Jump to content
MAINOS

Kirjaaminen ensihoidossa


Ensihoitaja

Recommended Posts

Sarkasmi ei ole vahvin lajini... Yritin vain sanoa että lomake tunnustaa toisinaan ahtaalta. tai: Plas Halonhakkuussa >> purist. RiKi...

No, kuhan kommentoin, tajusin kyllä, että koetit olla vitsikäs! Muuten ensihoitokertomuksessa saa olla vain virallisia lyhenteitä, jotka kaikki ymmärtävät samoin. Eli rintakipua ei saa lyhentää RiKi. Tästä mulla olis paljon sanottavaa, mutta jätämpä toiseen kertaan. Pelastusopistolla meni 6 h näiden asioiden puhumiseen... 8)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 87
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eli rintakipua ei saa lyhentää RiKi.

Lääkäreiltä opittu lyhenne jota paikallisesti käytetään paljonkin.

Mistä löytyy viralliset lyhenteet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko Kajaanissakin Johanniitat?

Taitaa olla... Kuulin huhuja joskus viime vuoden alussa, että ois ainakin tulossa ja taisihan se auto seistä joku kesäpäivä Raatihuoneen torilla... Kuinka?  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä löytyy viralliset lyhenteet?

En osaa suoraan sanoa. Viralliset suomenkielen hyväksymät lyhenteet varmaan, jostain suomenkielen opuksesta ja hoitotyön lyhenteet lääketieteen termit kirjasta tai ainakin jostain vastaavasta. Näiden virallisten lyhenteiden käyttöä siksi, että ensihoitokertomus on virallinen asiakirja, joka kelpaa oikeudessa todistukseksi, jos esim.hoitovirhe tapahtunut. Näin kaikkien pitää tietää ilman tulkinnan varaa mitä oot termien lyhentämisellä tarkottanu.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirjaaminen opetetaan mun mielestä jo ennen ensimmäistä käytännön jaksoa, oli koulutus sitten mikä tahansa hoitoalalla. Jos ei osaa kirjata on sikamainen vaara joutua nesteeseen tehdyistä/tekemättömistä asioista. Tätä ei ainakaan omat ohjattavani ole oikein ymmärtäneet. Kaikkea ei tietenkään voi kirjata, pitää löytää olennainen. Jos joku pystyy sen olennaisen opettamaan toiselle olen halukas tulemaan oppiin.

Uudessa sakukaavakkeessa kivasti valmiina noita ruutuja eri mittaustuloksille valmiina, ei tartte tekstin väliin enää sorvata. Hyvä niin koska ei siihen sitä tekstiä enää mahdukaan. Meneehän toki joku YT-lasku tms, mutta kirjaapa elvytys tai liuotushoito siihen plankettiin. Ei nimittäin mahdu ilman lyhenteitä ainakaan. Tokihan samasta kyydistä voi täytellä vaikka 10 lappua jos pysyy edes itse kärryillä sen jälkeen. Mielestäni vanha kaavake oli parempi varsinaisen tutkimisen/hoidon osalta = enemmän tilaa. Toisaalta lienee tottumuskysymys, nyt jo rupee osumaan kohdalleen ne allekirjoitukset yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei osaa kirjata on sikamainen vaara joutua nesteeseen tehdyistä/tekemättömistä asioista. Tätä ei ainakaan omat ohjattavani ole oikein ymmärtäneet. Kaikkea ei tietenkään voi kirjata, pitää löytää olennainen. Jos joku pystyy sen olennaisen opettamaan toiselle olen halukas tulemaan oppiin.

Tätä mä olen vuodesta x yrittänyt tolkuttaa kaikille ja kaikessa. Nyt kun oon ollu polilla niin annan palautetta kaavakkeista varsinkin, jos kirjaaja on opiskelija, että tulis jatkossa aina vaan parempia kaavakkeita. Itse tässä päivänä muutamana pidin kurssin tuosta kirjaamisesta niin kyllä se aika monella mielessä oli, että pitää kirjata tarkkaan, mutta kummasti ne näyttää hukkuvan turuille ja toreille, kun tulevat käytännönjaksolle. Koetan yhä opettaa muita ja oppia itse uutta kirjaamisesta ja pyrkiä aina vain parempaan ja laadukkaampaan kirjaamiseen (ja hoitamiseen).

