Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

SHV

Vinkkejä hoitotiedotetta varten

Recommended Posts

SHV

Olemme kotisairaanhoidossa suunnittelemassa uudenlaista hoitotiedotetta kotihoidon asiakkaille, jonka käyttötarkoitus siis olisi olla tiedonlähde ambulanssin henkilökunnalle/ensihoitajille, koska akuuttitilanteet tulevat usein siten, ettei kukaan ole saattelemassa ja asiakkaan kunnosta riippuen terveydentilaa koskeva tärkeä tieto ei välttämättä kulje auttajille saakka.

Meillä on ollut yhdenlainen käytössä, mutta ehkä se ei ole parhaalla mahdollisella tavalla toimiva. Liian pitkä jne. Pyydänkin teiltä apua: Mitä asioita teidän mielestänne siitä tiedotteesta on löydyttävä? Ehtiikö sitä lukemaan/hyödyttekö siitä? Oletteko törmänneet kodeissa näihin tiedotteisiin vai onko harvemmin käytössä?

Jos joku vaan ehtisi ottamaan kantaa asiaan niin olisin kiitollinen, tämä kun esimiehenä (toiseen keskusteluun viitaten  :o) jäi sitten minun tehtäväksi...

Vastauksista kiittäen!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
TexWiller

Idea on hyvä. Vastaavanlaisiahan on jo ollut useita vuosia käytössä eri paikkakunnilla. Ongelmat joihin itse olen törmännyt vuosien saatossa ovat olleet lähes poikkeuksetta nämä; kyseinen tiedote/kansio ei ole siellä missä sen sovitusti kuuluisi olla, kukaan ei päivitä tietoja, vaan tiedot ovat samat vuosi kausia, tyyliin "kuulo ja näkö iän mukaiset" jne., kansio on täynnä paperia, mutta mitään oleellista siellä ei ole. Välillä tuntuu että kotihoidon viestivihkokin toimii paremmin viestin viejänä kuin nämä kansiot. Tärkeimpiä tietoja olisi päivitettynä perussairaudet, nykylääkitys, omaisten yhteystiedot sekä viimeaikaiset sairaala/lääkärireissut. Myös se, että kotihoito vrs. ensihoito ei välttämättä puhu samaa kieltä, esim. "ollut sydän ongelmia" ja flimmeri ovat eri asioita kuvaavia. Tää on tätä. Itse henk.koht. kannatan kyseisen tiedotteen/kansio olemassa oloa, useinkaan se yksinäinen vanhus ei kykene kertomaan omista asioistaan ja silloin tiedotteen sisältö on kullan arvokasta, mikäli se löytyy ja vieläpä päivitettynä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hattivatti

texwiller antoi täydentävän vastauksen :happy: kuitenkin tahtoisin lisätä  :) :siis perussairauksien, päivitetyn lääkelistan, liikkumisen ja muistin (jos mamma/pappa väittää olleensa lääkärissä eilen niin voiko siihen luottaa)  tietojen pohjalta saadaan jo paljon tietoa ja osataan vertailla entistä tilaa nykyiseen. Tärkeintä on että niitä päivitetään, usein mm. lääkelistat vuodelta keppi ja kivi tai "liikkuminen avustettuna" on ollut todellista vuosi sitten. Ongelmana ehkä tuleekin juuri se että kuka niitä päivittää, onko kotipalvelulla tai ksh:lla mahdollisuuksia pitää jokaisen asiakkaan tiedot päivitettyinä, muistetaanko sinne edes muuttaa asioita jos muutoksia tapahtuu. Viestivihko hyvä keksintö! toimii mielestäni erinomaisesti, itse myös kirjoitan sinne jos käyty ambulanssilla että mitä on tehty ja minne hänet on viety ja miksi! Näitä potilaskohtaisia "info-lehtisiä"  :peukku: voisi olla vaikkapa 2 kpl, että toinen jäisi sinne asiakkaan luo ja toisen voisi ottaa mukaan sairaalaan. Usein tarjolla vain yksi joka ei sitten ikinä palaudu ja kismittäisi itsekin tehdä samaa työtä useasti jos se olisi korjattavissa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: takapäivystäjä

