Jump to content
MAINOS

ilmapiiri vanhainkodeissa?


Vieras: eveliina

Recommended Posts

Suoritan Lh-vanhustyön jaksoa vanhainkodilla.

Täällä missä olen ilmapiiri hoitajien kesken on kireää. Onko syynä raskas työ, huono palkka vai mikä? Onko muualla Suomessa vanhainkodeissa hyvä työympäristö?  Hyvällä työilmapiirillä tarkoitan ,että on innostava, kannustava, avoin työyhteisö. Sellainen, että on kiva tulla töihin.

Nyt kun olen harjoittelijana saan tuntea olevani täysi nolla, ulkopuolinen, ja kun selkäni käännän niin varmaan puhutaan pahaa( niinkuin muista), Ei neuvota kuin vasta jälkikäteen. Ja ollaan vahingoniloisia jos kaikkea ei tiedä. Onko tälläinen yleistä?

t: itkusilmä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Suoritan Lh-vanhustyön jaksoa vanhainkodilla.

Täällä missä olen ilmapiiri hoitajien kesken on kireää. Onko syynä raskas työ, huono palkka vai mikä? Onko muualla Suomessa vanhainkodeissa hyvä työympäristö?  Hyvällä työilmapiirillä tarkoitan ,että on innostava, kannustava, avoin työyhteisö. Sellainen, että on kiva tulla töihin.

Nyt kun olen harjoittelijana saan tuntea olevani täysi nolla, ulkopuolinen, ja kun selkäni käännän niin varmaan puhutaan pahaa( niinkuin muista), Ei neuvota kuin vasta jälkikäteen. Ja ollaan vahingoniloisia jos kaikkea ei tiedä. Onko tälläinen yleistä?

Sinulla on käynyt huono flaksi paikan  suhteen. Ilm. os:n henki on huono syystä tai toisesta.

Jos osasto on edes puolillaan dementikkoja ja/tai muutoin seurantaa/valvontaa vaativia niin siinä on yksi syy lisää pinnan kireyteen.

Ensiksikin sinun tulee puhua aiheesta ohjaajasi (kai sellainen on?) kanssa, jos tulos ei sinua vakuuta niin käänny opettajasi puoleen. Opiskelijana sinun kuuluu saada ohjausta ilman irvistelyä ja kiusaamista. Kertomasi  antaa erittäin huonon kuvan os:sta ja henkilökunnan ammattitaidoista.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä ystäväni - aikuispuolen opiskelija hänkin - meni harjoitteluun eräälle osastolle. Ohjaaja oli häntä kohtaan törkeän ylimielinen alusta alkaen, simputti jne. Tämä ihminen ei yleensä jää sanattomaksi, mutta koki itsensä niin nöyryytetyksi että myöskin itki kohteluaan.

Totesi sitten itsekseen, että mitään menetettävää opiskelijalla ei tällaisessa tilanteessa ole - jos on tullakseen huono arviointi, se tulee joka tapauksessa. Hän otti asiasta yhteyttä sekä kyseisen osaston osastonhoitajaan että omaan opettajaansa. Tämän jälkeen hän otti asian suoraan esiin ohjaajansa kanssa.

Ohjaaja purskahti itkuun saadessaan moista kritiikkiä. He puhuivat asian selväksi keskenään ja sopivat unohtavansa sen ja aloittavansa puhtaalta pöydältä. Loppujakson ajan suhtautuminen oli aivan toisenlaista.

Itse olin ollut samalla osastolla harjoittelussa muutamaa vuotta aiemmin saman hoiturin ohjauksessa. Tuolloin hän käyttäytyi aivan toisella tavalla, minulla ei ollut mitään pahaa sanottavaa. Mietimmekin, että joko työyhteisössä tai ko. hoitajan henkilökohtaisessa elämässä varmaan oli tapahtunut jotain.

