Jump to content
MAINOS

Terveydenhuollon sijaiset kilpailuttavat jo työnantajia


OldOne

Recommended Posts

Nyt on sijaisten markkinat. Töitä on enemmän kuin tekijöitä, ja se näkyy kiihtyvänä kilpailuna työntekijöistä. Sijaisilla on varaa kilpailuttaa työnantajia, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallintoylihoitaja kertoo: "Sijaisten palkkatoiveet ovat aivan eri luokkaa kuin koskaan aiemmin. Hoitajat eivät enää tule töihin sopimusten alarajoilla". Sijaisten tilanne oli aivan päinvastainen vielä kymmenen vuotta sitten. Silloin ilman vakituista työtä olleet anelivat työpaikkoja ja olivat valmiit ottamaan vastaan melkein minkä pestin tahansa.

Lue koko juttu http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135220666316

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No meidän talossa on hoitajapuolella jo huomattu tuo. Millonkahan mahtaa talonjohto reagoida antamalla sijaisille pidempiä työsuhteita ja lopettamalla katkot soppareiden välillä :)

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä. Tulevaisuuden palkat voi aika pitkälti riippua näistä työntekijöistä jotka nyt alalle on tulossa. Valmistuttuani mäkin olin muutamia viikkoja työttömänä, sitä ois sillon kiivenny vaikka p eellä puuhun et ois työtä saanu. Nyt on ääni muuttunu kellossa kun joudutaan hoitajan hommiin palkkaamaan täysin kouluttamatonta porukkaa. ::hakkaa päätä seinään::

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt pitäs vaan uskaltaa pyytää kunnolla palkkaa.

Mutta sitten tullaan taas ikuisuuskysymyksien äärelle, että mikä on "kunnolla". Sh:n peruspalkkahaitari on kunnallisella puolella noin 400 euron suuruinen, mutta voiko 2200 euron palkkaakaan vielä sanoa kunnolliseksi siitä työstä mitä meistä jotkut tekevät?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin kertoa myös opiskelijan näkökulmasta tästä hoitajapulasta. Töitä täällä saa tehdä niin paljon kuin vain ehtii, kaikkialla kärsitään hoitajapulasta.  Mulle esim soitettiin heti ekana vapaapäivänä 2vk sijaisuuden jälkeen ja tarjottiin 1kk sijaisuutta ph:n sijaisena.

Tilanne on erinomainen myös vähän pidemmälle opinnoissaan edenneillä opiskelijoilla. Sh-sijaisilla töitä riittää niin paljon kuin ehtii tekemään, varsinkin näin kesällä.

Pitää nauttia tilanteesta nyt kun töitä riittää jopa näin muodollisesti epäpätevänä. Jahka kun valmistuu, pitää alkaa kilpailuttamaan tota palkkaa enemmän tosissaan  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Olin vakkarina eräässä paikassa ja minulle soitettiin ja lähetettiin sähkistä toisesta paikasta vakkariksi. Sanoin että suostun vaihtamaan jos saan tietyn kk palkan (pari sataa euroa kork. kuin edellisessä paikassa) ja siihen suostuttiin. Tähän tietenkin vaikuttaa työkokemus mutta totta se on että nyt  voi pyytää KUNNON PALKKAA !! rohkeasti vaan. Omaa työtään kunnioittava ja omaa ammattitaitoaan arvostava osaa pyytää sitä vastaavaa palkkaa.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vihdoinkin jotain tapahtuu. Minä muutin Ruotsiin 6 v sitten, koska en enää pystynyt maksamaan opintolainoja ja asuntolainaa niillä pennosilla mitä sieltä sai. Työpaikkani käytti häikäilemättömästi hyväkseen kokeneita sairaanhoitajia. Olen anestesia-teho-leikkaussaliin erikoistunut. Töitä piti tehdä vuorokaudet ympäri, varallaolo oli vain 30%, koska päivystin lähinnä heräämöä. Ennen virkaehtosopimuksessa oli lause, 30% varallaolo edellyttää että tulee töihin 2 tunnin kuluessa kun soitetaan. 50% tarkoittaa sitä, että pitää olla paikalla puolessa tunnissa. Käytännössä soitot tulivat perusteella "heti". Palkka kuitenkin 30%. Katsoin virkaehtosopimusta ja yllatys yllätys, tuo lause oli poistettu. Soitin Tehyyn ja tämän armaan silkkihuiviklubin edustaja kehoitti keskustelemaan asiasta työnantajan kanssa. Yritin keskustella ja tulos oli tårta på tårta. Erosin paikalla Tehystä.

