Jump to content
MAINOS

Lastenteho


Annastiina

Recommended Posts

Heip! Viikon päästä alkas 4 viikon harjottelu lastenteholla. Pitkään on odotettu tätä ja ois kiva perehtyy tarkemmin tälläsiin yleisiin juttuihin mitä tuolla tarvii... Osaako kukaan kertoa mihin kannattas ensi alkuun kiinnittää huomiota ja mitkä ois sellasia "juttuja" jotka on tiedettävä siellä työskennellessä?? ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lisää kliseitä: lapsi ei ole pieni aikuinen. Ylipäätään teho kuin teho, tulisi varmaan heti alkuun laatia selkeät pelisäännöt siitä mitä sinulta odotetaan ja mitkä ovat osaston pelisäännöt. Eli että mitä opiskelijaa saa ja ennenkaikkea ei saa tehdä. Ettei tule mitään jälkipuheita. Kokonaispakettiahan sieltä kuitenkin haetaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisää kliseitä: lapsi ei ole pieni aikuinen. Ylipäätään teho kuin teho, tulisi varmaan heti alkuun laatia selkeät pelisäännöt siitä mitä sinulta odotetaan ja mitkä ovat osaston pelisäännöt. Eli että mitä opiskelijaa saa ja ennenkaikkea ei saa tehdä. Ettei tule mitään jälkipuheita. Kokonaispakettiahan sieltä kuitenkin haetaan.
Meikussa sydän teholla, on tämmöinen tehty hyvin kattava ohje, jossa tais olla abaut 30 sivua, siitä mitä sinulta odotetaan ja miten toimit eri tilanteissa.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisää kliseitä: lapsi ei ole pieni aikuinen. Ylipäätään teho kuin teho, tulisi varmaan heti alkuun laatia selkeät pelisäännöt siitä mitä sinulta odotetaan ja mitkä ovat osaston pelisäännöt. Eli että mitä opiskelijaa saa ja ennenkaikkea ei saa tehdä. Ettei tule mitään jälkipuheita. Kokonaispakettiahan sieltä kuitenkin haetaan.
Meikussa sydän teholla, on tämmöinen tehty hyvin kattava ohje, jossa tais olla abaut 30 sivua, siitä mitä sinulta odotetaan ja miten toimit eri tilanteissa.
KSKS lastenteholla oli joku viis kohtaa, jotenkin että arteriakanyyliin ei saa edes koskea, suoneen ei saa laittaa mitään, vanhemmille ei saa kertoa lapsen hoidosta ja pari muuta vastaavaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos hyvistä vastauksista! Toi perheen huomiointi on tullutkin jo teoriassa opparin takia tutuksi mutta mukava päästä tekemään myös perhekeskeistä työtä ihan käytännössä... Useita esille tulleita ajattelinkin jo aiemmin ittekseni... Oon aiemmin kuullut että kyseiseltä osastolta sais hyvää ja laadukasta ohjausta :D eli eiköhän sitä sitten sielläkin aika paljon opi...Focce ja Teemu: Kiitos vinkistä! Pitää selvitellä heti kättelyssä mitä saa tehdä ja mitä ei, eipähän tarvitse sitten myöhemmin niistä "käräjöidä" työyhteisössä eikä koulussakaan.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Oma esikoiseni oli lastenklinikan k7 pienen elämänsä ensi metrit. Tärkeä asia, myös muualla on KÄSIHYGIENIA. Myös vanhempien tukeminen on tärkeää...he ovat enemmän tai vähemmän paniikissa. Tsemppiä harjoitteluun

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Alkuun varmaan kannattaa muistaa, että koskaan ikinä milloinkaan ei kannata tehdä yhtään mitään mistä ei ole 110 % varma. No tietysti toi koskee kaikkia osastoja ja toimipisteitä, mutta kumminkin... Itse olen vastasyntyneiden teholla ja ainakin oletan ja toivon, että uusi ihminen kyselee paljon. Kannattaa aina muistaa, että esim. monitorin hälyytyksiä ei koskaan saa hiljentää, jos ei ole varma, että pystyy hoitamaan tilanteen mikä on edessä. Jos ja kun hälyytyksiä tulee niin myös opiskelija voi mennä katsomaan tilannetta, koska voihan olla, että esim. anturi on irronnut ja sen osaa laittaa takaisin. Mutta teholla kannattaa muistaa, että siellä pitää puhua ja esim. olet katsomassa lasta, jonka monitori huutaa viimeistä päivää, kerro ohjaajalle mitä potilaalle kuuluu ja pyydä apua, jos et itse tiedä kuinka toimia.

Tulipas tiukkaa tekstiä... Toiv. en pelästyttänyt ketään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: marjuli64

"vanhemmille ei saa kertoa lapsen hoidosta ja pari muuta vastaavaa"

Kuinka niin ei saa kertoa ? Mitäköhän pitää jättää kertomatta ? Kuullostaa aikas kamalalta.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"vanhemmille ei saa kertoa lapsen hoidosta ja pari muuta vastaavaa"

Kuinka niin ei saa kertoa ? Mitäköhän pitää jättää kertomatta ? Kuullostaa aikas kamalalta.....

