Jump to content
MAINOS

Kirjaaminen ensihoidossa


Ensihoitaja

Recommended Posts

Kirjaaminen ensihoidossa on ollut ja tuleekin aina olemaan lempilapseni. Syksyllä kaavaketta sitten muutettiin jälleen ja olen nyt kiinnostunut kuulemaan siitä. Lisäksi olen kiinnostunut viime aikoina siitä kuinka kirjaamaan voidaan opettaa, joten...  8)

Siispä onkos kellään tai jollain mielipiteitä siitä mikä olisi hyvä tapa opettaa kirjaamista ensihoidossa ja mitä siitä pitäisi opettaa?

Toiseksi haluaisin tiedustella mielipiteitä uudesta ensihoitokertomuksesta? Miten se on nähty toimivana, parempi/huonompi/vastaava entisen kanssa?

Ja kolmanneksi: Opetetaanko kirjaamista riittävästi pm-sk, lh-eh, sh, sh-ehAMK koulutuksessa? Vai tuleeko oppi vasta kentällä?

Kirjaamiseen hurahtanut jää odottamaan kaikkia kommentteja kirjaamiseen liittyen :)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 87
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ja kolmanneksi: Opetetaanko kirjaamista riittävästi pm-sk, lh-eh, sh, sh-ehAMK koulutuksessa? Vai tuleeko oppi vasta kentällä?

Meillä kirjaamisen opettamiseen panostettiin aika paljon ja siitä tuli positiivista palautetta kenttäharjoitteluiden jälkeen lähes kaikkien kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Tämä myöskin lempilapseni!  8)

Meillä ainakin lh koulussa, ensihoidon koulutusohjelmassa, opetettiin kirjaamista. Eli ihan käytiin ensin läpi mitä on kirjaaminen, miksi sitä tehdään ja miksi se tehdään HUOLELLISESTI!

Kun opettaja oli kiinnostunut aiheesta niin opiskelijatkin ottivat sen varmaan paremmin vastaan. Useinhan saattaa olla sitä että opiskelijat odottavat vain jotain temppuja yms. mutta kun opettajana oli sh joka töissä HY tasoisessa lanssissa, Pelastuslaitoksella, niin pojatkin tajus että se on tärkeä osa ensihoitoa!  :)

Meillä oli muutenkin koko koulutusohjelma mahtava, ei mitään valittamista! Harjoiteltiin eri keikkoja, joihin sen laboraation lisäksi kuului kirjaaminen.

lh-koulussa kun on pitkät (7vko) käytännön harjoittelujaksot niin siinä esim. lanssiharjoittelussa voi ekan viikon keskittyä seuraamaan mitä homma on, keskittyä kirjaamiseen yms. mitä lanssissa on ja tehdään. Loput 6 vko:a meneekin täpöllä toisten kahden hoden matkassa. Ainakin jos käy yhtä hyvä tsäkä harjoittelupaikan suhteen, kuin itselläni oli!

Mutta siis, mitä on sit itse esim. ppkl ollu ja tietty seurannu tätä kirjaamishommaa, kun se lempilapsi on, niin voi-voi kun sitä niin harva sairaankuljettaja kokee ollenkaan tärkeäksi...  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Onks tää Helsingin Yliopiston tabis

Heh-heh!  8)

Oon vaan laiska kirjoittamaan, ja TOTTAKAI jokainen sitten arvailee mitä lyhennelmät tarkoittaa... Eli HY= hoitoyksikkö.

Helsingistä ja sen yliopistoista en sitten mitään tiedäkään, mut en kyllä ihmettelisi vaikka siellä jotain noin hullua yliopisto kehittelisi. Johan siellä on joku lanssi mistä jaetaan neuloja yms. Kun sen uutisen kuulin, en ylläty enää mistään!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh-heh!  8)

Oon vaan laiska kirjoittamaan, ja TOTTAKAI jokainen sitten arvailee mitä lyhennelmät tarkoittaa... Eli HY= hoitoyksikkö.

Helsingistä ja sen yliopistoista en sitten mitään tiedäkään, mut en kyllä ihmettelisi vaikka siellä jotain noin hullua yliopisto kehittelisi. Johan siellä on joku lanssi mistä jaetaan neuloja yms. Kun sen uutisen kuulin, en ylläty enää mistään!  :)

se olla diakkarin auto,mistä neuloja jaetaan.ihme touhua,niinkuin ei muu auto kelpaisi.