Ruotsissa oli myös huonot palkat siihen aikaan, ovat vieläkin vastavalmistuneilla, jotka työskentelivät kunnallisella tai yliopistosairaalasektorilla. Välitysfirmojen kautta palkat vähitellen nousivat. Välitysfirmat maksoivat huomattavasti paljon paremmin kuin sairaalat suoraan. Firmat menivät kerralla konkurssiin, kun Landstinget totesi, että tulee edullisemmaksi nostaa kunnolla palkkoja kuin maksaa "ilmaa" välitysfirmoille. Niiden hinnat olivat hurjia, satuin kerran näkemään itseäni koskevan laskutuksen. Itse sain vain kolmasosan siitä. Nyt olen Karolinska/Huddingen sisäisessä välityksessä eli Bemanningscentrumissa. Palkka keskusteltiin, työkokemuksen, erikoistumisen jne perusteella. Olen tyytyväinen palkkaani. Vaikka en koskaan uskonut, että palkkaneuvotteluihin pitää mennä "portfolion" kanssa. Eli kunnon CV, työtodistukset ja tarkistavat viellä referenssit.

Norjassa on meneillään samanlainen buumi. Siellä on myös nyt julkisen alan palkkoja korotettu runsaasti erikoissairaanhoitajan palkka esim anestesia teho monien työvuosien jälkeen on yli 30 000 NOK.

Taistelkaa ja käyttäkää tilannetta hyväksi. Hampaatonta Tehyä ei tarvitse mihinkään. Kalenterin , joka kuuluu kylkiäisinä saa halvemmalla  itse ostettuna kaupasta, kuin maksamalla valtavat kuukausimaksut siitä pienestä peruspalkasta. Tehy on aina onnistunut luikertelemaan kun on ollut hankala tilanne. Ruotsissa oli vastaavasti Vårdförbundetilla, mutta kun väki alkoi katoamaan, piti heidän nostaa profiiliaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa on meneillään samanlainen buumi. Siellä on myös nyt julkisen alan palkkoja korotettu runsaasti erikoissairaanhoitajan palkka esim anestesia teho monien työvuosien jälkeen on yli 30 000 NOK.

Taistelkaa ja käyttäkää tilannetta hyväksi.

Missä maksetaan näin hyvin peruspalkkaa? Itsellä on erik. sh palkka ja maksimi vuosilisät, mutta tuohon en pääse. Ja työpaikka on yliopistollisen teho. Tosin Rikshospital voi maksaa hieman enemmän, ja Feiring tietysti mutta se onkin yksityinen.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut Baerumissa Oslon lähettyvillä. Sinne on jostain syystä vaikea saada sijaisia, joten ovat joutuneet käyttämään välitysfirmoja. Achiman ja Helsenorin väkeä on runsaasti paikalla. Minäkin menin aikoinaan firman kautta, mutta tein suoran sopimuksen, koska totesin sen tuottavan enemmän. Sijaisista oli todella pulaa medisinsk övervåkningissa. Sairaanhoitajan sijaisina oli paljon lääketieteen opiskelijoita. Osa oli enemmän kiinnostunut lääkärinkierroista kuin potilaiden hoitamisesta. Muutenkin henkilökuntaan oli tullut vastavalmistuneita, joiden perehdytys kestää ainakin puoli vuotta, ennenkuin saavat yövuoroja alkaa tekemään.

Baerumissa on myös huono asuntotilanne, ja varmasti kallista asua. Sijaisten kuten minä majoitus ei ole huippua, paitsi  tämä viimeinen oli tosi hieno. Sairaala on ostanut jonkun internaatin, koska joutuu käyttämään niin paljon sijaisia.

Tosin olin naatti kun tulin takaisin Tukholmaan, tein kolmessa viikossa 265 tuntia ja siellä maksetaan myös tuntityöläisille ylityökorvaukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niimpä niin..Mutta ainakaan Pohjois-Suomessa, Oulun läänissä tällainen tilanne ei mielestäni vielä vallitse. Hoitajapulasta kyllä puhutaan, sijaisuuksiin vaikea saada hoitajia jne. mutta palkkakehityksessä se ei vielä näy mitenkään! Itse esim. otin valmistuttuani puhelun ylihoitajalle ja vaadin kunnon palkkaa.. paskat  angry.png ja veemäistä kuittailua!

