Jump to content
MAINOS

Miehen ratkaisu: aloitan lähihoitajan opinnot


partakauha

Recommended Posts

Hei. 

Olen 35 vuotias mies. Tulin valituksi lähihoitajakoulutukseen - alkaa tammikuussa. Nyt saa sitten pelotella ja innostaa. Kertokaa minkälaiseen maailmaan olen astumassa? Minkälaista opiskelu on? 

Olen aikaisemmilta koulutuksiltani tradenomi ja teologian maisteri. Molemmat hyviä koulutuksia, mutta eivät ole auttaneet minua, lähinnä puhelinmyyntiä ja lasten valvontaa rippileireillä on ollut työtehtävät aikaisemmin . Velkaa on niin perkeleesti ja nyt olen hyvin innostunut, että vihdoin ja suhteellisen nopeasti löytyy varma työ. Vai löytyykö? 

Teorian opiskelijana olen kyllä hyvä, mutta mietityttää käytännön työ, josta ei juurikaan ole kokemusta. Päihdetyön ala olisi kai lähimpänä teologin koulutusta, mutta saa nähdä. Olisi kiva kuulla varsinkin miesten kokemuksia lähihoitajana? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mahdollisuudet ovat hyvät. Miehenä pystyt sukkuloimaan työpaikkojen välillä ja valitsemaan paikan kuin paikan. Onnea alalle :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teoria luo hyvän pohjan, mutta tässä työssä tärkeintä on pystyä reagoimaan nopeasti jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja aika raadolliseen todellisuuteen. Eikä tätä muuten opi, kuin tekemällä. Verenpaineet voi opetella taulukosta, mutta pyörtynyt mummo lattialla alleviivaa mittausten tarpeellisuuden. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Juggis-78

Päivääkään en ole työttömänä ollut lh:ksi valmistuttuani 2013. Työpaikan voi melko vapaasti valita ihan ite miehenä, ja nopeasti saa vakiduunin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 👍👍👍

Onnittelut alan valinnasta! Luulenpa, että teologian maisteriopinnot ei ole lainkaan huono pohja ihmisläheiseen ammattiin! Jokainen ammatti ja opinnot antavat jotain aina uuteen ammattiin, ajattelen näin. Itse kuulun myös uranvaihtajiin  mutta mennyt vain päinvastoin. Valmistuin 90-luvulla sairaanhoitajaksi, eikä töitä ollut tulloin tarjon ei meille mieshoitajille  ei kenellekään.  Ajauduin sit muun alan hommiin ja sillä tiellä olen edelleen (vakinainen työ, kohtuu toimeentulo). Opiskelin töiden ohella myös tradenomiksi, enkä sitäkään kadu vaikken päivääkään oo sen alan töitä tehnyt. Nyt opiskelen teologian maisteriksi. Sydäntä lähellä on työ ihmisläheisessä ammatissa, enkä pois sulje,  jotten vielä toimis sairaanhoitajana.  Kun et palkkaa näe työssäsi tärkeimpänä ja ammennat jaksamista kaiken hoitotyön hektisyyden sisällä muusta kuin palkasta, mitä se sitten onkaan  (itsellä hyvin tehty työ, työn arvostus, tyytyväiset potilaat ja kiitos sekä mainiot työkaverit) pärjäät varmasti alalla. Muistat myös hoitaa itseäsikin, mutta teologina tiesitkin tämän ilman muistuttamista;) Itsellä söi eniten hoitotyössä jaksamista ainainen kiire (Et voinut tehdä työtäsi niin hyvin potilaan parhaaksi kuin olisit halunnut), mutta tsemppiä opintoihin ja tervetuloa tekemään palkitsevaa, arvokasta työtä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä olisi ollut järkevää käydä esim. vapaaehtoisena katsomassa/tutustumassa lähihoitajan työhön. Vaikka 2-4 viikkoa.

Varsinkin vanhuspuoli osaa olla aika ankara sellaselle ihmiselle, jolla ei ole tiettyjä taitoja (luonne) :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.12.2018 klo 20.28, partakauha kirjoitti:

Hei. 

Olen 35 vuotias mies. Tulin valituksi lähihoitajakoulutukseen - alkaa tammikuussa. Nyt saa sitten pelotella ja innostaa. Kertokaa minkälaiseen maailmaan olen astumassa? Minkälaista opiskelu on? 

Olen aikaisemmilta koulutuksiltani tradenomi ja teologian maisteri. Molemmat hyviä koulutuksia, mutta eivät ole auttaneet minua, lähinnä puhelinmyyntiä ja lasten valvontaa rippileireillä on ollut työtehtävät aikaisemmin . Velkaa on niin perkeleesti ja nyt olen hyvin innostunut, että vihdoin ja suhteellisen nopeasti löytyy varma työ. Vai löytyykö? 

