Jump to content
MAINOS

Murre/slangiongelmia?


Vieras: Härveli

Recommended Posts

Yhellä kotiutuneella potilaalla oli jäänny tavaroita osastolle, ja hoitaja soitti omaisille ja aloittii: "Teidän isänne ku oli meidän osastolla..."

Kuulosti: "teidän isänne kuoli meidän osastolla." (Oli omaisella ollu vissiin sydäri aika lähellä)

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 73
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tämä on jo vanha ketju, mutta varman saataisiin uusiakin juttuja vielä tähän. Itse törmäsin ihan hiljattain tuohon ohimovikaan, kun itse en tajunnut, mistä oli kyse. Eräs alkoi selittämään, että ohimossa tuntuu oudolle ja kiskaisi housut alas ja räväytti alapäänsä esille ja itse olin vähän, että mitä se sekoilee, ohimo kun sattuu olemaan hieman ylempänä. Selvisi se sitten, kun näin vaivan...Eräs ongelma minulla täälläpäin on ollut se, että minkä aika usein virutan käsiäni töissä. Toiset katsoo oudosti, mutta en tajunnut siinä olevan mitään outoa, kunnes selvisi, että se on täällä päin venyttämistä, kun minulle taas huuhtomista/pesemistä. Myöskin olin ihmeissään, kun ihmiset täällä jatkuvasti sottasi.. Kokoonnuttiin oikein yhteen sottaamaan... MInulle se on sotkemista/likaamista ja täälläpäin sitä silloin pohditaan/mietitään..Kesäaikana aikakin täälläpäin meillä oli virolaisia sijaisia lääkärinä. Koin sen ajoittain ongelmana, kun kielitaito oli mitä oli ja usein piti vielä varmistaa pariinkiin otteeseen, että onko asia todella näin, kun mielestäni erikoisiakin määräyksiä tuli, mutta niin sitä vaan kesästä selvittiin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastonhoitaja huuteli rullatuoleja työnteleville hoitureille: "Tytöt pistää asukit raviin!"Johon yksi karjalaismummo tokasi "Fröökynä on hyvä ja männöö itteksein sinne raviin."Minä siinä sitten naurun seassa selittämään, että karjalanmurteella ravi on ojanpohja ja oh poistuikin loppupäiväksi paperihommia tekemään ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mulle on myös sattunut ties kuinka monta ihanaa väärinymmärrystä tai ihmettelyn aiheita. Olen kotoisin Pohjois-Karjalasta ja viime kesästä lähtien olen asunut Pirkanmaalla. Huvittavia ne kyllä on, samoin kuulostaa ihanalle kun vanhat ihmiset viäntää ihan tosissaan ja kirkkain silmin - ja minä en ymmärrä yhtään mitään  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenelläkään tullut vastaan tilanteita, missä joko potilas/hoitaja/lääkäri ei ole ymmärtänyt toistaan murteen/slangin takia?

Joo, itselle sattui yks iltavuoro että potilas pyysi vilkaisemaan vermojaan kun niitä kirvelee.. ?? (vermat = nivuset)

Vanhemmat ihmiset myös käyttää usein sanontaa "sivuihin ottaa" kun kylkeen pistää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nutikka ja Hepsu jaksaa naurattaa  ;)

(kaikki letkuruoka ja hepariini)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turun seudulta olen kotoisin ja täällä savossa asustelen, joten kyllä tätä kielimuuria välillä ilmenee. Vieläkin vaikka 20 vuotta olen täälläpäin asustellut.

Juuri tässä kehoitin yhtämummoa ettei menisi konttipäähän, vaan tulisi tänne ylöspäin. Ja mummo tietenkin pyrkii vaan istumaan siihen mihin meinaa, toistin vielä kehoitukseni ja tähän mummo jo tokaisi ettei kyllä ymmärrä mua lainkaan. No, huumorilla siitä selvittiin ja minun taustat on yleisesti tiedossa.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan omista harjoitteluistani sen, kuinka olin eräällä raumalaisella osastolla pohjalaisen kaverini kanssa. Muuan potilas oli sanonut pohjalaiselle "selk'o gippi". Kaverini oli mennyt hämilleen, koska ei ollut ymmärtänyt, mikä oli vialla. Sain sitten porilaisena mennä valistamaan, että taitaapi potilaan selkä olla kipeä...  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilas käveli edelläni portaissa ja jonkun asian yhteydessä sanoin "lavon ovet" (ladon ovet). Potilas pysähtyi ja kääntyi minuun päin ja sanoi; "ne ei muuten oo mitkään lavon ovet".

"Lapsi ei koskaan oppisi kävelemään, jos hän lakkaisi yrittämästä ensimmäisen kerran kaaduttuaan."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osastonhoitaja huuteli rullatuoleja työnteleville hoitureille: "Tytöt pistää asukit raviin!"

Johon yksi karjalaismummo tokasi "Fröökynä on hyvä ja männöö itteksein sinne raviin."

Minä siinä sitten naurun seassa selittämään, että karjalanmurteella ravi on ojanpohja ja oh poistuikin loppupäiväksi paperihommia tekemään  :D

Sori, mutta mulla aina nyppii tuo RULLAtuoli  huh.gifangry.png Mielestäni se on pyörätuoli, koska siinä on alla pyörät eikä rullat...