Tässä varmaan lähiaikoina tulen ihan julkisen koulutuksen kirjaamisesta pitämään, joten tervetuloa oppiin...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: jorvalainen

Kirjaamisen oppii parhaiten käytännön työssä. Asiallinen kirjaaminen on sinun vakuutuksesi, siitä että miten olet hoitanut potilasta ja mitä olet jättänyt tekemättä....Vieläkin tapaa sair.kulj.lomakkeita,joista puuttuu potilaan nimi ja sotu.Eipä tarvitse jälkeenpäin arpoa mitä tuli tehtyä...Seitsemän vuoden ja tuhansien lappujen jälkeen kirjaaminen sujuu kuin leikki...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ampparitytsy

Juuri näin Jorvalainen! Käytäntö opettaa ja jokaiselle tulee oma tapa täytellä sakukaavaketta, pääasia että oleelliset ja tärkeimmät jutut löytyy.

Nykypäivänä saa olla todella tarkkana kaavakkeen täytön kanssa, jälkeenpäin voi tulla mitä ihmeempiä tiedusteluja ja kyselyjä... Esim. taannoin onnettomuudessa loukkaantunut vaati leikatuista vaatteista korvausta vakuutusyhtiöltä, nepä eivät suoralta kädeltä uskoneet ja alkoivat tiedustella meiltä kirjallisena onko vaatteita oikeasti leikattu vai ei....onneksi olimme kirjanneet saku-kaavakkeeseen vaatteiden leikkuun ja potilas sai korvauksen  ::)

Sakukaavakkeen asiallinen täyttö todella on oma vakuutuksesi, jonka täyttöön jokaisen ammatillisesti pätevän sairaankuljettajan pitäisi perehtyä ja tosissaan miettiä, miten sitä täyttelee ja samassa miettiä myös onko potilas saanut parhaimman mahdollisen hoidon...Virallinen asiakirja, joka jää potilaspapereihin.

Uskonpa laatuprojektien lisääntymisen johtavan siihen, että ensihoidon vastuulääkäritkin tulevat sakukaavakkeita lukemaan....ainakin aatami ja bertta -kyytien osalta. Hyvä olisikin jos lukisivat, kirjava kirjaamiskäytäntö voisi yhtenäistyä...ainakin hivenen  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri näin Jorvalainen! Käytäntö opettaa ja jokaiselle tulee oma tapa täytellä sakukaavaketta, pääasia että oleelliset ja tärkeimmät jutut löytyy.

Sakukaavakkeen asiallinen täyttö todella on oma vakuutuksesi, jonka täyttöön jokaisen ammatillisesti pätevän sairaankuljettajan pitäisi perehtyä ja tosissaan miettiä, miten sitä täyttelee ja samassa miettiä myös onko potilas saanut parhaimman mahdollisen hoidon...Virallinen asiakirja, joka jää potilaspapereihin.

Ehkäpä näin on, tai siis näihän sen pitäisi olla. Koulutus opettaa mitä, miten ja milloin ja käytännössä hiotaan teoriatietoa, mutta... tämänkin yövuoron jälkeen olen pirun huolissani siitä, että tietävätkö kaikki sairaankuljetukseen osallistuvat mistä todella on kyse kaavaketta täytettäessä. Kolmella sanalla kerrottu mistä kyse, kun tuodaan im.potilasta. Eiköhän olisi ollut tarve kertoa vähän tarkemmin. Olivat kuitenkin haastatteneet potilasta suullisen raportin perusteella. No, tietoahan ei siis virallisesti ole olemassa nyt, kun kaavakkeessa ei sitä lukenut. Itse olisin saattanut jättää kaavakkeen allekirjoittamatta, jollei sitä olisi täydennetty. Toisaalta ajattelin kuitenkin, että pitää pitää yllä jonkunmoinen sopuhenki, enkä oikeen kehtaa ruveta meuhtaamaan noista kaavakkeista. Mielipiteitä, toivoisitteko itse rehellistä palautetta vastaanottavilta hoitajilta???