Teorian opiskelijana olen kyllä hyvä, mutta mietityttää käytännön työ, josta ei juurikaan ole kokemusta. Päihdetyön ala olisi kai lähimpänä teologin koulutusta, mutta saa nähdä. Olisi kiva kuulla varsinkin miesten kokemuksia lähihoitajana? 

15.12.2018 klo 20.28, partakauha kirjoitti:

Hei. 

Olen 35 vuotias mies. Tulin valituksi lähihoitajakoulutukseen - alkaa tammikuussa. Nyt saa sitten pelotella ja innostaa. Kertokaa minkälaiseen maailmaan olen astumassa? Minkälaista opiskelu on? 

Olen aikaisemmilta koulutuksiltani tradenomi ja teologian maisteri. Molemmat hyviä koulutuksia, mutta eivät ole auttaneet minua, lähinnä puhelinmyyntiä ja lasten valvontaa rippileireillä on ollut työtehtävät aikaisemmin . Velkaa on niin perkeleesti ja nyt olen hyvin innostunut, että vihdoin ja suhteellisen nopeasti löytyy varma työ. Vai löytyykö? 

Teorian opiskelijana olen kyllä hyvä, mutta mietityttää käytännön työ, josta ei juurikaan ole kokemusta. Päihdetyön ala olisi kai lähimpänä teologin koulutusta, mutta saa nähdä. Olisi kiva kuulla varsinkin miesten kokemuksia lähihoitajana? 

Jos olet hyvännäköinen mies niin varaudu siihen, että seuraa piisaa :)

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

15.12.2018 klo 20.28, partakauha kirjoitti:

Hei. 

Olen 35 vuotias mies. Tulin valituksi lähihoitajakoulutukseen - alkaa tammikuussa. Nyt saa sitten pelotella ja innostaa. Kertokaa minkälaiseen maailmaan olen astumassa? Minkälaista opiskelu on? 

Olen aikaisemmilta koulutuksiltani tradenomi ja teologian maisteri. Molemmat hyviä koulutuksia, mutta eivät ole auttaneet minua, lähinnä puhelinmyyntiä ja lasten valvontaa rippileireillä on ollut työtehtävät aikaisemmin . Velkaa on niin perkeleesti ja nyt olen hyvin innostunut, että vihdoin ja suhteellisen nopeasti löytyy varma työ. Vai löytyykö? 

Teorian opiskelijana olen kyllä hyvä, mutta mietityttää käytännön työ, josta ei juurikaan ole kokemusta. Päihdetyön ala olisi kai lähimpänä teologin koulutusta, mutta saa nähdä. Olisi kiva kuulla varsinkin miesten kokemuksia lähihoitajana? 

Miten puhelinmyynnillä ja lasten rippileirillä on saannu hommattu velkaa niin perkeleesti :D

Tervetuloa alalle. Kyllä sinulle töitä löytyy jos omaat hyvän asenteen.

Saat miehenä enemmän vapauksia kuin naisena. Sinua ei kyseenalaisteta samalla tavalla, eikä sinusta jauheta paskaa selän takana.

Auktoriteettiakin mieshoitajilla on yleensä paljon enemmän kuin naishoitajilla. Ei valittamista. Kevyttä sisätyötä, vaikka moni hoitaja itkee ja valittaa työn fyysistä puolta.

Kävisivät viikon kaivoksilla :)

Miehoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitajatar

Haluan tuoda esille oman kokemukseni miehistä hoitoalalla ja puhun nyt lähihoitajista. 

Miehet olivat syy siihen miksi olen töissä siellä missä olen. Näin opiskeluni lomassa työpaikkoja joissa miehiä ei ollut ja voin sanoa että kyllä kanalauma kukon tarvitsee. Meillä on n. 14sta hoitajasta puolet miehiä tällä hetkellä. Olen oppinut miehiltä tällä alalla enemmän kuin naisilta, miehet ovat parhaita työkavereitani, ilman miehiä en tällä alalla jaksaisi kun suurin osa johtoportaasta puhumattakaan ovat akkoja. 

Miehet tuovat turvaa työpäiviin ja miesten kanssa voi puhua eivätkä säikähdä kun suututtaa. 

 

Kiitos että olette olemassa! ❤️

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

50 minuuttia sitten, Vieras: hoitaja kirjoitti:

Ehkä olisi ollut järkevää käydä esim. vapaaehtoisena katsomassa/tutustumassa lähihoitajan työhön. Vaikka 2-4 viikkoa.

Varsinkin vanhuspuoli osaa olla aika ankara sellaselle ihmiselle, jolla ei ole tiettyjä taitoja (luonne) :)

Oon ollu sairaalateologina syöpäosastolla.

