Jump to content
MAINOS

Potilasväkivalta


Asswiper

Recommended Posts

Jos potilas valittaa huonosta kohtelusta, saa hän automaattisesti kaikkien ulkopuolisten sympatiat puolelleen. Maallikoiden on niin mukava kauhistella yhdessä, miten kauheita paikkoja sairaalat ovat, ja miten törkeästi hoitajat käyttäytyvät. Myös vanhusten kaltoinkohtelusta puhutaan paljon, ja siinäkin kaikki syyttävä sormi osoittaa nimenomaan hoitajia sekä lääkäreitä.

Sen sijaan kukaan ei ole kiinnostunut siitä, miten paljon uhkailuja, haukkumisia, lyöntejä ja potkuja me joudumme kärsimään. Potilasväkivalta ei suurta yleisöä kiinnosta. Tähän me hoitajat olemme kuitenkin itse suurelta osalta syyllisiä. Monet mieltävät väkivalllan kohteena olemisen työhön kuuluvana välttämättömänä pahana. Näin ei kuitenkaan pitäisi olla. Väkivalta on aina väkivaltaa, olipa sen tekijänä sitten dementikko, päihteiden käyttäjä, mielenterveyspotilas tai kuka tahansa. Varsinkaan vanhusten pitkäaikaishoitopaikoissa väkivaltaa ei mielletä väkivallaksi. Tapahtumailmoituksen täyttäminen on monissa paikoissa täysin tuntematon käsite.

Itse työskentelin puoli vuotta alaa opiskelleena Helsingin terveyskeskussairaalan akuuttiosastoilla, jossa jouduin useita kertoja väkivallan kohteeksi. Minulla ei ollut tuolloin mitään tietoa siitä, että asiasta olisi mahdollista tehdä ilmoitus. Kerran minua potkaistiin vaarallisesti kaulaan, kukaan ei kehottanut minua tekemään ilmoitusta.

Hoitoyksiköissä toimitaan todella edesvastuuttomasti, mikäli sijaisia ei varoiteta aggressiivisista potilaista. Useissa pitkäaikaishoidon yksiköissä olen törmännyt siihen, että vaarallisetkin potilaat hoidetaan yksin, yksilövastuisen hoitotyön nimissä. Olen joskus saanut kollegoiden taholta paheksuvia katseita, kun olen kieltäytynyt hoitamasta tällaisia potilaita yksin.

Vastuu hoitajien turvallisuudesta on työnantajalla, mutta häpeäpaaluun kuuluisivat myös alan koulujen opintosuunnitelmien laatijat. Edunvalvonta ja turvallisuuskoulutus kun eivät näihin opinto-ohjelmiin sisälly. Ihmettelen vaan, miten tämä yleensäkään voi olla mahdollista. Ainakin itseäni ovat todella jääneet kaivelemaan ne tilanteet, kun olen pidellyt aggressiivista, vaarallista potilasta, ja tämä on siitä huolimatta päässyt vahingoittamaan työpariani. Eipä ole oikein uni tullut seuraavana yönä näiden tapausten jälkeen.

Itse olen myös törmännyt potilaiden puutteelliseen sedatointiin. Tähän ovat syyllisiä sekä hoitajat, jotka eivät käytä € tarvittavia € lääkkeitä, tai eivät uskalla niitä lääkäriltä pyytää, kuin myös lääkärit, jotka eivät uskalla määrätä tarpeeksi sedatoivia lääkkeitä. Toivoisin että tämä kirjoitus muistuttaisi meitä kaikkia siitä, että meistä jokainen voi vaikuttaa työturvallisuuteen. Kyse ei ole ainoastaan meistä itsestämme vaan myös muista. Tapahtumailmoituksen täyttämättä jättäminen on äärimmäisen epäkollegiaalista! Mikäli et osaa sitä itse täyttää, pyydä apua esimieheltä tai vuorovastaavalta. Muistakaa vielä vanha klisee: €Mitä ei ole kirjattu, sitä ei ole koskaan tapahtunut €.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tarjoa Hesariin kanssa tätä kolumnias. Oikein hyvä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarjoa Hesariin kanssa tätä kolumnias. Oikein hyvä.