Taisi siis koskea opiskelijoita, eli opiskelija ei saa kertoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itseäni mietityttää tulevissa harjoitteluissa se, miten henkinen kantti kestää esimerkiksi kriittisesti sairaan lapsen, kuolevan lapsen tai pahoinpidellyn lapsen hoitamisen ja siihen liittyvät tunteet? Varmasti muitakin rankkoja paikkoja mutta nämä tässä alkuun. Olin aikaisemmin ajatellut että minua kiinnostaisi tehdä harjoittelu jossain vaiheessa opintoja lastenteholla, valmistumisen jälkeen jopa työskennellä siellä tai jatkaa opintoja kätilöksi. Nyt kun itselle syntyi lapsi, huomaan herkistyneeni kaikelle mikä liittyy lasten kaltoinkohteluun,tai jos kuulen tarinan vakavasti sairaasta lapsesta jo sekin saattaa saada kyyneleet silmiin  :-

Se, että niitä tunteita on, on toki hyväksi mutta miten ne pystyy tuolla työelämässä diilaamaan on alkanut epäilyttää. Oppiiko ne vain ajan myötä hallitsemaan, vai pitäneekö alkaa miettimään jotain muuta syventävää  ::) ?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm.. mua on eniten auttanut jaksamaan se, että olen tehnyt itselleni selväksi oman "roolijakoni", töissä olen se sairaanhoitaja, kotona äiti. Töistä kun lähden, ja suljen työpaikan oven, jätän myös taakseni ne kaikki asiat siellä. Ja päinvastoin, töissä en yleensä mieti kotiasioita vaan keskityn nykyhetkeen. Tehohoitotyöhön.

Täysin tunteeton ei voi tietenkään olla, mutta kun on jatkuvasti tekemisissä vakavasti sairaiden tai kuolevien potilaiden kanssa, ei jokaisen kohtaloa voi murehtia. Eikä kaikkien kohtalo kosketakaan yhtä paljon kuin toisten. Työyhteisön sisältä löytyvät ne parhaat tsempparit, joiden kanssa pohditaan loputtomasti asioita, muistellaan menneitä potilaita jne.

Ei se että nämä asiat tuntuvat vaikeilta, tee sitä etteikö pystyisi tekemään tälläistä työtä. Empaattisuus on ominaisuus jota tarvitaan siinä missä nopeata reaktiokykyäkin, itseasiassa tehohoitotyöhön tarvittaisiin enemmän myös sellaisia hoitajia, joilla on monipuolinen näkemys ja kokemus hoitotyöstä. Temput voi aina oppia.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Kätilö -83

Tämä nyt ei ihan tähän aiheeseen liity mutta kirjoitampa nyt kumminkin. Olen menossa kesäksi keskosia ja sairaita vastasyntyneitä hoitamaan. Siellä on hirveä työvoima pula. Nyt kevään aikana kun oon keikkaa tehnynnä siellä niin ihmettelen suuresti sellaista että miten tuollaiselle osastolle pääsee sellaisia töihin, jotka on ½ vuotta opiskelleet lähihoitajaksi eivätkä ikinä vauvaa hoitaneetkaan. Tällain kävi ko. osastolla tänäkeväänä ja oli siinä vakiporukalla kädet täynnä töitä, kun eihän sellaista voi valvomatta jättää....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloittaja opiskelu teholla lienee onnellisesti ohi, mutta tämä tuleville opiskelijoille. Opiskelu voi antaa paljon kun on aktiivinen, paljolti itsestä riippuu mitä saa. Teholla ei ilman valvontaa tehdä mitään, siis aina  ja kaikessa pitää muistaa, että on opiskelemassa, ei työvoimana. Vaikka osaisikin laittaa tuttia suuhun ja juosta asioilla, pitää pitää mielessä opiskelu. Keskity omaan potilaaseen, mieti fysiologisten toimintojen tarkkailun lomassa lapsen kehitystä/ikää-miten tuet terveitä puolia/kehitystä. perheen huomioiminen ja keskustelu vanhempien kanssa antaa paljon-voi olla kyllä vaikeaakin. Tehotyöskentely on paljon muutakin kuin temppujen tekemistä (käden taitoja saa kyllä harjoitella opastettuna). Lääkehoito on meidän opiskelijoiden mielestä ollut myös antoisa oppimiskohde.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi kiva kuulla ketjun aloittajan kokemuksia nyt kun harjoittelu lienee ohi? Varmaankin samalle osastolle koitan jatkossa hakeutua harjoitteluun, jos ja kun  ;D

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoittelu sujui hyvin ja osasto oli todella mielenkiintoinen! Koko neljän viikon ajan osastolla oli hyvin rauhallista ja se vähän vaikeutti oppimista, mutta muuten jäi kyllä positiivinen kokemus osastosta! Tosiaan noi lääkehoidon asiat tuli ihan erilailla esille kuin muilla osastoilla...Niin kuin lastensh kertoikin nuo lapsen normaalin kehityksen tuntemiset, yms. on tärkeetä tietää ennen sinne menoa tai ainakin jollainlailla ne opiskella jakson aikana... Suurimmaks osaksi työ on kuitenkin lasten perushoitoa ja tarkkailua ja on hyvä että jotain pohjaa mihin verrata  ;D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Jatkan tähän ketjuun sellaisen kysymyksen, että millaisia potilaita teidän sairaalan lasten-teho hoitaa? Hoitaako kaikenlaisia? Neurologisia? Dialyysit? Monivammapotilaat? (TYKS:n lastentehosta tiedänkin että ennemmin lasten valvonta kuin teho)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TAYS:ssa ainakin vielä pari vuotta sitten kirurgiset lapset hoidettiin isolla teholla. Lasten teholla sitten sisätautisia sekä joskus sellaisia kirurgisia kellä on esim. leikkauksen jälkeisiä ongelmia vaikka nestetasapainossa (esim. ripuloivat gastrokirurgiset). Eli ne ketkä on lastenkirurgin hoidossa, on aikuisten teholla, ja ketkä pediatrin hoidossa, on lastenteholla. Myös elektiivisten leikkausten jälkeistä tehohoitoa tarvivat isolla teholla (esim. skolioosit).

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Täällähän me oltiinkin jo keskusteltu aiheesta. Vanha pää.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...