Jump to content
MAINOS

Liitoista edelleen...


annie

Recommended Posts

Ajattelin kysyä täältä neuvoa minun tilanteeseen.. Olen jäämässä syyskuun alusta työttömäksi, enkä (valitettavasti) kuulu mihinkään liittoon. Olisiko minulla tässä vaiheessa mitään hyötyä liittoon liittymisestä? Kuinka pitkään joutuu olemaan liiton jäsenenä, että alkaa tulemaan päivärahaa liitolta? Voiko tuloja ilmoittaa jälkikäteen? Jos voi, niin pitääkö silloin maksaa myös ne edellisten kuukausien jäsenmaksut?Kuinka paljon on liiton päiväraha, noin?Elikkä... Mitä minun kannattaisi nyt tehdä? Mitä tekisitte minun tilanteessa?Kiitos jo etukäteen :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Liity liittoon vastaisen varalle. Tähän hätään et ehdi päiviä keräämään, mutta tulevathan nekin aikanaan hyödyksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tekisitte minun tilanteessa?
Etsisin itselleni uuden mieluisan työpaikan ettei tarvitse tyytyä työvoimatoimiston tarjoamaan duuniin. Ja lopettaisin päivärahoista "haavelemisen" - uskaltaisin väittää että nykyisessä työvoimapulassa et montaa päivää niistä pääse nauttimaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tekisitte minun tilanteessa?

Olisin liittynyt aikaa sitten niin ei tarvis murehtia. Ansiosidonnaista et saa, mutta kuten muut sanoi liity nyt niin ei tarvi tulevaisuudessa murehtia. Ja dinoa peesaten, tällä alalla ei kauan voi työttömänä olla.

Voiko tuloja ilmoittaa jälkikäteen? Jos voi, niin pitääkö silloin maksaa myös ne edellisten kuukausien jäsenmaksut?

Toihan olisikin varsin kätevää. Oltais liiton ulkopuolella maksamatta penniäkään. Sitten kun hätä tulis niin liityttäs liittoon ja edut sais silleen kätevästi takautuvasti. Jesh!! :nauraa:

Jos et töihin mene, sulla on peruspäiväraha edessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itte kuulun yksityisten työttömyyskassaan, eli entiseen Loimaan kassaan. Vuosimaksu on 65 €. En sitten tiedä mitä etuja tällä kassalla olisi TEHYn vastaavaan verrattuna, mutta ei ole ollut intoa/aikaa säätää näitä kassajuttuja toistaiseksi. Joku jolla on kokemusta enemmän voisi varmaan kertoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ihmeessä ammattiyhdistysliikkeeseen liittymisestä on tehty kynnyskysymys  :nauraa: Miksi pitää vatvoa vuosikaudet että liittyykö vai ei? Jokainen liitto ajaa jäseniensä asiaa ja tarjoaa monialaista edunvalvontaa. Jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia, joten mitään säästöä ei saa sillä että ei maksa liittojen jäsenmaksuja.Kokemusta liitoista löytyy ja itse ei tarvitse asioita säätää......se pohjatyö on tehty jo viimevuosituhannella.....neuvoja saa kääntymällä liittojen edunvalvojien puoleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ihmeessä ammattiyhdistysliikkeeseen liittymisestä on tehty kynnyskysymys :nauraa: Miksi pitää vatvoa vuosikaudet että liittyykö vai ei? Jokainen liitto ajaa jäseniensä asiaa ja tarjoaa monialaista edunvalvontaa. Jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia, joten mitään säästöä ei saa sillä että ei maksa liittojen jäsenmaksuja.Kokemusta liitoista löytyy ja itse ei tarvitse asioita säätää......se pohjatyö on tehty jo viimevuosituhannella.....neuvoja saa kääntymällä liittojen edunvalvojien puoleen.
Täysin samaa mieltä!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi ihmeessä ammattiyhdistysliikkeeseen liittymisestä on tehty kynnyskysymys  :nauraa: Miksi pitää vatvoa vuosikaudet että liittyykö vai ei? Jokainen liitto ajaa jäseniensä asiaa ja tarjoaa monialaista edunvalvontaa. Jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia, joten mitään säästöä ei saa sillä että ei maksa liittojen jäsenmaksuja.Kokemusta liitoista löytyy ja itse ei tarvitse asioita säätää......se pohjatyö on tehty jo viimevuosituhannella.....neuvoja saa kääntymällä liittojen edunvalvojien puoleen.