Mulla kävi mielessä ihan sama juttu. Laita se johonkin lehteen muidenkin kansalaisten luettavaksi!  ;D

Sen sijaan kukaan ei ole kiinnostunut siitä, miten paljon uhkailuja, haukkumisia, lyöntejä ja potkuja me joudumme kärsimään.

Olen miettinyt ihan samaa. Monet läheiset, jotka itse ovat olleet potilaina, sanovat aina että "En minä vain mitään tuollaista nähnyt "siellä ja siellä" ollessani". Nämä tilanteet sattuvat aina jotenkin "suljettujen ovien" takana, tai muuten niin etteivät toiset potilaat huomioi jonkun toisen uhkailuja tms.

Hoitoyksiköissä toimitaan todella edesvastuuttomasti, mikäli sijaisia ei varoiteta aggressiivisista potilaista. Useissa pitkäaikaishoidon yksiköissä olen törmännyt siihen, että vaarallisetkin potilaat hoidetaan yksin, yksilövastuisen hoitotyön nimissä.

Aggressivisiin potilaisiin liittyen: minua kiinnostaisi kovasti tietää kuinka moni kadun tallaaja esim. tietää, että myös terveydenhuollon piirissä joissain yksiköissä maksetaan vaarallisen työn lisää.

Olen ainakin henkilökohtaisesti hieman pyrkinyt avartamaan läheisteni kuvaa työstäni (ja työstä terveydenhuollon piirissä yleensäkin).

Vastuu hoitajien turvallisuudesta on työnantajalla, mutta häpeäpaaluun kuuluisivat myös alan koulujen opintosuunnitelmien laatijat. Edunvalvonta ja turvallisuuskoulutus kun eivät näihin opinto-ohjelmiin sisälly. Ihmettelen vaan, miten tämä yleensäkään voi olla mahdollista.

Turvallisuuskoulutuksen puutetta minäkään en käsitä. Sitä ei tunne itseään kovinkaan tärkeäksi/arvokkaaksi kun ajattelee etteivät koulu tai työnantaja pidä itsesuojelua tai väkivaltatilanteiden estämistä niin tärkeinä, että antaisivat siihen edellytykset. Riippuu tietenkin jonkin verran siitä missä on töissä, mutta myös yksiköt joissa todistetusti on paljon väkivaltaisia potilaita jäävät ilman tällaista koulutusta.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli lähihoitaja opinnoissa "uhkaavissa tilanteissa toimiminen".

Käytettiin koko päivä itsepuolustus-harjoituksiin, jota oli vetämässä järjestysmiehiäkin opettava henkilö.

Terapeuttina toimiva entinen sh. opasti kuinka arvioidaan potilasta (onko uhkaavia eleitä ym.) ja neuvoi (esim. selkää ei käännetä potilaaseen / aina ollaan itse oven lähellä).

Tämmöinen pitäisi mielestäni kuulua hoitoalan opintosuunnitelmiin. Meillä koulu oli itse päättänyt, että sen suorittavat kaikki ja oli sisällyttänyt sen pakollisiin opintoihin työsuojeluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli lähihoitaja opinnoissa "uhkaavissa tilanteissa toimiminen".

Käytettiin koko päivä itsepuolustus-harjoituksiin, jota oli vetämässä järjestysmiehiäkin opettava henkilö.

Terapeuttina toimiva entinen sh. opasti kuinka arvioidaan potilasta (onko uhkaavia eleitä ym.) ja neuvoi (esim. selkää ei käännetä potilaaseen / aina ollaan itse oven lähellä).

Tämmöinen pitäisi mielestäni kuulua hoitoalan opintosuunnitelmiin. Meillä koulu oli itse päättänyt, että sen suorittavat kaikki ja oli sisällyttänyt sen pakollisiin opintoihin työsuojeluun.

Mä kävin turvallisuuskoulutuksessa (joka tosin kesti vain yhden iltapäivän) heti tän työsuhteen alussa. Siellä oli just noita samoja asioita. Aika vähän tosin oon niitä tietoja vielä ainakaan käytännössä tarvinnut. (Onneks)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onhan  tässä vielä sekin näkökulma, että ei se hoitajaan kohdistuva väkivalta (henkinen tai fyysinen) aina potilaasta ole lähtöisin. Tässä kunnostautuvat toisinaan myös omaiset. Muistaakseni ei meidän väkivaltailmoitus-kaavakkeesta löydy kohtaa omaisille...

