Jump to content
MAINOS

Harjoittelijana/epäpätevänä osastolla


Vieras: dreamer

Recommended Posts

Säälin niitä työyksikköjä, joihin on päässyt suhteilla joku teini tekemään lähärin hommia ilman koulutusta.

Hyvän hoidon ohjeistuksissa kielletään ehdottomasti ilman koulutusta olevan henkilön olemista mukana hoitotyössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Säälin niitä työyksikköjä, joihin on päässyt suhteilla joku teini tekemään lähärin hommia ilman koulutusta.

Hyvän hoidon ohjeistuksissa kielletään ehdottomasti ilman koulutusta olevan henkilön olemista mukana hoitotyössä.

Ei tämä nyt aivan näin musta-valkoista voi olla, kyllä vanhassa harkkarijärjestelmässä oli paljon hyvääkin. Toimenkuvat yms. pitää olla tietysti tarkasti selvillä ja pitkäaikaisten sijaisten leipää ei harjoittelijat saa syödä, mutta kyllä nykyisessä työvoimapulassa yksi harkkari joka osastolle mahtuisi.

Parhaat minun tuntemat hoitajat ovat tällä tavalla alalle sisäänajettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei taida olla samasta asiasta kyse, mutta itse olin ennen kouluun hakemista ja pääsemistä puoli vuotta tk:ssa harjoittelijana työkkarin kautta. En muista enää lukiko mitään titteliä missään (varmaan nimi kuitenkin). En pitänyt valkoista mekkoa (sillon oli vaan mekot käytössä...) vaan sinistä, jollaset oli esim. kylvettäjillä. Aika nopeasti tein siellä kyllä "lähäri tason" hommia. Opettivat mut pistämään insuliinit ym. Ihan täytenä työvoimana siellä olin kun hommat opein. Ei ehkä ihan "laillista" toimintaa, mutta eipä silloin tiennyt miten homman pitäis mennä. Oli kyllä varsin opettavaista aikaa, tosin koulussa turhautui perusjaksojen aikana kun iso osa jutuista oli jo tuttua.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säälin niitä työyksikköjä, joihin on päässyt suhteilla joku teini tekemään lähärin hommia ilman koulutusta.

Hyvän hoidon ohjeistuksissa kielletään ehdottomasti ilman koulutusta olevan henkilön olemista mukana hoitotyössä.

Ootko koskaan kuullut oppisopimuskoulutuksista?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut tässä nyt kohta 2vuotta lähärin hommissa ilman koulutusta ja aina olen pärjännyt.On ollu jännä seurata miten työtoverit suhtautuvat minuun..jotenkin muutenkin olen huomannut että mitä iäkkäämpi hoitaja on niin sitä happamampi ja paskamaisempi yleensä on käyttäytyminen. Tuntuu että nuoria hoitajia kohdellaan kuin halpaa makkaraa.Minua on myös nälvitty epäpäteväksi ja haukuttu ties miksi epäpäteväksi idiootiksi,tosin nyt kun pääsin sairaanhoitaja opintoihin on kiva seurata miten asenteet muuttuu.Tosin sitä en ymmärrä miksi lähihoitajat haukkuu toisiaan ja puukottaa selkään kun sairaanhoitajat tekee sitä lähihoitajille.  ;D Vaikka olenkin epäpätevä,ei tarkoita sitä etten osaisi tehdä työtäni hyvin.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tuseerausvastaava

Säälin niitä työyksikköjä, joihin on päässyt suhteilla joku teini tekemään lähärin hommia ilman koulutusta.

Hyvän hoidon ohjeistuksissa kielletään ehdottomasti ilman koulutusta olevan henkilön olemista mukana hoitotyössä.

Onko joku tallonut varpaille..?

Olen ollut noin miljoonassa paikassa töissä ja tavannut noin kuusisataa epäpätevää teiniä jotka tekee lähärin hommat ihan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin. Sääliksi käy niitä työyksiköitä jotka eivät ole saaneet näitä pikku piruja sinne - painavat tuplavuoroa ihan kybällä!