Täysin samaa mieltä!
Näin on !Asioihin voi vaikuttaa liittymällä liittoon ja vaikuttamalla liittonsa sisällä. Liittymättömyys tai eroaminen liitosta ei edesauta kenenkään asioita.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia, joten mitään säästöä ei saa sillä että ei maksa liittojen jäsenmaksuja.
Pysytäänkö faktoissa vaikka asiahan on tietysti tärkeä.. Ammattiliitolle maksettavat jäsenmaksut eivät suoraan pienennä maksettavan veron määrää vaan ne pienentävät verotettavaa ansiotuloa. Käytännössä jäsenmaksuista saatava hyöty verovähennysten muodossa on noin 1/4 - 1/3, itselläni se tarkoittaa sitä että kun maksan 400 euroa vuodessa liitolle niin verotuksessa saan satasen takaisin.Tämä ammattiliittojen jäsenmaksujen suuruus on myös yksi iso syy miksi monet miettivät liitosta eroamista, eli liitosta saatavaa hyötyä ei pidetä niiden satojen eurojen arvoisena mitä liitolle maksetaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia, joten mitään säästöä ei saa sillä että ei maksa liittojen jäsenmaksuja.
Pysytäänkö faktoissa vaikka asiahan on tietysti tärkeä.. Ammattiliitolle maksettavat jäsenmaksut eivät suoraan pienennä maksettavan veron määrää vaan ne pienentävät verotettavaa ansiotuloa. Käytännössä jäsenmaksuista saatava hyöty verovähennysten muodossa on noin 1/4 - 1/3, itselläni se tarkoittaa sitä että kun maksan 400 euroa vuodessa liitolle niin verotuksessa saan satasen takaisin.Tämä ammattiliittojen jäsenmaksujen suuruus on myös yksi iso syy miksi monet miettivät liitosta eroamista, eli liitosta saatavaa hyötyä ei pidetä niiden satojen eurojen arvoisena mitä liitolle maksetaan.
Näinhän se asia on.Siis jäsenmaksut pienentävät verotettavaa ansiotuloa josta verot laitetaan maksuun.Mutta jollainhan sitä ay-liikettä pitää rahoittaa että se pystyy tuottamaan jokaiselle jäseneelleen tasapuolisen ja kattavan edunvalvonnan ja toimimaan yhteiskunnassa vaikuttajana jäsentensä eduksi. Yhteissitovuudella tosin jokainen saa samat neuvotellut ja sovitut edut, kuului sitten liittoon tai ei. Mikä sitten olisi sopiva hinta edunvalvonnasta?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä sitten olisi sopiva hinta edunvalvonnasta?
Minun mielestä nämä hoitoalan liittojen 1,2 - 1,4 prosentin jäsenmaksut ovat aivan liian suuria - johtuen tietysti jättimäiseksi kasvatetuista kankeista organisaatioista. Kun tietää minkälaisilla jäsenmaksuilla esim. Akavalaiset jäsenliitot tulevat toimeen, niin en hyväksy sitä että meidän jäsenmaksumme ovat moninkertaisia niihin nähden. Hyvänä esimerkkinä on Ekonomiliitto jossa on kiinteä 149 euron vuosimaksu - heidän keskipalkkansa on viitisen tonnia kuussa eli jäsenmaksuprosentti on noin 0,25%. Se on viisi kertaa pienempi kuin meidän prosentit eli mielestäni joku mättää ja pahasti.Eli kysymykseen vastaus; mielestäni sopiva jäsenmaksu olisi täyttä päivää tekeville hoitajille kiinteä 250 euron maksu/vuosi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinhän se asia on.Siis jäsenmaksut pienentävät verotettavaa ansiotuloa josta verot laitetaan maksuun.Mutta jollainhan sitä ay-liikettä pitää rahoittaa että se pystyy tuottamaan jokaiselle jäseneelleen tasapuolisen ja kattavan edunvalvonnan ja toimimaan yhteiskunnassa vaikuttajana jäsentensä eduksi. Yhteissitovuudella tosin jokainen saa samat neuvotellut ja sovitut edut, kuului sitten liittoon tai ei. Mikä sitten olisi sopiva hinta edunvalvonnasta?
