Jump to content
MAINOS

Työvaatteiden vaihto, työajalla(ko)?


Vieras: Kehäkukka

Recommended Posts

MAINOS

Muistaakseni oli tällainen kohta, että vuoron alkaessa pitää olla VALMIINA työhön, ei nyt ihan näillä sanoilla mutta jotain.. Täytyypä tarkistaa:/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

työaikalaista löytyi tällainen kohta: "Työajaksi luetaan työhön käytetty aika sekä aika, jonka työntekijä on velvollinen olemaan työpaikalla työnantajan käytettävissä." Maalaisjärjellä se on kaiketi, että on kuteet päällä, koskapa sos.tiloissa rintsikoissa et todnäk ole työnantajan käytettävissä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maalaisjärjellä se on kaiketi, että on kuteet päällä, koskapa sos.tiloissa rintsikoissa et todnäk ole työnantajan käytettävissä..

Sillä tavalla hoitaa monta potilasta ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko siis TES:ssä määritelty vaihdetaanko vaatteet työajalla vai vapaa-ajalla?

KVTES ei sitä määrittele, eikä suojavaatesopimuskaan asiasta selkeästi sano. Kysyin asiaa Tehyn ammattiosastoltani ja heidän kanta on se, että jos työnantaja velvoittaa käyttämään työvaatteita, niin silloin niiden vaihtaminen on työaikaa.

Siitä on työnantajan turha itkeä mitään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Nostan tämän ikivanhan aiheen...

Osastollamme on nyt ilmeisen paljon tahkottu tuota KVTESsiä läpi kun taukojen määristä, työajoista, lomaoikeuksista sun muusta on jatkuvaa sanomista ja lippuja ja lappuja seinillä.

Nyt oli osastonhoitajien kokousmuistiossa maininta tuosta vaatteiden vaihdosta, ja siinä oli huomautus että vaatteiden vaihto ei kuulu työaikaan koska TESsissä sanotaan että"-- työajaksi luetaan työhön käytetty aika" ja vaatteiden vaihto ei ole työhön käytettyä aikaa.

Mitenkähän tähän taas pitäisi suhtautua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostan tämän ikivanhan aiheen...

Osastollamme on nyt ilmeisen paljon tahkottu tuota KVTESsiä läpi kun taukojen määristä, työajoista, lomaoikeuksista sun muusta on jatkuvaa sanomista ja lippuja ja lappuja seinillä.

Nyt oli osastonhoitajien kokousmuistiossa maininta tuosta vaatteiden vaihdosta, ja siinä oli huomautus että vaatteiden vaihto ei kuulu työaikaan koska TESsissä sanotaan että"-- työajaksi luetaan työhön käytetty aika" ja vaatteiden vaihto ei ole työhön käytettyä aikaa.

Mitenkähän tähän taas pitäisi suhtautua?

Jos työssä on pakko käyttää suojavaatteita, niin silloin niiden pukeminen ja riisuminen kuuluu työaikaan. Ei se työnantajan edustajien (osastonhoitajien) näkemys ole oikea. Soittelin tästä asiasta Tehyyn ja kysyin ammattiosaston mielipidettä asiasta ja se oli yksiselitteisesti tämä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän suurimmassa osassa paikkoja vaatteet vaihdeta ihan omalla ajalla.. tosin vuoro lopetetaan monessa paikassa hiukan merkittyä myöhemmin. Kaulukset suorassa ollaanpi oikeastaan kaikissa paikoissa oltu missä olen ollut töissä jo ennen vuoron alkua... sitä saa katseita  :) jos vielä 2min vaille työajan alku on vaihtamassa vaatteita... voiks tää olla totta missään muualla kuin hoitoalalla?

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sukunajo,

kyllä vaan on muuallakin. Olen joskus ollut ravintolassa töissä, ja siellä ainakin tietyt ihmiset olivat paikalla todella hyvissä ajoin.. jos vuoro alkoi klo 14, niin jo 13.20 olivat kauhan varressa  :)  Taitaa olla parhaasta päästä  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en vaan koskaan ole ymmärtänyt sitä jos työaika alkaa 7.45, niin jotkut tietyt ihmiset puskee töitä jo puol tuntii aikasemmin..."no kun mä olin täällä" eikä ne kuitenkaan ole niitä ekoja kotiinkaan menossa. Mun mielestä ne on niitä terroristeja jotka koko ajan kaivaa kuoppaa työaikalakien ja saavutusten alle jota on saatu aikaan. Ja onhan toi jo ihan taloudellisestikin tyhmää marttyyri työtä sairaanhoitopiirin taskuun...

