Jump to content
MAINOS

Anestesia- ja leikkaussalihoitajan tehtävät?


petraa

Recommended Posts

Itse valmistaudun leikkuriharjoitteluun jo innolla ja vähän jo tenttiinkin yrittänyt aloittaa lukemista. Mutta en tiedä onko mulla paskoja kirjoja, vai miksen ole löytänyt kovinkaan tarkasti kuvauksia, että mitä esim leikkaussalihoitajan ja anestesiahoitajan työnkuvaan kuuluu leikkauksen aikana? No anestesiahoitajalla varmaankin sitä nukutuksen ylläpitoa? Onko mitään muuta? Ja leikkaussalihoitajalla instrumenttien ym huolehtiminen? Onko leikkaussalissa muita hoitajia? ...Olen lukenut kaikenmaailman kirjoja ja niissä jaaritellaan ties mitä - sieltä täältä, mutta itse haluaisin ainakin ihan konkreettisesti tietää hoitajan tehtävät. No jos joku ystävällinen ihminen voisi valaista tyhmää..Kiitos!! >8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Anestesiahoitaja toimii leikkaussalissa anestesialääkärin työparina. Ennen leikkausta tarkistaa että tarvittava laitteisto on salissa ja ne myös toimivat, sekä varaa tarvittavat infuusiot ja muut lääkkeet. Avustaa lääkäriä nukutuksen aloituksessa, maskiventiloi potilasta tarvittaessa ja sitten kun lääkäri lähtee kahville ylläpitää sitä anestesiaa annettujen raamien mukaisesti. Eli antaa lääkettä, säätelee hengityskonetta ja niin edelleen. Niinsanottuja temppuja ei varsinaisesti tarvitse edes osata kun lääkäri on melkolailla aina käytettävissä, mutta ainakin tipanlaitto, nokkiksen laitto ja intubointi ovat sellaisia temppuja missä voi tuntumaa pitää yllä. Leikkaushoitajia on salissa ainakin kaksi: instrumentoiva hoitaja ja salivalvoja ("passari"). Kertokoot joku muu heistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäisin vielä tuohon foccen kuvaukseen, että anestesiahoitajan työhön kuuluu myös heräämötyöskentely. Heräämössä valvotaan potilaiden toipumista anestesiasta, annetaan tarvittaessa kipulääkkeitä ja muita lääkkeitä, spinaalipuudutuspotilailla valvotaan puudutuksen poistumista ym. Lähetetään hyvin voivat potilaat osastolle.Leikkauspuolen hoitajia on salissa tosiaan kaksi, kuten focce mainitsikin. He yleensä vaihtelevat rooleja, eli se joka on ensimmäisessä leikkauksessa instrumenteissä, on seuraavassa passarina jne. Molemmat osallistuvat potilaan esivalmisteluihin, kuten asennonlaittoihin jne. Instrumentoivan hoitajan mennessä pesulle ja pukeutuessa steriiliksi passari pesee leikkausalueen, sekä huolehtii että imut, diatermiat, skopiatornit ym. leikkauksessa tarvittavat laitteet ovat hollilla ja toimivat. Instrumentoiva hoitaja järjestää pöydän niin että tarvittavat instrumentit ovat esillä. Leikkauksen aikana i-hoitaja avustaa kirurgia antamalla tarvittavat instrumentit sekä joskus toimii assistenttina esim. pitämällä haavahakaa tms. Passari juoksee steriilivarastosta tarvittavia tavaroita, antaa lisää lankaa jne. Rauhallisessa leikkauksessa hän istuu seinän vierellä ja tylsistyy ;)Hyvää leikkuriharjoittelua sinulle! Viihdyt varmasti ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun omat kokemukset on opiskeluajalta ja nimenomaan anestesiapuolelta. Mun mielestä anestesiahoitajan työtä kannattaa ajatella aika