Täytyy myös pitää mielessä se, ettei yleissitovia työehtosopimuksia saada aikaan ilman riittävää määrää järjestäytyneitä työntekijöitä. Sitä en tiedä, voidaanko saavutettu yleissitovuus menettää, jos jollain alalla tapahtuu joukkoeroaminen ay-järjestöstä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olisin sinä liittyisin pelkästään työttömyyskassaan, esim tehyn työttömyyskassan jäsenmaksu 40 €/vuosi.
Toi on tosi halpaa! Vaihdoin just liittoa, mutta edelliseen liittoon maksoin tuon summan/kk - ja mitä sain silloin, kun olisi pitänyt luottamusmiehen pistää töpinäksi :pommi: - itse sain hoitaa kaikki eli tuntuu, että olisin maksanut ihan turhasta. Ja minä kun luulin, että liittoon kuuluminen tarkoittaisi muutakin kuin oikeutta työttömyyspäivärahaan - eikä onneksi olekaan tosiaan pelkoa, että sitä oikeutta pitäisi käyttää...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja mitä sain silloin, kun olisi pitänyt luottamusmiehen pistää töpinäksi  :pommi: - itse sain hoitaa kaikki eli tuntuu, että olisin maksanut ihan turhasta.
Teillä oli huono luottamusmies ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja mitä sain silloin, kun olisi pitänyt luottamusmiehen pistää töpinäksi  :pommi: - itse sain hoitaa kaikki eli tuntuu, että olisin maksanut ihan turhasta.
Teillä oli huono luottamusmies  ;D
Niinpä niin ja kukas sen sinne on valinnut ? :happy:? Saitko liitosta apua ?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä sitten olisi sopiva hinta edunvalvonnasta?
Minun mielestä nämä hoitoalan liittojen 1,2 - 1,4 prosentin jäsenmaksut ovat aivan liian suuria - johtuen tietysti jättimäiseksi kasvatetuista kankeista organisaatioista. Kun tietää minkälaisilla jäsenmaksuilla esim. Akavalaiset jäsenliitot tulevat toimeen, niin en hyväksy sitä että meidän jäsenmaksumme ovat moninkertaisia niihin nähden. Hyvänä esimerkkinä on Ekonomiliitto jossa on kiinteä 149 euron vuosimaksu - heidän keskipalkkansa on viitisen tonnia kuussa eli jäsenmaksuprosentti on noin 0,25%. Se on viisi kertaa pienempi kuin meidän prosentit eli mielestäni joku mättää ja pahasti.Eli kysymykseen vastaus; mielestäni sopiva jäsenmaksu olisi täyttä päivää tekeville hoitajille kiinteä 250 euron maksu/vuosi.
Suurimmat ammattiliitot Suomessa;1. Julkisten ja hyvinvointialijen liitto JHL, 230 000 jäsentä, SAK, jäsenmaksu 1,4%2. Palvelualojen ammattiliitto PAM, 197 000 jäsentä, SAK, jäsenmaksu 1,5%3. Metallityöväen Liitto, 166 00 jäsentä SAK, jäsenmaksu 1,6%4. Tehy 124 000 jäsentä, STTK, jäsenmaksu 1,2%5. Toimihenkilöunioni TU 125 000 jäsentä, STTK, jäsenmaksu 1,2%6. Opetusalan ammattijärjestö OAJ 113 000 jäsentä, AKAVA, jäsenmaksu 1,3%7. Rakennusliitto, 80 000 jäsentä, SAK, jäsenmaksu n. 1,9%8. Pardia, 70 000 jäsentä, STTK, jäsenmaksu 1,3%9. Kunnallisvirkamiesliitto KVL, 70 000 jäsentä, STTK, jäsenmaksu n.1,4%10. Tekniikan akateemistenliitto TEK, 60 000 jäsentä, AKAVA, jäsenmaksu n. 1%Järjestäytymisprosentti olisi 70% väestä.Eikös Ekonomiliiton edunvalvonta tapahdu AKAVAN YTN:n ja/tai JUKO:n kautta, jolloin jäsenmaksu muodostuu kahdesta osasta ja sijouttuu samaan keskiarvoon kuin yllä olevat luvut.....