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en vaan koskaan ole ymmärtänyt sitä jos työaika alkaa 7.45, niin jotkut tietyt ihmiset puskee töitä jo puol tuntii aikasemmin..."no kun mä olin täällä" eikä ne kuitenkaan ole niitä ekoja kotiinkaan menossa. Mun mielestä ne on niitä terroristeja jotka koko ajan kaivaa kuoppaa työaikalakien ja saavutusten alle jota on saatu aikaan. Ja onhan toi jo ihan taloudellisestikin tyhmää marttyyri työtä sairaanhoitopiirin taskuun...

Entisessä duunissa oli kellokorttisysteemi, joten ei yhtään harmittanut aloittaa töitä hyvissä ajoin. Koska myöhässä en tykkää mennä mihinkään. Nykyisin en ole mutta jotenkin on juurtunut se systeemi että ajoissa olen, mutta toisaalta en tunneen mitään omantunnontuskaa lähtiessäni pois tunti ennen työvuorolistaan merkittyä aikaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en vaan koskaan ole ymmärtänyt sitä jos työaika alkaa 7.45, niin jotkut tietyt ihmiset puskee töitä jo puol tuntii aikasemmin..."no kun mä olin täällä" eikä ne kuitenkaan ole niitä ekoja kotiinkaan menossa. Mun mielestä ne on niitä terroristeja jotka koko ajan kaivaa kuoppaa työaikalakien ja saavutusten alle jota on saatu aikaan. Ja onhan toi jo ihan taloudellisestikin tyhmää marttyyri työtä sairaanhoitopiirin taskuun...

Itse olen melkeinpä aina tottumuksesta paikalla 15 min enemmin, koska vihaan tulla kiiruulla ja sitä et muut joutuvat odottelemaan. On mukava istua alas ja hengähtää ennen raportin alkua. Mutta en mä mitää hommia siinä paisko, autan jos tarve. Ja kotiin kyllä menossa siihen aikaa mikä listassa lukee  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep...selitämpäs pikkasen noita taustoja...toimialani on leikkurissa,  meillä ei oo raportteja aamuisin. Passarit laittaa salit kuntoon aamuisin ennen ekaa leikkausta...ei kovin aikaa vievää...noin 5-10 min. homma. Jostain syystä meillä on kuitenkin tälläinen kolleegajoukko, joka rynnii töihinsä jo ennen virallista työaikaa. Eli ne on jo 7.30 pelipaikalla kunnostamassa salia periaatteella "kun mä nyt olin täällä...." Kyllä mäkin olen jo siellä työpaikalla useesti ennen puolta, kun toi kaupunkin järjestämä joukkokyyditys ei aina natsaa sekunnilleen...jaku isäki opetti, että koulusta ja töistä ei saa myöhästyy, mutta treffeilt saap sill jos poika on tosissaan se jaksaa pikkasen varttuukin...

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on merkitty työvuoro alkavaks aamuvuoroina klo 7:00, mutta aamurapsa alkaa jo 6:50 ja sitä ennen pitää vaihtaa työvaatteet toisella puolella taloa.  Jos tuun tasan seittemältä töihin, niin valitetaan vaan että oon myöhässä  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on merkitty työvuoro alkavaks aamuvuoroina klo 7:00, mutta aamurapsa alkaa jo 6:50 ja sitä ennen pitää vaihtaa työvaatteet toisella puolella taloa.  Jos tuun tasan seittemältä töihin, niin valitetaan vaan että oon myöhässä  :-

Sano niille että kattoo sun työvuorolistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on merkitty työvuoro alkavaks aamuvuoroina klo 7:00, mutta aamurapsa alkaa jo 6:50 ja sitä ennen pitää vaihtaa työvaatteet toisella puolella taloa.  Jos tuun tasan seittemältä töihin, niin valitetaan vaan että oon myöhässä  :-

No tuohan nyt ei vissiin ole edes laillista!  :)

Jos mun työvuorolistassa lukee että vuoro alkaa klo 7.00 niin mä tulen juuri silloin enkä minuuttiakaan aikaisemmin (jos tulen, niin omista syistä (esim. bussi tulee siihen aikaan tms.)). Eihän tuollaista voi vaatiakaan jos sitä ei lue työvuorolistassa! Kaikkeen ihmiset suostuukin!!

