Jump to content
MAINOS

Lääkärintodistus, arkistointi ja salassapito


Vieras: Jeremy

Recommended Posts

Muutama kysymys.Kenellä muulla kuin työnantajalla ja oppilaitoksella on oikeus vaatia lääkärintodistus sairaudesta?Entä kenellä on oikeus nähdä lääkärintodistus työpaikalla jne.?Kuinka pitkään todistusta vaatinut taho säilyttää todistusta?Kiitos etukäteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

:- olen itsekin tuota asiaa miettinyt lähinnä sen pohjalta että kuinka salassa pysyy se syy miksi henkilö on sairaslomalla. Nimittäin ainakaan meidän työpaikalla ei tunnu pysyvän. Onneksi nyt ei mitään arkaluontoista kenelläkään ole ollutkaan VIELÄ. Mutta yleistä on että jos joku huomaa työvuorolistassa sairaslomamerkinnän jonkun kohdalla niin heti kysellään että: "ai, mikäs sillä on ?" Luulisi ainakin että työnantajalla/esimiehellä on vaitiolovelvollisuus näistä asioista mutta... :D

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Ehdottomasti olen sitä mieltä ettei kuulu kelleen miksi olet saikulla. Nykyäänhän riittää jos lääkäri kirjoittaa saikun pituuden=päivät, mutta jättää dg kohdan tyhjäksi (dg voi kirjata sun potilaspapereihin). Itse olen tehnyt niin ettei sva-todistukseni pyöri pitkin kanslian pöytä jne "kaikkien luettavana" että laitan sen suoraan menemään suljetussa kirjekuor. palkkoihin. Ainoa joka sitä tietoa tarvitsee on palkanlaskija, vaikka hän näkee sen saiku pituuden työvuorolistastakin.Ongelmaa aiheuttaa se jos esimies on niin utelias että haluaa tentata sulta mikä vaivaa. Siihen voi vastata tylysti että se on yksityisasiani.Monessa työyhteisössä kun on pääpuheenaiheena: Mikähän sitä vaivaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

NO... Meidän talossa nykyään vaaditaan lääkärintodistukseen suomenkielinen selvitys sairaudesta, koska maallikko konttoristi ei numeroita tajua... Että tälleen :D

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs se konttoristille kuuluu, miksi ihminen on poissa ... ei näin. Meillä menee todistukset suoraan työterveyshuoltoon eikä edes lähin esimies saa tietää, miksi työntekijä on poissa, ellei itse halua asiaa kertoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs se konttoristille kuuluu, miksi ihminen on poissa ... ei näin. Meillä menee todistukset suoraan työterveyshuoltoon eikä edes lähin esimies saa tietää, miksi työntekijä on poissa, ellei itse halua asiaa kertoa.
meillä menee myös suoraan työterveyshuoltoon
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kenellä muulla kuin työnantajalla ja oppilaitoksella on oikeus vaatia lääkärintodistus sairaudesta?
Vaatia voi vaikka kuka, eri juttu on kelle se pitää toimittaa. :)
Entä kenellä on oikeus nähdä lääkärintodistus työpaikalla jne.?
Pomolla ja työterveyshuollolla käsittääkseni on ihan velvollisuus seurata työntekijöiden sairastamista ja sillä oikeudella he saavat niitä lääkärintodistuksia katsella. Pomonhan ei ole pakko hyväksyä lääkärin antamaa sairauslomaa, vaan esimies päättää sairausloman tarpeellisuuden.
Kuinka pitkään todistusta vaatinut taho säilyttää todistusta?
Ei mitään faktatietoa, mutta eiköhän ne työterveyshuollossa laiteta johonkin kirjoihin ja kansiin. Kyllä niitä varmasti vuosikausia säilytetään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Potilaspapereita on arkistoitava 10 vuoden ajan eli tänä vuonna saa tuhota ne paperit, jotka ovat vanhempaa vuosimallia kuin 1996. Itse oon kerran halunnut nähdä omat potilaspaperini, jonka myötä tämä asia tuli mulle selväksi. Tämä arkistointi on yhteydessä siihen, että rikoksetkin vanhenevat 10 vuodessa. Luulen, että ne ikivanhat paperit jäävät helposti lojumaan sinne arkistoon, jos ei itse vaadi niiden tuhoamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin pyöri osastoavustajan lääkärintodistus kanslian pöydällä ypö yksin, joten tietysti oletin jonkun tuoneen asukkaan papereita vastaanotolta... voi kyllä olla että ko. todisti näin olevansa aikuisten oikeasti kipeänä... eli saattoi olla myös työntekijän oma teko. Meillä ei joka vuorossa jaksa olla esimies, joten ihan tavalliset hoitsut vastaanottaa toistenkin papereita, joten taidan vastaisuudessa käskeä laittamaan kuoreen.

