Jump to content
MAINOS

Painehaava


Vieras: Unicornu

Recommended Posts

Jos et unicornu pistä pahakses, niin esittäisin sivuavan kysymyksen:

Onko kellään kokemuksia haavan hoitamisesta toukilla tai madoilla tai mitä ne nyt yleensä onkaan?

Meillä käytetään myös noita matoja. Älkää edes kysykö, että mitä matoja ne on. Mutta hyvää jälkeä ne tekevät. Kummallisuus tuossa hoidossa on, että haavaan lisätään myös sokeria.

No kerro myt vähän tarkemmin. Mielikuvitus lentää muuten!

Miten potilas niihin suhtautuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 69
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä oon kuullut, että ne madot ois jossain pussissa eli ne ei ihan vapaasti pääse liikuskelemaan. Tehokkaaksi hoitomuodoksi sitä on kehuttu. Onkohan se kallista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos et unicornu pistä pahakses, niin esittäisin sivuavan kysymyksen:

Onko kellään kokemuksia haavan hoitamisesta toukilla tai madoilla tai mitä ne nyt yleensä onkaan?

Meillä käytetään myös noita matoja. Älkää edes kysykö, että mitä matoja ne on. Mutta hyvää jälkeä ne tekevät. Kummallisuus tuossa hoidossa on, että haavaan lisätään myös sokeria.

No kerro myt vähän tarkemmin. Mielikuvitus lentää muuten!

Miten potilas niihin suhtautuu?

Paha sanoa, miten ne siihen suhtautuu, kun kaikki ovat hyvässä midatsolam-fentanyl unessa.  ;D Elikkäs olen teholla töissä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäri olikin ehtinyt jo käydä, kun menin töihin. En juuri ehtinyt siihen haavan hoitoon perehtyä, kun olin sitten eri päädyssä töissä. Ainakin lääkäri oli määränyt, että se haava on puhdistettava keittosuolaliuoksella ja sen jälkeen Aquacel + joku muu taitos päälle. Kuulin vain, kun eräs hoitaja aikoi sitä Aquacelia kostuttaa ja toinen sanoi, että ei tiedä voiko niin tehdä... Tarviiko sitä aquacelia tosiaan kostuttaa, kun haava ei ole kuiva? Hoitaja myös meinasi, että haavaa ei tarvitsisi joka päivä hoitaa ja toinen hoitaja ei siihen kommentoinut mitenkään. Kolmas meinasi, että tehköön kukin haavan hoidon omalla tavallaan. m Yhden kerran eräs  hoitaja meinansi jopa siihen avonaiseen haavaan laittaa rasvaa. Silloin toinen hoitaja sanoi, että sinuna en noin tekisi. Siis yhtenäisiä ohjeita ei työpaikalle saatu tuosta haavan hoidostakaan. Lääkäri ei ollut laittanut, että kuinka usein sitä haavaa on hoidettava ja aiemmin he olivat Aqucelia kostuttaneet, joten hoitaja arveli sen hoidon nytkin sopivaksi.  Nekroottista aluetta ei ollut määrätty poistettavaksi... Lääkäri oli silmämääräisesti katsonut, että haava ei ole infektoitunut, eikä venyttynyt.

Niin, aiemmin se haava oli puhdistettu Anticept -nimisellä aineella. Ei ole kokeiltu toukkia, eikä matojakaan.