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin että ekonomit maksaisivat omaan jäsenliittoon sekä keskusjärjestöön jäsenmaksuja..? Olisikohan noin, eiväthän muutkaan akavalaiset maksa muualle kuin omaan jäsenjärjestöön maksuja. Ja ekonomit olivat vaan yksi esimerkki, lähes sama minkä akavalaisen jäsenjärjestön olisi esimerkiksi ottanut.Edelleen olen sitä mieltä että ei ole kohtuullista se että duunarit maksavat moninkertaisia maksuja akateemisiin verrattuna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin että ekonomit maksaisivat omaan jäsenliittoon sekä keskusjärjestöön jäsenmaksuja..? Olisikohan noin, eiväthän muutkaan akavalaiset maksa muualle kuin omaan jäsenjärjestöön maksuja. Ja ekonomit olivat vaan yksi esimerkki, lähes sama minkä akavalaisen jäsenjärjestön olisi esimerkiksi ottanut.Edelleen olen sitä mieltä että ei ole kohtuullista se että duunarit maksavat moninkertaisia maksuja akateemisiin verrattuna.
Ekonomeista;  http://www.sefe.fi/ekonomi/jasenmaksuNo, eihän se kohtuullista ole ;D , mutta sama tilanne on kaikissa duunareitten liitoissa, ei yksin Tehyssä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen olen sitä mieltä että ei ole kohtuullista se että duunarit maksavat moninkertaisia maksuja akateemisiin verrattuna.
Jäsenmaksusta tietty osuus menee tietysti työttymyyskassaan ja loppu normaaliin edunvalvontatyöhön, joka on tietääkseni melkoisesti monipuolisempi kuin akateemisissa liitoissa (neuvottelu-, sopimus-, valvontajärjestelmä, laki- ja asianajojärjestelmä, luottamusmies ja työsuojelujärjestelmä, tutkimus- ja seurantajärjestelmä, sisäinen ja ulkoinen tiedotusjärjestelmä, koulutusjärjesteläm jne. jne) Akateemiset eivät taida tarvita niin paljoa edunvalvontaa, akateemisilla ei ole samanlaista koulutusjärjestelmää kuin duunariliitoilla. Jo pelkästään luottamusmiesten kouluttaminen aiheuttaa liitoille suuria kuluja ja luottamusmiehistähän me kaikki hyödymme. Alueorganisaatio maksaa, tokko ekonomeilta sellaista löytyy. Kaiken kaikkiaan demokratian ylläpitäminen on melkoinen kuluerä ay-järjestöille. Mistä siis haluamme luopua, jotta jäsenmaksu tippuisi?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen olen sitä mieltä että ei ole kohtuullista se että duunarit maksavat moninkertaisia maksuja akateemisiin verrattuna.
Jäsenmaksusta tietty osuus menee tietysti työttymyyskassaan ja loppu normaaliin edunvalvontatyöhön, joka on tietääkseni melkoisesti monipuolisempi kuin akateemisissa liitoissa (neuvottelu-, sopimus-, valvontajärjestelmä, laki- ja asianajojärjestelmä, luottamusmies ja työsuojelujärjestelmä, tutkimus- ja seurantajärjestelmä, sisäinen ja ulkoinen tiedotusjärjestelmä, koulutusjärjesteläm jne. jne) Akateemiset eivät taida tarvita niin paljoa edunvalvontaa, akateemisilla ei ole samanlaista koulutusjärjestelmää kuin duunariliitoilla. Jo pelkästään luottamusmiesten kouluttaminen aiheuttaa liitoille suuria kuluja ja luottamusmiehistähän me kaikki hyödymme. Alueorganisaatio maksaa, tokko ekonomeilta sellaista löytyy. Kaiken kaikkiaan demokratian ylläpitäminen on melkoinen kuluerä ay-järjestöille.
