Jump to content
MAINOS

Onko perusteltua, että yöhoitaja tekee vanhuksille ”aamupesut” jo 02-04 välisenä aikana?


Vieras: Mietteliäs

Recommended Posts

Olen ollut työpaikassa jossa on käytetty suihkussa keskellä yötä kun viikkosuihkutus on ollut omahoitajan hommaa. Silloin ymmärrän jos on kaulaamyöten siinä itsessään. Mutta se että herätetään varta vasten. Yö on nukkumista varten. Ja jos yöllä pitää tehdä aamutoimia aamulaisten helpottamiseksi se ei ratkaise työntekijä pulaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Yhdessä palvelutalossa oli sama homma, yökön piti tehdä aamutoimia asukkaille ennen aamuvuoron tuloa, antaa lääkkeet ym. Kerran jopa pyydettiin että olisin yövuoronpäätteeksi suihkuttanut yhden asukin että aamuvuorolla ois helpompaa.. empä suihkuttanu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Yöllä nukutaan

Meillä on ollut tapana klo 6-7 välillä tehdä aamupesut niille joiden kanssa pärjää yksin. Hoivaosastolla töissä, jossa on vain vuodepotilaita. Ja he, joille pesut tehdään, valikoituu siten, että vanhus on hereillä tuona aikana. Ei herätellä varta vasten pesuille. Ja tämä tapa on vain siksi, että meillä ei yksinkertaisesti ehditä muuten tekemään "kunnollisia" aamupesuja ennen lounasaikaa. Saati käyttää suihkussa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todella surullista. Hoitajien pitää tehdä yhdessä valitus oman oikeusturvansa takia. Yöllä herättäminen ei ole millään tavalla perusteltua, se on väkivaltaa. Ratkaisuja ja järjestelyjä pitää tehdä muilla tavoin, ei puuttumalla ihmisen biorytmiin, jossa luonnollisinta on nukkua yöllä. Omassa yksikössä yökuivitteluja ja pesuja tehdään tarvittaessa ja jos asukkaan/potilaan taksi jatkohoitoon lähtee klo. 6 aamulla. Silloinkaan ei ikinä aamuyöstä klo. 02-04, vaan todellakin lähemmäs 05:30. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sydän särkyy

Saman olen kokenut. Olin sijaistamassa yksikössä, jossa yökölle oli laitettu paperille ylös asukkaat joiden aamutoimet/pesut oli hoidettava ennen aamuvuoron tuloa. Parhaimmillaan aamupesut joutui aloittamaan klo 4 yöllä, kun yössä oltiin yksin. Sanoin kyllä mielipiteeni, ettei ole oikein herättää nukkuvia vanhuksia pesuille tuohon aikaan. Päivävaatteet puettiin myös samalla, sitten vaan viltin alle takaisin nukkumaan. Perustelut olivat samoja mitä näköjään muillakin, eli nukkuvat päivälläkin ja kun ei muuten ehdi. 

Itse olen miettinyt alanvaihtoa kun ei sydän kestä tehdä työtä mitä olisi tehnyt sydämestään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähäri -11

Kyllä edellisessä työpaikassani vanhainkodissa yöhoitaja laittoi aamulla valmiiksi 2-3 asukasta eli aamupesut ja pukemiset. Jos ei ollut laittanut yhtäkään asukasta valmiiksi sai varmasti kuulla tästä. Oli aivan kuin ”hyvä hoitaja”- mittari miten monta asukasta on valvotun yön perään laittanut aamuvuoroa helpottamaan. Etenkin vuodepotilaita suositeltiin laittamaan valmiiksi, ihan kuin heidän yöunet ei olisi niin tärkeitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Totuus tulee julki!
4 tuntia sitten, Vieras: Vieras kirjoitti:

Yhdessä palvelutalossa oli sama homma, yökön piti tehdä aamutoimia asukkaille ennen aamuvuoron tuloa, antaa lääkkeet ym. Kerran jopa pyydettiin että olisin yövuoronpäätteeksi suihkuttanut yhden asukin että aamuvuorolla ois helpompaa.. empä suihkuttanu.

Ikävä. kyllä tätä tapahtuu oikeasti v.2018. 