Mun mielestä Aquceliä ei ole järkevää kostuttaa jos haava erittää norm./paljon, koska silloin haava itsessään kostuttaa sen sidoksen ja jos sitä kostuttaa tulee se vaan nopeemmin sidoksista läpi ja haavasidokset joutuu aiemmin vaihtamaan sekä hoitovaste menee kun sidos "lilluu" haavassa.  Ja jos haava erittää paljon tai kostuttaa sidosta kannattaa haavan reunat suojata esim. cavilon suihkeella ettei ne maseroidu. Ja erityisen tarkkana kannattaa suojauksessa olla jos käyttää esim Actiocoatia, joka vaatii kostutuksen. On sitä joskus tullut tehtyä vaikka minkälaisia kostutuskatetri-virityksiä noihin plastikoiden acticoat hoitoisiin isoihin haavoihin, mistä sit näppärästi ruiskulla kostutit sidokset.  ;D   Jos haavassa on aquacell hoito niin kyllä mä sen jokapäivä hoitasin, toisinkun AquacellAg:ssa, jolloin sidevaihto/haavahoito on max. joka kolmaspäivä. Mut kyllähän sen silmällä näkee näissäkin onko tarvetta aiemmin haavahoito tehdä. Mun mielestä jokaisen hoitajan pitäs itsenäisesti   puhdistaa haava mekaanisesti tarpeen vaatiessa, ilman että lääkäri erikseen mainitsee mekaaninen puhdistus+NaCl-puhdistus etc. Mut nää on niitä juttuja mitä oppii kun haavojen kanssa paljon on tekemisissä ja jos paikan taso ei riitä haavojen hoitoon voi lääkärille ehdottaa potilaan lähettäimistä toiseen hoitopaikkaan, sähän se olet potilaan "asianajaja", ei potilas itse "tajua" tällästä vaatia, pidä vaan sen puolia ja avaa suusi rohkeesti jos epäilet jotain. Se on ihan tervettä kun joku tulee kyselemään ja kyseenalaistamaan omia toimintatapoja, joutuu vähän itsekin miettii omia toimintatapojaan ja perustelemaan niitä.

Se on ihan ammatinvalintakysymys...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toukista: ne on sian piiskamatoja, samoja kun käytetään Crohniin ja CU:hun. Pienessä teepussimaisessa pussukassa. Pussi haavalle, sidokset päälle ja kolme vrk näin. Sitten polille, jossa pussukka poistetaan tai tarvittaessa vaihdetaan uuteen. Kuulemma haavassa tuntuu vain sellaista pientä kihelmöintiä.. Ja voi härreguud kun ne madot lihoo!

Muoks madot on Trichuris. suis

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikea mennä esim. haavan hoitotiheydestä sanomaan mitään, kun ei tunne tapausta tarkemmin yms. Me on hoidettu Aquacellillä säärihaavoja joka toinen päivä, mikäli eritystä ei ole niin paljoa ollut, esim. siinä tapauksessa jos on kyseessä iäkäs ihminen, jolle se haavanhoito voi olla sellainen stressitilanne.

SAMBOYn kanssa sanoilla linjoilla; haavahoitolevyä ei kostuteta, mikäli haava erittää runsaasti. Toivoisin kuitenkin, että keskustelisitte haavanhoidon periaatteet osastollanne uusiksi, ei tuollainen toimi, että :"Lääkäri ei ollut laittanut, että kuinka usein sitä haavaa on hoidettava ja aiemmin he olivat Aqucelia kostuttaneet, joten hoitaja arveli sen hoidon nytkin sopivaksi." Tilannekohtaisesti arvioitava. Itse ainakin herkästi kotihoidossa työskentelevänä otan ja pistän asiakkaan ihotautipoliklinikalle erikoislääkärin arvioitavaksi, mikäli tuntuu, ettei haavan paraneminen etene.

Noista toukista.. Yksi ainoa kotihoidon asiakkaani on tällaisessa hoidossa ollut, keskussairaalassa tämä tapahtui. Hänelle erittäin hyvä hoito, pelasti todennäköiseltä amputaatiolta. Mielestäni hänelle käytettiin kultakärpäsen toukkia, joita kuulemma Saksasta saakka toimiteltiin. Ne todellakin olivat pussissa, ja kasvoivat ihan mahdottomasti asiakkaan kertoman mukaan. Asiakas itse kertoi, että aluksi oli tuntunut kutittelevan jokapaikassa ja pelkäsi, että ne toukat sieltä leviävät joka paikkaan, mutta tottui äkkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nekroottista aluetta ei ollut määrätty poistettavaksi...

