Jump to content
MAINOS

katetroinnin aseptiikasta


Vieras: minnmaria

Recommended Posts

Vieras: minnmaria

Heippa hoitsut! Opiskelen innokkaasti lähihoitajaksi ja opittavaa on vielä paljon edessä...Mulle on jäänyt epäselväksi muutama juttu katetroinnissa ja oon saanu kysymyksiini ristiriitasia vastauksia..Elikkäs, jos potilasta katetroi steriileillä hanskoilla, voiko koskea huoletta myös katetrin varsiosaan? Kotihoidossa sain ohjeeksi, että tehdaspuhtailla hanskoilla varsiosaan ei saisi koskea ollenkaan. Mutta entä jos käytössä on ne steriilit hanskat ja kateri ei suostu suosiolla rakkoon liukumaan, voiko vähän avittaa varsiosasta? Oon kuullut, että kun ihminen kateroi itse itsensä, hanskoja ei tarvitse käyttää ollenkaan...Pitääkö paikkansa ja voiko itse itsensä katetroiva koskea myös katetrin varsiosaan ilman hanskoja? Kiitos etukäteen, jos joku jaksaa neuvoa keltanokkaa!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kiireessä vastaan: Harvoin henkilö itseään kestokatetroi.. Ainoastaan kestiksen kanssa käytetään steriilejä. Apuna setin pihdit tai peangit.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiireessä vastaan: Harvoin henkilö itseään kestokatetroi.. Ainoastaan kestiksen kanssa käytetään steriilejä. Apuna setin pihdit tai peangit.

Tai sitten omat kädet. Pihdeillä voi värkin pestä, ja sitten käsillä ujutella katikkaa kun ei ole mihinkään epästeriiliin koskenut. Itte ainaki tykkään tehdä sen niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: minnmaria

Kiitos paljon vastauksista, mutta kaikki ei menny vieläkään tälle keltanokalle jakeluun...Siis voiko siihen katetrin rakkoon menevään osaan koskea huoletta puhtaalla hanskalla? Mua on neuvottu kotihoidossa, että saisi koskea vaan siihen paksumpaan kohtaan katetrin päässä, jota ei rakkoon laiteta..Olen katetroinut muutaman ihmisen ja kiusaus olisi suuri vähän avittaa koskemalla myös siihen varsiosaan, kun tuntuu, ettei kateri mene eteen päin. Jaksaisko joku vielä vääntää suoran vastauksen kysymykseen, voiko katerin rakkoon menevään varsiosaan koskea hanskalla huoletta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voiko katerin rakkoon menevään varsiosaan koskea hanskalla huoletta?

No siis minä vastaan et joo jos oot pessy pihtien kanssa ja et oo kontaminoinut hanskojas?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siis minä vastaan et joo jos oot pessy pihtien kanssa ja et oo kontaminoinut hanskojas?

= Eli jos hankasi on pysynyt steriilinä.

Kyllä moni selkäydinvammasta kärsivä pyörätuolissa istuva katetroi itsensä hydrofiilisellä kertakatetrilla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis en kyllä ymmärrä miten olet saanut katetroitu koskematta katetrin rakkoon menevään osaan. (Naisen kertakaterointi saattaisi onnistua kuvailemallasi tyylillä, mutta lateksista kestokatetria en ainakaan minä saisi sun tekniikalla paikoilleen.)  Voit koskea katetrin rakkoon menevään päähän steriilillä hanskalla tai steriirillä instrumentillä. Katetroitko kolmen hanskan tekniikalla vai instrumentillä?

Ja tosiaan kotona itse itseään kertakatetroivat voivat katetroida ilman hanskoja, tekevät sitä siis jokaisen "virtsauksen yhteydessä", mutta katetrin kärkeä ei tälläin kannata kosketella käsin. Ja jossain videossa muistan nähneeni, että henkilö käytti niitä katetreja joiden suojapussiin sairaalassa laitetaan aquaa liukasteeksi, tämä henkilö laski kotonaan hanavettä liukasteeksi. Infektioiden määrästä ei minulla ole tietoa.