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: jorvalainen

Potilasta luovuttaessa kerron kulj.kaavaketta esittämällä vast.ottavalle hoitajalle tai meillä myös lääkärille tapahtumatiedot sekä hoitotoimenpiteet.Meilläpäin lääkäri tarkistaa sair.kulj.kaavakkeesta monta kertaa mm. RR:t ja p:t .Allekirjoittamalla kulj.kaavakkeen hoitaja tai lääkäri (vasen alareuna; vastaanottavan laitoksen/henkilön nimi ja virka-asema) ottaa vastuun potilaasta sakulta.Eli silleen meillä täällä periferiassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Onko tässä uudessa kaavakkeessa vähemmän tekstitilaa kuin vanhassa vai tuntuuko se vaan?

Itse toivoisin että pikkuhiljaa siirryttäisiin sähköiseen kirjaamiseen myös ensihoidon puolella. 

On siinä vähemmän tilaa kirjoitta mitä on tehnyt, mutta eihän se ole niin oleellista :(

Sähköisestä kirjaamisesta oli juttua tovi sitten Systolessa ja Ilaskiven Arin juttu oli myöskin vuosia sitten, mutta mitään näkyvää/konkreettista ei ole tapahtunut, siis suorittajien portaalla...

Kyllä kummasti helpottaisi sähköinen tiedonsiirto myöskin raportoinnissa, kuten nyt lähetellään käppyröitä ::)

Hienosti lainaan itseäni.

uusimassa Systolessa Kari Porthanin kirjoitus aiheesta, mutta Dino on varmasti siihen jo tutustunut?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tässä uudessa kaavakkeessa vähemmän tekstitilaa kuin vanhassa vai tuntuuko se vaan?

Itse toivoisin että pikkuhiljaa siirryttäisiin sähköiseen kirjaamiseen myös ensihoidon puolella. 

On siinä vähemmän tilaa kirjoitta mitä on tehnyt, mutta eihän se ole niin oleellista :(

Sähköisestä kirjaamisesta oli juttua tovi sitten Systolessa ja Ilaskiven Arin juttu oli myöskin vuosia sitten, mutta mitään näkyvää/konkreettista ei ole tapahtunut, siis suorittajien portaalla...

Kyllä kummasti helpottaisi sähköinen tiedonsiirto myöskin raportoinnissa, kuten nyt lähetellään käppyröitä ::)

Hienosti lainaan itseäni.

uusimassa Systolessa Kari Porthanin kirjoitus aiheesta, mutta Dino on varmasti siihen jo tutustunut?

Otsikon huomasin lehden kannessa mutta en ole vielä kerinnyt lukemaan. Pitänee tutustua aiheeseen yleissivistyksen kannalta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkäpä näin on, tai siis näihän sen pitäisi olla. Koulutus opettaa mitä, miten ja milloin ja käytännössä hiotaan teoriatietoa, mutta... tämänkin yövuoron jälkeen olen pirun huolissani siitä, että tietävätkö kaikki sairaankuljetukseen osallistuvat mistä todella on kyse kaavaketta täytettäessä. Kolmella sanalla kerrottu mistä kyse, kun tuodaan im.potilasta. Eiköhän olisi ollut tarve kertoa vähän tarkemmin. Olivat kuitenkin haastatteneet potilasta suullisen raportin perusteella. No, tietoahan ei siis virallisesti ole olemassa nyt, kun kaavakkeessa ei sitä lukenut. Itse olisin saattanut jättää kaavakkeen allekirjoittamatta, jollei sitä olisi täydennetty. Toisaalta ajattelin kuitenkin, että pitää pitää yllä jonkunmoinen sopuhenki, enkä oikeen kehtaa ruveta meuhtaamaan noista kaavakkeista. Mielipiteitä, toivoisitteko itse rehellistä palautetta vastaanottavilta hoitajilta???

Ite pyrin aina täyttämään nuo lappuset huolella, aika täyteen tahtoo tulla. Kuitenkin oraalisesti :( voipi sitten kertoa loput. Monasti tulee nykyisin sanottua että lue tuosta, ja lyötyä lappu käteen. Ainakin tämänseudun isossa sairaalassa, kun ollaan yleensä niin tylyjä etta ei kuunnella juuri ollenkaan. Voipihan siinä useasti jos on kiire, ja akuuttikeissi niin voi jotain unohtua kirjaamatta jolloin suullisen raportin merkitys korostuu. Kun vielä pirut tosiaan KUUNTELISIVAT.