Mutta eikös se nyt ole ihan haavahoidon alkeita että nekroottiset alueet pois ennen mitään muita hoitoja?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hän on saattohoitopotilas. Tiedän, että hänen kuolemansa tulee olemaan tuskallinen, jos haavan hoitoon ei tule muutosta.

Erityisen tärkeänä minä pitäisin kunnollista kivunhoitoa. Kuten joku jo sanoikin, on vaikea arvioida hoidon tarvetta ja laatua näkemättä haavaa ja tuntematta tapausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hän on saattohoitopotilas. Tiedän, että hänen kuolemansa tulee olemaan tuskallinen, jos haavan hoitoon ei tule muutosta. Häntä tuskin enään viedään kirurgiseen leikkaukseen.

Saattohoitopotilailtakin usein leikkaillaan raajoja ja haavoja juuri kivunhoidollisista syistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

. Mutta esim. tuosta toukkahoidosta hänelle voisi olla apua tai mekaanisesta puhdistuksesta.

Eikös joka kerta, kun haavaa hoidetaan, myös puhdisteta se mekaanisesti? Ei kai sen haavan päälle siellä teillä vaan vaihdeta hoitolevyä ja annetaan katekerroksen siinä vaan olla.

Sori, jos en ymmärtänyt kirjoitustasi oikein, mutta haluan vain tarkistaa, että se haava todellakin tulisi puhdistetaan mekaanisesti joka kerta, kun hoidetaan. Haavan pinnan voi puuduttaa esim. xylocainilla, jotta se saataisiin kivuttomammin puhdistettua.

*korjailin noita kirjoitusvirheitä...*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan, SHV, mekaaninen puhdistus on todella tärkeää ja se tulisi tehdä joka kerta. Kaikkien hoitajien tulisi tämä aina tehdä kun mahdollista, jotta haavan paraneminen nopeutuu. Tietty jos kate on kovin kovaa ja haavanhoito Xylocainista huolimatta tekee kovin kipeää on ensin yritettävä pehmittää kate esim. entsymaattisilla geeleillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Unicornulle sen verran, että Aquacelin päälle laittaisin minäkin kalvon, jotta kosteus haavassa säilyy. Kosteus ja riittävä lämpötilä on tärkeää haavan paranemiselle. Jos haavan lämpötia laskee alle 35 asteen kehon omat autolyyttiset paranemisprosessit lakkaavat. Joten jos on katetta niin laita ihmeessä kalvo sen Aquacelin päälle. Ja on ihan haavasta kiinni miten usein sidos on vaihdettava. Jos on infektoitunut haava on se kyllä alussa hoidettava päivittäin. Lisääntynyt keltainen kate ei  kuullosta paranemiselta. Jos kate on kovaa on hyvä käyttää lisänä entsymaattistä geeliä (sopii esim Acticoatinkin kanssa).  olisi ehkä aika vaihtaa haavanhoitoa (jos parin viikon Aquacel-hoito ei ole tuottanut tulosta) Voisi ehkä siirtyä Ag-tuotteeseen? Ehkä nyt liikaakin luulen tietäväni, kun en koko haavaa ole edes nähnyt. Joku tuote käy toiselle toinen taas toiselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hän on saattohoitopotilas. Tiedän, että hänen kuolemansa tulee olemaan tuskallinen, jos haavan hoitoon ei tule muutosta.

Erityisen tärkeänä minä pitäisin kunnollista kivunhoitoa. Kuten joku jo sanoikin, on vaikea arvioida hoidon tarvetta ja laatua näkemättä haavaa ja tuntematta tapausta.

Ehkäpä  sitä mekaanista puhdistamista ei ole  tehty  juuri  kivunhoidollisista syistä. Durogesicia on määrätty vanhukselle tupla-annos yli viikko sitten, mutta sitä ei ole vielä työyksikköön saatu. Vanhuksella on myös lantiolla pyöreä euron kolikon kokoinen haava, joka on musta. Se ei enään ole erittävä. Se painehaava on jostain syystä pysynyt rauhallisempana kuin mitä kantapäässä oleva. Sen ympärille nyt vain oli tullut enemmän punaisuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hän on saattohoitopotilas. Tiedän, että hänen kuolemansa tulee olemaan tuskallinen, jos haavan hoitoon ei tule muutosta.

