Jump to content
MAINOS

kouluterveydenhoitajan työstä


Vieras: gina79

Recommended Posts

Opiskelen terveydenhoitajaksi ja työ nuorten kanssa kiinnostaa. Haaveissani olisi erityisesti kouluterveydenhoitajan työ yläasteella, vaikka en tiedä mitä se työ varsinaisesti pitää sisällään. Kysynpä siis teiltä: Mitä kaikkea kouluterveydenhoitajan työhön kuuluu? Muuta kun vuosittaiset terveystarkastukset. Mitä kaikkia yhteistyötahoja terkkarilla siellä on?Käykö terkkarit vielä pitämässä luokissa "terveysopin tunteja"?Kuinka paljon on yhteistyötä oppilaiden perheiden kanssa?Riittääkö aika hyvin kaiken tämän rumban pyörittämiseen?Olen aloittamassa talvella lyhyen harjoittelun kouluterveydenhuollossa, mutta haluaisin tutustua asiaan jo etukäteen. Kaikki tieto ja vinkit ovat tervetulleita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Ajattelin vastata sulle vaikka mulla on vain 1 viikon harjoittelu yläasteella takana ja yksi työpäivä ammattioppilaitoksen ja lukion terkkarina. Parin viikon päästä oon menossa sinne useammaksi päiväksi. Eli tämän yhden päivän perusteella työpäivä oli mulla suunnilleen tämä:

Aamuvastaanotolla kävi 10 opiskelijaa, oli sairaslomien kirjoitusta, ranteen sitomista, päänsärkyä, lihasrevähdystä, ergonomiajuttuja. Sit oli 6 terveystarkastusta, joitain paperihommien selvittelyä ja kuulonotto ja korvien pesu. Yhteensä 20 opiskelijaa oli,  pääsin ekan kerran vessaan ja syömään 6 h työpäivän alkamisesta. Mutta KIVAA OLI!!! Tekemistä piisaa. Se tuli todistettua, että liian monta opiskelijaa oli tälläkin terkalla, jota tuurasin. Mutta ehdottomasti positiivinen ja opettavainen kokemus. Pitänee palailla astialle, ku on enemmän kokemusta..  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sit oli 6 terveystarkastusta, joitain paperihommien selvittelyä ja kuulonotto ja korvien pesu.

Nykyään skidit niin avuttomia etteivät osaa korviaan pestä?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, onneksi ovat..  :D  Korvien pesu on mukavaa puuhaa, näkee ainaki työnsä tuloksen.. No ihan tosissaan, mä ainaki käyn terkalla pesettämäs korvani muutaman vuoden välein ku on hankalan muotoiset korvakäytävät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis onko terkkareilla jotain erikoistaivuteltuja pulloharjoja? Ja "käyn terkkarilla" -kohta ihmetyttää, eikös sä ite ollu terkkari?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

V*ttuilun makua  :D

On se nyt hippasen helpompi, kun toinen laittaa 100ml ruiskulla vettä paineella korvaan, kun että itse sitä yrittäisi touhottaa...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

V*ttuilun makua  :D

On se nyt hippasen helpompi, kun toinen laittaa 100ml ruiskulla vettä paineella korvaan, kun että itse sitä yrittäisi touhottaa...

Niin mutta nyt oli kyse pesusta eikä huuhtelusta. Ja toi huuhteluhan tehdään kotona eikä terkkarilla?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sairaanhoitajan/terveydenhoitajan vastaanotolla esim. terveyskeskuksessa käy useita korvien huuhtelua tarvitsevia päivässä. Päälle ne "akuutit" jotka lääkäri käskee heti huuhdella näkyvyyden saamiseksi. Removaxia vaan tovotaan laitettavan etukäteen.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis onko terkkareilla jotain erikoistaivuteltuja pulloharjoja? Ja "käyn terkkarilla" -kohta ihmetyttää, eikös sä ite ollu terkkari?