laajasti. Omasta mielestäni anestesiahoitaja on potilaan "edunvalvoja". Anestesiahoitajan tulisi usein pystyä saavuttamaan potilaan luottamus varsin lyhyessä ajassa. Kannattaa myös muistaa, että kaikki potilaat eivät salissa suinkaan nuku (tietysti erikoisalasta riippuen), jolloin on hallittava myös puudutetun potilaan kanssa työskentely. Anestesiahoitajan on tunnettava pelkän anestesian hoitamisen lisäksi myös leikkausten kulku, jotta voi hoitaa anestesiaa hyvin ja alkaa esim. sopivassa kohdin keventämään anestesiaa, antamaan kipulääkkeitä yms. Tietysti anestesiahoitajan toimenkuvaan kuuluu oleellisena osana raportointi, johon pitää oppia löytämään ne oleelliset asiat. Joissakin paikoissa anestesiahoitaja käy myös tapaamassa elektiivisiä potilaita preoperatiivisesti, jolloin potilaalle tarjoutuu mahdollisuus esittää kysymyksiä ja toiveita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäisin vielä tuohon foccen kuvaukseen, että anestesiahoitajan työhön kuuluu myös heräämötyöskentely. Heräämössä valvotaan potilaiden toipumista anestesiasta, annetaan tarvittaessa kipulääkkeitä ja muita lääkkeitä, spinaalipuudutuspotilailla valvotaan puudutuksen poistumista ym. Lähetetään hyvin voivat potilaat osastolle.
Talokohtaista. Jossain todellakin anestesiahoitajat toimivat heräämössä, jossain on erikseen heräämöhoitajat. Heräämöissä tehdään usein myös ns. anestesiologisia toimepiteitä, kuten puudutuksia ja kanylointeja. Tuo "lähetetään hyvin voivat potilaat osastolle" on myös hyvin talokohtainen käsite.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Instrumenttihoitajan tehtävistä tuli vielä mieleeni, kuten eräs kirurgi sen osuvasti määritteli:Instrumenttihoitajan tehtävä on imeä, antaa ja levittää. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaunis! Tässä tulikin ihan hyvin ja kattavasti tietoa.. ja eiköhän se selviä viimeistään siellä leikkuriharjoittelussa, mitä se sitten käytännössä on. Rakkautta kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse valmistaudun leikkuriharjoitteluun jo innolla ja vähän jo tenttiinkin yrittänyt aloittaa lukemista. Mutta en tiedä onko mulla paskoja kirjoja, vai miksen ole löytänyt kovinkaan tarkasti kuvauksia, että mitä esim leikkaussalihoitajan ja anestesiahoitajan työnkuvaan kuuluu leikkauksen aikana? No anestesiahoitajalla varmaankin sitä nukutuksen ylläpitoa? Onko mitään muuta? Ja leikkaussalihoitajalla instrumenttien ym huolehtiminen? Onko leikkaussalissa muita hoitajia? ...Olen lukenut kaikenmaailman kirjoja ja niissä jaaritellaan ties mitä - sieltä täältä, mutta itse haluaisin ainakin ihan konkreettisesti tietää hoitajan tehtävät. No jos joku ystävällinen ihminen voisi valaista tyhmää..Kiitos!! >;)
Tämmöinen OPNT on tehty joskus.http://ksamk.pspt.fi/~ks2630/Itse aloitan salissa 11 yön päästä, odottaa ihan sikana :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienemmissä leikkureissa on mahdollista tehdä sekä instrumentti- että anestesiahoitajan työtä. Itse olen saanut olla niin onnekas, että aikoinaan valmistuttuani ajauduin tällaiseen "pikkuleikkuriin" ja näin ollen olen molempia. Koen sen äärettömän suurena rikkautena ;D

