Jump to content
MAINOS

Tunnelmia kesätyöpaikalta ja -työkavereista?


Maryam

Recommended Posts

Vielä muutama viikko ja sitten on tämän kesän kesäsijaisuus hoidettu ;). Uutta on siis opittu ja tavattu potilaita kuin henkilökuntaa. Suurin osa vakkareista on suhtautunut ihailtavan kärsivällisesti opiskelija-keltanokan kysymyksiin ja jaksanut ystävällisesti opastaa  :P. Tosin on vastaan tullut myös sitruunoita, joiden mielestä parissa, kolmessa viikossa pitäisi osata kaikki se, minkä on oppinut parissa-kolmessa(kymmenessä) vuodessa  :-

Millaisia fiiliksiä kesäduunista? Ja uteliaisuuskysymys te jo valmiit hoitajat: Millainen on mielestäsi hyvä kesätyöntekijä ja mikä ärsyttää/on suuresti ärsyttänyt osastosi tämän kesän sijaisissa?

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen siis jo valmistunut hoitaja ja tässä joitain kokemuksia kesäsijaisista... Mielestäni meidän tiimissä on hyvä työskennellä, voin ilokseni sanoa, ettei sitä jonninjoutavaa selän takana puhumista juuri ole ja asiat pyritään sanomaan heti ja suoraan, mikä on toiminut. Oletan siis, että meille on helppo tulla töihin.

Mielestäni erikoisin tapa aloittaa uudessa työyksikössä sijaisena on se, että sanoo jo heti alkuun, että on niin ja niin pitkä työkokemus ja hallitsee hommat kyllä eli ei SUOSTU perehdytykseen. Tai jos jotain sanoo, että näin meillä tehdään tms niin siihen tokaisee, että kyllä tiedän, ei tarvi neuvoa..Koettu on, että näinkin voi olla. Sitten kylläkin jouduttiin paikkaamaan hänen tekemisiään, jonka hän otti totaalisena pottuiluna, varsinkin kun minä, nuorempi kuin hänen lapsensa, alkaa "neuvomaan" ja "pomottelemaan". Tästä ikäasiasta taisi olla toinenkin topic, en ole sit vielä lukenut läpi, liekö juuri tämä aihe siinä...Toimin meillä tiiminvetäjänä ja vastaan siitä, että asiat toimii eli joudun olemaan se v-mainen tyyppi, joka "valittaa" joka asiasta :P, kuten selitin myös hänelle; minun pitää vastata siitä, että tiimi tekee hyvää työtä ja kaikki pelaa. Ikäni puolesta, nyt siis hieman alle 30v, olen nuorin porukasta ja vakitiimille se ei enää ole ongelma, alussa kylläkin, mutta joillekin sijaisille on valitettavasti vaikea ottaa vastaan esim. perehdytystä itseään nuoremmalta. Minut kuka tuntee, tietää, etten todellakaan ole sen tyylinen, että pitäisi päästä  neuvomaan ja pomottamaan, mutta itse sitten istun johtajan puhuttelussa, jos ei homma pelaa, joten tiedättehän, että joskus voi tulla sanomista, jonka teen kahden kesken asianomaisen kanssa ja se jää siihen.

Siksipä peräänkuulutankin sellaista tietynlaista nöyrää asennetta niin kokeneille kuin kokemattomille sijaisillekin; jokaisessa työpaikassa on varmasti ne omat toimintatavat ja tietynlainen sooloilu ei tee välttämättä hyvää. Toki palautetta otetaan vastaan ja meilläkin opiskelijoiden antaman palautteen perusteella on muutettu paljonkin asioita vuosien aikana. Eli toivotaan, että myös sijaiset noudattavat samoja toimintaperiaatteita ja linjauksia, jotka me olemme yhdessä sopineet.

