Jump to content
MAINOS

Onko perusteltua, että yöhoitaja tekee vanhuksille ”aamupesut” jo 02-04 välisenä aikana?


Vieras: Mietteliäs

Recommended Posts

Vieras: Mietteliäs

Nykyisessä työpaikassani tälläinen ohjeistus on tullut. Alalta on vuosien kokemus ja olen työskennellyt useissa eri yksiköissä, mutta tähän en vielä ole törmännyt. Esimies on ohjeistanut, että olisi suotavaa jos yöhoitaja tekisi ”aamutoimet” vaikka kahdelle vuodepotilaalle jo yöllä, koska se helpottaa aamuvuoron töitä.

Aamutoimet käsitän ainakin itse vuodepesuina ja päivävaatteiden pukemisena. Asukkaat kuitenkin kuivitetaan yöllä, joten vaippa kyllä kestää aamuvuoron tuloon asti. On kuulemma ok, että nukkuva vuodepotilas herätetään esim. klo 3, tehdään pesut ja vaihdetaan päivävaatteet päälle. Perusteluna se, että ”nukkuvat he paljon päivällä kuitenkin”. Omasta mielestäni tämä kuulostaa todella omituiselta, eikä mene mun järkeen millään, kertokaa toki jos on erilaisia kokemuksia :) 

Eikös aamuvuoron tehtävä ole keretä tehdä ne aamutoimet..? Eri asia, jos on aamuvirkkuja asukkaita, jotka nimenomaan toivovat että pääsevät aamutoimilleen jo ennen aamuvuoron tuloa, mutta että nukkuva ihminen herätetään varta vasten sen takia, että hoitajilla olisi helpompaa..? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Monta paikkaa nähnyt

Tuo on kyllä jo aivan hölmöä, monesssa paikassa kuivituskierrokset vuoteessa oleville kun tapahtuu 9-11 välillä ja seuraavan kerran iltapäivällä riippuen kastelusta... 

Käveleviä jos herää 5-7 aikaan niin olen monesti auttanut samalla päiväpukeisiin jos asukas itse niin toivoo. 

Niitä asukkaita vartenhan sitä työtä tehdään, asiakaslähtöisesti. Lukaise omavalvontasuunnitelma, tämä hieno sana löytyy varmasti myös sieltä. Jos ei niin vähintään perusarvoihin se pitäisi lisätä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöt ovat nukkumista varten. Silloin tehdään vain pakollinen, eli kuivitukset ja vessassa käynnit. Ei ole mikään peruste, että nukkuvat paljon päivällä. Meillä on perinne ollut aamuyön pesuihin ainoastaan jouluaaton edeltämänä yönä ja perusteluna tälle se, että kerkeävät aaton aamuhartauteen ja muihin tilaisuuksiin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ihmettelen

Kuulostaa oudolta, kyllä yöt pitäisi olla nukkumista varten ja silloin tehdään vain pakolliset kuivitukset tms. Kyllähän siinä unirytmi menee lopullisesti sekaisin jos ainoat pitkät unen pätkät katkaistaan. 

Eri asia tosiaan jos esim 5 jälkeen asiakas itse herää ja on virkeänä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Entinen vanhustenhoitaja

Vanhassa työpaikassa myös aamupalaa aletaan syöttämään 3-4 aikaan, aamupesujen lisäksi. Enpäs ole enää siinä lafkassa töissä. Ulospäin kaikki siloteltua mutta totuus kulissin takana....

enpä tahtoisi omaa sukulaistani herätettävän samasta syystä. Kustannustehokasta, että yökkö, ”jonka työ on muuten niin helpooa”  (hoitaa myös koko talon pyykkihuollon öisin), auttaa vajaamitoitettua aamuvuoroa selviytymään työstään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kirran Bella

En näe mitään järkeä moisissa järjestelyissä. Monissa paikoissa hoitajia on yöllä huomattavasti vähemmän, kuin esimerkiksi aamuvuorossa, jolloin pesut olisi muutenkin ohjelmoitu tehtäväksi ja kaikki muut huolittelut, oli se paikka sairaala, palvelutalo tai mikä muu hyvänsä. 

Itse olen sairaalassa kirurgian vuodeosastolla ja meillä tehdään aamuyön pesuja vain jos potilas on menossa leikkaukseen aamulla ensimmäisenä tai potilas on päästä varpaisiin eritteissä, jolloin on järkevääkin ne pesut samalla tehdä.