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaspapereita on arkistoitava 10 vuoden ajan eli tänä vuonna saa tuhota ne paperit, jotka ovat vanhempaa vuosimallia kuin 1996.
OT, mutta miten mulla on sellanen käsitys, että niitä on säilytettävä niin kauan kun potilas on elossa ja kuolemasta vielä 10 vuotta eteenpäin? Voin olla väärässäkin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaspapereita on arkistoitava 10 vuoden ajan eli tänä vuonna saa tuhota ne paperit, jotka ovat vanhempaa vuosimallia kuin 1996.  
OT, mutta miten mulla on sellanen käsitys, että niitä on säilytettävä niin kauan kun potilas on elossa ja kuolemasta vielä 10 vuotta eteenpäin? Voin olla väärässäkin...
Samassa uskossa minäkin olen, eihän siinä olisi mitään järkeä, että aikaisemmat vertailu pohjat heivattaisiin roskiin kymmenen vuoden välein.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaskertomus: 10 vuotta ko. hoidon päättymisestä, edellyttäen, että tiivistelmä on tehty.http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4070.pdf
Juu, ja ne tiivistelmät säilytetään 10 vuotta potilaan kuolemasta, joten ne tiedot säilyvät sen mainitsemasi 10 vuoden jälkeenkin, ei ne mihinkään häviä..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu
Potilaskertomus: 10 vuotta ko. hoidon päättymisestä, edellyttäen, että tiivistelmä on tehty.http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/4070.pdf
Juu, ja ne tiivistelmät säilytetään 10 vuotta potilaan kuolemasta, joten ne tiedot säilyvät sen mainitsemasi 10 vuoden jälkeenkin, ei ne mihinkään häviä..
Aivan. Se on kyllä harmi. Mutta onneksi tiivistelmän myötä voi jättää sitten useita sivuja pois, kun aika on kulunut umpeen. Esim. päivättäisten toimintojen seurailu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassani sairaslomalaput menivät pomon kautta palkanlaskentaan. Siellä ne pyörivät palkanlaskijan pöydällä kaikkien luettavana. Asiasta kyllä huomautettiin.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain aivosolukoista muistelen, (eikä mikään salaliittoteoria) että 18. ja 28.päivämäärällä syntyneet poimitaan arkistoihin, suunnilleen kaikki viralliset tiedot ja paperit, mut millä tarkkuudella? Tuskin valtio kaikkea nippelitietoa haluaa? Voivat sitten 50 vuoden päästä vertailla vaikka flunssatilastoja suhteessa alipalkattuun hoitoduuniin... No joo, meni vähän kauas :)