Teemu vissiin tarkoitti että oliko tuo HY kunta tunnus,kun hyks autokeskuksen ambulanssit käyttää tota HY393 esim. tunnusta.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

se olla diakkarin auto,mistä neuloja jaetaan.ihme touhua,niinkuin ei muu auto kelpaisi.

Teemu vissiin tarkoitti että oliko tuo HY kunta tunnus,kun hyks autokeskuksen ambulanssit käyttää tota HY393 esim. tunnusta.

Joo, samaa mieltä että varmaan joku vähän huomaamattomampikin auto passaisi siihen hommaan...

Joo, katsos kun ei tämmöinen maalainen voi millään tietää hyks autokeskuksien ambulansseista tai tommosista.

Mutta nyt tiedän! Kaikkea sitä oppii...  8)

Lupaan etten käytä enää jatkossa lyhenteitä, vaikka laiska kirjoittamaan olenkin...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lupaan etten käytä enää jatkossa lyhenteitä, vaikka laiska kirjoittamaan olenkin...  8)

heh... 57 viestiä parissa kuukaudessa! Vai laiska...?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

heh... 57 viestiä parissa kuukaudessa! Vai laiska...?

Oon niin vaatimaton...  8)

Mutta pysytääs tuossa Ensihoitajan aiheessa --> siis kirjaaminen ensihoidossa!

Mennyt ihan väärille urille tämä keskustelu...  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta pysytääs tuossa Ensihoitajan aiheessa --> siis kirjaaminen ensihoidossa!

Onko tässä uudessa kaavakkeessa vähemmän tekstitilaa kuin vanhassa vai tuntuuko se vaan?

Itse toivoisin että pikkuhiljaa siirryttäisiin sähköiseen kirjaamiseen myös ensihoidon puolella. Olisi vaan niin mielekästä viedä potilas sairaalaan jossa paperityöt olisi jo tehty ambulanssista lähetettyjen esitietojen pohjalta. Ja lisäboonuksena vastaanottavan hoitajan ei enää tarvitsisi tihrustaa liikkuvassa autossa kirjattuja harakanvarpaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tässä uudessa kaavakkeessa vähemmän tekstitilaa kuin vanhassa vai tuntuuko se vaan?

Itse toivoisin että pikkuhiljaa siirryttäisiin sähköiseen kirjaamiseen myös ensihoidon puolella. 

On siinä vähemmän tilaa kirjoitta mitä on tehnyt, mutta eihän se ole niin oleellista :)

Sähköisestä kirjaamisesta oli juttua tovi sitten Systolessa ja Ilaskiven Arin juttu oli myöskin vuosia sitten, mutta mitään näkyvää/konkreettista ei ole tapahtunut, siis suorittajien portaalla...

Kyllä kummasti helpottaisi sähköinen tiedonsiirto myöskin raportoinnissa, kuten nyt lähetellään käppyröitä 8)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Joo, taitaa siinä nykyisessä kaavakkeessa olla vähempi tilaa kuin entisessä...

Jos noi sähköisessä muodossa lähetetyt kaavakkeet sitten pysyis paremmin tallessa, ja ehkä niitä joku lukiskin...  :)

Luin jostain aiemmasta aiheesta (olisko ollut aihe: sairaankuljetusta) että jossakin päin pk-seutua ppkl laitetaan sairaankuljetusselvitys silppuriin. Että sillä lailla...

Usein kyllä tuntuu ettei ketään ppkl kiinnosta lukea niitä lappuja, saatika kuunnella mitä lanssihoitsuilla on sanottavana. Tai jos jotain uteliaisuuttaan kiinnostaa niin se on osastosihteeri...  8)

Ja joskus taas ollessa ppkl tuntuu ettei niitä kaavakkeita ole kunnolla täytetty, mutta nämä lähinnä on sitten niitä potilaita joita ovat tuomassa brankkarit...