Ja hauska argumentti tuo: ”nukkuvathan he päivälläkin paljon”, aamun pesut ovat taas 1 hyvä virike näille päivällä nukkujille, jotta olisi edes hetken hereillä valoisaan aikaan. :D 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan hullua ja ei todellakaan asiakaslähtöistä tai inhimillistä! Yöllä nukutaan, jos ei aamulla kerkiä pesuja tehdä niin lisää henkilökuntaa aamuun. Muistan kyllä omalta uralta senkin, että yökkö laittoi vikakierroksella peräpuikot/ruiskeet vaikuttamaan, että vatsat oli toimineen aamuun mennessä. Onneksi tästäkin on päästy

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä ihmettä. Ei tuollaista voi perustella mitenkään järkevästi mielestäni. Itse yövuoroja tehneenä vanhainkodissa olen tehnyt 2-3 asukkaalle klo 5:30-7 aikoihin aamutoimet, sillä ovat siihen aikaan tottunut heräämään, muut nukkuivat sitten kunnes aamuvuoro ne hoiti. 

Toki aamuvuorokin voi teidän tapauksessa ensin hoitaa ns. kävelevät asukkaat jonka jälkeen hoidetaan vuoteessa hoidettavat. Näin itse kokisin sen järkeväksi, kun yöllä vielä tarv. kuivitetaan. 🤔

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Samaa nähnyt..

Aikoinaan olin muistisairaiden ryhmäkodissa keikkalaisena useita vuosia ja tein myös yövuoroja. Samassa talossa toimi myös palvelutalo, jossa ryhmäkodin yököillä oli tehtävänä vastailla hälyihin ja tehdä listalla olevat yökäynnit palv.talon puolella. Listalla luki yhdessä vaiheessa avusta aamupesuissa ja kellon aika juurikin 4-6 välissä. Ks. asukas ei ollut aina edes hereillä ja siitä nousi kamala haloo, jos ei häntä oltu sängystä REVITTY nukkuvana aamutoimille.. Ei onneksi mennyt kauaa ja tämä käytäntö "lopetettiin". Kamalaa oli ja tästä, jos jostain puuttui asiakaslähtöisyys ja lämpö, jolla me hoitajat tätä työtä tehdään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei minusta oo oikein että nukkuva asukas joka on sänky potilas että hänet herätetään 3-5aikaan kun ihminen nukkuu sikeimillään tuohon aikaan. Eri jos on hereillä. Yksikössä missä itse olen töissä niin meillä ei nukkuvia herätetä aamu pesulle tuohon aikaan. Aamu vuoro hoitaa pesut. Tarvittaessa tehdään pesut vaatteet liikkuville jos hereillä ovat. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kotihoitoon siirtynyt

Tästä samaisesta syystä en voinut jäädä erääseen vanhainkotiin töihin koska mun mielestä ei ole millään lailla asiakaslähtöistä eikä eettistä herätellä vartavasten yöllä 3-5 aikaan aamupesuille että aamutyöntekijöillä on helpompaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apua, enpä tahtoisi vanhana elää moisessa paikassa! Työelämän tuiskeessa miettii, että vanhana saa sitten nukkua, vaan jos sittenkin revitään 4ltä yöllä ylös pesulle, niin lupaan ryhtyä kauhean vihaiseksi mummoksi! Ihmisarvo on nykyisin kovasti hukassa, ei vanhuksiakaan arvosteta enää. Kunhan liukuhihna pyörii mahdollisimman helposti, muulla ei ole väliä! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Demehoitaja

Ei todellakaan ole perusteltua. Entä, jos sut revittäs yöllä sängystä ylös pesulle ja puettais päivävaatteet sillä perusteella, et sä kuitenkin teet sen myöhemmin? Meillä ei demeyksikössä kuiviteta säännöllisesti kuin tietyt täysin vuoteeseenhoidettavat asukkaat, tarvittaessa muita. Yökkö tekee aamutoimet niille aamuvirkuille, jotka heräävät 5-6 aikaan. Muut hoitaa aamuvuoro. 

Onhan tuo riski lähteä yöhoitajana aamutoimia tekemään täysin vuodepotilaille, jos yksikössä yöhoitajia on vain muutama tai vain yksi. Kuitenkin kierrot pitäisi tehdä ja olla valppaana muutenkin kaatumisien yms. varalle ja oot kiinni siinä vuodepotilaan takapuolessa parhaillaan. 

En näitä yökköjä ymmärrä, jotka yksin valvovat ja yrittävät kerätä pisteitä siitä, kuinka monta on laittanut valmiiksi yön aikana. Ennemminkin kauhistun kuin antaisin näille yökölle aplodit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kohta vaihdan alaa

Hoitajamitoitukset on jo niin pienet että tällaisia älyttömyyksiä tulee käytäntöihin, että kaikki asukkaat saisi pestyä, puettua, syötettyä, nostettua...