Vähän OT, mutta ehkä sittenkin aiheeseen sopivaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Vähän vanha ketju, mutta kun monttu aukesi tässä päivänä eränäänä sanasta koseli. Liittyen i.v-hoitoon. Okei saattaa aueta helpommin kirjoitettuna kun lääkärin takinkaulukseen mutisemana.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän vanha ketju, mutta kun monttu aukesi tässä päivänä eränäänä sanasta koseli. Liittyen i.v-hoitoon. Okei saattaa aueta helpommin kirjoitettuna kun lääkärin takinkaulukseen mutisemana.

KCl? Eipä ole tullut kyllä aikaisemmin vastaan, olis varmaan itelläkin mennyt vähän aikaa pohtiessa ;D

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin, tiputa sille potilaalle 500 natro kakkosta.

Joo, toi on kans ihmeellinen. Nakit ja muusi se o ;) Ja kantakapakka kesti hetken..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sori, mutta mulla aina nyppii tuo RULLAtuoli  huh.gifangry.png Mielestäni se on pyörätuoli, koska siinä on alla pyörät eikä rullat...

Vähän OT, mutta ehkä sittenkin aiheeseen sopivaa...

No on siinä pyörät, mutta ei se liiku pyörittämällä vaan rullaamalla...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sori, mutta mulla aina nyppii tuo RULLAtuoli  huh.gifangry.png Mielestäni se on pyörätuoli, koska siinä on alla pyörät eikä rullat...

Vähän OT, mutta ehkä sittenkin aiheeseen sopivaa...

No on siinä pyörät, mutta ei se liiku pyörittämällä vaan rullaamalla...

Kyllä meille koulussa opetettiin että se on pyörätuoli. Rullatuoli on vanhanaikanen sana jota kiellettiin jopa käyttämästä.

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sori, mutta mulla aina nyppii tuo RULLAtuoli  huh.gifangry.png Mielestäni se on pyörätuoli, koska siinä on alla pyörät eikä rullat...

Vähän OT, mutta ehkä sittenkin aiheeseen sopivaa...

No on siinä pyörät, mutta ei se liiku pyörittämällä vaan rullaamalla...

Kyllä meille koulussa opetettiin että se on pyörätuoli. Rullatuoli on vanhanaikanen sana jota kiellettiin jopa käyttämästä.

Joo, niin meillekin. Ja kiellettiin käyttämästä, kun se on jotenkin leimaavampi tai jotain.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siinä ole mitään opettamista mikä se on, kts. linkit edellisessä viestissäni. Rullatuoli on käsityöasioihin liittyvä esine, pyörätuoli se tuoli mitä ihminen käyttää liikkumiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siinä ole mitään opettamista mikä se on, kts. linkit edellisessä viestissäni. Rullatuoli on käsityöasioihin liittyvä esine, pyörätuoli se tuoli mitä ihminen käyttää liikkumiseen.

80-luvun opiskeluajoilta muistan opettajan kertoneen, että pyörätuoli todellakin on ollut ennen rullatuoli (siinä oli pyörien sijasta alla rullat). Tämä termi elää vain sitkeästi vielä nykyäänkin, vaikka jo 25 vuotta sitten sitä käskettiin välttämään.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut en kyl ymmärrä että miten se olisi leimaavaa tai loukkaavaa jos nyt joku sitä kutsuu rullatuoliksi? Itse en ainakaan osaa nähdä sitä mitenkään epäsopivana sanana :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse olen aina kuvitellut nimityksen tulevan siitä kun tuolinkäyttäjät rullaavat tuolia eteenpäin. ja niitä käsiin tulevia hässäköitä olen kuullut kutsuttavan vain rullaustuiksi. Voi noillakin olevan jotain hienompia nimityksiä...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rullatuoli vs. pyörätuoli.... hoh-hoijakkaa, otetaanko seuraavaks kanyyli vs. viggo? Vai mennääks suoraa Hc-osastolle eli tittelitopicciin vääntämään sairaankuljettaja vs. ensihoitaja -titteleistä...?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äiti pyysi tuomaan huoneeseen lapselleen motin. Mietin isoa puupinoa, mutta kyse olikin mukista. Ja toinen äiti kyseli ruokahaluttomalle lapselleen lappapuuroa.

(Vatkattu marjapuuro)

Niin ja vistotuskin oli uusi, joskin asiayhteydestä ja vähän äänneasustakin pääteltävissä oleva tunnetila.

Vähän mä repesin =) Ihan samat kieliongelmat tulleet vastaan, vaan toisin päin. Minua on katsottu hiukan pitkään kun olen pyytänyt kollegalta mottia ja kehuskellut mummoille että nyt on tarjolla lappapuuroa!

Mieheni taas oli öö aapisen laidalla kun kavahdin miten "visto homma"... Eikä minulla siis ollut hajuakaan ettei näitä sanoja tunneta täällä etelässä.

Eräästä papasta on äärettömän hauskaa kun iltaisin peittelen hänet vuoteeseen ja sanon että "nyt ukko pitkälleen", toteaa aina että "miten pitkälle".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rullatuoli vs. pyörätuoli.... hoh-hoijakkaa, otetaanko seuraavaks kanyyli vs. viggo? Vai mennääks suoraa Hc-osastolle eli tittelitopicciin vääntämään sairaankuljettaja vs. ensihoitaja -titteleistä...?  :D

Eikun tässä on nyt menossa murre/slangiongelma  ;D

Meilläkin potilaat lähtee rullailemaan, rullistelemaan, kelaamaan,pyöräilemään jne. Ja kaikki sillä pyörätuolilla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...