Ei meilläpäin helsingissä ja vantaalla mitään suhteita tarvita, sen kun soittaa töitä vaan niin löytyy kyllä vaikkei koulutusta olisikaan. Ja ollaas nyt ihan tosissaan, me tarvitaan uutta porukkaa. Ja siellähän ne oppii paremin kuin jossain vuorovaikutus-kansainvälisyys-opeonollut 70vuottatöissäputkeen-höpönlöpön teoriatunnilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja siellähän ne oppii paremin kuin jossain vuorovaikutus-kansainvälisyys-opeonollut 70vuottatöissäputkeen-höpönlöpön teoriatunnilla.

Sen kummemmin nyt kantaaottamatta muuten, mutta..

Olen sitä mieltä henk.koht. ettei näitä hommia opi kuin tekemällä käytännössä. Kuitenkin koulussa luodaan perusta käytännön opiskelulle. Koulussa kerrotaan asiat teoriassa, ja kerrotaan miksi tehdään mitäkin. Työelämässä opitaan miten asiat tehdään. Voin myöntää, että omassa koulutuksessani esimerkiksi perushoidon koulutus oli todella nopeaa ja siitä ei jäänyt juuri mitään mieleen. Nämä asiat jäivät kaaliin vasta harjoittelussa tai töissä (ja ehkä enemmänkin juuri töitä tehdessä)

Opiskelua ei tule kuitenkaan aliarvioida. On monia asioita joita ei työelämässä opi. Jos joutuu tekemisiin lääkitysten kanssa, on oltava perustiedot farmakologiasta ja farmakokinetiikasta. Olen esimerkiksi itse nähnyt enterotabletteja murskattavan tai kapseleita avattavan kun "potilas ei niitä niele".

Arvostan suuresti henkilöitä jotka ovat pätevöityneet työnteon kautta, mutta pidän yhtälailla tärkeänä teoreettista osaamista osana ammatillista osaamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säälin niitä työyksikköjä, joihin on päässyt suhteilla joku teini tekemään lähärin hommia ilman koulutusta.

Hyvän hoidon ohjeistuksissa kielletään ehdottomasti ilman koulutusta olevan henkilön olemista mukana hoitotyössä.

Meille vasta tuli töihin henkilö, jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja kokemusta hoitotyöstä. Mutta hän on motivoitunut oppimaan ja haluaa hakeutua alalle töihin. Hän vaikutti olevan tosi näppärä ihminen. Ei työkokemus ja koulutuskaan riitä hoitotyöhön, jos ei työntekijä ole motivoitunut työhönsä. Tosi tympeää on olla sellaisen henkilön kanssa työvuorossa, jota kiinnostaa enemmän esim. hoitaa omia asioitaan työajalla puhelimitse tai pyöritellä peukaloitaan, vaikka hommat olisivat kesken.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ainakin on tämän kesän lomittajat olleet ihan huipputapauksia vaikkei koulutusta vielä paljon takana olekkaan. Kaikkea ei voi tietää. Ei me vaki-hoitajatkaan mitään neropakkauksia olla :nauraa:.

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut ennen lähihoitajaksi valmistumista lähärin hommissa ja siitä oli huomattavasti helpompi sitten valmiina hoitsuna mennä ja ottaa vastuu, joka kuuluu. Oli jo kokemusta. Valmiina hoitajana tein niitä hommia tutussa paikassa 4 vuoden sh/th opiskelun ajan säännöllisesti ja kun olin 3 v opiskellut, piti hypätä sh:n saappaisiin päivän varoitusajalla.. Oli aikaslailla helpompaa, kun oli saanut epäpätevänäkin tehdä jo kaikenlaista sh:n hommaa. Meillä on tänä kesänä ollut sijaisena niin sh opiskelijoita, valmiita lh:a ja muutama lukiolainen apulaisena. Täytyy sanoa, että etenkin toinen näistä lukiolaisista hoiti hommansa loistavasti, paljon paremmin kuin muutama lähellä valmistumista oleva sh (jotka eivät olleet töissä viitsineet olla). Tämä tyttö uskalsi kysyä (ja kiva oli neuvoa), mutta nämä muutamat tapaukset tekivät ja kyselivät sitten. Oli kivaa kun Protaphanin sijasta oli pistetty Novorapidia se 20 ky... Vaikka oli opastettu ja selkeästi paperissa seisoi miten...    Noh, nämä kaikki riippuvat tietysti ihmisestä ja luonteestakin. Mutta niinkuin esimerkkinä. Eihän tätäkään yleistää voi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...