Mielestäni hoitajapulasta ei voida myöskään puhua niin kauan kuin hoitoalalla on käsittämättömästi pätkätöitä..4kk tai alle sopimusten kanssa tulee hulluksi! "Kyllä töitä on!" - lausahdus alkaa jo ärsyttämään, kun kuitenkaan elämää ei voi suunnitella pidemmälle eikä koskaan tiedä varmasti jatkuuko työsopimus vai ei - ja missä jatkuu, samalla osastolla vai ollaanko sijaista taas heittämässä jonnekin toisaalle..

Että kyllä Pohjois-Suomi on vielä kaukana pääkaupunkiseudun tilanteesta, jonne täältäkin nuoret hoitajat, joita täällä ei pidättele mikään, suuntaavat.. sieltä tuntuu irtoavan jopa vakituisia toimia, paremmalla palkalla ja asunnon etsimisessäkin autetaan! Mutta kun sattuu olemaan se koti ja mies, jonka työtä arvostetaan enemmän rahallisesti - eikä se pääkaupunkiseutu kaikkia muutenkaan vedä puoleensa. Mutta TOIVOTTAVASTI alalle tulisi oikeasti TODELLINEN TYÖVOIMAPULA!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niimpä niin..Mutta ainakaan Pohjois-Suomessa, Oulun läänissä tällainen tilanne ei mielestäni vielä vallitse. Hoitajapulasta kyllä puhutaan, sijaisuuksiin vaikea saada hoitajia jne. mutta palkkakehityksessä se ei vielä näy mitenkään! Itse esim. otin valmistuttuani puhelun ylihoitajalle ja vaadin kunnon palkkaa.. paskat  angry.png ja veemäistä kuittailua!

Mielestäni hoitajapulasta ei voida myöskään puhua niin kauan kuin hoitoalalla on käsittämättömästi pätkätöitä..4kk tai alle sopimusten kanssa tulee hulluksi! "Kyllä töitä on!" - lausahdus alkaa jo ärsyttämään, kun kuitenkaan elämää ei voi suunnitella pidemmälle eikä koskaan tiedä varmasti jatkuuko työsopimus vai ei - ja missä jatkuu, samalla osastolla vai ollaanko sijaista taas heittämässä jonnekin toisaalle..

Että kyllä Pohjois-Suomi on vielä kaukana pääkaupunkiseudun tilanteesta, jonne täältäkin nuoret hoitajat, joita täällä ei pidättele mikään, suuntaavat.. sieltä tuntuu irtoavan jopa vakituisia toimia, paremmalla palkalla ja asunnon etsimisessäkin autetaan! Mutta kun sattuu olemaan se koti ja mies, jonka työtä arvostetaan enemmän rahallisesti - eikä se pääkaupunkiseutu kaikkia muutenkaan vedä puoleensa. Mutta TOIVOTTAVASTI alalle tulisi oikeasti TODELLINEN TYÖVOIMAPULA!

Kyllä se työvoimapula on nyt jo riittävän suuri siihen että jos jollain kummalla saisi ihmiset laajalla rintamalla kunnon palkkoja pyytämään niin pakkohan siihen olisi työnantajan reagoida. Myöskin kaikenlainen ylenmääräinen joustaminen pitäisi saada loppumaan, esim. pitkään päivään jäätäisiin vain kunnon korvausta vastaan.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös Länsi-Suomessa sijaispulaa ei ole vielä havaittavissa-paitsi päivän tai kahden keikkoihin. Sijaispula keskittyykin hki-tre-tku-akselille ja sinne myös täältä Satakunnasta lähtevät ne jotka kynnelle kykenevät. Täällä painetaan edelleen pätkätöitä lyhyillä sopimuksilla (puolen vuoden määräyskirjaan saa olla jo tosi tyytyväinen). Toimet on laitettu jäihin ja pidemmistä sijaisuuksista käydään kovaa taistelua osastoilla. Työnantaja velvoittaa tekemään ylitöitä ja kukaan ei sano vastaan. Ei hyvä-mutta eivät täällä vielä ymmärrä, että kun suuret ikäluokat lähtevät eläkkeelle mistä hoitajat mahdetaan ottaa...