Itse joudun klo.06.30 suihkuttamaan asukkaan ja yövuoro loppui klo.07.00. Käsky tuli vakituiselta työntekijältä/ alan vaihtaja ja äskettäin valmistunut.  Sama toistui joka yövuoro ja välillä piti laittaa 2 muuta valmiiksi. Eli puolet osastolta ja koskaan en nähnyt kyseinen työntekijä olisi laittanut yhtään aamuksi valmiiksi. Kirjaisi olisi itse tehnyt työnsä? Ei, edes vaivaantunut kysymään; MITÄ olen tehnyt, vaan TAAS OLETTI/ KUVITELI MITÄ ON TEHTY omassa pienessä järjenkäytöllä.   Ilman asiakaslistaa, ilman tietoa missä on henkilökunnan wc, ilman mitään perehdystä taloon... Piti olla VAIN YKSI ASUKAS, ketä hoidan seuraan yönaikana. Työntekijä päätti KOKO KERROS, ja todella jätti yksin ilman asukkaiden tietoja. Usein en edes tiennyt missä on? Koko osastolla en nähnyt ja yhtään kertaan ei edes vilkaisut asukkaiden huoneen ovesta, nukkuvatko? 

Ainoa mitä näytti; SIIVOUSKAAPPI. Se oli kaiken tärkein asia, ei siis asukkaiden rauhallisen yön turvaaminen.  Päivällisen valmistus eli kuori perunat, vihannekset ym. yövuoron työnkuva.  Välillä keitto piti keittää seuraavan päivän päivälliseksi klo.16.30. Uunipuuroa en tehnyt ja kun aamulla kerroin syyn siihen. Aamuvuorolaisten naama venähti kunnolla, olisi pitänyt tehdä yöllä heille valmiiksi, haloo! Uunipuuro!!! Syödään klo.16.30 seuraavana päivänä? Lattioidenpesua joka yö, aloitin imuroinin jo klo.21.00 sain siitä palauteen. Olisi pitänyt imuroida ,kun asukkaat ovat jo  nukkumassa.

Missä on HOITAJIEN  OMA MAALAISJÄRKI ja miksi aamu- tai iltavuoro  ei voi imuroida? Kun yökkö on hoitanut heidän aamutyönsä? 

Pitäisi vielä tehdä yhteistyötä kaikkien kesken ja luottaa työkaveriin/ lähiesimieheen/ johtajaan. 

Miettikää omalla maalaisjärjellä;  Miksi on todella vaikeata tehdä yhteistyötä / luottaa tämän jälkeen teidän kanssa?

Moni on antanut periksi ja vaihtanut alaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhuksellakin on itsemääräämisoikeus.  Pyytäkää heitä tekemään hoitotahto johon he voivat esittää ettei heitä saa herättää yöllä pesuihin ja päivävaatteiden pukemiseen.  Jos he eivät itse pysty hoitotahdo tekemään niin auttakaa heitä siinä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksikön johtajan palkkaus ja siihen liittyvä bonus riippuu taloudellisesta tuloksesta. Useat yksityiset terveydenhuollon palveluja tarjoavat yritykset ovat voittoa tavoittelevia. Henkilökuntakustannukset ovat suurin menoerä yksityisissä isoissa firmoissa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vau, kuulostaa todella karsealta. Olen entistä iloisempi oman työpaikan käytännöstä. Herätetään unilta niin että aamupalan saa syötyä 9.30 mennessä. Yökkö tekee aamutoimet vain niille jotka heräävät aikaisin. Samaten päivä- ja iltavuorossa tehdään hommia niin että yökölle jää mahdollisimman vähän.

Tuollainen herättely ei ole ollenkaan inhimillistä. Mulla ei kestäisi sydän eikä oma etiikka tehdä töitä noin. Ihmisarvo se on vanhuksellakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin vanhushoidossa yksi perustekijä deliriumin ehkäisemiseen on orientaation helpottaminen. Selkeä vuorokausirytmi on yksi keskeinen osatekijä. Samoin riittävä lepo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja yössä

Kyllä näin on toimittu jo monen monta vuotta, kun hoitajamitoitus on 0.52. Olen taistellut kärkkäästi tätä asiaa vastaan omalla työmaallani. On selvästi myös selkeää kilpailua hoitajien kesken, että kuka laittaa enemmän valmiiksi asukkaita aamuvuorolle ja auta armias jos et ole laittanut kuin kaksi tai kolme, silloin olet muiden hoitajien mielestä huono hoitaja. Meillä siis asukkaita 23-15 riippuen osastosta. Yöllä joka yksikössä yksi hoitaja, joka tekee mm. Voileivät valmiiksi sekä keittää aamupuuton(T) jos ruokarajoitteisia asukkaita. Siinä välillä sekoittele puuroa ja käyt välillä pesemässä jonkun takapuolen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mieshoituri

