Jump to content
MAINOS

Kirjaaminen ensihoidossa


Ensihoitaja

Recommended Posts

Ei kai tästä nyt riitaa saa aikaan...?

Itse merkkaan luovutusajan luovuttaessa silloin kun muistan/jaksan ja jos hoitaja sen laittaa niin aina parempi. Lappuja mapittaessa ne ajat tulee viimeistään laitettua...

Ja jos jotain epäselvää ajoissa on niin hätäkeskukseltahan ne voi aina tarkistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 87
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta kokeeko "tabistit" ahdistavaksi, kun pyydän/pyydätte laittamaan potilaan luovutusajan? Aiheesta on nyt noussut meidän työpaikalla haloo, kun olen niihin vaatinut lanssareilta merkinnät-> olen taas kuspiä...

Ei kai se polille kuulu minkä ajan saku siihen kaavakkeeseen merkkaa? Itse en ole ikinä merkinnyt sitä aikaa sairaalaan jäävään kaavakkeen osaan, vaan 2 osaan.

Ja jos jotain epäselvää ajoissa on niin hätäkeskukseltahan ne voi aina tarkistaa.

Ja sen verran pitää olla "firmanmies", että muistaa lisätä "perillä hoitolaitoksessa" -aikaan ajan, jonka on odottanut vastaanottavaa hoitajaa polilla. Meikussa pisin odotukseni taitaa olla n. 30min...     

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta kokeeko "tabistit" ahdistavaksi, kun pyydän/pyydätte laittamaan potilaan luovutusajan? Aiheesta on nyt noussut meidän työpaikalla haloo, kun olen niihin vaatinut lanssareilta merkinnät-> olen taas kuspiä...

Ei kai se polille kuulu minkä ajan saku siihen kaavakkeeseen merkkaa? Itse en ole ikinä merkinnyt sitä aikaa sairaalaan jäävään kaavakkeen osaan, vaan 2 osaan.

 

Niin, siitä on tullut ohje KELA:lta(ainakin meille/täällä päin), että mahdollisimman totuuden mukaisesti merkataan se aika, kun potilas oikeasti on luovutettu. Joillakin yksiköillä on ruvennut kestämään tuo kotimatka hoitolaitoksesta(Dino ei koske teitä!) ja KELA on niitä sitten ruvennut seuraamaan...

Vielä tuohon aikamerkintään, että onhan se virallinen potilasasiakirja, jota voidaan jossain hyvin murheellisessa tilanteessa tarkastella.

Ei kai tästä nyt riitaa saa aikaan...?

Jep, sitä tästä ei ole tarkoitus tehdä, vaan kysellä yleistä käytäntöä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, siitä on tullut ohje KELA:lta(ainakin meille/täällä päin), että mahdollisimman totuuden mukaisesti merkataan se aika, kun potilas oikeasti on luovutettu. Joillakin yksiköillä on ruvennut kestämään tuo kotimatka hoitolaitoksesta(Dino ei koske teitä!) ja KELA on niitä sitten ruvennut seuraamaan...

Miten tämä liittyy vastaanottavan hoitopaikan henkilökuntaan? Ei kai heidän tehtävä ole valvoa sairaankuljetuksen kotimatkaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, siitä on tullut ohje KELA:lta(ainakin meille/täällä päin), että mahdollisimman totuuden mukaisesti merkataan se aika, kun potilas oikeasti on luovutettu. Joillakin yksiköillä on ruvennut kestämään tuo kotimatka hoitolaitoksesta(Dino ei koske teitä!) ja KELA on niitä sitten ruvennut seuraamaan...

Miten tämä liittyy vastaanottavan hoitopaikan henkilökuntaan? Ei kai heidän tehtävä ole valvoa sairaankuljetuksen kotimatkaa?

Niin ellei kela sitten vertaile miten kauan kestää kun tehtävä merkitään päättyneeksi, siitä kun potilas on luovutettu hoitopaikkaan. :-

Itse olon huomannut että yksityiset panttaa tehtävän päättymistä mahdollisemman pitkään. ( mene ja tiedä sitten) mitä kela ajaa takaa.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai heidän tehtävä ole valvoa sairaankuljetuksen kotimatkaa?

Eiköhän se ole se KELAn tehtävä?