Luulen, että ei kukaan ole syntyjään paha ihminen, jonka mieluisin harrastus on toisten mobbaaminen. Tässä tapauksessa oli hyvä, että ohjaaja sai palautetta siitä, miltä hänen toimintansa opiskelijasta tuntuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä ollut mun viime kesän duunipaikan ilmapiirissä kauheesti kehumista. ja vanhainkodin osastoilla olin. (kaksi osastoa toimi periaatteessa yhdessä, mikä minusta oli huono asia...mutta se on eri asia...) hoitajat ko. osastoilla oli mun mielestä niin kettuuntuneita työhönsä ettei mitää rajaa...osa vanhemmista hoitajista oli kyllä todella ihania ja kunnioitti vanhuksia. mut sit kyllä löyty niitä mätämunia...kuten aina...

kuulinpa juttua eräästä hoitsusta joka oli joskus aiemmin viskannut erästä mukavaa mummoa p*skasella pesulapulla päin naamaa...en tosin tiedä kuinka paljon pitää paikkaansa...mut tämä samanen mummo ja hoitsu ei vissiin oikeen tullu viime kesänäkään toimeen..kun mummo jäi ruuatta ko.hoitsun toimesta... =(

muutenkin osastolla oli kireän oloinen ilmapiiri...onneksi sijaisina oli oman ikäistä porukkaa =) muutamat hoitsut kyllä tosiaan oli sen näköisiä ku ois naaman tilalla ollu norsun v*ttu... ja jos et tosiaan tienny mistä mitäkin löytyy(perehdytys kun oli aivan ahterista...) ni johan sanottiin et etkö sä osaa mitään...

mulla ois ollu ns. kylvetysvuoro...joka oli listaan merkattu, mut olin katsonut et se olis ollu ns. kuljettajavuoro...sit kun ihmeteltiin et kuka on toinen pesijä, ni sit tää yks hoitsu sano et joo se oot sä. mä siihen ihmetteleen et ai mä vai? katoin kyl et oon kuljettamassa...sit siihen hyökkäs toinen v-mäinen hoitsu "mähän kysyin sulta et ootko ollu kylvettämässä?" ja vuorot tosiaan oli merkattu listaan pienellä ruksilla...en enää kuollakseni muista miten päin ne oli, mut kuitenkin...totesin vaan et sori mul ei ole vaihtovaatteita ja oletin olevani kuljettaja..ni eikös ne kaks hoitsuu mulkoillu mua loppupäivän...

johan oli helpottavaa   :) mut et muillakin on huonoja kokemuksia...ja satuin olemaan samassa paikassa lh aikana harjottelussa...eikä meininki ole siitä(n.4vuotta sitten) paljoa parantunut... eikä parannu ennen ku vanhempi sukupolvi hoitsuja jää eläkkeelle...

silloin ku tiesi et sai olla nuorempien sijaisten kanssa duunissa tai mukavien vakituisten hoitsujen kanssa, duuniin oli kiva mennä...mut kun katto listaa ja totes et ketä on samassa vuorossa v-mäisistä hoitsuista, ni sit teki aamulla tiukkaa...:)

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mummo jäi ruuatta ko.hoitsun toimesta... =(

mulla ois ollu ns. kylvetysvuoro...joka oli listaan merkattu, mut olin katsonut et se olis ollu ns. kuljettajavuoro...

totesin vaan et sori mul ei ole vaihtovaatteita ja oletin olevani kuljettaja.. 

Tuollasista jos joku jätetään ruuatta pitäis varmaan ilmoitella eteenpäin... Uskomatonta touhua.

Kylvetys- ja kuljettajavuorot...huh.gif Vaihtovaatteet...? Valaisisko joku? En oo kovin paljoo keikkaa vanhainkodeille heittäny mut siis eikö siel ollu työvaatteita..? Ja mikä toi kuljettajavuoro on???  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin aikoinaan 1980 luvun lopussa jolloin työskentelin v-kodissa ja kuntien talous oli viellä reippaasti + puolella niin meillä oli erikseen kuljettajan sekä myös kylvettäjät.  :)

Ton kuljettajan tehtävät oli lähinnä saattaa asukki osastolta esim alakertaan syömään, mikäli jalat kommunikoin yhteen pään kanssa hyvin. Ja sitten erilaisiin tapahtumiin ja pankkiasiota teki yhdessä asukin kanssa. Noin kuljettajat/ saattajat olivat lähinnä harjoittelijoita joilla ei ollut mitään hoitokokemusta ja sillee.

Osa tuli kattomaaan mitä työ on ja ehkä sitten hakeutui hoitoalalle ja toinen puoli lähti saman muille aloille, eli ikähaarukka oli 17-22 välillä.

Ja kylvettäjä oli vähän samaa katekoriaa eli harjoittelija tai siihen suuntaa. Ja meille hoitajille jäi lääkkeenjako sun muut huolenpidot asukeista.