Ns. parempi puolisko kuuluu yhteen näistä akavalaisista liittoista (IL) ja olen seurannut vuosien aikana tuon liiton toimintaa hyvinkin läheltä. En keksi mitään asiaa minkä ko liitto olisi hoitanut huonommin kuin esim. Tehy, mutta useita asioita joissa se on hoitanut leiviskänsä paremmin tulee mieleen. Esim. jäsenten informaatio neuvotteluiden aikana oli ihailtavaa; sähköpostia tippui jopa useamman kerran päivässä postiluukusta ja jäseniltä kyseltiin mielipiteitä neuvotteluiden kulusta. Myös paikallistason toiminta on ollut erittäin aktiivista, retkiä perheille on useamman kerran vuodessa, myös kuntolomat ja tuetut mökkilomat ovat helpommin saatavilla kuin omassa liitossani. Ja tietysti se tärkein asia eli edunvalvonta ja jäsenten auttaminen ongelmatilanteissa on ollut laadukasta - aivan eri luokkaa (valitettavasti) kuin omassa liitossani. Ainoa mikä liitossa on jotenkin pienempää ja huonompaa on ollut jäsenmaksu; reaalitasolla vaimo maksaa noin puolet siitä minkä minä Tehylle.
Mistä siis haluamme luopua, jotta jäsenmaksu tippuisi?
Esimerkin ja moraalin vuoksi säästökuuri voitaisiin aloittaa Tehyn päälliköiden ministeritason palkoista. Jos liitto aikoo oikeasti pitää yllä ay-henkeä ja olla jäsenistön asialla niin nuo porvaripalkat ovat erittäin huono tapa osoittaa sitä.Koska Tehy ei informoi organisaatiostaan eikä taloudestaan yksityiskohtaisesti sivuillaan niin on vaikea kohdentaa säästöehdotuksia, mutta se on varma että kirveellä olis töitä kun vertaa mitä muiden alojen jäsenet saavat vastineeksi sijoitettamalleen rahalle.Eli ottakaa nyt ihmeessä nämä tehynpunaiset silmälasit silmiltänne; meidän alan liitot ovat hyvin monelta osalta ammattiliittojen rupusakkia, kaunistelevat puheet ei sitä muuksi muuta. Ainoa asia mikä voi tilanteen muuttaa on se että jäsenistö herää ja alkaa vaatia muutosta kenttätasolta korkeimmalle pallille saakka. Sellaiset johtajat millainen kansa sanotaan. Hoitoalan liittojen kohdalla se valitettavasti on ollut viimeiset vuosikymmenet aivan liian totta - toivottavasti uusi sukupolvi herää tämän asian suhteen tarpeeksi ajoissa - esimerkiksi seuraavien vaalien alla...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaiset johtajat millainen kansa sanotaan. Hoitoalan liittojen kohdalla se valitettavasti on ollut viimeiset vuosikymmenet aivan liian totta - toivottavasti uusi sukupolvi herää tämän asian suhteen tarpeeksi ajoissa - esimerkiksi seuraavien vaalien alla...
-Hö-hö! Ja vaalien jälkeisen kokouksen lopuksi valitaan joku poliittisesti korrekti, kolmesta suurimmasta valtapuolueesta oleva, edustustantta pj:ksi jolle on tärkeintä tietää kelle kumartaa hyvien poliittisten yhteyksien säilymiseksi ja jäsenistön asiat unohtuvat heti kruunun kirkastuttua.Toisaalta, Suomi voitti euroviisut, ihmeitä voi tapahtua.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dinolle:Jotta ei nyt tulisi mitään epäselvyyksiä, olen aivan samaa mieltä kanssasi TEHYn toiminnasta. Toin vain noin yleisellä tasolla esille asioita, jotka aiheuttavat suurempia kustannuksia kuin esim. mainitsemasi IL (tarkoittanet insinööriliittoa?) Olen itsekin aikoinani kuulunut TEHYyn ja sen jälkeen ollut pidempään sen ulkopuolella kuuluen toiseen liittoon, jossa jäsenmaksu oli samaa luokkaa ja palvelu huomattavati parempaa kuin TEHYssä.Pitäisi kuitenkin muistaa, että me jäsenethän muodostamme TEHYn. Ilman meitä ei TEHYä olisi. Tehyn liittovaltuustossa