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain aivosolukoista muistelen, (eikä mikään salaliittoteoria) että 18. ja 28.päivämäärällä syntyneet poimitaan arkistoihin, suunnilleen kaikki viralliset tiedot ja paperit, mut millä tarkkuudella? Tuskin valtio kaikkea nippelitietoa haluaa? Voivat sitten 50 vuoden päästä vertailla vaikka flunssatilastoja suhteessa alipalkattuun hoitoduuniin... No joo, meni vähän kauas :)
Jeps, 18. ja 28. päivä syntyneiden potilaiden sairauskertomukset säilytetään pysyvästi. Näitä tietoja voidaan sitten käyttää tutkimuskäyttöön kun tehdään esim. kansallisia laajoja selvityksiä yms. Ja käsittääkseni näinä päivinä syntyneiden potilaiden kaikki tiedot säilytetään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työantaja vaatii sen, että mikäli on pidempi kuin yhden päivän sairasloma, on käytävä myös työterveyslääkärin vastaanotolla. Eli yhden lääkärin tekemä lausunto ei kelpaa >;D Tämä tuli ihan äsken vasta ilmi, kun pidempi sairasloma tuli tiimissä ja esimieheni tätä minulle luennoi. Olen yrittänyt selvitellä, että onko tuolle ihan joku laillinen pohjakin, kun ensimmäistä kertaa tähän törmään, mutta enpä ole vielä löytnyt tietoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työantaja vaatii sen, että mikäli on pidempi kuin yhden päivän sairasloma, on käytävä myös työterveyslääkärin vastaanotolla. Eli yhden lääkärin tekemä lausunto ei kelpaa >:D Tämä tuli ihan äsken vasta ilmi, kun pidempi sairasloma tuli tiimissä ja esimieheni tätä minulle luennoi. Olen yrittänyt selvitellä, että onko tuolle ihan joku laillinen pohjakin, kun ensimmäistä kertaa tähän törmään, mutta enpä ole vielä löytnyt tietoa.
KVTES 5. luku, 1§ ja 3 mom. sanoo seuraavasti "Mikäli lääkärintodistusta ei perustellusta syystä voida hyväksyä, työnantaja voi omalla kustannuksellaan lähettää viranhaltijan/työntekijän osoittamansa lääkärin tarkastukseen."Kannattaa kysyä työnantajalta että mikä se perusteltu syy on sille, että muun kuin työterveyslääkärin todistus ei kelpaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työantaja vaatii sen, että mikäli on pidempi kuin yhden päivän sairasloma, on käytävä myös työterveyslääkärin vastaanotolla. Eli yhden lääkärin tekemä lausunto ei kelpaa >:D Tämä tuli ihan äsken vasta ilmi, kun pidempi sairasloma tuli tiimissä ja esimieheni tätä minulle luennoi. Olen yrittänyt selvitellä, että onko tuolle ihan joku laillinen pohjakin, kun ensimmäistä kertaa tähän törmään, mutta enpä ole vielä löytnyt tietoa.
KVTES 5. luku, 1§ ja 3 mom. sanoo seuraavasti "Mikäli lääkärintodistusta ei perustellusta syystä voida hyväksyä, työnantaja voi omalla kustannuksellaan lähettää viranhaltijan/työntekijän osoittamansa lääkärin tarkastukseen."Kannattaa kysyä työnantajalta että mikä se perusteltu syy on sille, että muun kuin työterveyslääkärin todistus ei kelpaa.
Minusta tuo pykälä on vaan sairaan ihmisen tyhjää juoksuttamista ja vähäisten lääkäriresurssien hyväksikäyttöä ainakin näissä meidän tapauksissa, kun ihan selkeä syy oli, miksi tarvitsee sairaslomaa. Pitääpä vaatia vastaisuudessa kunnon perustelut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Asiasta tuli mielee, mie oon menossa leikkaukseen ja saikkua tulee 4-6 viikkoa. Onko mun pakko kertoa pomolle mitä operoidaan tai onko lääkärin pakko kirjoittaa siihen saikku lappuun mitä on operoitu? En haluaisi siellä kenenkään saavan tietää mitä mulle on tehty! Sikäli kun oon siellä enää silloin...

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain aivosolukoista muistelen, (eikä mikään salaliittoteoria) että 18. ja 28.päivämäärällä syntyneet poimitaan arkistoihin, suunnilleen kaikki viralliset tiedot ja paperit, mut millä tarkkuudella? Tuskin valtio kaikkea nippelitietoa haluaa? Voivat sitten 50 vuoden päästä vertailla vaikka flunssatilastoja suhteessa alipalkattuun hoitoduuniin... No joo, meni vähän kauas ;D
Jeps, 18. ja 28. päivä syntyneiden potilaiden sairauskertomukset säilytetään pysyvästi. Näitä tietoja voidaan sitten käyttää tutkimuskäyttöön kun tehdään esim. kansallisia laajoja selvityksiä yms. Ja käsittääkseni näinä päivinä syntyneiden potilaiden kaikki tiedot säilytetään.
Mielenkiintoista.. :- Kertoisitko tarkemmin... nim; 28 päivä syntynyt

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katumukselle tiedoksi... Tässä ketjussa aiemmin kirjoitetussa osiossa näkyy linkkejä, mistä löytää lisätietoja. Ja tietysti joistain muista lakiteksteistä voi löytää myös, jos vaan jaksaa googlettaa ja penkoa...Sut on arkistoitu iäksi :-X

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...