Steriili ja puhdas eivät ole synonyymeja.

http://www.kaypahoito.fi/xmedia/extra/hoi/hoi10050.pdf

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jossain videossa muistan nähneeni, että henkilö käytti niitä katetreja joiden suojapussiin sairaalassa laitetaan aquaa liukasteeksi, tämä henkilö laski kotonaan hanavettä liukasteeksi. Infektioiden määrästä ei minulla ole tietoa.

Joo urologisella osastolla annettiin kotona tehtävään kertakatetrointiin ohjeeksi liukastaa se katetri ihan kraanavedellä juuri sen "suojapussin" avulla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: minnmaria

Joo, kyse oli toistokatetroinnista. Yksi kysymysvielä... Steriilillä hanskalla voi siis koskea katetrin virtsaputkeen menevään osaan, mutta mites on asian laita kotihoidossa tehdaspuhtaalla hanskalla?

Kiitän ja kumarran  ;) :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et voi koskea tehdaspuhtaalla hanskalla katetrin kärkeen eli siihen osaan joka menee asiakkaan rakkoon, koska tehdaspuhdas hanska ei ole puhdas ja sen pukeminenkin on epämääräistä toimintaa (otetaan laatikosta ruttuinen hanska...).

Selvitä itsellesi hyvin mitä steriili -käsite tarkoittaa.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkohan tästä mitään yleistä (= valtakunnallista) ohjetta, että miten nykyään menetellään. Itse aikoinani olen saanut oppia, että pitää olla vihreä reikäliina ja kaikki tapahtuu "huippusteriilisti".

Olin traumatologisella kirran osastolla keikalla pitkästä aikaa ja aloin kertakatetroimaan etsien niitä steriilejä hanskoja. Kollega nauroi, että mihin mä niitä tartten. Tehdaspuhtailla, ja sai koskea katetriin muuallekin kuin siihen värilliseen osaan. Ja kuulemma katetrointien jälkeiset VTI:t eivät ole siinäkään keskussairaalassa lisääntyneet...  ;D

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kuulemma katetrointien jälkeiset VTI:t eivät ole siinäkään keskussairaalassa lisääntyneet...  ;D

Asiasta  on  tehty isompi tanskalaistutkimus  ja siinä ei oltu pystytty osoittamaan eroa VTI:den määrässä verrattaessa steriiliä ja puhdasta katetroimistekniikkaa  toisiinsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kuulemma katetrointien jälkeiset VTI:t eivät ole siinäkään keskussairaalassa lisääntyneet...  :)

Asiasta  on  tehty isompi tanskalaistutkimus  ja siinä ei oltu pystytty osoittamaan eroa VTI:den määrässä verrattaessa steriiliä ja puhdasta katetroimistekniikkaa  toisiinsa.

Itsekin olen tästä tutkimuksesta kuullut. Käpylän kuntoutuskeskuksessa toistokatetroitiin puhtaasti, ei steriilisti jo vuonna -96. Eikä niitä infektioita juuri ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kuulemma katetrointien jälkeiset VTI:t eivät ole siinäkään keskussairaalassa lisääntyneet...  :)

Asiasta  on  tehty isompi tanskalaistutkimus  ja siinä ei oltu pystytty osoittamaan eroa VTI:den määrässä verrattaessa steriiliä ja puhdasta katetroimistekniikkaa  toisiinsa.

Itsekin olen tästä tutkimuksesta kuullut. Käpylän kuntoutuskeskuksessa toistokatetroitiin puhtaasti, ei steriilisti jo vuonna -96. Eikä niitä infektioita juuri ollut.

Mä muistan katsoneeni koulussa opetus-videon vuonna 89-91. Siinä kotioloissa opetettiin toistokatetroimaan ihan tosta vaan. Siis potilas katetroi itseään. Samanlaista aseptiikkaa kuin olis tamppoonia laittanut.