23 minuuttia sitten, Vieras: kysyjä kirjoitti:

Miten puhelinmyynnillä ja lasten rippileirillä on saannu hommattu velkaa niin perkeleesti :D

Tervetuloa alalle. Kyllä sinulle töitä löytyy jos omaat hyvän asenteen.

Saat miehenä enemmän vapauksia kuin naisena. Sinua ei kyseenalaisteta samalla tavalla, eikä sinusta jauheta paskaa selän takana.

Auktoriteettiakin mieshoitajilla on yleensä paljon enemmän kuin naishoitajilla. Ei valittamista. Kevyttä sisätyötä, vaikka moni hoitaja itkee ja valittaa työn fyysistä puolta.

Kävisivät viikon kaivoksilla :)

Miehoitaja

opintolainaa amk+ylopisto

Tunti sitten, Vieras: 👍👍👍 kirjoitti:

Onnittelut alan valinnasta! Luulenpa, että teologian maisteriopinnot ei ole lainkaan huono pohja ihmisläheiseen ammattiin! Jokainen ammatti ja opinnot antavat jotain aina uuteen ammattiin, ajattelen näin. Itse kuulun myös uranvaihtajiin  mutta mennyt vain päinvastoin. Valmistuin 90-luvulla sairaanhoitajaksi, eikä töitä ollut tulloin tarjon ei meille mieshoitajille  ei kenellekään.  Ajauduin sit muun alan hommiin ja sillä tiellä olen edelleen (vakinainen työ, kohtuu toimeentulo). Opiskelin töiden ohella myös tradenomiksi, enkä sitäkään kadu vaikken päivääkään oo sen alan töitä tehnyt. Nyt opiskelen teologian maisteriksi. Sydäntä lähellä on työ ihmisläheisessä ammatissa, enkä pois sulje,  jotten vielä toimis sairaanhoitajana.  Kun et palkkaa näe työssäsi tärkeimpänä ja ammennat jaksamista kaiken hoitotyön hektisyyden sisällä muusta kuin palkasta, mitä se sitten onkaan  (itsellä hyvin tehty työ, työn arvostus, tyytyväiset potilaat ja kiitos sekä mainiot työkaverit) pärjäät varmasti alalla. Muistat myös hoitaa itseäsikin, mutta teologina tiesitkin tämän ilman muistuttamista;) Itsellä söi eniten hoitotyössä jaksamista ainainen kiire (Et voinut tehdä työtäsi niin hyvin potilaan parhaaksi kuin olisit halunnut), mutta tsemppiä opintoihin ja tervetuloa tekemään palkitsevaa, arvokasta työtä!

Kiva kuulla, että opiskelet teologian maisteriksi. Hyvä että sulla on sairaanhoitajan tutkinto alla. Jos suunnitelmasi on olla pappi ( ei itsestään selvyys teologian opiskelijoilla), niin valitettavasti työtilanne on haastava. Myös realismia on että kirkko pienenee ja varmaankin eroaa, jossain vaiheessa valtiosta. Vertaa esim. Ruotsin tilanne. En minäkään täysin sulje pappeutta pois, mutta tehdään nyt tämä lähäri ensin, että on perustyöturvattu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähi ja sairaanhoitajista vain noin 5% on miehiä. Luultavasti 10-vuoden sisällä tuo prosentti tulee olemaan lähellä 10 prosenttia.

Maahanmuuttajista koulutetaan kovaa vauhtia hoiva-avustajia. Kielitaito ei riitä heillä lähi tai sairaanhoitajiksi.

Miehenä löydät luultavasti helposti töitä. Työpaikat haluaa miehiä joukkoonsa, jotta asiakkailla olisi valinnanvaraa ja työpaikkojen ilmapiiri tasaantuisi.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh-opiskelija

Hyvä, töitä kyllä piisaa! Toki sinun koulutustaustallasi , kun lukupäätä löytyy, harkitsisin tosissaan mieluummin sairaanhoitajan opintoja. Työnkuva paljon laajempi. Lähärit lähinnä kotihoidossa ja vanhusten hoidossa töissä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai sitten käyt lähihoitajaksi kahteen vuoteen ja näet samalla onko alan sinulle. Lähihoitajan koulutus auttaa hieman jos haluat jatkaa sh:ksi vaikka monimuotona! Oppii perusteet kuitenkin hoitoalasta ja pääset kentälle. Töitä voit tehdä sit lh:na sh-koulun ajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Commentti

Ohi kaikkien kommenttien toivoisin Miesnäkökulmaa naisvaltaiselle alalle. Mutta pitää haluta olla ja Tehdä oma polkunsa. Naiset manipuloi,käyttää naisvallan puolet 100 prosenttia hyväkseen hoitoalalla. Täytyy olla Vahva ja Viisas,Avoin ja Nöyrä. Ja Osata Tehdä työnsä Täysillä,kuunnella ja ymmärtää. Ymmärrä nyt Oikein. Työkavereita. Muu työ Kyllä menee ,kun Opiskelet Esmes Lähihoitajaksi,tarkoitan Hoitotyötä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnittelut .  Ala on täynnä mahdollisuuksia.  Kannattaa harjoitteluissa tutustua mahdollisimman erilaisiin paikkoihin.  