Päättäjät huhuu?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Samaan törmännyt

Kerran olen keikkaluontoisen yövuoron tehnyt paikkaan, jossa huutavat ja vastaan tappelevat mummot väkisin vietiin 3 aikaan aamupesuille ja päivävaatteiden vaihdolle vessaan. Oli kyllä ensimmäinen ja viimenen työvuoro siihen paikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsu myös

Näitä paikkoja on vaikka kuinka. Yökkö laittaa 4-6 asukasta yölla/aamulla jotta aamuvuorolla helpompaa. Siinä sitten revitty nukkuvia ihmisiä väkisin ylös. Perusteena myös:meillä myös yökkö tekee työtä. Että semmosta 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitotyön ope

Miten VOI olla mahdollista?? En menisi IKINÄ mukaan moiseen toimintaan. Kuka näissä paikoissa tekee päätöksiä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sanni Mattila

Hei! Olen toimittaja Iltalehdestä, ja saimme uutisvihjeen tästä keskustelusta. Aihe vaikuttaa selvittämisen arvoiselta. Tekisimme siitä mieluusti uutisen. Pyytäisinkin ystävällisesti yhteydenottoa sellaisilta henkilöiltä, jotka ovat tällaiseen edellä kuvattuun käytäntöön työpaikallaan törmänneet. Jos koet, että voisit antaa haastattelun havaintojesi perusteella, ottaisitko yhteyttä sanni.mattila@iltalehti.fi.

Viestiä voi laittaa mieluusti vaikka samantien. Kiitokset!

Terveisin Sanni

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ymmärrä itsekkään sitä, että laitetaan ihmisiä yövuorossa aamukuntoon, mutta kuivittamisen ymmärrän. On paljon vanhuksia, joiden vaippa ei kestäisi aamuun asti ja parhaimmillaan tarvitsee yön aikana 2x kuivituksen, jotta ei ui aamulla omassa pissassaan ja valitettavasti kuivituksen aikana monesti asukas herää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: JohannaH.

Yhdessä yksikössä syötettiin aamupuuro ja annettiin aamulääkkeet em.lisäksi klo 05..... kuvittelin että nämä saisivat lounaan ensimmäisenä, erehdyin siinäkin. Omaiset autuaan tietämättömiä asiasta. Minusta tällainen on kaikkea muuta kuin ihmisarvoista elämää. Näin Esperillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tehnyt yöhoitajana vanhuksille , jotka ovat herännet aikaisin aamulla noin. 6-7 välillä aamupesut ja pukemiset muutamille ja pedannut vuoteen. Laittanut vielä sitten lepäilemään vuoteeseen lämpimän saalin päälle ja he jatkavat vielä uniiaan sen jälkeen. Tänä päivänä kun hoitaja mitoitus on pinentynyt niin jouduttaa hoitajan aamu kiireitä. En näe siinä mitään ihmisarvoa loukkaavaa. Nukkuvia ihmisiä ei revitä ylös niin kuin täällä kirjoitellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Jorma Ahponen

Olen ollut vuodesta -90 yöhoitaja ja kerran yritettiin laakson-sairaalassa samaa, tein asiasta valituksen ylilääkärille potilaiden vuorokausi rytmin sekoittamisesta, siihen loppui pesu pyynnöt. Ylilääkäri on sairaalan vastaava joka on vastuussa kaikesta mitä hoitaja tekee tai jättää tekemättä. Ei muuta kuin valitusta peliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Totta mikä totta

Voi tuota tapahtuu tänä päivänä vielä monessa paikassa. Itse olen ollut yökkänä monenlaisissa paikoissa totta että mitä useamman yöllä laittaa aamuvuorolle valmiiksi se on mitä parhain työntekijä. Kyllä ne vanhukset antoi nyrkkiä monta kertaa kun olin eräässä paikassa pieksämäellä sellaisen yökön parina joka laittoi puolet adukkaidt valmiiksi aamuksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kannanotto.

Tää on sit aivan käsittämätöntä.Osa esimiehistä ei ymmärrä,mitä tarkoittaa asiakaslähtöisyys ,näköjään. Meillä on kiistaa töissä siitäkin herätetäänkö yöllä useaan kertaan vaipanvaihtoon,jotta aamuvuoro on tyytyväinen,on helpompi jatkaa aamulla vajaalla tai ei . Toiset ovat hoitajista vailla empatiaa ja ymmärrystä ikä- ihmisiä kohtaan.On Surullista,että kaikesta huolimatta puhutaan toista ja esitellään julkisuudessa hienoja tilastoja ja joidenkin nuolijoiden palaute on esimiehille Totuus. Haloo. Raha.Siinä on se totuus piilee. Miten Suomalainen yhteiskunta hoitaa enenevässä määrin  lisääntyvää ikä- ihmisten määrää. Esimiehille Iso Huom. Kannattaa ottaa selville ,mitä oikeasti tapahtuu päivän ja yön aikana työpaikalla👍

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kotihoitaja

Siis kuulostaa ihan.järkyttävältä. Yöllä annetaan toisten nukkua . Näiden ketä yleensä IKUISUUDEN ovat joutuneet paikkaa odottamaan yksin kotona toisten armoilla ..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...