Mutta nykypäivänä taitaa olla erilaista.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

elikäs selvitellääs noita...eli kuljettaja oli semmonen joka kiikutti potilaan pesuhuoneeseen ja sillä aikaa kun potilas oli pesulla, kuljettaja vaihtoi petivaatteet puhtaisiin. ja kylvettäjä oli sit se joka paahto koko päivän pesuhuoneessa... aamu 7.30 tonne 12 iltapäivällä joskus jopa 13...tasan yks tauko välissä, joten alusvaatteet ja työpuku on ihan kiva vaihtaa kuivaan ja raikkaaseen...olo on meinaa ku oisit istunu saunassa koko aamun..vaatteet päällä... (käytin omaa työpukua kun en siitä mekosta tykkää...housupuku on paljon mukavampi..joten sen takia mulla ei ollu vaihtovaatteita..)

kyseissä vanhainkodissa on vielä semmonen tapa että koko osasto pestään samana päivänä...ja joskus tarpeen mukaan...tyhmää minusta... :- ja kyllä nuo kuljettajat ja kylvettäjät oli ihan hoitsuja...

ja tietääkseni siitä hoitsusta sanottiin eteenpäin joka jätti ruuatta...mutta itse on hitusen paha mennä sanomaan kun ei ole nähny tapahtumaa... :) muuten oisin kyl menny heti sanomaan...

toivottavasti selvensi..=)

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyseissä vanhainkodissa on vielä semmonen tapa että koko osasto pestään samana päivänä.

Aikamoista hulabaloota kylvetyspuolella, siinähän kylvettäjänä oleva vois pitää simmareita päällä ja ottaa siinä välillä itsekkin suihkun :). Ja taas jaksaa.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyseissä vanhainkodissa on vielä semmonen tapa että koko osasto pestään samana päivänä...

Tämä on varmaan sitä kokonaisvaltaista ja yksilöllistä hoitotyötä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Suoritan Lh-vanhustyön jaksoa vanhainkodilla.

Täällä missä olen ilmapiiri hoitajien kesken on kireää. Onko syynä raskas työ, huono palkka vai mikä? Onko muualla Suomessa vanhainkodeissa hyvä työympäristö?  Hyvällä työilmapiirillä tarkoitan ,että on innostava, kannustava, avoin työyhteisö. Sellainen, että on kiva tulla töihin.

Nyt kun olen harjoittelijana saan tuntea olevani täysi nolla, ulkopuolinen, ja kun selkäni käännän niin varmaan puhutaan pahaa( niinkuin muista), Ei neuvota kuin vasta jälkikäteen. Ja ollaan vahingoniloisia jos kaikkea ei tiedä. Onko tälläinen yleistä?

t: itkusilmä

En ole ollut yhdessäkään vanhainkodissa töissä, missä olisi ollut hyvä työilmapiiri.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täydennän tuota aloitusta, vertaan vanhainkodin työilmapiiriä entisiin työyhteisöihin , joissa olen ollut. Yhteen yksityiseen dementiakotiin ja palvelutaloon, kummassakin niissä oli ilo olla. Asiakkaat olivat ystäviä ja jokaista kohdeltiin heidän arvonsa mukaan. Työntekijät laittoivat kaikkensa työhön ja ilmapiiri oli luova ja jokainen tunsi saavansa olla oma itsensä. Yhdessä ratkaistiin pulmat avoimmesti ja jos tuli hankauksia asiat puitiin perinpohjin heti ongelmien( myös pienienkin) ilmaannuttua.

Mietin , miten työilmapiiri voi olla niin toisenlainen jossakin muussa paikassa ja mistä tekijöistä yleensäkin työilmapiiri muodostuu. Toivottavasti kukin löytää itselleen sopivan työyhteisön. Onneksi meitä on niin moneksi, yksi sopii toiselle ja toinen toiselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ystäviä? Antavat kaikkensa?

OK, Potilaita voi/kuuluu kohdella ystävällisesti/asiallisesti, mutta se ei tee heistä ystäviäni. Työ- ja vapaa-aika ovat erikseen.