Niin ellei kela sitten vertaile miten kauan kestää kun tehtävä merkitään päättyneeksi, siitä kun potilas on luovutettu hoitopaikkaan. :-

Juuri tästä on kyse, luovutusajasta-tehtävän päättymiseen, eiköhän rahasta tässäkin ole kyse, akselilla KELA-firma-duunari ja jokaisella heitä on tarpeensa, eikös juu?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai heidän tehtävä ole valvoa sairaankuljetuksen kotimatkaa?

Eiköhän se ole se KELAn tehtävä?

Nimenomaan KELAn (olisi varmaan tullut selväksi kokokirjoituksen lainaamisella), ei vastaanottavan laitoksen henkilökunnan. Eli en ymmärrä miksi ppkl:n henkilökuntaa se aika kiinnostaa?

Faktahan on, että paluumatkan kestossa voi viikonpäivästä, kellonajasta, ja tuurista riippuen olla suuriakin eroja, vaikka reitti olisikin sama.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, siitä on tullut ohje KELA:lta(ainakin meille/täällä päin), että mahdollisimman totuuden mukaisesti merkataan se aika, kun potilas oikeasti on luovutettu. Joillakin yksiköillä on ruvennut kestämään tuo kotimatka hoitolaitoksesta(Dino ei koske teitä!) ja KELA on niitä sitten ruvennut seuraamaan...

Miten tämä liittyy vastaanottavan hoitopaikan henkilökuntaan? Ei kai heidän tehtävä ole valvoa sairaankuljetuksen kotimatkaa?

Ei kai sitä kotimatkan aikaa kukaan halua/jaksa kytätä, mutta jos potilaan luovutusaika on jotain aivan omituista, niin siitä voi tulla sanomista. Esim. potilas on luovutettu sairaalaan oikeasti klo. 19. Tabiskaavakkeeseen laitetaan luovutusajaksi kuitenkin klo 20., kun vedetään firmaan päin. Poli kirjaa potilaan tulleeksi sairaalaan klo. 19 ja potilas kuolee klo 19.30. Sitten omaiset alkavat ölisemään jostain ja alkavat selvittämään kelloaikoja ja viipeitä ja sitten törmäävät tällaiseen asiaan. Voipi tulla sanomista. Tai sitten ei. Mutta tämä skenaario tuli ensiksi mieleen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

"Potilas luovutettu" kellonaika tarkoittaa aikaa, jolloin hoitovastuu siirtyy. Ei siis sitä, milloin astutaan sairaalaan sisään. KELAn touhut ovat aina paikkakuntakohtaisisa ja joissain paikoissa on menty aivan idioottimaisuuksiin näissä asioissa. Parhaimmat KELAan liittyvät jutut ovat aivan uskomattomia tyyliin "kela ei maksa auton puhdistamisesta / paarien pesusta sairaalassa", "matkalla ei saa pysähtyä elvyttämään potilasta, ellei erikseen kirjata kaavakkeeseen perusteluja, miksi matka sairaalaan kesti niin kauan" yms. Useimmiten kyseessä pienemmän paikkakunnan KELA.

