Jump to content
MAINOS

Potilasväkivalta


Asswiper

Recommended Posts

Täytäkää niitä väkivaltailmoituksia, vaikka se saattaisi tuntua turhalta. Jos sitä lappua ei täytä, niin eihän mitään ole tapahtunutkaan. Meillä ne ilmoitukset ovat ainakin kerran vaikuttaneet yhtenä osana lisähenkilöstön saamiseen, vähäksi aikaa. Kannattaa myös ottaa tosissaan henkinen uhkan tunne, niissä lanketeissa on myös se vaihtoehto. Nollatoleranssiin pitää ehdottomasti pyrkiä, mutta itsekkin mielisairaalassa työskentelevänä mieshoitajana en voi sanoa ettei väkivallan kohtaaminen kuulu työhöni. Se on vähän sama kuin kadulla partoiva poliisi sanoisi ettei väkivalta kuulu tähän hommaan. Homman juju onkin se miten noihin tilanteisiin ollaan varauduttu ja miten ne pystytään hoitamaan. Itse olen tyytyväinen meidän organisaatioin suhtautumiseen tähän asiaan. Jotenkin tästä keskustelusta jäi kuva, että somatiikan puolella tähän asiaan ei joka paikassa suhtauduta vakavasti. Olisiko tässä kulttuuri ero.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nykyään aika pöljän tyypin avustajana voin sanoa että leparit ovat jumalan lahja lapselleen :D

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhmänä kyselen, entäs pitkäaikaisosastoilla, pääasiassa dementtejä vanhuksia. Raapimista, sylkemistä, heittelyä riittää, mutta sitä kuulemma kuuluu sietää, hehän eivät tee sitä mitenkään tahallisesti tai edes minkään vaikutuksen alaisena...
Töissä ei tarvitse sietää väkivaltaa; ei missään muodossa eikä kenenkään taholta. Jos näille "syyntakeettomille" ei hyvä ja kaunis auta niin on otettava muut keinot käyttöön. (lääkitys, leparit yms. )
Huonoa ei tekisi myöskään se, että henkilökuntamäärää esim. vanhustenhoidossa nostettaisiin, jolloin hoitajilla olisi enemmän aikaa potilaille. Sitä kautta ehkä vanhukset saattaisivat kokea olonsa turvallisemmaksi ja sitä kautta väkivaltaisuus saattaisi vähentyä. Mutta missään tilanteessa ei väkivaltaa tarvitsee sietää ja tapahtumaraportit on tehtävä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Tuli tehtyä eka rikosilmoituksen potilaasta. Potilas räyhäs polin odotustilassa, solvasi hoitajia talipääksi, uhkasi tappaa allekirjoittaneen. Ei ollut päälle tulossa, mutta räyhäs kuitenkin. Ei muuta kuin poliisi paikalle ja ilmoitin että nostan jutun.

Poliisi otti tiedot ylös ja juttu menee eteenpäin. Rikosnimeke oli joku 'laiton uhkaus' tms. Joudun käymään kerran laitoksella kuultavana, mutta se on pieni hinta siitä että asianosainen saa näpäytyksen asiasta. Ei mun tarvi kuunnella tollasta missään, ei myöskään työmaalla. Asiakas siirtyi jatkohoitoon hotelli Miekkaan.

Nollatoleranssia.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nollatoleranssia.  ;D

Juuri näin! Hienoa! Tällä tavallahan ne kaikki tapaukset pitäisi käsitellä, mutta kuinka moni jää ilmoittamatta.. Kuinka kauan tää ilmoitus vei aikaa siun työpäivästä?

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

~15min poliisin kanssa turinoimiseen. Väkivaltailmoituksen teen huomenna.

muoks: mitenhän muuten on, meneekö se työajaksi jos ja kun joudun käymään laitoksella työasian takia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

~15min poliisin kanssa turinoimiseen. Väkivaltailmoituksen teen huomenna.

