Jump to content
MAINOS

Keskuslaskimokatetri


Teemu

Recommended Posts

Moikka, olis aiheesta kysymys; koska sängyssä ei ole muuta tekemistä  ;D, niin vaimo kysyi tuossa eilen illalla kauanko voidaa cvk:ta pitää paikallaan?

Tottakai se poistetaan, kun tulee infektio, mutta onko mitään päivä/vuorokausi määrää jotta se tulisi vaihtaa/poistaa?

Yritin asiaa tavata anestesiologian materiaaleista, mutta mitään maksimi päiviä ei tullut vastaan.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä siinä sen tarkempaa aikarajaa ole. On monesti työpaikkakohtaista. Esim. tehohoitopotilailla vaihdellaan 6-8 vikon välein. Jos infektiofokus on epäselvä, niin kaikki katetrit vaihdetaan, ihan varmuuden vuoksi.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Nyt ei varmaankaan puhuta tunneloidusta CVK:sta... Tunneloitu CVK puolestaan saa olla paikallaan niin kauan kuin toimii/on tarpeellinen eikä infektoidu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikoinaan gastroenterologisella kirralla, kun oli näitä vatsaan puukotettuja, niin he kyllä lähtivät kotiinkin CVK:n ja ravintoliuosten kanssa (jotkut kävi töissäkin) - ja silloin (nythän voi olla toisin) nuo ko potilaat eivät saaneet kuukausiin mitään p.o., joten ilmeisesti sitä voi aika kauan pitää ilman vaihtoja (sitähän me ei tosin os:lla aina tiedettykään, jos kävivät kirran polin kautta anes.os:lla katetrin vaihdossa).  Että eivät kai ne tänäpäivänäkään niin helposti infektoidu/mene tukkoon, että kestävät sitten sen aikaa vaihtamatta, kun se hoidon kannalta on tarpeellista.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heitän villin arvauksen heman puolelta, että kolme kuukautta ei vielä ole mikään "pitkä aika", jos siis ei infektoidu.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Kestääkö tukkeutunutta CVK:ta aukaista ja jos, nii miten?

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kestääkö tukkeutunutta CVK:ta aukaista ja jos, nii miten?

Riippuu vähän miten se on mennyt tukkoon. Samat hommat kuin muiden kanyyleiden huuhtomisessa, eli ensin aspiroidaan, ja sitten ei saisi keittosuolalla huuhtoa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie oon ainakin saanut sellasen opin ettei sitä sais huuhtoo eikä sörkkii muutenkaan...Jos menee tukkoon niin tuikataan uus tilalle  ;)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus oon kuullu, että keskuslaskimokatetri pitäs vaihtaa 14vrk:n jälkeen, tai poistaa. Ainaki muistelen näin mulle väitettävän sillon ko olin ihan keltanokka. Ja muutamia roudasinki heräämöön katetrin vaihtoa varten...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus oon kuullu, että keskuslaskimokatetri pitäs vaihtaa 14vrk:n jälkeen, tai poistaa. Ainaki muistelen näin mulle väitettävän sillon ko olin ihan keltanokka. Ja muutamia roudasinki heräämöön katetrin vaihtoa varten...

Eikös osa katetreista saa olla huomattavasti pitempiäkin aikoja paikallaan jos vaan tarvetta on? Muistelen ainakin että meilläpäin oo ikinä laskettu mitään päiviä cvk:laisilla...

Muoks: tarkemmin ketjua lukeneena huomasinkin että tuolla alussa onkin noista ajoista jo jotain...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kestääkö tukkeutunutta CVK:ta aukaista ja jos, nii miten?

Riippuu vähän miten se on mennyt tukkoon. Samat hommat kuin muiden kanyyleiden huuhtomisessa, eli ensin aspiroidaan, ja sitten ei saisi keittosuolalla huuhtoa.

Siis miten miten mennyt tukkoon? Ilmeisesti aukiolotippa lipsahtanu letkuun päivällä.

Milläs se sit huuhdotaan jossei keittiksellä?

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös osa katetreista saa olla huomattavasti pitempiäkin aikoja paikallaan jos vaan tarvetta on? Muistelen ainakin että meilläpäin oo ikinä laskettu mitään päiviä cvk:laisilla...

Muoks: tarkemmin ketjua lukeneena huomasinkin että tuolla alussa onkin noista ajoista jo jotain...

Juu, tunneloitu katetri saa olla pitkään paikallaan, mutta mä ymmärsin, että kyse olis ihan vaan "tavallisesta" katetrista...

