyisen tilanteen vuoksi on kaikki vanhat henkilöt jättäneet paikan koska omistajien osalta alkoi touhu olemaan aika tuulista. Työparit aina suoraan pystymetsästä revitty eikä mitään taso vaatimuksia enään mihinkään asiaan. Pääasia että pyörät pyörii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Siis onko kyseessä kaksi ensihoitaja AMK -opiskelijaa, vaiko kaksi lähihoitaja?Itse en laittaisi kahta opiskelijaa samaan yksikköön, ellei ole riittävää kokemusta ensihoidon parista. Tietenkin tässä voisi taas heittää ilmaan kysymyksen siitä, mikä on riittävä kokemus...Näillä opiskelijoilla kuitenkin jonkinmoista tieto-taito pohjaa löytyy, kun kerta ainakin toisella on perustason luvat suoritettu. Mutta yksi asia minua jäi vaivaamaan: eli yksikkö lienee kunnon lääkkeillä varustettu yksikkö (päättelin siitä, kun mainitsit tuon hoitotason) ? Eli mitenkä noiden lääkelupien laita on?Kyseessä lienee ns. "laajennettu perustaso" tai "rajoitettu hoitotaso" (tuollaisiakin termejä on täällä meitin suunnalla käytössä)?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä molemmilla tulisi olla vähintään perustason luvat. Itse en ainakaan opiskellessani lähihoitajaksi olisi kesken opiskeluiden edes suostunut lanssiin töihin. Vaikka ne lanssihommat kiinnostikin, niin ainakin mulla olis ollu liian vähän tietoa ja taitoa niihin hommiin. Jos työpariksi olis sattunut samanlainen tapaus nii ei hyvä. Konkari+opiskelija vielä menettelee jotenkin kunhan molemmilla on luvat kunnossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ei missään nimessä saisi olla jo oman turvallisuuden vuoksi, sillä jos jotain sattuu niin pulassa on molemmat, sekä työnantaja. Itse en moiseen tilanteeseen suostuisi.Myös sopimuksissa edellytetään tai ainakin suositellaan, että opiskelija voi toimia perustason autossa toisena, mutta ei h-tason autossa ollenkaan. Tosin ei tämäkään toimi käytännössä. Rohkeita ovat ne opiskelijat jotka keskenään ajavat tai sitten ovat vain tyhmiä.Muistutan vielä että luvat ovat vain tenttejä joista pääsee apinakin läpi lukemalla, mutta tietoa ja taitoa ei välttämättä tarvita.No jokatapauksessa kuulostaa ihan vanhalta työpaikaltani.

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kumpikin on noin puolessavälissä opiskelujaan (ensihoito) ja ainakin toisella on perustason luvat suoritettu. Kummallakin on vähäinen kokemus sakusta.
Mä luulin että perustason saa suorittaa vasta parin vuoden työkokemuksen jälkeen... :P

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän ole kyse ihan potilas turvallisuudestakin että minkälainen parivaljakko sinne lanssiin laitetaan töihin. :) Minä nykyiseen paikkaani vaadin (missä taas vaihteeksi aloitan ensiviikolla) että vihreänä saan parikseni jonkun kokeneen enkä sijaisten kanssa tee vuoroja, vaikka olenkin ollut jo yli vuoden valmis lähihoitaja/ensihoito ja toista vuotta menen perustason luvilla, niin jos laittaa kaksi tuoretta pariksi niin se firma voi jäädä ikuisesti historian muistiin :P. Yhdessä paikassa sain jo vihat niskoilleni koska sanoin etten halua tehdä töitä toisen lyhyellä ajalla valmistuneen lähihoitajan kanssa. Eiköhän kyse ole ihan potilas turvallisuudesta sekä firman maineesta. Ei siitä että olisi huono tai epäpäteva vaan se että ei ole vuosien karttuttamaa kokemusta. Voehan eemeli, tämähän meni asian ohi, pyydän anteeksi. 8)Kummastelen vain tuota nykyään että tuo ensihoitaja-opiskelija nimike on vähän laaja. Minä ymmärrän ensihoitaja nimikkeen AMK ensihoitajana, mutta kuinka monesta lähihoitajasta/ensihoitoon puhutaan ensihoitajana. Tulee muuten kyllä muuten pahoja sekaannuksia. Kumpi on kumpi ja kumpi on kampi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia... :P

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kummastelen vain tuota nykyään että tuo ensihoitaja-opiskelija nimike on vähän laaja. Minä ymmärrän ensihoitaja nimikkeen AMK ensihoitajana, mutta kuinka monesta lähihoitajasta/ensihoitoon puhutaan ensihoitajana. Tulee muuten kyllä muuten pahoja sekaannuksia. Kumpi on kumpi ja kumpi on kampi.
kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia... :)
eiköhän noista oo keskusteltu tälläkin palstalla.... :P

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kummastelen vain tuota nykyään että tuo ensihoitaja-opiskelija nimike on vähän laaja. Minä ymmärrän ensihoitaja nimikkeen AMK ensihoitajana, mutta kuinka monesta lähihoitajasta/ensihoitoon puhutaan ensihoitajana. Tulee muuten kyllä muuten pahoja sekaannuksia. Kumpi on kumpi ja kumpi on kampi.
kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia... ;)
eiköhän noista oo keskusteltu tälläkin palstalla.... :shock:
Noistahan vois perustaa erikseen vaikka jonkinlaisen virallisen titteli topicin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse opiskelijana nyt vuoden tehnyt lanssissa töitä. Koulun osalta ensihoidon asiat on käyty jo puolivuotta sitten loppuun, eli niistä asioista en koulussa enää opi. Työparikseni haluaisin todellakin kokeneemman henkilön! En tarkoita tällä välttämättä aina valmista henkilöä. Kesällä olin töissä muutamien lähihoitajien kanssa, jotka olivat valmistuneet 1/2-1 vuosi aiemmin. Ja tietotaito taso ei päätä huimannut. Mulle todettiin usein, että en mää tiedä, hoida sää ja päätä kun melkein jo hoitotasolla olet...Kuinka arvostankaan kokenutta työparia...!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia... :shock:
http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6995.0