Sitten 1-2 käyntiä laitoksella sekä mahdollinen oikeudenkäynti johon saa varata yhden työpäivän. Jos mahdollista niin neuvottele että saat käyttää työaikaasi noihin, itseäni on ainakin ottanut päähän käydä vapaapäivillä omilla kustannuksilla noita asioita selvittelemässä. No, oikeudenkäynnistä sai korvausta muistaakseni 80 euroa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nollatoleranssia.  ;D

Oikein!  :P

muoks: mitenhän muuten on, meneekö se työajaksi jos ja kun joudun käymään laitoksella työasian takia?

Jos et saa asiaa sovittua työnantajan kanssa siten, että saisit hoitaa asiat työaikana, niin pistät räyhääjälle vaatimuksena sen verran kun katsot omalla ajallasi asioiden selvittämisen maksaneen.

Itse vaadin taannoisesta tappelunnujakasta johon (vapaa-aikanani) jouduin vähän yli 2000 euroa korvauksia. Enhän mä niin paljoa saa, mutta ei se ole tyhmä joka pyytää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli tehtyä eka rikosilmoituksen potilaasta. Potilas räyhäs polin odotustilassa, solvasi hoitajia talipääksi, uhkasi tappaa allekirjoittaneen. Ei ollut päälle tulossa, mutta räyhäs kuitenkin. Ei muuta kuin poliisi paikalle ja ilmoitin että nostan jutun.

Poliisi otti tiedot ylös ja juttu menee eteenpäin. Rikosnimeke oli joku 'laiton uhkaus' tms. Joudun käymään kerran laitoksella kuultavana, mutta se on pieni hinta siitä että asianosainen saa näpäytyksen asiasta. Ei mun tarvi kuunnella tollasta missään, ei myöskään työmaalla. Asiakas siirtyi jatkohoitoon hotelli Miekkaan.

Nollatoleranssia.  ;D

mahto poka olla ihmeissään, kun tulikin putkareissu,,,,  ;D

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäsköhän vaatia korvauksia henkisestä kärsimyksestäkin ;D

Ilman muuta pitää.  ;D

Vahingonkorvauslain 5 luku 6§: Henkilövahinkoa koskevia tämän lain säännöksiä on sovellettava myös sen kärsimyksen korvaamiseen, jonka on aiheuttanut vapauteen, kunniaan tai kotirauhaan kohdistunut taikka muu sen kaltainen rikos.

Kirjoitat siihen korvausvaatimukseen kuinka nimittely, uhkailu ja solvaus on aiheuttanut sinussa kipuun ja särkyyn rinnastettavia henkisiä kärsimyksiä. Kannattaa vielä mainita, että yöunet ovat menneet, pelkäät työskennellä työpaikallasi ja kuinka tunnet suurta pelkoa sinun ja perheesi turvallisuutta kohtaan. Ja muista mainita, että otit sen potilaan tappouhkaukset täysin tosissasi. Suunnilleen noilla sanoilla mä persutelin mun 1000 euron vaatimukset henkisistä kärsimyksistä.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Noniin, kävin maanantaina kuulusteluissa. Poliisi esittää syyttäjälle syytettä virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta, kunnianloukkauksesta ja laittomasta uhkauksesta. Korvauksena vaadin kulut + 500 € henkisistä kärsimyksistä. Kunnianloukkaussyyte tulee siitä kun se haukku hoitajia talipäiksi ennen tappouhkaustaan ;) Virkamiehen VV tulee siitä kun hän yritti käytöksellään vaikuttaa mun toimintaan, ts esim pääsemään nopeammin lääkäriin. Jos hyvin menee, tää menee paperioikeudenkäyntinä ja ei tarvi edes käräjille raahautua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos hyvin menee, tää menee paperioikeudenkäyntinä ja ei tarvi edes käräjille raahautua.

Tuo on hyvä piirre nykyisissä oikeudenkäynnissä - ainakin kantajan osalta. Syytettyhän kyllä joutaisikin sinne kuulusteltavaksi...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas valittaa huonosta kohtelusta, saa hän automaattisesti kaikkien ulkopuolisten sympatiat puolelleen. Maallikoiden on niin mukava kauhistella yhdessä, miten kauheita paikkoja sairaalat ovat, ja miten törkeästi hoitajat käyttäytyvät. Myös vanhusten kaltoinkohtelusta puhutaan paljon, ja siinäkin kaikki syyttävä sormi osoittaa nimenomaan hoitajia sekä lääkäreitä.