Täällä periferiassa palkkojen nostaminen olisi tietysti myös hyvä juttu, mutta mielestäni hoitohenkilökunnan vakinaistaminen olisi tärkeämpi asia. Ja sijaisilla ei täällä ainakaan ole mitään mahdollisuutta alkaa kilpailuttamaan palkkaansa-istut nopeammin kuin huomaatkaan sairaalan pääoven väärällä puolella :(

Mutta eiväthän tällaiset pätkätyöläisen ongelmat hetkauta toimessa olevia- se on sitä hoitajien kuuluisaa kollegiaalisuutta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No täällä me vakiporukka venytään ja paukutaan kun kaksi sijaisen paikkaa on jäänyt täyttämättä, nyt jos vielä sairaslomaa pukkaa jollekkin niin kusessa ollaan. Tälläselläkin osastolla 3 hoitajaa vuorossaan on pikkasen liian vähän kun porukka on näin levotonta. Päivät venyy pitkiksi väkisin... Alkaa ahistaa ::(: APUA!

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa ei..... pikkupaikkakunnalla kaaukana kehäkolmosesta.  Luulen et kehitysvamma-alalle ei vaan ole hirveesti tunkua, ja meidän osaston luonne on vähän sellanen ettei sinne moni uskalla tulla väkivallan pelossa.

En ole kovin älykäs mutta jaksan kantaa painavia tavaroita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä laitoin maanantaina hakemuksen sisään, että alan tekemään syyskuun alusta 50%;sta työaikaa. Jos ja kun rahasta on pulaa käyn tekemässä pk-seudulla muutaman keikan. Aivan älytöntä vetää itseäänpiippuun nykyisessä hommassani, paskapalkalla.

Saa nähdä kauanko työnanataja suostuu osa-aikaisiin työläisiin. Meillä heitä on useita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tosissaan on sijaisten markkinat.

Nykykäytäntö on se, että sijaisen ei tarvitse tulla töihin juuri siihen aikaan kun työvuoro alkaa, jos ei pääse. Monet tekevät pari vuoroa putkeen ja esim. tehtyään illan muualla myöhästyvät mennessään seuraavaan paikkaan yövuoroon, tarkoittaa tietysti sitä, että iltavuorolaiset joutuvat jäämään ylitöihin.

Lisäksi jossain rekry-firmassa jopa kuskataan paikan päälle ja takaisin, jos sijainen sanoo, että ei muuten pääse duuniin.

Taidan alkaa keikkailemaan 8)