Toinen tärkeä seikka mielestäni on se, että osaa myöntää, jos ei jotain hallitse. Se ei mielestäni ole huonon hoitajan merkki todellakaan, jos sanoo ääneen, mikäli joku osa-alue on vielä vaikea tai ei ole kokemusta. Tuo Maryamin mainitsema "kaiken oppminen ja hallitseminen lyhyessä ajassa" on näin vakinaisen henkilön kannalta siinä mielessä ymmärrettävää, että toki sitten enempi kuormittaa niitä ei-lomalla olevia vakihenkilöitä, mutta mielestäni pitää ymmärrystä löytyä puolin ja toisin, kun lomat on pidettävä ja sijaisen vikahan se ei missään nimessä ole!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kesätyö jatkuu vielä nelisen viikkoa, mut pakko mainostaa. Vaikka siit työpaikasta mua etukäteen varoiteltiin, että sinne on sijaisten vaikea sopeutua ja että siellä on kaiken näköistä sählinkiä henkilökemioissa, niin mä olen PELOTTAVAN hyvin tullu toimeen siellä.  :P

Mä oon saanu erittäin hyvän perehdytyksen ja kukaan ei oo rutissu mitään. Kaikkien kans tuun toimeen ja ikään/sukupuoleen katsomatta kaikki on ollu tosi ihania työkavereita.

Asiakkaat onkin sit toinen juttu.  :) (Lyhytkestoisia kontakteja enimmäkseen) Mut kyllä niissäkin löytyy muutamia sellaisia joita oon tavannu koko kesän ja jonkinasteinen kiintymys niihin on syntynyt.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä riippuu tosi paljon tyypeistä nää kesäduunarit. Ne ketkä on opiskelemassa hoitoalaa tai ainakin tosi kiinnostuneita ovat olleet tosi hyviä tyyppejä niin työntekijöinä kuin ihmisinäkin. Mutta sitten on pari tälläistä tyyppiä joktka on et "vitsi ku en päässy tonne huoltoasemalle enkä jätskikiskalle ni tulin tänne"... Ai miten niin pulaa kesätyöntekijöistä?  :P

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla on 8 viikon kesäsijaisuus takanapäin. Alussa oli hieman vaikea sopeutua, tai oikeastaan perehtyä, sillä en saanut oikeastaan minkäänlaista perehdytystä työhön tai osaston toimintatapoihin. Ei se loppujenlopuksi kamalasti haitannut, mutta kantapäänkautta opin kaikki mokatkin :nauraa:

Minuun suhtauduttiin ihan kivasti, lukuunottamatta muutamaa vanhempaa hoitajaa - jotka käsitykseni mukaan olivat osaston höyrypäitä, joiden piti tehdä työt tuhatta ja sataa. -> Itse kun en vielä ole niin tehokas, mutta parhaani sentään yritin.. Huumorilla kuitenkin heidänkin kanssa jaksoin työpäivät tehdä.

Viimeisen viikon aikana oikeastaan oli jopa ihan mukavaa olla kyseisessä yksikössä töissä, sillä alkoi jo hanskaamaan osaston toimintatavat ja rutiinit. Tällöin olin jo tutustunut moniin mukaviin hoitajiin ja potilaisiin.

Kyllä minä monena päivänä tulin melkein itku kurkussa kotio, kun tunsin olevani maailman huonoin hoitaja. Selailin jopa muiden korkeakoulujen opintotarjontaa huonoimmilla hetkilläni :P Kesän aikana olen oppinut paljon hoitotyöstä.. Ihan eritavalla kuin esimerkiksi koulun harjoitteluissa. Myös sen, että hoitajallakin täytyy olla tiettyä "lujuutta" potilaita kohtaan, muista hoitajista puhumattakaan - muuten itseltä lähtee kaikki voimat ja tätä työtä ei voi jaksaa muuten.

Anyhow, jätin numeroni osastolle, että voin tulla tarvittaessa paikkaamaan hoitajapulaa viikonloppuisin :nauraa:

-P.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohta on kolmen kuukauden sijaisuus takana tk:n vuodeosastolla, toista kesää jo siellä. Kaiken kaikkiaan tosi hyvä kokemus ollut ja tuun talvella tänne kans jos tarvii lyhytaikaisia sijaisia. Henkilökunta on mahtavaa, henkilökemiat pelaa jne vaikka on monen ikäistä porukkaa. Perehdytystä antaa kaikki keneltä oon kysynyt ja oli helppo tulla kun ties jo viime kesästä talon tavat.