Sen sijaan kukaan ei ole kiinnostunut siitä, miten paljon uhkailuja, haukkumisia, lyöntejä ja potkuja me joudumme kärsimään. Potilasväkivalta ei suurta yleisöä kiinnosta. Tähän me hoitajat olemme kuitenkin itse suurelta osalta syyllisiä.

Monet mieltävät väkivalllan kohteena olemisen työhön kuuluvana välttämättömänä pahana. Näin ei kuitenkaan pitäisi olla. Väkivalta on aina väkivaltaa, olipa sen tekijänä sitten dementikko, päihteiden käyttäjä, mielenterveyspotilas tai kuka tahansa. Varsinkaan vanhusten pitkäaikaishoitopaikoissa väkivaltaa ei mielletä väkivallaksi. Tapahtumailmoituksen täyttäminen on monissa paikoissa täysin tuntematon käsite.

Itse työskentelin puoli vuotta alaa opiskelleena Helsingin terveyskeskussairaalan akuuttiosastoilla, jossa jouduin useita kertoja väkivallan kohteeksi. Minulla ei ollut tuolloin mitään tietoa siitä, että asiasta olisi mahdollista tehdä ilmoitus. Kerran minua potkaistiin vaarallisesti kaulaan, kukaan ei kehottanut minua tekemään ilmoitusta.

Hoitoyksiköissä toimitaan todella edesvastuuttomasti, mikäli sijaisia ei varoiteta aggressiivisista potilaista. Useissa pitkäaikaishoidon yksiköissä olen törmännyt siihen, että vaarallisetkin potilaat hoidetaan yksin, yksilövastuisen hoitotyön nimissä. Olen joskus saanut kollegoiden taholta paheksuvia katseita, kun olen kieltäytynyt hoitamasta tällaisia potilaita yksin.

Vastuu hoitajien turvallisuudesta on työnantajalla, mutta häpeäpaaluun kuuluisivat myös alan koulujen opintosuunnitelmien laatijat. Edunvalvonta ja turvallisuuskoulutus kun eivät näihin opinto-ohjelmiin sisälly. . Muistakaa vielä vanha klisee:  €Mitä ei ole kirjattu, sitä ei ole koskaan tapahtunut €.

Asiaa puhut.  Vuosia keikkalaisena edelläkuvatut ovat myös minulle omakohtaisia kokemuksia.  Mistäköhän johtuu, että psyk puolella puututaan jo väkivallan uhkaan ja todellisia väkivaltatilanteita ei siellä pääse pajonkaan tapahtumaan + koulutus on yleensä siellä kohdillaan - kun taas somaattisella puolella asiat oavt täysin toisin. Vanhuspuolella tosiaan tuntuu olevan käsite ,että turpaan otetaan kun muutakaan ei voida.

Kävin tässä taannoin MAPA - koulutuksen ja sen kautta sain ihan konkreettista tietoa niin teoriassa kuin käytännössäkin miten toimia mahdollisessa väkivalta tilanteessa. Vaatikaa työnantajilta vastaavaa koulutusta! Koulutus on suunnattu nimenomaan sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville.

the exception proves the rule

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Työskentelen itse psykiatrisessa sairaalassa ja täytyy myöntää, että olosuhteet siellä ovat huomattavasti turvallisemmat, kuin mitä näyttää olevan somatiikan puolella. Joku mainitsi MAPA-koulutuksen, joka antaa valmiuksia aggression ja väkivallan kohtaamiseen. Ilmeisesti Suomessa kaikki Englannista tänne Suomeen rantautuneet mallit ovat tämän MAPA nimen takana nykyisin (HTFR, AHHA, VETH jne ). Korjatkaa jos olen väärässä. Tiedättekö muuten, että Suomessa on ihan oma mallinsa myös, joka pohjautuu meidän omalle lainsäädännölle ja sitä kehitetään ja johdetaan täältä kotimaasta käsin, voitte tutustua siihen seuraavan linkin avulla...