Minä en tule onnelliseksi jos kaadun töistä tultuani silkasta uupumuksesta sohvalle, josta siirryn päiväunien jälkeen nukkumaan sänkyyn. Mielummin jätän hiukka voimavaroja myös vapaa-ajalleni. Työ ei merkitse minulle kaikkea.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ystävällä tarkoitan kohtelua, että se tapahtuu niinkuin kohtelisit ystävääsi. Ei kohdella niinkuin rouva peräpukama tai mies katetritapaus tai nelosen säärihaava. Että asiakkaalla on persoona , oma nimi, arvokas elämä takanapäin.

en tarkoita, että hoitaja raataa uuvuksiin itsensä, siitähän seuraa vain ongelmia, vaan että erilaatuisia persoonan puolia  voi käyttää hoitotyössä. Esim. työpaikallani oli runonikkari, laulaja ja eräs oli hengellinen niin näitä käytettiin. Sitä tarkoitin. En osaa kirjoittaa selvästi, sori :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en tule onnelliseksi jos kaadun töistä tultuani silkasta uupumuksesta sohvalle, josta siirryn päiväunien jälkeen nukkumaan sänkyyn. Mielummin jätän hiukka voimavaroja myös vapaa-ajalleni. Työ ei merkitse minulle kaikkea.

Samoilla linjoilla ollaan Jion kanssa. Töissä käydään jotta saadaan talo- ja mökkilainat maksettua, ruokaa pöytään ja muksujen harrastusmaksut maksettua.

Työ ja ovat tärkeä asia ja luo rytmiä elämään mutta todellinen elämän sisältö ja mielekkyys löytyy kuitenkin perheestä, harrastuksista ja ystävistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Tämä on varmaan sitä kokonaisvaltaista ja yksilöllistä hoitotyötä" (lainaus nursiolta.)

Joo on se, ehdottomasti... ;) 

"Aikamoista hulabaloota kylvetyspuolella, siinähän kylvettäjänä oleva vois pitää simmareita päällä ja ottaa siinä välillä itsekkin suihkun . Ja taas jaksaa." (esalta lainattu)

no kylvettäjä tosiaan sai sitten potskujen jälkeen mennä alas pukuhuoneelle suihkuun... tuli ky pari kertaa mieleen et otanko shortsit ja topin mukaan jos kylvettäjäksi olin merkattu..

-Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

-Älä vain tee jotain! Seiso siinä!

-Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylvetys- ja kuljettajavuorot...huh.gif Vaihtovaatteet...? Valaisisko joku? En oo kovin paljoo keikkaa vanhainkodeille heittäny mut siis eikö siel ollu työvaatteita..?

Palvelukodeilla ja vanhainkodeilla joutuu usein käyttämään omia vaatteita kun on kylvetyksiä/saunapäivä.

Saunapäivinä uikkarit ja joku esiliinan tapainen on aika hyvä, kun itse kuitenkin joutuu siinä suihkuttamaan porukan ja hikoilee ihan kivasti...

Toisin on sitten keskussairaaloissa, joissa ollaan sairaalan työkamppeissa ja tietty saa sieltä saappaat ja jonkun essun eteen...

Kokonaisvaltaista ja yksilöllistä hoitotyötä... Heh!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"OK, Potilaita voi/kuuluu kohdella ystävällisesti/asiallisesti, mutta se ei tee heistä ystäviäni. Työ- ja vapaa-aika ovat erikseen."

Niin ovat, mutta sepä kuuluukin ammatillisuuteenn osata erottaa nämä toisistaan ja mahdollisesti jopa antaa niiden tukea toinen toisiaan! Ja jos ollaan töissä paikassa, josta on pyritty tekemään kodinomainen, ja varsinkin jos hoitofilosofiana on yhteisöhoidolliset periaatteet, niin jos todella pitää työstään ja on sisäistänyt työpaikkansa hoitofilosofian, voi kokea jotain syvempää kuin pelkkää hoitosuhdetta. Ja huom! onnistuessaan se ei kuluta voimavaroja vaan tukee niitä!

Lisäksi: varsinkin näissä paikoissa, joiden nimen loppuosa on -koti, yritän muistaa, että tämä on näiden ihmisten koti ja tavallaan he ovat minun työnantajiani vaikka sosiaalitoimi sen palkkanauhan lähettää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ovat, mutta sepä kuuluukin ammatillisuuteenn osata erottaa nämä toisistaan ja mahdollisesti jopa antaa niiden tukea toinen toisiaan! Ja jos ollaan töissä paikassa, josta on pyritty tekemään kodinomainen, ja varsinkin jos hoitofilosofiana on yhteisöhoidolliset periaatteet, niin jos todella pitää työstään ja on sisäistänyt työpaikkansa hoitofilosofian, voi kokea jotain syvempää kuin pelkkää hoitosuhdetta.