Aika jännä lukea tätä viestiketjua, kakki paikat joissa ite olen töissä ollut, niin monelle tehdään aamupesut juurikin aamuyöllä, koska henkilökuntaa on niin vähän, että muuten aamupesut yms. aaamutoimet menee esim. klo 1300 asti. Ihan sama ongelma on myös iltatoimien kohdalla, monesti kotihoidossa ensimmäiset laitetaan nukkuumaan jo klo 16-17 että kerkeää viimeisen ehkä saada nukkumaan ennen kun työvuoro loppuu. Onneks itse pääsin pois vanhustenhoidosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas hoitajat otsikoissa. Pitäisi julkistaa missä näin tapahtuu ettei yleistetä koska missä olen ollut ja olen niin näin ei todellakaan tapahdu! Aikamoista juttua!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15 tuntia sitten, Saaga57 kirjoitti:

Taas hoitajat otsikoissa. Pitäisi julkistaa missä näin tapahtuu ettei yleistetä koska missä olen ollut ja olen niin näin ei todellakaan tapahdu! Aikamoista juttua!

Ne on varmaan lähinnä nämä suuret ketjut jotka tätä harrastaa,sillä onhan palvelutaloissa pienempi henkilömitoitus mitä esim. osastolla missä itse työskentelen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ex mehiläisen yökkö

Edellisessä työpaikassani esimies edellytti että 1-2 vuodepotilasta pestään ja puetetaan valmiiksi aamutoimille😫 tästä asiasta usein puhuttiin palavereissa ja vaikka kuinka vetosin inhimillisyyteen niin asia ei muuttunut. Onneksi ei tarvitse siinä yksikössä enää työskennellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Maalaisjärki

Kyllä asia on niin että jos yökkö joutuu pesemään asukkaita koska aamuvuoro "Ei ehdi" niin silloin on joko liian vähän työntekijöitä täi yleisempi vastaus, työnjärjestelyssä vikaa. Itse olen menossa maanantaina tästä sanomaan esimiehelle Koska samantien kun olin jättänyt herättämästä asukkaita yöllä ja pesemästä niin viikkopalaverissa Oli napistu että yökön pitää pestä vähintään yksi valmiiksi aamua varten -.- En varmasti pese jos toiset nukkuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu yökön ei todellakaan pidä pestä ketään valmiiksi vain sen vuoksi, että aamuvuorolla olisi helpompaa.

Hyvin yleisesti työnjärjestelyssä on vikaa ja myös puuttuvat työntekijät aiheuttavat päänvaivaa. Toki myös työntekijöiden pitäsi miettiä sitä, onko yölläpeseminen tarpeellista vai haluaako aamuvuoro vain päästä helpommalla, koska ennenkin on tehty näin?

  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: näin olen päätellyt

Itse olen tärmännyt myös tähän, että yökon pitää laittaa jokunen asukas aamuksi valmiiksi. Itse näen asian, niin, että silloin nämä surullisen kuuluistat yksityiset lafkat tarvitsevat vähemmän työntekijöitä aamuvuoroon, kun osa on jo "valmiina"!  Ja taas tulee säästöjä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Ihmisrääkkäystä

Järkyttävää toimintaa. Ei voi kuin myötähävetä ja toivoa, ettei ikinä joudu läheinen tai itse moiseen vankilaan. Verorahat taas kerran kankkulan kaivoon. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoinen ketju. Teen öitä paljon ja olen kokenut paljon juurikin näitä asioita joita kirjoitettu. Itse perustelen yleensä miksi en tee aamutoimia tai miksi tukisukkien laitto ei ole järkevää klo 3.00 kun aamulaiset voisivat laittaa. Seuraavan päivän ruuat eivät ole kovin fiksua tehdä edellisenä iltana puhumattakaan erikois ruokavaliosta,kokeileppa syödä gluteenitonta puuroa seuraavana päivänä. Tsemppiä hoitsut ja pidetään maalaisjärki mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...