Itse juuri parin kaverin kanssa kehittelin yhden kaavakkeen lisää, mikä on kokeilussa eräällä kylällä, sairaankuljetuksessa. Pojat varmaan mielellään täyttelee sitä kun muutenkin miehet ovat niin innokkaita kirjaamaan...  :)

Nimim. kirjaaminen on elämäni (heh!)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ideaali mielipide:

palm tietokoneeseen kela kortti sisään ja lomake esi täyttyy automaattisesti sairauksien ja lääkityksen kohdalta.sitten rastiruutuun ja ennalta suuniteltuja lyhenteitä käyttäen täytetään lomake pääpiirteittäin omat havainnot muutamalla sanalla(tarkoitus on selvittää pot.tila eikä tehdä hoitosuunnitelmaa.)näin tulkinnan varaisuuksilta ja paikallisista eroavaisuuksista päästäisiin.C/D potilaan kohdalla polilla piuha kiinni sairaalan koneeseen ja tiedot siirtyvät tietokantaan.korkeariskisestä potilaasta tiedot automaattisesti siirtyvät sairaalaan ja järjestelmä käynnistää eräänlaisen code blue hälytyksen johon sitten sairaala reagoi sovitusti.muut esitiedot voidaan välittää VIRVELLÄ aulahoitajalle/päivystävälle. 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Loistava! Miksei kentän ääntä kuunnella ja tehdä jotain?

tahtoo nää toimikunnat ja kaluunakallet aina kiertää davemiestä 8) cry.png

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elkääpä hättäilkö. Savolaanen on hidas, mutta tulee varmasti. Meneillään juuri eräs projekti sen suhteen miten kirjaamista koneella voitaisiin opettaa palomies-sairaankuljettajille. Opetusaikana kirjaaminen tehdään verkkoon rakennetun oppimisalueen sisällä ja näin kone ja kirjaaminen yhdessä tulevat tutuiksi. Kommentit olivat vaan valitettavasti sellaisia osin, etten tässä kehtaa toistaa. Toiset taas tykkäsivät. Ensin pitäisi vissiin kouluttaa asennetta ja sitten tekniikkaa ja vasta sitten kirjaamista. Tähän tulokseen tulin 60 hengen otoksella.

En vielä voi kertoa tästä tarkemmin, koska siitä käynnissä itselläni tutkimus, mutta tässä kevään mittaan varmaan palaan asiaan.

Niin ja muuten olen antanut ymmärtää, että jossain päin suomea näitä ensihoitokertomuksia täytellään jo koneella, mutta mitenpä tässä on potilaan tietosuoja, kun verkossa lähetellään tietoja???

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja muuten olen antanut ymmärtää, että jossain päin suomea näitä ensihoitokertomuksia täytellään jo koneella, mutta mitenpä tässä on potilaan tietosuoja, kun verkossa lähetellään tietoja???

Langattomasti lähetellään tänä päivänä reseptejä, hoito-ohjeita, sairaalan sisällä informaatiota yms. joten miksi ei sitten saku-kaavakkeita. Tekniikkalajihan tuo tietosuoja on.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tässä uudessa kaavakkeessa vähemmän tekstitilaa kuin vanhassa vai tuntuuko se vaan?

Itse toivoisin että pikkuhiljaa siirryttäisiin sähköiseen kirjaamiseen myös ensihoidon puolella.

Joo, uusi kaavake on tiiviimpi. Vertaa entisen rivien leveyttä vertikaalitasossa. Nyt niihin ei mahdu kuin yksi rivi asiaa riveille, kun ennen meni kaksi riviäkin yhdelle hätätilanteessa. Horisontaalisestikin kaavake taitaa olla kutistunut, ainakin reunamarkinaalit ovat runsaahkot.

Mutta uudistus toi sen, että nyt pitää opetella olennaiseen kirjatessa. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi ja loogisesti (ei siis näin että, jotta, kun, kuten minä juuri kirjoitan). Sähköisestikään kirjatessa ei pitäisi ruveta runoilemaan, joten on hyvä opetella paperilla jo sitä miten asia pitää sanoa, että sitten koneelle saa tiedon kirjattua napakasti. Ei kuitenkaan niin napakasti, ettei siitä käy ilmi oleellinen tieto ja että lyhenteet ovat kaikkien tuntemia.