-Onnea valitsemallasi tiellä.

-En usko että kohtelen potilaita/asiakkaita yhtään vähempiarvoisesti  tai epäkunnioittavaisemmin tai tuntisin juurikaan vähemmin  heitä kohtaan kuin sinäkään VAIKKA en suostu pitämään heitä ystävinäni, oli hoitopaikan nimi mikä hyvänsä. Jos kokisin asiakkaat/potilaat ystävikseni niin viettäisin työmaallani vapaa-aikanikin, sen sijaan että tapaisin muita ystäviäni työaikojeni ulkopuolella.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mä olin joskun v-kodissa hommissa systerinä, helpot hommat, istuin kaiket päivät toimistossa ja luin naistenlehtiä. Sillon sentään kunnioitettiin sairaanhoitajia eikä tarvinnu paskavaippoja vaihdella, niin kuin kai nykyään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin joskun v-kodissa hommissa systerinä, helpot hommat, istuin kaiket päivät toimistossa ja luin naistenlehtiä. Sillon sentään kunnioitettiin sairaanhoitajia eikä tarvinnu paskavaippoja vaihdella, niin kuin kai nykyään.

Tuota, millä vuosisadalla tämä tapahtui?  :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oisko siitä 15 vuotta, about.

Just. Ja sinun mielestäsi sh:n ei tarvitse tehdä perushoitoa, luetaan vaan naistenlehtiä kansliassa? Taidat olla jonkinasteinen trolli?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perus- ym. apuhoitajat on sitä varten, sairaanhoitajan paikka on kansliassa; onhan se synti ja häpeä nykyajan meno. En ihmettele ollenkaan, ettei sh:t viihdy vk:issa tai joillain sisuksilla. Tai ainakaan vähänkään fiksut sh:t.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perus- ym. apuhoitajat on sitä varten, sairaanhoitajan paikka on kansliassa; onhan se synti ja häpeä nykyajan meno. En ihmettele ollenkaan, ettei sh:t viihdy vk:issa tai joillain sisuksilla. Tai ainakaan vähänkään fiksut sh:t.

balsamia korvilleni!juuri nuo em. seikat pitävät minut poissa vk:ista ja vuodeosastoilta. ei semmoiset hommat voi kertakaikkiaan houkuttaa. tämän työn yksi harvoista hyvistä puolista on työyksiköiden erilaisuus esim. leikkurit, polit (varauksella ;D)

selkeä tehtäväjako, tehtävät tietotaidon-koulutuksen mukaan niin ja palkkaerot suuremmiksi! meidän eduksi tietenkin!kannatan!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin joskun v-kodissa hommissa systerinä, helpot hommat, istuin kaiket päivät toimistossa ja luin naistenlehtiä. Sillon sentään kunnioitettiin sairaanhoitajia eikä tarvinnu paskavaippoja vaihdella, niin kuin kai nykyään.

Uskomatonta kuultavaa... Missä sitten on niiden perushoitajien kunnioitus, kun jaksavat vaihtaa noita paskavaippoja?

Perus- ym. apuhoitajat on sitä varten, sairaanhoitajan paikka on kansliassa; onhan se synti ja häpeä nykyajan meno. En ihmettele ollenkaan, ettei sh:t viihdy vk:issa tai joillain sisuksilla. Tai ainakaan vähänkään fiksut sh:t.

No mitäs muuta ne sh:t vk:ssa sitten tekisi, kuin lukisi naistenlehtiä kansliassa. Eihän sellasissa paikoissa ole muita hommia kuin perushoitoa. Ehkä sh:t pitäisi tuossa tapauksessa työntää pois vanhainkodeista kokonaan, jos asenne on tuo. Ei siellä mitään lehtien ukioita tarvita kansliassa, kun sen osaa tehdä kuka tahansa! Minä en ainakaan jaksaisi katella mitään sh:ta, joka on itse sitä mieltä, että on liian hyvä tekemään perushoitoa.

Ei noihin paikkoihin kenenkään ole pakko mennä ja jos joskus näin tulee olemaan, niin itse vaihdan alaa sitten kokonaan...

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...