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sairaankuljetusta ja ensihoitoa koskeva lainsäädäntöhän ei asiasta sano mitään järkevää. Kuitenkin mielenterveyslain tulkinta on se, että potilasta kuljetettaessa tahdosta riippumattomaan hoitoon tulee olla mukana terveydenhuollon ammattihenkilö. Opiskelijapari ei siis saa kuljettaa tarkkailulähetteellä potilaita. Sivuhuomautuksena: myöskään vain pelastajan tutkinnon suorittaneet eivät saa kuljettaa kyseisiä potilaita.

Mä luulin että perustason saa suorittaa vasta parin vuoden työkokemuksen jälkeen... Yllättynyt
Ei perustason testauksesta mitään ohjeissa sanota. Pitäisikö siis työskennellä ilman mitään lupia 2v (missä?) ennen kuin saa perustason testin suorittaa :-X Hoitotasostahan useimmissa ohjeissa sanotaan, että pitää 2v olla perustason kokemusta ennen hoitotason testiä.Joissakin paikoissa kunnan kanssa tehty sopimus myös määrittää työntekijöiden koulutusta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia... :P
http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6995.0
Juurikin näin. En usko että kaikki todellakaan haluaa olla ensihoitajia! Allekirjoittanut on tästä heti yks esimerkki. Ja mitenkään en dissaa ensihoitajia. Itekin tunnen yhen ihan asiallisen... :-X
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lainaus käyttäjältä: perkema - eilen kello 21:11Lainaus käyttäjältä: Mimmu - eilen kello 14:05kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia... :-Xhttp://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6995.0Juurikin näin. En usko että kaikki todellakaan haluaa olla ensihoitajia! Allekirjoittanut on tästä heti yks esimerkki. Ja mitenkään en dissaa ensihoitajia. Itekin tunnen yhen ihan asiallisen... Virnistää
Tuolla mun aiemmin aloittamalla topicilla ei ole mitään tekemistä tämän topicin kanssa. Kysehän oli nyt siitä voiko kaksi opiskelijaa laittaa yhdessä töihin.... En väitä ettäkö juuri nämä opiskelijat olisivat niitä joilla nousee pissi hattuun. >:P

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kuulostaa pelottavan tutulta. Etten vain tietäisi mistä firmasta on kyse.

Itsekin olen miettinyt voiko opiskelijat työskennellä keskenään? Onko keikkalaisilla lääkelupia alueelle? Entäs oikeusturva, kun ei ole rekisteröitynyt ammattilainen?

Itseäni ei häiritse onko työparini metsästä revitty opiskelija vai kokenut konkari. Kyllä hommat on aina saatu hoidettua.

Naisen täytyy olla kaksi kertaa niin pätevä kuin miehen, jotta häntä pidettäisiin puoliksikaan niin hyvänä. Onneksi se ei ole vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ettei kyseessä vain olisi eräs surullisen kuuluisa sairaankuljetusyritys keski-Suomessa,joka vaihtoi omistajia tuossa jokunen aika sitten...2 autoa...villi meno ollut ainakin henkilöstön vaihtumisen suhteen... ;)

Born to be wild..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa näitä surullisen kuuluisia yksityisiä löytyä melkein ympäri Suomen. Harmi miten huonosti tämä homma toimiikin..

Naisen täytyy olla kaksi kertaa niin pätevä kuin miehen, jotta häntä pidettäisiin puoliksikaan niin hyvänä. Onneksi se ei ole vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lainaus käyttäjältä: perkema - eilen kello 21:11

Lainaus käyttäjältä: Mimmu - eilen kello 14:05

kyllä mä olen sitä mieltä että ensihoitaja on ensihoitaja ja lähi-tai sairaanhoitajat on sitten erikseen oli sitten suuntautunu mihin hyvänsä. Ehkäpä se on tuo nimike niin hieno että kaikkia haluais olla ensihoitajia...  :D

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6995.0

Juurikin näin. En usko että kaikki todellakaan haluaa olla ensihoitajia! Allekirjoittanut on tästä heti yks esimerkki. Ja mitenkään en dissaa ensihoitajia. Itekin tunnen yhen ihan asiallisen...  Virnistää  

Tuolla mun aiemmin aloittamalla topicilla ei ole mitään tekemistä tämän topicin kanssa. Kysehän oli nyt siitä voiko kaksi opiskelijaa laittaa yhdessä töihin.... En väitä ettäkö juuri nämä opiskelijat olisivat niitä joilla nousee pissi hattuun. angry.png

Mutta siihen johtaa 8)

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa näitä surullisen kuuluisia yksityisiä löytyä melkein ympäri Suomen. Harmi miten huonosti tämä homma toimiikin..

Kun työntekijästä (hoitajasta) tulee yrittäjä niin iskee se ahneudenper**le ja unohtuu kaikki ne hyveet ja opit joiden puolesta on itse taistellut koko työuransa ajan.

Näin se ei tietenkään saisi olla mutta näin se näyttää vaan menevän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on raha joka ratkasee.. (yksityisillä turhan usein..)

Meillä tekee opiskelijoita keikkaa ja ovat päteviä pakkauksia, tosin aiempi koulutus takana. Työnantaja kuitenki tarkka siitä mitä osaavat ja miten osaavat ennenku omikseen autoon laittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...