Jump to content
MAINOS

Murre/slangiongelmia?


Vieras: Härveli

Recommended Posts

Opiskeluaikoina ihmettelin, kun huonetoveri ei kehdannut lähteä kanssani kaupungille. Otin vähän itseeni, kunnes selvisi, että heillä päin se tarkoittaa viitsimistä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 73
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Täälläpäin vauvat kylvetetään PUNKASSA, kun taas etelässä mut on kylvetetty kyllä vannassa ja inttipojat nukkuu punkassa... Samoin täällä lähdetään patiolle, ei terassille  huh.gif go figure...

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla yks päivä eräs potilas ihmetteli että mistä puhun kun housuja puettaessa tuli puhe puntista. Ei vissiin ollukaan sitten kaikkien tuntema sana vaikka olin luullut ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yllättävän monet potilaat ovat pysyneet mun lääsäämisen perässä, kun olen kysynyt happiviiksiä asetellessa että kurkuttaako tai jos asiat retajaa. Ja kun niiltä kysyy mihinä, niin vastaukseksi saa kysymyksen mistä mä olen kotoisin.

Närpiöläisten solkkausta en oikein tahdo kyetä montaakaan minuuttia seuraamaan (vieläkään).

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Voitko VV suomentaa noi sanat? Täysin vieraita etelän tytölle  :o

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Voitko VV suomentaa noi sanat? Täysin vieraita etelän tytölle  :)

Lääsääminen = paljon puhetta, vähän sisältöä

Kurkuttaa = kuristaa, ahdistaa

Retajaa = kaikki hommat tekemättä, tai tehty vähän miten sattuu

Mihinä = missä  :o

Närpiöläisten solkkaus = många olika tomater sanottuna tavalla, jota ei ihan heti puheeksi uskoisi

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskeluaikoina ihmettelin, kun huonetoveri ei kehdannut lähteä kanssani kaupungille. Otin vähän itseeni, kunnes selvisi, että heillä päin se tarkoittaa viitsimistä.

Loukkaantuisin mäkin, jos joku sanoisi, ettei kehtaa lähteä kanssani kaupungille. Kotikonnuilla jos joku ei kahdannut tehdä jotain, hävetti häntä tosi paljon ;D

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs se iänkaikkinen tuima - onko se suolaista vai suolatonta? Siellä päin, mistä minä tulen, jos ruoka on tuimaa, siihen kipataan kiireen vilkkaa lisää suolaa, ei sitä muuten syö susikaan. Toisella puolen Suomea, missä nyt vaikutan, se on tuimana ihan liian suolaista, ja hitaasti katsovat potilaat kun valittavat tuimasta ruuasta ja minä suolapurkkia tarjoamaan ...

Auta, etten toisten taakkaa suuremmaksi tee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs se iänkaikkinen tuima - onko se suolaista vai suolatonta? Siellä päin, mistä minä tulen, jos ruoka on tuimaa, siihen kipataan kiireen vilkkaa lisää suolaa, ei sitä muuten syö susikaan. Toisella puolen Suomea, missä nyt vaikutan, se on tuimana ihan liian suolaista, ja hitaasti katsovat potilaat kun valittavat tuimasta ruuasta ja minä suolapurkkia tarjoamaan ...

jos nyt oikein muistan, niin isäni, joka on Lapista kotoisin sanoo, että ruoka on liian tuimaa, kun se on suolatonta. Yks vanha tuttuni sanoi, että kahvi on tuimaa, enkä mä oikein tajunnu sitäkään. Mikään ruoka ei voi olla mitenkään tuimaa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en oo ikinä kuullut että ruoasta sanotaan tuimaa. Tuima on ilme tai ärtynyt mielentila  *pyhimys*

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuimasta mulle tulee mieleen että se on just liikaa maustettua. Tuima ihminenkin saattaa olla ärtynyt, tulistunut tms. niin ehkä sen takia *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pohjanmaalta kotoisin oleva kaveri tarjosi kertaalleen sokeria kun valitin että kiisseli on ihan liian imelää. Meilläpäin se kyllä tarkoittaa että sokeria on jo valmiiksi liikaa...