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onhan  tässä vielä sekin näkökulma, että ei se hoitajaan kohdistuva väkivalta (henkinen tai fyysinen) aina potilaasta ole lähtöisin. Tässä kunnostautuvat toisinaan myös omaiset. Muistaakseni ei meidän väkivaltailmoitus-kaavakkeesta löydy kohtaa omaisille...

Tuntuu että koko ajan enemmän ja enemmän väkivaltatilanteisiin liittyy potilaan omaiset jotenkin... Esim. opiskelukaveria potilaan omainen löi kun ei asiat sujuneet tarpeeksi nopeasti, viikottain tulee uhkailuja/haukkumisia, yms. Jotenkin nämä eivät aina lisää jaksamista tästä työssä  :-

Omassa työpaikassa edes vakihenkilökuntaan kuuluvat kaikki eivät tienneet että väkivaltatilanteista pitää täyttää oma kaavakkeensa, tämä kertoo siitä miten hyvin nämä asiat tulevat tutuiksi koulutuksen/perehdytyksen aikana. Meillä lh-koulussa oli ns. turvallisuuspäivä; puhuttiin uhkatilanteista, niiden synnystä, ehkäisemisestä ja sen lisäks oli myös erilaisia itsepuolustusharjoituksia. Tosi hyvä kokonaisuus! Sh-koulussa ei oo vielä ainakaan tullut mitään tästä aiheesta...

Ton tekstin vois tosiaan laittaa jonnekin mistä suuri yleisö vois lukea myös meidän hoitajien ajatuksia  :(

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähes joka päivä joku jollain tavalla käy käsiksi.. Meillä hoidetaan myös katkopotilaita, delirium kun pukkaa päälle niin ei auta kun juosta karkuun. Viimeksi yls mies meinas lyödä tuolilla päähän ja sen jälkeen lankun pätkälllä. Yöllä vastaamme myös hätätapauksista ensiavussa (lääkäriä ei ole). On vähän pakko kontrolloida ketä päästää sisälle. Ja siitähän sitten riittää riemua kun on heitteille jätetty! Ei ole vain 1 kerta, kun on polkupyörätelineen kanssa tultu sisälle ja hakemaan ruiskuja ym. Onneksi harvoin tätäkin tapahtuu, ettei tarvii yövuoroja pelätä.

Mulle juuri anoppini kauhisteli, että kyllä se onkin sitten totta, kun oot kertonut että töissä haukutaan ja lyödään joskus. Tays:ssa oli joku huutanut Vi**ua käytävällä, kun ei ollut heti saanut lääkett. No hui!! Sen voi melkein laskea jo normaaliksi käytökseksi... Mutta kutsumushan tämä on..  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kun toimii kutsumuksen voimalla, voi välillä ottaa turpaankin...kutsumus antaa voimaa.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Ehdottomasti olen samaa mieltä, että tätä asiaa olisi hyvä käsitellä laajemmallakin foorumilla kuin täällä.

Meillä kannustetaan henkilökuntaa täyttämään väkivaltailmoitus jo epäasiallisesta kohtelustakin (huutelu, haistattelu tms.) - ei pelkästään suoranaisista väkivaltatilanteista. Sitten lappuja kertyy kasa ja ollaan sen varjolla saatu osaksi aikaa vuorokaudesta vartiointi, mutta välillä tuntuu että ainoa paikka minne ilmoitus todella päätyy on luku turvallisuustyöryhmän pöytäkirjassa.

Joskus tuntuu siltä, että ei sitä lappua viitsi täyttää kun mitään konkreettista seuraamusta siitä ei synny, ainakaan lyhyellä aikavälillä.