Kyllä itse ottaisin kritiikin vastaan mielelläni omasta kirjaamisesta, sehän olisi suorastaan merkki siitä että joku tosiaan lukee koko roskan. Eikä sitä haudattaisi mappiin öö, ts. potilaspapereiden kotipalvelun paprujen alle. Sinne missä lukee että Mauno oli tänään omatoiminen, ja kertoili innokkaasti sotakokemuksistaan. Joka varmasti on tärkeää tietoa sekin kun akuuttihoidosta puhutaan.

Pilkunnussimista vastaanottavien hoitajien tulisi välttää jos kritisoitte saku-lappuja. Tulisi ymmärtää mahdollisesti olosuhteet yms. ennenkuin alkaa kovin kärkkäästi kritisoimaan. En kuitenkaan pidä kolmella sanalla täytettyä saku-lappua kelvollisena, enkä neljälläkään.

Lisäksi sairaankuljettajien tulisi saada tarkistaa kritisoivan hoitajan omat kirjaamiset vähintäänkin viimeisen vuorokauden ajalta. Mitatut RR-arvot mm. elohopeamillimetreittäin.

::)

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite pyrin aina täyttämään nuo lappuset huolella, aika täyteen tahtoo tulla. Kuitenkin oraalisesti ;D voipi sitten kertoa loput. Monasti tulee nykyisin sanottua että lue tuosta, ja lyötyä lappu käteen. Ainakin tämänseudun isossa sairaalassa, kun ollaan yleensä niin tylyjä etta ei kuunnella juuri ollenkaan. Voipihan siinä useasti jos on kiire, ja akuuttikeissi niin voi jotain unohtua kirjaamatta jolloin suullisen raportin merkitys korostuu. Kun vielä pirut tosiaan KUUNTELISIVAT.

Kyllä sitä olis ihan kiva kuunnella, jos vaan olis sitä aikaa siihen. Ja silloin kun on, niin varmasti myös kuunnellaan vaikka millaiset riti-rimpsut - eri asia sitten on, mitä niistä jää mieleen... että kyllä kuitenkin palataan siihen kirjattuun tekstiin ja luotetaan enemmän siihen kuin siihen, mitä ollaan kuultu.

Välillä tosiaan ahdistaa, olipa sitten osastosiirto tai lanssi, niin ne suulliset raportit, joissa suoraan luetaan tekstiä potilaan papereista vaikka kuinka kauan. Osaanhan sairaanhoitajat lukea tietääkseni? Suullisessa raportissa odotan, että kerrottais just se tämän hetken olennainen tieto selvästi ja "napakasti".

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää aihe taitaa olla ikuinen "ongelma", mutta on todella hyvä että siitä keskustellaan. Onko muuten aiheesta tehty tutkimusta, siis yliopistotason(kun nyt en jouda etsimään ;D)? Ei pelkästään oppareita vaan "ihka oikeita tutukimuksia" ;)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää aihe taitaa olla ikuinen "ongelma", mutta on todella hyvä että siitä keskustellaan. Onko muuten aiheesta tehty tutkimusta, siis yliopistotason(kun nyt en jouda etsimään ;D)? Ei pelkästään oppareita vaan "ihka oikeita tutukimuksia" ;D