http://webd.savonia-amk.fi/projektit/markkinointi/avekki/

Toimintamallia pystytään soveltamaan hyvin monenlaiseen tarpeeseen ja ympäristöön. Kiinnitetty huomiota erityisesti tekniikoiden toimivuuteen. Toimintamalli pitää sisällään hyvin laajan tiedollisen materiaalin, jota voidaan hyödyntää erilaisissa aggression ja väkivaltatilanteiden hallinnassa. Pääpaino on kuitenkin tilanteiden ennaltaehkäisemisessa, ennakoimisessa sekä vuorovaikutuksessa. Tutustukaa ihmeessä, annan mielelläni lisätietoa asiasta. Väkivallaton terveydenhuolto on yhteinen asiamme ja meidän tulee tehdä kaikki mahdollinen sen päämäärän toteuttamiseksi. Turvallisia työpäiviä kaikille alan työntekijöille,

Terveisin Avekkikouluttaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Itsekin on tuota väkivaltaa potilaan taholta tullut kohdattua jonkin kerran. Yhden kerran jouduin käymään tilanteen takia lääkärissä ja röntgenkuvissa kun peukalo venähti erisyystilanteessa. potilaan riuhtoessa peukalo yliojentui. Oli aika kauan kipeänä angry.png on jännää ja ikävääkin huomata, kun tapanani on harrastaa ennalta ehkäisyä tietyissä tilanteissa (varsinkin vastaanottotilanteissa, jos näyttää siltä että potilas alkaa kiipeillä seinille tai on muuten vaan kuuppa täysin sekaisin) että miten osa kollegoista asiaan suhtautuu. esim. jos pyydän vartijan kaveriks vastaanottoon, mikäli potilas on levoton ja voimakkaasti aggressiivissävytteinen, saan ajoittain kuulla kommentteja siitä että ei se potilas mitään tee. olenkin kehittänyt hokeman jonka olen tilanteessa sitten tokaissut: En tällä palkalla turhan takia turpaani ota jos voin sen ennalta ehkäistä. Ja aion pitää linjani jatkossakin, sanokoon kollegat mitä tahansa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennaltaehkäisy ja ennakointi ovat hyvä asia ja viisas tapa suhtautua näihin yllätyksellisiin tilanteisiin. Eräässä tutkimuksessa, jossa on tätä työpaikka väkivaltaa tutkittu, todettiin seuraavaa:

Henkilökunta joka loukkaantui pahimmin oli vähiten pelokas väkivaltaa tehneen potilaan suhteen…

Terve harkintakyky ja varautuminen etukäteen on viisasta toimintaa! Tilanteet saattavat joskus saada hyvinkin nopean käänteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökunnalle koulutusta kohtaamaan väkivaltaisesti käyttäytyvä potilas.

Nollatoleranssi! Jos tuolla kaupungilla yleisissä tiloissa aletaan lyömään toista niin yleensä poliisi puuttuu jossain vaiheessa asiaan ja sanktioitahan siitä tulee. Meidän ei pidä sietää haistatteluja eikä uhkailuja. Fyysinen väkivalta on erittäin vakava asia. Siihen pitää puuttua ja siitä pitää puhua työpaikalla. Allekirjoittanutkin on pelännyt työvuorossa ja näistä tunteista olemme puhuneet avoimesti. Käytämme purkua usein ja kunnon eristystilanteessa puramme asian lähipäivinä. Näin voimme myös oppia tilanteista - kuinka tekisin asian toisin?

Työnantajan velvollisuus on taata turvallinen työskentely-ympäristö työntekijöilleen.

The Iron is the best antidepressant I have ever found. The Iron never lies to you. I have found the Iron to be my greatest friend. It never freaks out on me, never runs. Friends may come and go. But two hundred pounds is always two hundred pounds.