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Meidän sairaalassa täällä periferiassakin sijaispula tuntuu jo, mutta edelleen kolmen kuukauden pätkissä töitä tehdään ja minimipalkalla tietysti ja venytään ylitöihin.. Marmatin asiasta muutamalle vanhemmalle kollegalle, ja yllätys yllätys, heidän sanomansa oli, että olisit tyytyväinen kun töitä on ja sillä sipuli. Taisinpa vähän suutahtaakin ja annoin kuulua, mitä asiasta ajattelen. Tilanne on nyt toinen kuin kymmenen vuotta sitten, kun he pätkätöitä tekivät.. Nyt tosiaan olis työntekijän markkinat ja epäkohtiin pitäis puuttua, mutta onhan se mieltä ylentävää, kun työkavereiden mielestä me nykyajan sijaiset olemme tottunet liian hyvään työtilanteeseen ja pitäis vaan nöyränä tehdä töitä ja olla kiitollinen. Ja näitä sanoja en olis ihan heti oottanu kuulevani kollegalta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen vakituisena, mutta täydellä sydämellä kannatan ajatusta työnantajien kilpailutuksesta. Mitä enemmän sijaiset tulevat työnantajalle maksamaan, sitä nopeammin aletaan miettiä tuleeko vakituisen palkkaaminen edullisemmaksi. Tähän liittyy myös vakituisten hoitureiden joustamisen loppuminen; ei enää ylitöitä, ei pitkiä vuoroja, ei vapaapäivien siirtoja ja myös mahdolliset ylityöt tulisi ottaa aina rahana sekä merkitä pienetkin työajan ylitykset työvuorolistaan. Kun tehdään työvuoro vajaalla henkilökunnalla, se tulisi näkyä jossain, joku työ jätetään silloin tekemättä. Tämähän ei tietysti onnistu, jollei työyhteisössä löydy yhteistä linjaa, jota kaikki noudattavat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Marmatin asiasta muutamalle vanhemmalle kollegalle, ja yllätys yllätys, heidän sanomansa oli, että olisit tyytyväinen kun töitä on ja sillä sipuli.
Niin just.... "vasta kärsimyksen ja vastoinkäymisten kautta, olet oppiva arvostamaan sitä, mitä sinulle annetaan" :pommi: Edellämainitulla tyylillähän tänne on jo luotu työntekijäsukupolvi, joka vähästä kiitollisena, nälkäpalkalla tekee omat ja vähän muittenkin työt. Tälle sukupolvelle johtava ylihoitaja on puolijumalan arvoinen henkilö, jota kuitenkin sitten omassa katkeruudessa takanapäin haukutaan. Yleisessä keskustelutilaisuudessa tämä (muutama paikalle vaivautunut) työntekijäjoukko pitää suunsa tiukasti kiinni - kyseenalaistuksia esittävää työtoveria nolostellen ja lattiaan tuijottaen.Tämä suhtautumistapa periytyy luvattoman helposti myös näille "nuoremmille" hoitajille :P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän liittyy myös vakituisten hoitureiden joustamisen loppuminen; ei enää ylitöitä, ei pitkiä vuoroja, ei vapaapäivien siirtoja ja myös mahdolliset ylityöt tulisi ottaa aina rahana sekä merkitä pienetkin työajan ylitykset työvuorolistaan.
Nimenomaan. Niin pitkään kun me venytään ja joustetaan, niin pitkään työnantaja meitä vedättää. Tota linjaa kun kaikki vaan noudattaisi niin jotain vois alkaa tapahtuakkin. Mutta taitaa olla turha toivo. Pitäs opetella sanomaan 'ei'. :-
Yleisessä keskustelutilaisuudessa tämä (muutama paikalle vaivautunut) työntekijäjoukko pitää suunsa tiukasti kiinni - kyseenalaistuksia esittävää työtoveria nolostellen ja lattiaan tuijottaen.
Tämäkin on valitettavan totta. Nimimerkillä itse sen monesti kokenut. Kahvihuoneessa valitetaan ja pullistellaan, mutta sitten kun olis aika sanoa julkisesti jotain, ollaan hiljaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvaavaa on myös se, että kun olen puhunut siitä että nyt kun vanhemmat hoitajasukupolvet jäävät eläkkeelle, ja uudet vastavalmistuneet hoitajat tulevat heidän tilalleen, tulevat he varmasti vaatimaan palkankorotuksia. Nykyisillä liksoilla kun ei paljoa juhlita. Olen myös sanonut että hoitajat loppuvat jollei asiaan tule korjausta (kuten nyt jo näyttää käyvän). Tähän vanhemmat hoitajat että eihän se ole mahdollista, hoitajia on suomessa niin paljon ettei valtiolla ja kunnilla ole varaa tällaiseen. Noh. Eihän sitä saa mitä ei pyydä/vaadi. Ei se raha valtiolta lopu, se on vaan kysymys siitä mihin sitä laitetaan. Ja tällaisella asenteella sitä ei ikinä terveydenhuoltoon laiteta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajapäivillä keväällä yritti moni hoitolaitos rekrytoida työvoimaa. Eräänkin sh-piirin edustaja mainosti suureen ääneen, miten nykyaikana ei kannata kilpailla PALKOILLA, vaan muilla oheistuotteilla, kuten koulutuksiin pääsy jne... olivat kuulemma mallissaan hänen sairaalassaan. Itse lopetin kuuntelemisen siihen, kun sanottiin, että palkkaa on turha odottaa kovin hyväksi. Siellä paikassa olisi kuulemma tarvittu kipeästi leikkurin väkeä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: inkeri 59

::)

Mihis päin kannattais muuttaa jotta saisin muutakin kuin neljän tunnin keikkoja kerran viikossa? Kaakkois-suomessa on aika vaikea saada Lähihoitajan pitkiä sijaisuuksia puhumattakaan vakipaikasta. Olen syntyisin Etelä-Suomesta ja lapset ovat jo lentäneet pesästä joten muuttaakin vois. Mies lupasi muuttaa perässä kun hän on eläkkeellä. Kuinka etelään pitäisi muuttaa kun en ihan Helisinkiin haluaisi. Lahti kiinnostaisi tai Espoo..

Valmistun ensi kesänä ja suuntautuminen on Sairaanhoitoon/ Huolenpitoon. Entä saako asunnon työpaikan kautta?

Onko tämä toiveajattelua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...