Jos Teemu raportointia meinaat niin ei ihan kunnollista tutkimusta. Sairaalat itse ovat omissa julkaisusarjoissaan tutkineet ja nimekkäät immeiset, joten kait niitä voi jotensakin uskoa. Kirjaamisesta EI ole tutkimusta yliopistotasolla, siis ENSIHOIDON kirjaamisesta, muusta hoitotyön kirjaamisesta löytyy tutkimusta pilvin pimein. Sitten sen mun gradun aihetta hipoen sä tiedätkin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkäpä näin on, tai siis näihän sen pitäisi olla. Koulutus opettaa mitä, miten ja milloin ja käytännössä hiotaan teoriatietoa, mutta... tämänkin yövuoron jälkeen olen pirun huolissani siitä, että tietävätkö kaikki sairaankuljetukseen osallistuvat mistä todella on kyse kaavaketta täytettäessä. Kolmella sanalla kerrottu mistä kyse, kun tuodaan im.potilasta. Eiköhän olisi ollut tarve kertoa vähän tarkemmin. Olivat kuitenkin haastatteneet potilasta suullisen raportin perusteella. No, tietoahan ei siis virallisesti ole olemassa nyt, kun kaavakkeessa ei sitä lukenut. Itse olisin saattanut jättää kaavakkeen allekirjoittamatta, jollei sitä olisi täydennetty. Toisaalta ajattelin kuitenkin, että pitää pitää yllä jonkunmoinen sopuhenki, enkä oikeen kehtaa ruveta meuhtaamaan noista kaavakkeista. Mielipiteitä, toivoisitteko itse rehellistä palautetta vastaanottavilta hoitajilta???

Ite pyrin aina täyttämään nuo lappuset huolella, aika täyteen tahtoo tulla. Kuitenkin oraalisesti ;D voipi sitten kertoa loput. Monasti tulee nykyisin sanottua että lue tuosta, ja lyötyä lappu käteen. Ainakin tämänseudun isossa sairaalassa, kun ollaan yleensä niin tylyjä etta ei kuunnella juuri ollenkaan. Voipihan siinä useasti jos on kiire, ja akuuttikeissi niin voi jotain unohtua kirjaamatta jolloin suullisen raportin merkitys korostuu. Kun vielä pirut tosiaan KUUNTELISIVAT.

Kyllä itse ottaisin kritiikin vastaan mielelläni omasta kirjaamisesta, sehän olisi suorastaan merkki siitä että joku tosiaan lukee koko roskan. Eikä sitä haudattaisi mappiin öö, ts. potilaspapereiden kotipalvelun paprujen alle. Sinne missä lukee että Mauno oli tänään omatoiminen, ja kertoili innokkaasti sotakokemuksistaan. Joka varmasti on tärkeää tietoa sekin kun akuuttihoidosta puhutaan.

Pilkunnussimista vastaanottavien hoitajien tulisi välttää jos kritisoitte saku-lappuja. Tulisi ymmärtää mahdollisesti olosuhteet yms. ennenkuin alkaa kovin kärkkäästi kritisoimaan. En kuitenkaan pidä kolmella sanalla täytettyä saku-lappua kelvollisena, enkä neljälläkään.

Lisäksi sairaankuljettajien tulisi saada tarkistaa kritisoivan hoitajan omat kirjaamiset vähintäänkin viimeisen vuorokauden ajalta. Mitatut RR-arvot mm. elohopeamillimetreittäin.

;D

Asiaa, asiaa. Hyvä, juuri tätä keskustelua ajoin alunperin takaa. Kuinka ja miksi jne on kirjaaminen puuttellista ja onko se ja missä ne puutteet on. Tuntuu, että poli valittaa lanssille ja lanssi sairaalalle. Itse teen töitä molemmissa ja ainakin ne,jotka on mun kaavakkeita lukeneet tietää, että kirjaan ja vielä pakotan raportinkin kuuntelemaan. Itsekin kyllä kuuntelin ollessani polilla. Paljon helpompi alkaa hoitaa tullutta asiakasta, kun oli taustoja selvillä, monesti todella tarkastikin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirjaamisesta. Muistelisin että lh koulutuksen aikana hyvin vähän koulussa panostettiin kirjaamisen opettamiseen. Käytäntö se on opin äiti ollut ainakin tässä asiassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tuli tästä kirjaamisesta mieleen, että miten on alan ihmisillä tapana kirjata löydöksiä, jotka usein merkitään tiiviisti statusriville (esim. hengitysäänet Ø / Ø) tai Tila tavattaessa-kohtaan tutkimuslöydökseksi kirjaten (babinski - / -). Yllättäviin näkemyseroihin olen törmännyt:

  • - vastakkaisesti kuten esim. RTG-kuvaa katsoessa, jossa vasen puoli on katsojaan nähden oikealla, esim. hengitysäänissä Ø / -, tarkoittaen että vas. puolelta ei kuulu
    - suoraan, esim. Ø / -, jossa tarkoitetaan oik. puolen olevan pimeänä
    - kirjataan pienellä em. symbolien yläpuolelle 'vas' ja 'oik', mikä näkemyserot ja selkeys huomioon ottaen lienee fiksuinta

Ihan uteliaisuuttani tiedustelen, onko em. kaltaisia näkemyseroja havaittavissa täällä keskustelevien joukossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tästä kirjaamisesta mieleen, että miten on alan ihmisillä tapana kirjata löydöksiä, jotka usein merkitään tiiviisti statusriville (esim. hengitysäänet Ø / Ø) tai Tila tavattaessa-kohtaan tutkimuslöydökseksi kirjaten (babinski - / -). Yllättäviin näkemyseroihin olen törmännyt:

  • - vastakkaisesti kuten esim. RTG-kuvaa katsoessa, jossa vasen puoli on katsojaan nähden oikealla, esim. hengitysäänissä Ø / -, tarkoittaen että vas. puolelta ei kuulu
    - suoraan, esim. Ø / -, jossa tarkoitetaan oik. puolen olevan pimeänä
    - kirjataan pienellä em. symbolien yläpuolelle 'vas' ja 'oik', mikä näkemyserot ja selkeys huomioon ottaen lienee fiksuinta

Ihan uteliaisuuttani tiedustelen, onko em. kaltaisia näkemyseroja havaittavissa täällä keskustelevien joukossa?

Mä luen niitä kuponkeja siten, että kuvittelen sen sv 210 kupongin potilasta vasten. :-X Eli esim hengitysäänet Ø / - tarkoittaa vasemman puolen äänten olevan kuulumattomat.

Mulle ainakin näin tämä asia on joskus opetettu.

Eniten mua kuitenkin häiritsee se, että lääkkeiden antoaikoja ei ole merkitty. Sitten kun kohteessa on leivottu toista tuntia, niin olisi ihan kiva tietää milloin niitä rohtoja on annettu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten mua kuitenkin häiritsee se, että lääkkeiden antoaikoja ei ole merkitty. Sitten kun kohteessa on leivottu toista tuntia, niin olisi ihan kiva tietää milloin niitä rohtoja on annettu.

No tuo häiritsee varmasti ellei kaikkia, niin ainakin suurta enemmistöä - omasta mielestäni lääkkeidenantoaikojen on AINA oltava merkitty, eikä kynä tai kirjailijan sormet kulu myöskään siitä, että kirjataan ne aukiolotippojen ja happihoitojen aloitusajatkin (myönnän itsekin joskus syyllistyneeni näiden merkitsemisen laiminlyöntiin). Varsinaisen vastuulääkärin palautteen lisäksi omia ja muidenkin kuponkeja on hyvä lueskella aika ajoin ja siten pohtia, miten vastaisuudessa kirjaamista voi vielä parantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muidenkin kuponkeja on hyvä lueskella aika ajoin ja siten pohtia, miten vastaisuudessa kirjaamista voi vielä parantaa.

On kyllä hyödyllistä, mutta laitonta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kyllä hyödyllistä, mutta laitonta.

Totta, mutta näin tuo kuitenkin tuntuu siellä-täällä toimivan, kun vastuulääkäreiltä tulee työpaikoille kansiollinen vanhoja kuponkeja mahd. palautteineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lääkkeidenantoaikojen on AINA oltava merkitty, eikä kynä tai kirjailijan sormet kulu myöskään siitä, että kirjataan ne aukiolotippojen ja happihoitojen aloitusajatkin

Kynä tai sormet ei kulu, mutta kaavakkeen tila loppuu tällaisella käsialalla hyvin usein kesken. Ei jaksa ymmärtää miksi mikään instanssi ei voi kehittää ensihoidon sähköistä kirjaamista nykyaikaiselle tasolle. Nyt kun tietoturva ei ole enää mobiilin tiedonsiirron pullonkaula toivoisi että sähköinen KELA-kaavake, kaavakkeen sähköinen lähettäminen ja mahdollisuus hoitokertomuksen lukemiseen kentällä olisi jo arkipäivää kuten esim. kotisairanhoidossa jo on.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...