Itse olen alan vaihtaja ja työskennellyt alalla kolmisen vuotta.  Aikaisemmin työskentelin alle -65 v monisairaiden kuntoutusosastolla ja nyt suljetulla päihde ja mielenterveysosastolla.  Työ on kevyttä sisätyötä ja erittäin mielenkiintoista.  Työtä pelkäämättömiä miehiä tarvitaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16.12.2018 klo 20.58, Vieras: kysyjä kirjoitti:

Miten puhelinmyynnillä ja lasten rippileirillä on saannu hommattu velkaa niin perkeleesti :D

Tervetuloa alalle. Kyllä sinulle töitä löytyy jos omaat hyvän asenteen.

Saat miehenä enemmän vapauksia kuin naisena. Sinua ei kyseenalaisteta samalla tavalla, eikä sinusta jauheta paskaa selän takana.

Auktoriteettiakin mieshoitajilla on yleensä paljon enemmän kuin naishoitajilla. Ei valittamista. Kevyttä sisätyötä, vaikka moni hoitaja itkee ja valittaa työn fyysistä puolta.

Kävisivät viikon kaivoksilla :)

Miehoitaja

Kevyttä sisätyötä? Varmaan psykalla (ei kakkimyrskyä, pliis). Moni muu saa yhtä kevyestä tai "kevyestä" työstä puolta enemmän palkkaa, ja myös kaivosmiesten palkka on hiukan eri luokkaa vaikka varmaan fyysisesti likaisempaa.

Miten puhelinmyynnillä saa velkaa? No veikkaan että vaikka hankkimalla perheen ja asunnon, jonka elättäminen pitäisi maksaa puhelinmyyjän ja ripariohjaajan palkalla. *rautalanka*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen samaa mieltä siitä, että mies / miehiä työyhteisössä tasapainottaa työyhteisöä. Onneksi mulla on ollut työterveyshuollossa miehiä työkavereina, lähinnä lääkäreinä.   

 

Ja tervetuloa, veli, maalliseen työhön! Itse haluan töihin seurakuntaan ensisijaisesti diakoniaan ja toissijaisesti lähetyssihteeriksi. Tätä maallista työvaellusta kun on tullut katseltua yli 15 vuotta, niin muutos on paikallaan.

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, Vieras: Apua kirjoitti:

Kevyttä sisätyötä? Varmaan psykalla (ei kakkimyrskyä, pliis). Moni muu saa yhtä kevyestä tai "kevyestä" työstä puolta enemmän palkkaa, ja myös kaivosmiesten palkka on hiukan eri luokkaa vaikka varmaan fyysisesti likaisempaa.

Miten puhelinmyynnillä saa velkaa? No veikkaan että vaikka hankkimalla perheen ja asunnon, jonka elättäminen pitäisi maksaa puhelinmyyjän ja ripariohjaajan palkalla. *rautalanka*

Ei omistusasuntoa, ei perhettä. Kaikki mahdolliset opintolainan nostettu 10 opiskeluvuodelta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Palkallinen Koulutus
5 tuntia sitten, partakauha kirjoitti:

Kertokaahan kokemuksia oppisopimuksesta. Miten sellaisen saisi?

Ainakin helsingissä on oppisopimuskoulutusta ollut lähihoitajille ainakin kotihoidossa sekä ikäihmisten palveluissa.Lilinkoti ottaa myöskin oppisopimukseen.

Espoossa vammaispalveluissa olen törmännyt samaan kuvioon.

Yleensä kaksi päivää viikossa koulua ja sitten kolme työtä.Palkka ihan kelvollinen.

Tietty kotona joutuu tekemään mm kirjallisia hommeleita ja huolehtimaan siitä että kaikki sujuu.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Ykslähärivaan.
16.12.2018 klo 21.35, Vieras: faktaa kirjoitti:

Lähi ja sairaanhoitajista vain noin 5% on miehiä. Luultavasti 10-vuoden sisällä tuo prosentti tulee olemaan lähellä 10 prosenttia.

Maahanmuuttajista koulutetaan kovaa vauhtia hoiva-avustajia. Kielitaito ei riitä heillä lähi tai sairaanhoitajiksi.

Miehenä löydät luultavasti helposti töitä. Työpaikat haluaa miehiä joukkoonsa, jotta asiakkailla olisi valinnanvaraa ja työpaikkojen ilmapiiri tasaantuisi.

 

Monella lähihoitajallakaan ei kielitaito riitä itsenäiseen työskentelyyn ja kirjaamiseen 😣

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...