Olemme kotisairaanhoidossa suunnittelemassa uudenlaista hoitotiedotetta kotihoidon asiakkaille, jonka käyttötarkoitus siis olisi olla tiedonlähde ambulanssin henkilökunnalle/ensihoitajille, koska akuuttitilanteet tulevat usein siten, ettei kukaan ole saattelemassa ja asiakkaan kunnosta riippuen terveydentilaa koskeva tärkeä tieto ei välttämättä kulje auttajille saakka.

Meillä on ollut yhdenlainen käytössä, mutta ehkä se ei ole parhaalla mahdollisella tavalla toimiva. Liian pitkä jne. Pyydänkin teiltä apua: Mitä asioita teidän mielestänne siitä tiedotteesta on löydyttävä? Ehtiikö sitä lukemaan/hyödyttekö siitä? Oletteko törmänneet kodeissa näihin tiedotteisiin vai onko harvemmin käytössä?

Jos joku vaan ehtisi ottamaan kantaa asiaan niin olisin kiitollinen, tämä kun esimiehenä (toiseen keskusteluun viitaten  :)) jäi sitten minun tehtäväksi...

Vastauksista kiittäen!

Koleegoilta tuli jo hyviä pointteja. Lisäisin siihen EGK:n, jota todella usein jään kaipaamaan. Usein sitä ei löydy ollenkaan tai sitten nauhat ovat vuosia vanhoja. Montaa paperia ei todellakaan tarvitse olla, jotta sairaankuljettaja saa oleellisen tiedon irti. Lääkelista, diagnoosit, tuorein epikriisi ja se EKG. Näillä pärjää.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
CSAR

Moi! Kolleegat Jyväskylän alueelta voisivat kertoa asiasta varmaan enemmän,kuuleman mukaan siellä oli muutamia vuosia sitten käytössä järjestelmä jossa potilailla oli kotonaan kirjekuori jossa luki päällä "ota mukaan kun menet lääkäriin/TK:seen" yms. Kuori sisälsi viimeisimmän EKGn, Viimeisimmän tulosteen lab. tuloksista,lääkelistan ja tiivistelmälehden. Aina kun verikokeilla tai EKGllä potilas kävi tai sairaalaan joutui, kuoresta heitettiin vanha filmi pois ja uusin tilalle, samoin lab.tuloksista jne. Muistelisin että TKn kehittämä systeemi jossa keskussairaalakin oli mukana. Vastaavanlaista ei hetkessä rakenneta, vaatii aikaa ennen kuin kaikilla "säänöllisillä kävijöillä" semmoinen on, mutta auttaa varmasti kaikkien tahojen hoitotyötä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Moi! Kolleegat Jyväskylän alueelta voisivat kertoa asiasta varmaan enemmän,kuuleman mukaan siellä oli muutamia vuosia sitten käytössä järjestelmä jossa potilailla oli kotonaan kirjekuori jossa luki päällä "ota mukaan kun menet lääkäriin/TK:seen" yms. Kuori sisälsi viimeisimmän EKGn, Viimeisimmän tulosteen lab. tuloksista,lääkelistan ja tiivistelmälehden. Aina kun verikokeilla tai EKGllä potilas kävi tai sairaalaan joutui, kuoresta heitettiin vanha filmi pois ja uusin tilalle, samoin lab.tuloksista jne. Muistelisin että TKn kehittämä systeemi jossa keskussairaalakin oli mukana. Vastaavanlaista ei hetkessä rakenneta, vaatii aikaa ennen kuin kaikilla "säänöllisillä kävijöillä" semmoinen on, mutta auttaa varmasti kaikkien tahojen hoitotyötä.

Ja se kuori oli neonkeltainen ja se kuului säilyttää keittiön yläkaapissa. Mutta joskus se todellakin oli jossain ihan muualla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×