Kestääkö tukkeutunutta CVK:ta aukaista ja jos, nii miten?

Riippuu vähän miten se on mennyt tukkoon. Samat hommat kuin muiden kanyyleiden huuhtomisessa, eli ensin aspiroidaan, ja sitten ei saisi keittosuolalla huuhtoa.

Siis miten miten mennyt tukkoon? Ilmeisesti aukiolotippa lipsahtanu letkuun päivällä.

Milläs se sit huuhdotaan jossei keittiksellä?

Mä luulen, että Focce tarkottaa sitä, ettei tukossa olevaa katetria saa huuhtoa ollenkaan, koska auetessaan se tukos lähtee verenkiertoon...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kestääkö tukkeutunutta CVK:ta aukaista ja jos, nii miten?

Riippuu vähän miten se on mennyt tukkoon. Samat hommat kuin muiden kanyyleiden huuhtomisessa, eli ensin aspiroidaan, ja sitten ei saisi keittosuolalla huuhtoa.

Siis miten miten mennyt tukkoon? Ilmeisesti aukiolotippa lipsahtanu letkuun päivällä.

Milläs se sit huuhdotaan jossei keittiksellä?

Mä luulen, että Focce tarkottaa sitä, ettei tukossa olevaa katetria saa huuhtoa ollenkaan, koska auetessaan se tukos lähtee verenkiertoon...

Saako hepariinia käyttää tukoksen liuottamiseen?

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä koskaan kuullut ettei saisi nakkelilla tai hepariinilla avata. Usein näin tehnyt ja nähnyt muidenkin tekevän... Cvk: ja portin avaamiseen nähnyt käytettävän myös juuri näitä millä muutenkin "liuotetaan"...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

En kyllä koskaan kuullut ettei saisi nakkelilla tai hepariinilla avata. Usein näin tehnyt ja nähnyt muidenkin tekevän... Cvk: ja portin avaamiseen nähnyt käytettävän myös juuri näitä millä muutenkin "liuotetaan"...

Hepariinilla avaaminen on vielä ihan ok, mutta nakkelin tuuppaaminen paineella CV:stä läpi siinä vaiheessa kun siellä on tukos pahimmillaan tappaa potilaan. Tämä johtuu siitä, että katetriin muodostunut trombimassa paukkaa suoraan sydämen läpi keuhkoverenkiertoon ja aiheuttaa pahimmillaan massiivisen keuhkoembolian. Eli älkää siis mielellänne kokeilko onneanne.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Miten hoitaja huomio cv:n kautta menevän nesteen loppumisen?

Aina tipanlaskijan kautta?

Kyseessä siis esim. osastolla tapahtuva postoperatiivinen hoito?

Tätä väännettiin tänään tunnilla ja sana ilmaembolia sai aikaan pitkät keskustelut, kuukkeloinnit ja mukaan sekosi jo nämä pitkäkestoiset cv:eet, joita mm. pt tai omainen ihan issekseen hoitaa kotosalla.

Tais mennä puurot ja vellit sekaisin huh.gif

Ope lupas kans selvitellä tuotekehitystä mutta siis:

mitä sh huomioi osastolla cv:n kanssa?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitä sh huomioi osastolla cv:n kanssa?

No olisihan se hyvä siellä osastolla pitää huoli, että nestettä tippuu jokaiseen lumeniin joka katetrista löytyy. Mieluiten tipanlaskijan kautta niin ei tule yllätyksiä. Tai sitten lumenien pitää olla heparinisoitu.

Cv-katetrin juurta olisi hyvä päivittäin tutkailla ja vaihtaa taitokset.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, siitähän se keskustelu ja pähkäily lähti liikkeelle, kun ope sanoi, ettei tiedä kenenkään koskaan poistuneen sairaalasta cv:n kanssa...ja siitä sitten pähkäilemään hoitotilannetta(mun vaivaisella yhdellä cv-kokemuksella) ja siitä taas näihin tunneloituihin cv-juttuloihin.

No, tämä asia ei siis kuulu suoranaisesti lh-koulutukseen, koska me ei mitään koskaan ikinä ei laiteta cv:hen ja iv:sti vain korkkaamiset, viggon poistot ja näin päin pois.

Mutta kaikki käydään läpi ja oppia ikä kaikki, ihan kaikille.

Vesilukosta oli puhetta ja juuri tuosta pt:laan seuraamisesta ja sen erosta periferiseen verrattuna jne.

Kiitos :o.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...