Henry Rollins

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Just viime viikolla oh muistutti sähköpostilla, että kaikista uhkauksista herkästi pitää tehdä ilmo ja nyt kun sitten tarvisin sen, niin en löydä sitä mistään...  ;)

*menee etsimään*

P.S. Miten tarkasti mun pitää muistaa mitä se sanoi?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Noniin, kävin maanantaina kuulusteluissa. Poliisi esittää syyttäjälle syytettä virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta, kunnianloukkauksesta ja laittomasta uhkauksesta. Korvauksena vaadin kulut + 500 € henkisistä kärsimyksistä. Kunnianloukkaussyyte tulee siitä kun se haukku hoitajia talipäiksi ennen tappouhkaustaan ::) Virkamiehen VV tulee siitä kun hän yritti käytöksellään vaikuttaa mun toimintaan, ts esim pääsemään nopeammin lääkäriin. Jos hyvin menee, tää menee paperioikeudenkäyntinä ja ei tarvi edes käräjille raahautua.

Kutsu rosikseen tuli. Tässä pitää siirtää luunsa keski-suomeen syyskuussa oikeudenkäyntiä varten. Joudun anomaan päivän palkatonta virkavapaata että pääsen sinne. Kai mä voin vielä oikeudessa vaatia korvattavaksi menetetyt ansiot?

Tekijä oli myöntänyt syyllisyytensä vaikka ei muistakkaan tapahtunutta ;D Syyttäjä vaatii ehdollista vanjkeutta sille, se lienee syy miksi paperioikeudenkäyntiä ei tullutkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai mä voin vielä oikeudessa vaatia korvattavaksi menetetyt ansiot?

Tekijä oli myöntänyt syyllisyytensä vaikka ei muistakkaan tapahtunutta ::) Syyttäjä vaatii ehdollista vanjkeutta sille, se lienee syy miksi paperioikeudenkäyntiä ei tullutkaan?

Tottakai voit, ja muista Osku laskuttaa myös matkakulut ja mahdolliset lapsenhoito kulut... Syyttäjän vaatimus kuullostaa syyltä miksi rosikseen joudut...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kutsu rosikseen tuli. Tässä pitää siirtää luunsa keski-suomeen syyskuussa oikeudenkäyntiä varten. Joudun anomaan päivän palkatonta virkavapaata että pääsen sinne. Kai mä voin vielä oikeudessa vaatia korvattavaksi menetetyt ansiot?

Oikeudessa kysyvät, onko sulla tullut kuluja todistamaan saapumisesta. Silloin sanot vaan, että paljonko jouduit olemaan töistä pois(+tuntipalkka), matkakustannukset yms lisäksi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari vuotta sitten matkakulut taisi saada julkisen kulkuneuvon mukaan oikein, mutta menetetystä ansiosta sai vain jonkun naurettavan korvauksen. Ei todellakaan päivän palkkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari vuotta sitten matkakulut taisi saada julkisen kulkuneuvon mukaan oikein, mutta menetetystä ansiosta sai vain jonkun naurettavan korvauksen. Ei todellakaan päivän palkkaa.

Vaikka mä tuun sinne toiselta puolelta suomea sakon uhalla? Ne lähetti jo kaavakkeenkin millä kuluja anotaan. Noh, jospa ne mun vaatimukset henkisistä kolhuista menis läpi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Pari vuotta sitten matkakulut taisi saada julkisen kulkuneuvon mukaan oikein, mutta menetetystä ansiosta sai vain jonkun naurettavan korvauksen. Ei todellakaan päivän palkkaa.

Vaikka mä tuun sinne toiselta puolelta suomea sakon uhalla? Ne lähetti jo kaavakkeenkin millä kuluja anotaan. Noh, jospa ne mun vaatimukset henkisistä kolhuista menis läpi.

Ansionmenetyksestä kannattaa pyytää todistus. Vaikka ei todistusta oliskkaan kannattaa vaatia tietty todellista menetysä, joka kohdistetaan syytetylle jospa hänellä olisikin likviditeettiä, muutoin korvaus valtionkonttuurista joka ei kata ansionmenetystä kokonaisuudessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...