Voipi olla että muistan väärin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille taidettiin näyttää sama video vielä viime vuonna. Jäi vaan niin hyvin mieleen kun naurettiin videon hius- ja vaatemuotia joka oli todella suoraan 80-luvulta..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille taidettiin näyttää sama video vielä viime vuonna. Jäi vaan niin hyvin mieleen kun naurettiin videon hius- ja vaatemuotia joka oli todella suoraan 80-luvulta..  :)

Eikä! :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm.. Tässä kannattaisi varmaankin erottaa kerta-/toistokatetrointi ja kestokatetrointi toisistaan. Kertakatetroinnit on tehty puhtaasti jo vuodesta kivi ja kilpi, mutta kestokatetrointi tehdään edelleenkin steriilisti (ainakin täällä meillä..). Kestokatetri on jo itsessään infektioriski, niin suotta sitä ruveta pöpöjä provoomaan.

Mielestäni eroa on myös siinä, että tekeekö toistokatetroinnin potilas itse vai hoitaja. Jokaisella meistä on omanlainen bakteerifloora, joten potilaan katetroidessa itsensä samat kiertää kun taas hoitajan katetroidessa "levitetään" vierasta matskua potilaaseen. Itse ainakin teen polilla kaikki katetroinnit steriilisti ja kotikatetroinnit opetan potilaat tekemään puhtaasti.

Mielipiteitä ja käytäntöjähän on monenlaisia..  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm.. Tässä kannattaisi varmaankin erottaa kerta-/toistokatetrointi ja kestokatetrointi toisistaan. Kertakatetroinnit on tehty puhtaasti jo vuodesta kivi ja kilpi, mutta kestokatetrointi tehdään edelleenkin steriilisti (ainakin täällä meillä..). Kestokatetri on jo itsessään infektioriski, niin suotta sitä ruveta pöpöjä provoomaan.

Joo, noinhan se loogisesti ajateltuna olisi mutta tutkimus on osoittanut muuta, myös kestokatetroinnin suhteen. VTI:n määrässä ei oltu pystytty osoittamaan eroavaisuuksia puhtaan ja steriilin käytännön välillä. Toisaalta voi olla että tutkimus on pystynyt osoittamaan jotain muuta nyt lähiaikoina. Ja totta, kestokatetroinnin voi määrätä tehtäväksi steriilisti sairaalan ohjeistuksella/rutiini käytännöillä. Jos ei sairaalanjohto jotain muuta päätä niin sitten sen voi tehdä puhtaasti. Ja on paikkoja missä se on myös määrätty steriiliksi toimenpiteeksi, esim. jos potilaana on pääsääntöisesti ihmisiä joilla on immuniteettisuoja alhaalla. Näin ainakin Ruotsissa  ;D. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Tuseerausvastaava

Täytyy muistaa että se bakteerikanta on sairaalassa ihan erilainen kuin kotona. Kotona on tutut pöpöt kun taas sairaalasta löytyy ihan vierasta kokkia ja tarjoilijaa. Järki tän mulle sanoi..

Toistokatetroinnin voi tehdä kotona ihan saippuapestyillä käsillä mikäli on siihen tottunut. Sairaalassa toimenpiteen oli sitten kk tai kerta tulisi aina olla steriili. Näin on mulle opetettu. Turha niitä riskejä ottaa kun sen osaa steriilisti tehdä.

Näin oon sen käsittänyt. Ja sen oon huomannut (oon aika tuore hoitaja mutta silti kauan elänyt) että on todella paljon hommia mitkä meille opetetaan koulussa kunnolla mutta monet "kokeneemmat hoitajat" tekee ne ihan päin nimenomaista kohdettamme.

Kuten: "ei siellä eristyshuoneessa mitään maskia tarvii", "isket sen piikin siihen johonkin kyl se sinne menee", "ihan sama se on miten päin se siel on, ei se halvaus enää mihkää lähe" jnejnejnejne..kauheeta.

Täs tää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...