Paras tapa voittaa väittely on olla oikeassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienemmissä leikkureissa on mahdollista tehdä sekä instrumentti- että anestesiahoitajan työtä. Itse olen saanut olla niin onnekas, että aikoinaan valmistuttuani ajauduin tällaiseen "pikkuleikkuriin" ja näin ollen olen molempia. Koen sen äärettömän suurena rikkautena ;D
Kaikkien perioperatiivishoitsujen tulisikin käydä töissä jossain pikkuleikkurissa että hahmottaisi vähän mittakaavaa sitten ennen kuin menee jonkin yliopistosairaalan kahden erikoisalan leikkuriin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkien perioperatiivishoitsujen tulisikin käydä töissä jossain pikkuleikkurissa että hahmottaisi vähän mittakaavaa sitten ennen kuin menee jonkin yliopistosairaalan kahden erikoisalan leikkuriin.
Ei meillä ole neuro- tai THX-kirraa ollenkaan ;), ellei ole hätä....

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienemmissä leikkureissa on mahdollista tehdä sekä instrumentti- että anestesiahoitajan työtä. Itse olen saanut olla niin onnekas, että aikoinaan valmistuttuani ajauduin tällaiseen "pikkuleikkuriin" ja näin ollen olen molempia. Koen sen äärettömän suurena rikkautena 8)
Kaikkien perioperatiivishoitsujen tulisikin käydä töissä jossain pikkuleikkurissa että hahmottaisi vähän mittakaavaa sitten ennen kuin menee jonkin yliopistosairaalan kahden erikoisalan leikkuriin.
Tai saati sitten ihan yhden alan leikkuriin niinkun meikäläinen on päätynyt elämän aallokossa... 8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mutta tärkeintä on tiimi työ, kyllä ane hoitajakin tekee passarin hommia mikäli on tarvetta ja toisinpäin. Sali työhön kuuluu myös olennaisena osana lääkintävaksi joka avustaa tarvittaessa koko tiimiä.

Mä teen mitä vaan, muut mitä osaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Heipparalla!

Tässä kun luin tekstejänne näyttää siltä että kaikki ovat anestesiahoitajia? Leikkaussalihoitajan homma ei niin mielekästä?

Itse mietin juuri kumpaa sitä syventyisi. Syvennyn perioperatiiviseen hoitotyöhön ja viikolla 7 alkais harjoittelu  ;). Sithän sen näkee ekan harjoittelun jälkeen kumpi puoli kiinnostaa enemmän.

Onnea harjoittelukentille muillekkin opiskelijoille!

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on onni työskennellä pienessä leikkurissa, jossa toimii työkierto. Joka tarkoittaa sitä, että kaikki tekevät kaikkea. Yksinkertaisimmillaan siis: viikko passarina, viikko instrumenteissa ja viikko anestesiassa. Sitten heräämöön ja toisesssa salissa alusta...no eihän se aina näin mene, mutta tarkoitushan olisi...

Itse koen tän tosi mielekkäänä, varsinkin kun meidän toimenpiteistä n. 85% tehdään pp:sti. Siis pelkkä anestesia työ voisi olla aika tylsäääää....(juujuu pot. edun valvoja jne hoitotiede osiot...)

Tämä seuraava nyt on tietysti pikkaisen provoa, mutta kun noi poikahoitsut tuppaa olemaan temppukeskeisiä, selittääkös se niiden suuren määrän siellä anestesiapömpeleiden takana? Tuli vaan mieleen? :o

Asiaan siis:

Passari valmistelee instrumenttihoitajan kanssa leikkausvälineistön ja koneet. Asettaa potilaan leikkaus asentoon, pesee leikattavan alueen, avustaa peittelyssä. Leikkauksen aikana toimii juoksutyttönä, eli hakee tarvittavia tavaroita joko anest puolelle tai instrumenttipuolelle.

Leikkauksen lopuksi avustaa haavan peittämisessä ja potilaan sänkyyn siirtymisessä. Seuraavan leikkauksen järjestely alkaa välittömästi kun välisiivous on tehty. Kun päivän leikkaukset on tehty, valmistelee passari seuraavan päivän tarvittavat tavarat eli lavastaa...

Anestesiahoitaja, kuten jo sanoin 85% pp:sti...hoitaa potilaan kivuttomaksi, pelottomaksi, rauhalliseksi...antaa ainutlaatuisen kokemuksen, meillehän tää voi olla se 200 case mutta se ihminen on sen vaivansa kanssa ainut laatuinen....