istuu juuri ne ihmiset, joille me valtakirjamme asioidemme hoidosta annamme äänestyksen kautta. Jos me TEHYläiset emme viitsi/jaksa/halua äänestää muuta kuin jaloillamme, ei muutosta järjestön johtoon saada aikaiseksi. Niin kauan kun Laitinen-Pesonen saa hääriä liiton johdossa ei muutoksia tapahdu, eikä muutoksia tapahdu ennen kuin kenttä todella herää tekemään niitä muutoksia.Periaatteessa siis olemme samaa mieltä, muutos täytyy tapahtua. En kuitenkaan halua kadehtia muiden (akateemisten) vähäisiä jäsenmaksuja enkä edes järjestöjohtajien suuria palkkoja, jos rahoille saa vastinetta. Kesäretket ja mökkilomat ovat ihan mukavia, mutta tärkeämpänä kuitenkin näen jäsenistön etujen ajamisen ja edunvalvonnan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa siis olemme samaa mieltä, muutos täytyy tapahtua. En kuitenkaan halua kadehtia muiden (akateemisten) vähäisiä jäsenmaksuja enkä edes järjestöjohtajien suuria palkkoja, jos rahoille saa vastinetta. Kesäretket ja mökkilomat ovat ihan mukavia, mutta tärkeämpänä kuitenkin näen jäsenistön etujen ajamisen ja edunvalvonnan.
En kadehdi, toin vaan esille sen että ay-liikkeessä on mahdollista rakentaa yhtälö jossa samasta paketista löytyy laadukas edunvalvonta, toimivat virkistyspalvelut, tyytyväiset jäsenet ja kohtuulliset jäsenmaksut. Nämä kaikki mekin voidaan saada jos osataan vaatia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kadehdi, toin vaan esille sen että ay-liikkeessä on mahdollista rakentaa yhtälö jossa samasta paketista löytyy laadukas edunvalvonta, toimivat virkistyspalvelut, tyytyväiset jäsenet ja kohtuulliset jäsenmaksut. Nämä kaikki mekin voidaan saada jos osataan vaatia.
Insinööriliittoa ja TEHYä ei mielestäni voi asettaa samalle viivalle. Ne ovat liittoina ihan eri maailmoista eikä niitä voi oikeasti rinnastaa toisiinsa. Jo pelkästään tuo sanomasi tiedottamisesta "Esim. jäsenten informaatio neuvotteluiden aikana oli ihailtavaa; sähköpostia tippui jopa useamman kerran päivässä postiluukusta ja jäseniltä kyseltiin mielipiteitä neuvotteluiden kulusta." Kuinka moni tehyläinen ehtii käydä sähköpostillaan monta kertaa päivässä? Kuinka monella tehyläisellä on ylipäätään sähköposti käytössä ja toteutuuko demokratia jos siihen voi osallistua vain sähköpostin omaavat? Insinöörit pääsääntöisesti tietääkseni tekevät töitä tietokoneella ja siten voivat osallistua sähköiseen mielipiteen vaihtoon. Sähköpostittoman tehyläisen on melkoisen vaikea samalla tavalla osallistua ja tuoda mielipidettään esille ja näinhän ei asia demokratiassa saa olla.Jos taas vertaillaan insinööriliiton jäsenmaksua tehyn vastaavaan, saadaankin varsin mielenkiintoisia tuloksia. Insinööriliitolla on kiinteä jäsenmaksu, jonka suuruus on riippuvainen jäsenyhdistyksestä ollen vuonna 2006 reilut 300 euroa. Otetaan vertailuun Helsingin yhdistyksen jäsenmaksu, joka on 351 euroa/vuosi. Sairaanhoitajana sinun tulee ansaita keskimäärin 2340 euroa/kk, jolloin jäsenmaksun prosentuaalinen osuus on kummassakin liitossa sama (1,2% vuosipalkasta). Jos tienaat enemmän, prosenttiosuus vähenee, ts. maksat vähemmän jäsenmaksua, jos taas tienaat vähemmän, prosenttiosuus kasvaa ja näin ollen joudut pienemmillä tuloilla maksamaan enemmän jäsenmaksua. Kyllä minun mielestäni on paljon demokraattisempaa ja solidaarisempaa pitää tuo prosenttimaksu tuloista kuin kiinteä vuosimaksu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...