On totta, että hoitohenkilökuntaa saa nykypäivänä kohdella miten sattuu. Ja jos joskus sanot takaisin (joku aika sitten ilmoitin aulassa riehuvalle omaiselle kohteliaasti että hän käyttäytyy huonosti) on turha odottaa esimieheltä muuta kuin asettumista häirikön puolelle ja muistutusta "ammatillisesta käytöksestä"

Kuulin eräältä lääkäriltä että NHS Britanniassa olisi ottanut käyttöön nollatoleranssin terveydenhuoltohenkilöstöön kohdistuvan ahdistelun / huonon käytöksen suhteen tarkoittaen siis sitä, että epäasiallisesti käyttäytyvät potilaat / omaiset poistetaan välittömästi sairaalan tiloista. Odotankin, koska suomessa päästään edes lähelle tällaista - tilannetta jossa opitaan arvostamaan hoitotyön tekijöitä ja lääkäreitä ja vihdoinkin luopumaan tästä ikuisesta alaa piinaavasta "asiakas on aina oikeassa" -asenteesta. Meillähän homma toimii nyt niin että mitä enemmän huudat, räyhäät ja kiroilet sitä nopeammin saat palvelua. Ja sitten vielä kahvihuoneissa hyssytellään että "kyllä pitää ymmärtää"

Peräänkuulutan asennemuutosta koko alalle. Hoitajat voisivat vihdoinkin alkaa ymmärtämään oman työnsä arvon. Florence Nightingale oli varmasti hyvä tyyppi, mutta maailma muuttuu ja hoitajien pitää muuttua sen mukana.

-Det kostar ingenting att kö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kannustetaan henkilökuntaa täyttämään väkivaltailmoitus jo epäasiallisesta kohtelustakin (huutelu, haistattelu tms.) - ei pelkästään suoranaisista väkivaltatilanteista. Sitten lappuja kertyy kasa ja ollaan sen varjolla saatu osaksi aikaa vuorokaudesta vartiointi, mutta välillä tuntuu että ainoa paikka minne ilmoitus todella päätyy on luku turvallisuustyöryhmän pöytäkirjassa.

Itsekin noita tapahtumaraportteja täyttelen aika herkästi, en nyt mistään mölinöistä enkä vittuiluista, mutta kun aletaan iholle käymään, niin silloin lappu täytyy. Valitettavasti lapun täyttäminen ei johda yhtään mihinkään. Meillä siihen lappuun voi ruksia kohdan "odotan työsuojelun yhteydenottoa" tai "odotan turvallisuuspäällikön (tjsp) yhteydenottoa". Kummankaan ruksittaminen ei tuota mitään tulosta. Lisää henkilökuntaa tms. ei ole lappuja täytellessä tullut, vaikka lähes päivittäin niitä tehdään. Olen henk. koht. tehnyt kolme ilmoitusta yhden vuoron aikana, mutta ei se jatkuva lappujenkaan täyttäminen ole kovin mielekästä.

Kuulin eräältä lääkäriltä että NHS Britanniassa olisi ottanut käyttöön nollatoleranssin terveydenhuoltohenkilöstöön kohdistuvan ahdistelun / huonon käytöksen suhteen tarkoittaen siis sitä, että epäasiallisesti käyttäytyvät potilaat / omaiset poistetaan välittömästi sairaalan tiloista. Odotankin, koska suomessa päästään edes lähelle tällaista

Ehdottomasti nollatoleranssiin tulee meilläkin pyrkiä. Jokainen epäasiallisesti käyttäytyvä henkilö pihalle sairaalasta, oli se sitten omainen, potilas tai saattaja. Ihmisillä on jotenkin omituinen tapa ajatella, että hoitajille ja lääkäreille saa aukoa päätään miten haluaa, niitä saa potkia ja niille saa vittuilla ilman seuraamuksia. Kokeile mennä aukomaan päätäsi pankkineidille tai käydä käsiksi bussikuskiin, sen tietää mitä siitä käy. Mutta kun hoitajalle vittuillaan sen työpaikalla tai sitä aletaan nyrkillä muksimaan, niin siitä ei seuraa mitään. Palvelua saat kaikesta huolimatta.

Aivan käsittämätöntä touhua. Mutta jälleen kerran, katse peiliin, sieltä se perimmäinen syy tällaiseenkin löytyy. Mitä me menemme sallimaan moisen?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeile mennä aukomaan päätäsi pankkineidille tai käydä käsiksi bussikuskiin, sen tietää mitä siitä käy. Mutta kun hoitajalle vittuillaan sen työpaikalla tai sitä aletaan nyrkillä muksimaan, niin siitä ei seuraa mitään. Palvelua saat kaikesta huolimatta.

Aivan käsittämätöntä touhua. Mutta jälleen kerran, katse peiliin, sieltä se perimmäinen syy tällaiseenkin löytyy. Mitä me menemme sallimaan moisen?