*oikein suututtaa tämä Florence-meininki ja että työnantajat laskee sen varaan, prkl!* [/avautuminen]

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on merkitty työvuoro alkavaks aamuvuoroina klo 7:00, mutta aamurapsa alkaa jo 6:50 ja sitä ennen pitää vaihtaa työvaatteet toisella puolella taloa.  Jos tuun tasan seittemältä töihin, niin valitetaan vaan että oon myöhässä  :-

Aika käsittämätöntä tuo aamuraportin alkaminen ennen työaikaa. Itse tulen mielelläni hieman etuajassa töihin, ehtii huoahtamaan, mutta duunit alkavat tasan työvuoron alkaessa. Poikkeustilanteessa voi joustaa, mutta sekin otetaan itselle takaisin.

Uskomattoman surkeaa organisointia tai silkkaa hyväksikäyttöä, jos työvuorot alkavat vasta sen jälkeen, kun työntekijä velvoitetaan olemaan paikalla. Jos tällainen on tietoista työntekijän hyväksikäyttöä, niin ei kun äänestämään jaloillaan. Jos työnantaja alkaa mesoamaan siitä, että pitäis tehdä töitä ennenkuin työvuoro alkaa, niin sitten työvuoroa siirretään aiemmaksi. Vaihtoehto on, että työntekijä missaa aamurapsan, mikä ei varmaan ole työnantajankaan etu.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä luulen että toi Teresan esimerkki ei ole niinkään pomosta lähtöisin oleva probleema, vaan työyhteisön tapa päästää yököt tutimaan hiukan ajoissa tms...

Sitä on sitten aika heikkoa alkaa nousta yksin vastustamaan, kun on yhteisön kirjoittamattomia sääntöjä.

Parasta solidaarisuutta toisiamme kohtaan kuitenkin olisi vaatia työnantajaa pitämään kiinni velvollisuuksistaan, mutta kun kaikki kuitataan tyyliin "no vaatteiden vaihtoon menee pari minsaa, bussi tulee kuitenkin ajoissa jne".

Meissä kaikissa asuu pieni agitaattori  ;D

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työvaatteet vaihdetaan tasan seitsemäksi kun rapsa alkaa. Viikonloppuna usea tulee jo hyvissä ajoin (puolikin tuntia ennen työajan alkua!) ja aloittaa työt.

Useassa paikassa olen törmännyt käytäntöön, jossa 5 minuuttia ennen työajan loppumista saa lähteä vaihtamaan vaatteet. Yleensä sekin menee reippaasti yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin vaihdetaan työvaatteet ennen työvuoron alkua, mutta meillä "palkka juoksee" leimauksesta leimaukseen. Ts. jos aamulla työaika alkaa virallisesti klo 7.00 ja olet paikalla leimaamassa 6.50, työaika alkaa siitä. Tosin aamuvuorossa 6:45 alkaen on se aika josta maksetaan, eli jos menee töihin 6:30 on 15 min palkatonta aikaa. Ei sellaista kyllä kukaan tee...

Iltavuoroon tullessa palkka juoksee siitä kun leimaa, miulla ei ainakaan ole tiedossa mitään aikarajaa. "Väärinkäytöksiä" eli tuntien keräämistä ei tapahdu juurikaan tietääkseni. Hassua on se, että leimauskoneita on osastojen ovilla ja ulko-ovilla, mutta vain osaston ovella olevaan "saa" leimata. Muutkin koneet kyllä pelittää.

Itse olen yleensä n. 10 ennen työvuoron alkua osaston ovella, ihan siitä syystä, että joudun varaamaan työmatkaan aina hiukan enemmän aikaa. Meillä päin kun ihmiset tykkää usein körötellä 80 -alueella 60 km/h ja ohituspaikkoja on aika heikosti.

Yökköjen rapsat alkaa meillä usein aikaisemmin kuin klo 7:00, jos kaikki vuoroon tulevat ovat paikalla.

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun viime kesän työpaikas monet tuli kans aamuun ihan liian aikasin jotta yököt pääs nukkumaan etuajassa. Ite kuitenkin pidin kiinni siitä että jos vuoro alkaa 7:15 niin se alkaa sillon. Varsinkin kun työmatka oli niin lyhyt että kotoa saattoi silloin lähteä klo 7:00 :nauraa: Varsinkin kun itse ei saanut sitten vuoron loppuessa lähteä yhtään etuajassa kuin hyvin harvoin....

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...