Kaks ja puol viikkoo kun vielä jaksais niin lomalle pariks viikkoo sit. Toisaalta, ihan mukava mennä takas kouluunki..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi tänä kesänä on ollut ihan tosi ihania sijaisia :happy:. Itse en keltään heti alussa odota täydellistä osaamista ja arvostan sellaista asennetta että kysytään kun ei tiedetä. Matkan varrella kyllä on sitten tullut nähtyä näitäkin joita pitää vahtia enemmän kuin asiakkaita, ja se on todella piinaavaa. Yksi tälläinen tapaus piti jopa potkia talosta pois, kun alkoi tuo osaston turvallisuus kärsimään. Sijaisena ei kannata uudessa paikassa rynnätä päätäpahkaa tekemään kaikkea, vaikka vakihenkilökunta saattaa sitä jossain paikoissa olettaakkin. Pari päivää kun on katsellut ja kuulostellut ja hoidellut ihan tuttuja perusasioita, niin homma alkaa lutviutumaan ihan kummasti. Jatkossa muistelkaa sitten miltä tuntuu tulla uutena työpaikkaan ja kohdelkaa uusia työntekijöitä sen mukaan. 8)

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sijaisena ei kannata uudessa paikassa rynnätä päätäpahkaa tekemään kaikkea, vaikka vakihenkilökunta saattaa sitä jossain paikoissa olettaakkin. Pari päivää kun on katsellut ja kuulostellut ja hoidellut ihan tuttuja perusasioita, niin homma alkaa lutviutumaan ihan kummasti. Jatkossa muistelkaa sitten miltä tuntuu tulla uutena työpaikkaan ja kohdelkaa uusia työntekijöitä sen mukaan. ;)

loistava muistutus kerätä nämä opiskelijakesien muistot talteen ::)

Itse olen tehnyt nyt kesällä keikkaa, ja siinä on totisesti saanut koota itsensä. Osastot odottavat todella paljon heti eka vuorosta saakka, mutta toisaalta antavat paljon myös anteeksi, kunhan sanoo mitä osaa ja mitä ei.

Opittua on takana ihan kamalasti -onneksi monelta eri osastolta pienissä erissä saatua uutta- .

Parempaa ratkaisua en olisi voinut kesääni keksiä, ja kaikki osastot joilla olen ollut, ovat sellaisia, joille palaan ihan mielelläni. Oltaiskohan nyt sitten jo tajuttu, että sijaisista kannattaa pitää huolta :happy:

Olen osastoille myös suoraan antanut palautetta, että teille on kiva tulla.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Jatkossa muistelkaa sitten miltä tuntuu tulla uutena työpaikkaan ja kohdelkaa uusia työntekijöitä sen mukaan. ;)
Yleensähän ne jotka kohtelevat sijaisia huonosti ovat niitä ketkä jo 20 vuotta samalla osastolla olleet eivätkä ikinä uskaltautuneet pois lähteä vaikka mieli olisi tehnyt.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkossa muistelkaa sitten miltä tuntuu tulla uutena työpaikkaan ja kohdelkaa uusia työntekijöitä sen mukaan. ;)
Yleensähän ne jotka kohtelevat sijaisia huonosti ovat niitä ketkä jo 20 vuotta samalla osastolla olleet eivätkä ikinä uskaltautuneet pois lähteä vaikka mieli olisi tehnyt.
Tai sitten ne, joita on itseään höykyytetty uutena työntekijänä ollessaan....

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sijaisuutta tässä teen itsekin ja vastavalmistuneen leima otsassa. Perehdyttäminen oli seuraava: odotamme, että osaat jo toimia täyspainoisesti. Siis täh!? Lisäksi en saa palautetta, joten tyydyn kuvittelemaan ja mielikuvitukseni on aika rajaton. Lappuja noin niin kuin yleiseen tietoon pitää työpaikalla lukea silla tavalla, että minäkö tämän olen aiheuttanut. No, paikan maine on ollut huono vuosia ellei vuosikymmeniä, mutta kun pyydettiin töihin, ajattelin, että tuon ajan seisoo vaikka aidanseipäänä. Oman pääni olen yrittänyt pitää, jos jatkuu, niin tällasta tulee jatkumaan - tyylillä. Tiimityöskentely vain tökkii ja olen enemmän itsenäisen työn tekijä. Ja tämä saattaa vääristää kuvaa minusta. Takanapäin puhutaan, vaikka säännötkin sen kieltää. Kaikenkaikkiaan tuntuu, että paljon on katkeria määräaikaisia ja katkerampia vakihoitajia. Joten mitäs huolia mulla, jos ei vaikka jatkukaan....

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...