Ethän pankistakaan saa rahaa, ennen kuin se aukeaa, mutta aikoja päivystykseen pitäisi ennen määräaikaa, kun "teidän täytyy auttaa joka tapauksessa"

Tosta dösäkuskista, kerran ajettiin "nollavaunuja", siis yöllä ja eräs rupes heilumaan siinä etusillalla, räki,potki ja löi. Pari muuta kuskia näki tapauksen ja tuli hätiin, kaveri karkuun, mutta "liukastui" pahasti steissin rappusissa. Miekkamiehet ihmettelivät vain vammoja päässä, niin vastaus oli "se kaatu päälleen", homma sillä selvä ja kaveri putkaan, syyte napsahti perästä "virkamiehen väkivaltainen vastustaminen", koska, HKL:llä oltiin virkamiehiä, nykyään toimessa.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos ei muuta niin pitää aina lähteä samantien saikulle kesken päivän, kun potilaalta on saanut palautetta nyrkillä tms, tai ollut muuten uhkaava tilanne....jokainen arvioikoon "uhkaavan tilanteen" henk. kohtaisesti. Jotkun kokevat tilanteen herkemmin kuin toiset....on niin hyvät ilmatkin, että kivempi siitä on lähteä kesken päivän vaikka terassille....

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistäs tuollaisen tapahtumaraportin saa? Voisin printata niitä tänne meillekin ihan mielelläni!
Kyllä niitä pitäisi löytyä ihan jokaiselta työpaikalta...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu muutaman kerran saatu ihan kunnolla turpiin, toisella kerralla lenteli ihan tähtiä ja silmä tummu. Tällöin kävin oikein lääkärissä näyttämässä kasvoja kun tuntu et hampaat vähintään tippuu, 3 pv saikkua ja maanantaina takaisin töihin. Alussa kauhisteltiin että eikö meillä ole mitään suojaa väkivaltaa vastaan mut viikon sisällä koko jutun aihe hukkui jonnekin. Ensihoidon koulutusohjelmassa aikoinaan ainakin minulla oli "toiminta vaikeissa tilanteissa" 2 ov joka siis tarkoittaa noin 80 tuntia itsepuolustusta, fyysisen kunnon kohottamista sekä väkivalta/uhkatilanteen hoitamista. Itse olen vain 160 cm pitkä ja nainen ja koen että todella hyötyä tästä on, ja olen ylpeä että sitä koulutusohjelmassa noin runsaasti oli. Toki myös pohjalla potkunyrkkeilyä sun muuta mut ongelmana on se kun me ei saada löydä takas :happy: Että vaikka toinen uhkaa löydä niin se on vaan poistuttava ja soitettava partio turvaamaan sakun turvallisuus.Usein nämä tilanteet joissa nyrkki taikka jalka tulee ihan perille saakka on niin yllätys ettei siinä ehdi reagoida, intoksikaatio potilaat tai delirium tilassa olevat jotka alku matkasta vaikuttavat melko rauhallisilta mut päivystyksen pihassa mersun kontti tuntuu melkosen pieneltä paini alueelta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistäs tuollaisen tapahtumaraportin saa? Voisin printata niitä tänne meillekin ihan mielelläni!
Kannattaa heti kysyä töissä, mistä niitä löytyy. Mikäli niitä ei työpaikalla ole, tai niitä piilotellaan siten, ettei niitä täytettäisi, ota yhteys työsuojeluasiamieheen.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu että ne tapahtumailmoituslappuset kokee inflaation joka vuosi, kun mitään asioiden parantamiseksi ei kuitenkaan ole tapahtunut. Ja jos meiltä osastolta tullaan kysymään, niin ihan konkreettisia ja toteuttamiskelpoisia ehdotuksia voidaan kyllä kertoa ja on yritettykin kertoa.Vähän sama sillä "työhyvinvointikyselyllä"... Raportissa kuitataan vain lukemat tilastona - kyselyn mukaan työntekijöistä 50% on kuluneen vuoden aikana harkinnut vaihtavansa työpaikkaa/alaa... eikö pitäisi jo alkaa jotain kelloja soimaan siellä johdon päässä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