Niin siis joo, lukekaapa www.sehl.fi toka vika eh-lehti, siellä artikkeli tästä uudesta eh-kaavakkeesta ja edellisessä siitä miten Internet-oppimisympäristöä voidaan hyödyntää ensihoidon opettamisessa ja lisää on tulossa...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Langattomasti lähetellään tänä päivänä reseptejä, hoito-ohjeita, sairaalan sisällä informaatiota yms. joten miksi ei sitten saku-kaavakkeita. Tekniikkalajihan tuo tietosuoja on.

Joo, mutta tää on ollut huhupuheiden ja tutkimustenkin mukaan se ongelma, miksei tietoa voida vielä siirtää langattomasti. Kävin päivänä muutamana lääkärissä ja pyysin labrojani email. Sanoivat, ettei se ole luvallista tietosuojaongelmien takia. Mutta kaikkihan kehittyy, miksei sitten tämäkin!?!

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta kun opettajana oli sh joka töissä HY tasoisessa lanssissa

Pilkun viilausta,mutta tarkotat vissiin HOITOTASON YKSIKKÖÄ,siis ampparia,joka on pakattu paremmalla tiedolla??Eikös HY=hoitoyksikkö tarkoita kaikkia vähintään "ensiapulaukulla"varustautuneita nelipyöräsiä..?Tai sitten olen vain muuttumassa pilkkuja sahailevaksi hoitotieteilijäksi ja pahin painajainen tulee todeksi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, uusi kaavake on tiiviimpi. Vertaa entisen rivien leveyttä vertikaalitasossa. Nyt niihin ei mahdu kuin yksi rivi asiaa riveille, kun ennen meni kaksi riviäkin yhdelle hätätilanteessa. Horisontaalisestikin kaavake taitaa olla kutistunut, ainakin reunamarkinaalit ovat runsaahkot.

En tiedä kuka on kaavakkeen suunnitellut, mutta ei ainakaan sellainen jolla käsialasta tulee liikkuvassa autossa kissankorkuisia harakanvarpaita

No kyllähän kymmenellä sanalla pitää pärjätä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä kuka on kaavakkeen suunnitellut, mutta ei ainakaan sellainen jolla käsialasta tulee liikkuvassa autossa kissankorkuisia harakanvarpaita

No kyllähän kymmenellä sanalla pitää pärjätä...

Joo itse mietin monesti keikan jälkeen: "Kuka ihme tästä saa mitään selvää!" Tapanani on kirjoittaa kohteessa vain se mikä ihan pakko ja matkalla loput. Ja kun ollaan siellä, niin monesti mainitulla maalla, tien pinta ei aina ole edes epätasainen vaan sitä ei välttämättä edes tieksi erota.

Mutta Dino, kymmenellä sanalla??? Jos olisit minun ensihoidon kirjaamisen kurssilla, en taitaisi läpi laskea... Nehän menee jo...Potilas ollut hakkaamassa halkoja, kun yhtäkkiä alkanut puristava rintakipu, joka... eikä vielä ole kun tapahtumatietoja. 8)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai sitten olen vain muuttumassa pilkkuja sahailevaksi hoitotieteilijäksi ja pahin painajainen tulee todeksi...

Elä yleistä, minä oon ihka aito ja virallistettu hoitotieteilijä (ainakin ihan kohta) enkä viitti viilata pilkkuja. Muuten tästä tulikin mieleen, että mitä mielikuvia ihmisillä mahtaa liikkua hoitotieteestä ja hoitotieteilijöistä? Jakkupukusia, nutturakireellä olevia täti-ihmisiä, jotka pyörittelee hienoja termejä ja kikkailee hoitotiedelehden (tai sen uudemman version tutkiva hoitotyölehden) artikkeleilla? Ehei... kyllähän hoitotieteen opiskelijoiden keski-ikä on valitettavasti korkea ja monella on jakkupuku, mutta on meitä poikkeaviakin...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta Dino, kymmenellä sanalla???

Sarkasmi ei ole vahvin lajini... Yritin vain sanoa että lomake tunnustaa toisinaan ahtaalta.

Potilas ollut hakkaamassa halkoja, kun yhtäkkiä alkanut puristava rintakipu, joka
tai: Plas Halonhakkuussa >> purist. RiKi...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...