Instrumenttihoitaja on samalla kirurgin asistentti, sillä meillä tehdään mikrokirugistä kirurgiaa ja meillä  evaleita harvemmin näkyy leikkurissa asisteeraamassa. Leikkauksen lopuksi tarkistetaan terävien ja instrumenttien tallella olo ja viedään ne välinehuoltoon.

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Heipparalla!

Tässä kun luin tekstejänne näyttää siltä että kaikki ovat anestesiahoitajia? Leikkaussalihoitajan homma ei niin mielekästä?

Itse mietin juuri kumpaa sitä syventyisi. Syvennyn perioperatiiviseen hoitotyöhön ja viikolla 7 alkais harjoittelu  :D. Sithän sen näkee ekan harjoittelun jälkeen kumpi puoli kiinnostaa enemmän.

Onnea harjoittelukentille muillekkin opiskelijoille!

Eli kun enää ei voi erikoistua esim. instrumentti tai vaikka anestesia hoitajaksi, vaan valmistuu vaan sairaanhoitajaksi... Niin miten voi päästä vaikkapa just anestesiahoitajaksi?

Eli joissain paikoissa kierrätetään kaikissa tehtävissä mutta ei vissiin kaikissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli kun enää ei voi erikoistua esim. instrumentti tai vaikka anestesia hoitajaksi, vaan valmistuu vaan sairaanhoitajaksi... Niin miten voi päästä vaikkapa just anestesiahoitajaksi?

Eli joissain paikoissa kierrätetään kaikissa tehtävissä mutta ei vissiin kaikissa...

riippuu koulusta, joissakin kouluissa on perioperatiivinen syventyminen. mutta ei sekä ole enä välttämättömyys. nyt kun on työvoimapulaa kaikkialla niin rohkeasti vaan otat yhteyttä anestesiaosastojen osastohoitajiin ja kysyt työpaikkaa. isommissa taloissa on anestesia ja leikkausosasto "erikseen", erikoisaloja on paljon ja paljon on myös opittavaa ja hallittavaa, joten niissä taloissa yleensä haetaan vain jommalle kummalle puolelle. pienemmissä taloissa taas hoitajia voidaan perehdyttää tekemään kaikkia puolia, ja niissä toteutuu yleensä työnkierto.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 vuotta myöhemmin...

Voiko erikoistua vain passariksi?

 

Ei. Useimmiten instrumenttipuolella työskentelevät toimivat sekä instrumentoivina hoitajina sekä passareina (valvovina hoitajina). Ja vastaavasti anestesiapuolella työskentelevät anestesiahoitajina ja monissa paikoissa sen lisäksi heräämöhoitajina. Näin useimmissa julkipuolen paikoissa ja joidenkin suppeampien erikoisalojen leikkureissa tai yksityissektorilla voi sama hoitaja toimia vaihdellen sekä i-puolella että a-puolella..

Jossain vaiheessa (vuonna nakki ja napsaus) lienee ollut vallalla myös käsitys (ja ehkä myös käytäntö?) että passari (eli valvova hoitaja tai salivalvoja) olisi salin kokenein hoitaja? Omassa työpaikassa näin ei ole mutta meillä kaikki instrumenttipuolella työskentelevät toimivat vaihdellen passareina ja instrumentoivina hoitajina.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä angiopuolella passari tosiaan on se kokeneempi yhtään normaalia vaikeammissa toimenpiteissä, koska joutuu samalla hoitamaan myös potilaan sedaation kun anehoitajaa ei ole erikseen ja siinä onkin sitten jo monta liikkuvaa osaa hallittavaksi. Rytmiä tarkkailemassa on onneksi sentään sydänteknikko kardiologian puolella, mutta alaraajatoimenpiteissä joutuu olemaan aika yksin jos ei ole kahta passaria sattumalta. Rutiinitoimenpiteissä vuoro onneksi kiertää. Ja onneksi tarvittaessa paikalle saattaa saada anelääkärin+teknikon auttamaan.

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...