Pakko kommentoida tähän asiaan, että suhtautumisessa on korjattavaa myös meillä itsellämmekin. Ilman, että alan paatoksellisesti mainostamaan mitään hyviä menetelmiä tai toimintamalleja niin listaan ongelmista seuraavasti:1. Riskinhallintaan suhtaudutaan välinpitämättömästi -> etenkin silloin jos itse ei ole koskaan joutunut väkivallan kohteeksi.2. Väkivallan kohteeksi joutuneet näkevät varomerkkejä kaikkialla ja ylireagoivat, koska eivät ole saaneet adekvaattia suhtautumista ja apua tapahtuneen jälkeen.3. Työnantajaa ei kiinnosta satsata kustantaa henkilöturvallisuuskoulutuksia, koska budjetti ei tunne käsitettä henkilökunnan koulutukset.4. Työnantaja järjestää koulutusta minne sitten mennään pitkin hampain, koska samanaikaisesti voisi olla oikeissakin töissä. "No siellähän tuli hiki ja lihaksia särki seuraavana päivänä".5. Koulutustarjonnan kirjo on liian laajaa ja sekavaa -> valinta tehdään subjektiivisesti sillä perusteella, että joku tuntee jonkun mustan vyön gurun, joka vois opettaa miten lyödään leegot sisään.6. Ohjeistuksia ja turvakansioita tehdään, mutta useimmat ei lue tai noudata niitä.Muokkaus:Ai niin...jäi mainitsematta, että tää oli hyvin kirjoitettu kolumni ja ollut tiettävästi ajankohtainen asia ainakin niin kauan kuin itse olen työskennellyt hoitoalalla. Kannattaisi laittaa johonkin lehteen...ehdottomasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Usein nämä tilanteet joissa nyrkki taikka jalka tulee ihan perille saakka on niin yllätys ettei siinä ehdi reagoida, intoksikaatio potilaat tai delirium tilassa olevat jotka alku matkasta vaikuttavat melko rauhallisilta mut päivystyksen pihassa mersun kontti tuntuu melkosen pieneltä paini alueelta ;)
kunhan saat kokemusta opit kyllä "lukemaan tilannetta". Kyllä vaisto ja kokemus kertoo, onko pokasta vaaraa. Ennakoit sitten tulevaa mm. varmistamalla, että pääset nopeasti tilanteesta pois tai että potilas on hyvin paketissa jne.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: u-päivä

Tästä aiheesta tuli nyt muuten kymppiuutisissakin. Aihetta käsiteltiin aika ylimalkaisesti kuten hoitoalan asioita muutenkin. Eipä ainakaan kerrottu Superilla olevan mitään ratkaisuehdotuksia. Ongelmien olemassa olon voi todeta, mutta ratkaisukeskeistä ajattelua olisi ehdottaa myös keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Haastateltu hoitaja tosin kertoi työntekijöitä olevan liian vähän, mutta sekään ei yksistään ratkaise väkivaltaongelmaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lehdessä oli juttua aiheesta vanhustyön saralla. Varmaan sama juttu oli uutisissakin? Muistelisin, että useille tuhansille oli toimitettu ko. kysely, ja noin 1500 hoitajaa oli vastannut.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhmänä kyselen, entäs pitkäaikaisosastoilla, pääasiassa dementtejä vanhuksia. Raapimista, sylkemistä, heittelyä riittää, mutta sitä kuulemma kuuluu sietää, hehän eivät tee sitä mitenkään tahallisesti tai edes minkään vaikutuksen alaisena...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhmänä kyselen, entäs pitkäaikaisosastoilla, pääasiassa dementtejä vanhuksia. Raapimista, sylkemistä, heittelyä riittää, mutta sitä kuulemma kuuluu sietää, hehän eivät tee sitä mitenkään tahallisesti tai edes minkään vaikutuksen alaisena...
Töissä ei tarvitse sietää väkivaltaa; ei missään muodossa eikä kenenkään taholta. Jos näille "syyntakeettomille" ei hyvä ja kaunis auta niin on otettava muut keinot käyttöön. (lääkitys, leparit yms. )
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

TVR-ARVI - menetelmään perustuva kysely ois hyvä tehdä kaikissa yksiköissä. Antaisi oikeata todellista tietoa siitä missä mennään ja jokseenkin helppo analysoida. Tosin tuloksien pitäisi johtaa myös jonkinlaisiin kehittämistoimiin, eikä pelkästään jahkailuun ja päivittelyyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...