Itse laitan potilaan luovutusajaksi suunnilleen ajan, jolloin sanon potilaalle "heippa" ja suuntaan ulos huoneesta. Monesti, kuten dino sanoi tulee kohta täytettyä vasta asemalla yhtä aikaa "tehtävä päättyi" ajan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta kokeeko "tabistit" ahdistavaksi, kun pyydän/pyydätte laittamaan potilaan luovutusajan? Aiheesta on nyt noussut meidän työpaikalla haloo, kun olen niihin vaatinut lanssareilta merkinnät-> olen taas kuspiä...
No kyllä mä ainakin laitan itse luovutusajan oon päässä kun päässä. Vastuu potilaasta siirtyy sillä hetkellä minulle tai pois minulta. Sama se, kuka ajan laittaa, kunhan se on kaikissa kaavakkeen osissa sama. Oikeastaan minkään maksavan tahon ei pitäisi hyväksyä kaavakkeita, joissa luovutusaika on maksuanomuksessa kynällä,koska näin on aina säätämisen varaa siinä minkä mittainen keikka on ollut. Kun aika laitetaan päällimmäiseen luovutushetkellä ei enää säädellä jälkikäteen. Ja vastuuasiatkin on selvät. Joskin tuleehan se potilaan sairaalaan tuloaika kirjattua, kun potilas laitetaan koneelle, mutta...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta kokeeko "tabistit" ahdistavaksi, kun pyydän/pyydätte laittamaan potilaan luovutusajan? Aiheesta on nyt noussut meidän työpaikalla haloo, kun olen niihin vaatinut lanssareilta merkinnät-> olen taas kuspiä...
No kyllä mä ainakin laitan itse luovutusajan oon päässä kun päässä. Vastuu potilaasta siirtyy sillä hetkellä minulle tai pois minulta. Sama se, kuka ajan laittaa, kunhan se on kaikissa kaavakkeen osissa sama. Oikeastaan minkään maksavan tahon ei pitäisi hyväksyä kaavakkeita, joissa luovutusaika on maksuanomuksessa kynällä,koska näin on aina säätämisen varaa siinä minkä mittainen keikka on ollut. Kun aika laitetaan päällimmäiseen luovutushetkellä ei enää säädellä jälkikäteen. Ja vastuuasiatkin on selvät. Joskin tuleehan se potilaan sairaalaan tuloaika kirjattua, kun potilas laitetaan koneelle, mutta...
Se aika, kun hoitaja kirjoittaa nimensä paperiin, on usein eri, kuin se aika, jolloin potilas saadaan pois paareilta, joka on edellytyksenä sille, että ambulanssi on irrotettavissa keikasta. Mielestäni potilas on luovutettu vasta, kun potilas on pois ambulanssin paareilta, ja ambulanssin vermeet ovat irti potilaasta. 1-osa voi olla allekirjoitettu ja annettu hoitajille jo "kauan" aikaisemmin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se aika, kun hoitaja kirjoittaa nimensä paperiin, on usein eri, kuin se aika, jolloin potilas saadaan pois paareilta, joka on edellytyksenä sille, että ambulanssi on irrotettavissa keikasta. Mielestäni potilas on luovutettu vasta, kun potilas on pois ambulanssin paareilta, ja ambulanssin vermeet ovat irti potilaasta. 1-osa voi olla allekirjoitettu ja annettu hoitajille jo "kauan" aikaisemmin...
Juuri näin, mutta sittehän sen ajan voi merkata, itselläni +5 min, auto kunnossa ja valmiina seuraavaa keikkaa varten.Noh tämä :
Aiheesta on nyt noussut meidän työpaikalla haloo, kun olen niihin vaatinut lanssareilta merkinnät-> olen taas kuspiä...
on jo mennyttä, siis heillä oli joku hetkellinen kysely???

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta kokeeko "tabistit" ahdistavaksi, kun pyydän/pyydätte laittamaan potilaan luovutusajan? Aiheesta on nyt noussut meidän työpaikalla haloo, kun olen niihin vaatinut lanssareilta merkinnät-> olen taas kuspiä...

No kyllä mä ainakin laitan itse luovutusajan oon päässä kun päässä. Vastuu potilaasta siirtyy sillä hetkellä minulle tai pois minulta. Sama se, kuka ajan laittaa, kunhan se on kaikissa kaavakkeen osissa sama. Oikeastaan minkään maksavan tahon ei pitäisi hyväksyä kaavakkeita, joissa luovutusaika on maksuanomuksessa kynällä,koska näin on aina säätämisen varaa siinä minkä mittainen keikka on ollut. Kun aika laitetaan päällimmäiseen luovutushetkellä ei enää säädellä jälkikäteen. Ja vastuuasiatkin on selvät. Joskin tuleehan se potilaan sairaalaan tuloaika kirjattua, kun potilas laitetaan koneelle, mutta...

Se aika, kun hoitaja kirjoittaa nimensä paperiin, on usein eri, kuin se aika, jolloin potilas saadaan pois paareilta, joka on edellytyksenä sille, että ambulanssi on irrotettavissa keikasta. Mielestäni potilas on luovutettu vasta, kun potilas on pois ambulanssin paareilta, ja ambulanssin vermeet ovat irti potilaasta. 1-osa voi olla allekirjoitettu ja annettu hoitajille jo "kauan" aikaisemmin...

Voi ennakoida. Itse laitan seuraavalle 5 min. Yleensä meillä kyllä polilla kun olin avustettiin potilas ensin sänkyyn yhdessä sakun kanssa ja vasta sitten rapsattiin. Tietysti käytäntöjä on miljoona erilaista, mutta tämä toimi meillä päin. NIin siis toki vastuu siirtyy sillä hetkellä, kun sakun vermeet on pois ja potilas on sairaalan sängyssä. Siksi kaavakkeen aika onkin mielestäni tärkeä. Ovella kirjaus sairaalanpapereihin, kun voi todellakin tapahtua vaikka tuntia ennen potilaan luovutusta sairaalanhoitohenkilökunnan käsiin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...