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meidän hoitotyön opettaja katto mua pitkään ku puhuin keittosuolasta nakkelina. Ja sisätautiharjoittelusta hoitajia huvitti ku sanoin furesista furkuks.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän hoitotyön opettaja katto mua pitkään ku puhuin keittosuolasta nakkelina. Ja sisätautiharjoittelusta hoitajia huvitti ku sanoin furesista furkuks.

Se on teidänkin opettajilla pitkä aika siitä, kun ovat kentällä käyneet työskentelemässä?

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotipuolessa Päijät-Hämeessä mölö on aina tarkottanut vähän hölmöä (esim. sosiaalisilta taidoilta vähemmän taitavaa) ihmistä. Sittemmin tuommosen pääkaupunkiseutulaisen kanssa eläessä olen oppinut sen tarkoittavan myös maitoa...  ;D

Tuo jonkun mainitseman "virutus" on myös mulle tuttu sana lapsuudesta, ainakin isovanhemmat käytti sitä puhuessaan käsien pesemisestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista aiemmista kommenteista tuli mieleeni eräs omista mokistani. Tapahtui potilaan luona jotain yllättävää ja lipsahti kirosanan asemasa tuttu fraasi "kas vain,  sanoi kasvain ja kasvoi vain..." potilaalla terminaalivaiheen syöpä. Vähäsen hävetti.  8)

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kuulu hoitotyöhön. 8) Mun ystävä soitteli anopilleen pohjoiseen ja kertoi tyttärensä muuttaneen juuri omaan asuntoon. Siitä johtuen anoppi kyselemään onko tytär hauska? Jolloin ystäväni (mielessään ihmetteli kysymystä) tuumasi, että tietenkin tytär on hauska. Miehensä kanssa sitten asia selvisi, että anoppi tarkoitti, että onko tytär tuhlaavainen;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kuulu hoitotyöhön. :D Mun ystävä soitteli anopilleen pohjoiseen ja kertoi tyttärensä muuttaneen juuri omaan asuntoon. Siitä johtuen anoppi kyselemään onko tytär hauska? Jolloin ystäväni (mielessään ihmetteli kysymystä) tuumasi, että tietenkin tytär on hauska. Miehensä kanssa sitten asia selvisi, että anoppi tarkoitti, että onko tytär tuhlaavainen;)

Oiskohan kyse tästä asiasta/asiayhteydestä?

Yhteistä alkuperää vahvistaa myös se, että itämurteissa tuhlaamista tarkoittava sana on hauskata.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kuulu hoitotyöhön. :D Mun ystävä soitteli anopilleen pohjoiseen ja kertoi tyttärensä muuttaneen juuri omaan asuntoon. Siitä johtuen anoppi kyselemään onko tytär hauska? Jolloin ystäväni (mielessään ihmetteli kysymystä) tuumasi, että tietenkin tytär on hauska. Miehensä kanssa sitten asia selvisi, että anoppi tarkoitti, että onko tytär tuhlaavainen;)

Oiskohan kyse tästä asiasta/asiayhteydestä?

Yhteistä alkuperää vahvistaa myös se, että itämurteissa tuhlaamista tarkoittava sana on hauskata.

Näillä lakeuksilla hussataan.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun ystävä soitteli anopilleen pohjoiseen - - -

Mun anoppi on myös lähtösin pohjosesta ja kyllä se semmosia välillä virkkoo, että joutuu apua anovasti katsahtamaan tuohon aviomieheen, että mitäs tuo äitees nyt mahtaa tarkottaa.. Nyt jo joitakin vuosia harjoitelleena ymmärrän suurimman osan, harjoitus on tehnyt mestarin. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...