Joo oon mä ite terkkari, ahtaine korvakäytävineni...  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olen kouluterveydenhoitajana toiminut tässä noin 4kk ja voin sanoa että työn sarkaa riittää! Minulla on hoidettavanani ala-ja yläaste sekä lukio. Yhteensä oppilaita on rapiat 900. Todella paljon nuorilla ja perheillä erilaisia vakaviakin ongelmia! Tuntuu välillä että tässä saa olla sossuna, psykologina(niin oppilaille kuin vanhemmillekin), poliisina ja vielä siinä "sivussa" hoitajanakin. Kyllä työt tulee usein kotiin mukaan ja uniinkin joskus kun tässä yksin kantaa vastuuta ja pähkäilee asioita. Toki kollegoja näkee JOPA 2x/kk kuukausikokouksissa ym. ja onhan puhelimet toki keksitty. Yksinäistä puuhaa tämä on, mutta toisaalta ainakin itse viihdyn juuri sellaisessa. Saa itse suunnitella päivänsä, se on iso plussa! Työ on kyllä todella monipuolista eikä varmasti yksikään päivä ole erilainen, siitä pitävät nämä murkut huolen ;) Voi kuulostaa aika raskaalta ja sitä kai kaikki hoitotyö ajoittain on, mutta on tämä loppujen lopuksi ihan mukavaa puuhaa. Työnkuvasta jos vielä siis vetäisin yhteen jonkin verran: Meillä kerran viikossa peruskoulun puolella oppilashuoltotyöryhmän palaveri jossa käydään läpi sillä hetkellä huolen aiheena olevat koululaiset ja pohditaan kuinka edetään, autetaan ja tuetaan ja kuka mitenkin. Paikalla erityisopettaja, opo, rehtori, kuraattori ja th, toisinaan myös nuorisotyöntekijä ja poliisi. Lukiolla vastaava palaveri 1x/kk. Lisäksi erilaisiin vanhempainiltoihin terveydenhoitajat myös osallistuvat. Sairasvastaanottoa päivittäin ja vaikkakin vastaanottoajat on olemassa, käytännössä oppilaat tulevat kun parhaaksi katsovat. Täytyy uskaltaa pistää ojennukseen pahimmat sankarit etteivät riko ovia pyrkiessään sisään milloin sattuu! Joku roti pitää olla! :nauraa:Terveystarkastuksia koulutulokkaille, 3.luokkalaisille, 6.luokkalaisille, 8.luokkalaisille,5.luokkien rokotukset ja 5.lk+7.lk murkkutunnit. Lisäksi meillä järjestetään seksuaalivalistustapahtuma(messut) kaikille kaupungin kasiluokkalaisille keväisin. Koko kaupungin kouluterkat ja pieni määrä opiskelijoita pistää nämä messut pystyyn ja vetää niitä. Lukiossa 2.luokkien tarkastukset ja kutsuntojen esitarkastukset. Ehkäisyneuvontaa yms. Lisänä (vie yllättävän paljon aikaa) kaikki mielenterveysasiat, itsetuhoiset nuoret, anorektikot, vanhempien ulosheittämät nuoret, kotiväkivalta, alko-ongelmat, huumeet, teiniraskaudet, koulukiusattujen tukeminen jne. Koska lasten-ja nuortenpsyk.palvelut ovat niin tukossa, suuri vastuu kannatella nuoria ja lapsia jää juuri kouluterkan harteille, valitettavasti. Vie paljon voimavaroja. Tarvetta jonkinlaiselle terapeuttikoulutukselle kokee moni meistä tarvitsevansa. Työhön kuuluu todella paljon yhteistyötä kodin kanssa. Työ sopii sellaiselle ihmiselle jolla on sopivasti lehmän hermot, osaa suunnitella työnsä mutta ei romahda jos päivän ohjelma meneekin ihan uusiksi jos esim.sairasvastaanotto viekin tolkuttomasti aikaa. Plussaa on jos osaa olla luova, järjestelmällinen, muttei kuitenkaan liian pedantti. Rumbasta selviää kun muistaa ettei maailma kaadu jos osan paperihommista jättää seuraavalle päivälle tai jos jollekin oppilaalle sanoo että voitko tulla myöhemmin jos pyrkii sisään samaan aikaan kun sulla on joku oppilas jo sisällä. Jos siis ei ole pää kainalossa! ::)Mukavaa puuhaahan tämä on, riippuu toki paljon koulun yhteishengestä. Erittäin runsaasti yhteistyötä opettajien ja reksin kanssa luonnollisesti tulee tehtyä! Toivottavasti et nyt järkyttynyt..on ollut taas aika rankka päivä niin että voi kuulostaa karulta. Kuten kaikessa hoitotyössä, myös kouluterkkana työ on raskasta mutta kun näkee työnsä tuloksen ja saa positiivista palautetta oppilailta tai vanhemmilta, tuntee tekevänsä arvokasta työtä ja jaksaa taas kummasti! Tsemppiä ja onnea valitsemallesi tielle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tosta terveysopin tunneista vielä. Harjotteluissa huomasin, ettei moni th mielellään pidä enää terveystiedon tunteja, sillä opettajat usein haluavat vain siirtää th:lle opettamisen vastuun ja itse kuittaavat oppitunnista rahat. En ihan tarkalleen tiedä, saiko terkat jotain ylimääräistä rahaa, jos opettaja pohjusti luennon ja th oli paikalla ns. asiantuntijana. Hmmm.

__/)

( o.O) This is Bunny. Copy and

(")_(") paste bunny into your signature to help him gain world domination.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Tosta terveysopin tunneista vielä. Harjotteluissa huomasin, ettei moni th mielellään pidä enää terveystiedon tunteja, sillä opettajat usein haluavat vain siirtää th:lle opettamisen vastuun ja itse kuittaavat oppitunnista rahat. En ihan tarkalleen tiedä, saiko terkat jotain ylimääräistä rahaa, jos opettaja pohjusti luennon ja th oli paikalla ns. asiantuntijana. Hmmm.

Kyllähän noista pitäis rahaa saada.. :/ Tähän aikaan mulla varmaan hommat jo sekasin päässä, mutta mielestäni olen jossain nähnyt sellasen .pdf tiedoston minkä voi tulostaa, täyttää ja antaa sille joka "maksaa", tai sitten vaikka sille opettajalle kenen tunti se olisi.

Nyt tutimaan --->

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...