Erityisen tärkeänä minä pitäisin kunnollista kivunhoitoa. Kuten joku jo sanoikin, on vaikea arvioida hoidon tarvetta ja laatua näkemättä haavaa ja tuntematta tapausta.

Ehkäpä  sitä mekaanista puhdistamista ei ole  tehty  juuri  kivunhoidollisista syistä. Durogesicia on määrätty vanhukselle tupla-annos yli viikko sitten, mutta sitä ei ole vielä työyksikköön saatu.

Parempaa kivunhoitoa olisi hoitaa se kipeä haava. Tärkeämpi kivunhoitometodi tuollaisessa haavahoidossa olisi kuitenkin paikallispuudutus (lidokaiini-geeli tai joku vastaava) eikä mikään pitkävaikutteinen laastari.

Kuulostaa surulliselta että kipulääkettä ei yksikköönne saada, sitähän kuitenkin on joka apteekissa. Durogesicissä muuten ei ole mitään "tupla-annosta", sillä kyseessä on opioidi (fentanyyli) eikä niillä ole mitään maksimiannosta, perusannosta tai normaaliannosta. Niitä annostellaan aina vasteen ja tarpeen mukaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

focce: Mä en nyt muista, että kuinka suuren määrän hän saa Durogesicia tällä hetkellä, mutta siihen nähden kaksinkertainen annos siis on määrätty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

focce: Mä en nyt muista, että kuinka suuren määrän hän saa Durogesicia tällä hetkellä, mutta siihen nähden kaksinkertainen annos siis on määrätty.

25 mikrog/h:sta 50:een todennäköisesti. Tuskin kuitenkaan 50:stä 100:aan? No, eipä sillä aiheen kannalta ole kovin suurta merkitystä.

Mutta sitä ihmettelen, että miten kaukaa sitä Durogesicia haetaan jos ei viikossa ole saatu..? Toivottavasti potilaalla on tänäkin aikana kuitenkin tarpeeksi tehokkat kipulääkkeet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko tämä olla tottakaan enää? aika monet aloittajan viestit saavat minut ajattelemaan, että vedätetäänkö tässä täysillä, vai voiko tosiaan olla noin asiat?

Tosiaan ihme, jos ei viikossa saada lääkettä ihmiselle, mietityttää jo tosiaan, että mikä mahtaa olla sen paikan taso ylipäätään... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se Durogesicin viivästyminen johtuu siitä, että tällä viikolla vasta he saivat huumekortin kirjoitettua. En tiedä, että miksi se ei viime viikolla onnistunut. Tulee sellainen olo, etten halua tästä enempää puhua. Tulee itselle niin paha mieli. Arvelen, että mun on parempi vältellä saattohoitopotilaan hoitamista. Valitettavasti mä en voi välittää hänelle sitä tunnetta itsestäni, että me hoidetaan sinut nyt hyvin. Mulle on tullut myös mieleen sellainen asia, että ottaisin vanhusta kädestä kiinni ja sanoisin: Olen pahoillani. Tämä oikeasti menee jo yli, kun nytkin mua itkettää.

Jos kotona pitää pillittää työasioita, niin kannattaa varmaan miettiä onko oikea ala...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se sähköjänis on niin, että Unicornulla on sydän paikallaan ja vasta uransa alkutaipaleella.

kyllä sitä ehtii vuosien varrella kovettua ihan tarpeeksi. Ei myötätunto ole pahasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se sähköjänis on niin, että Unicornulla on sydän paikallaan ja vasta uransa alkutaipaleella.

kyllä sitä ehtii vuosien varrella kovettua ihan tarpeeksi. Ei myötätunto ole pahasta.

Ei ole pahasta, mutta ne on työasioita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se sähköjänis on niin, että Unicornulla on sydän paikallaan ja vasta uransa alkutaipaleella.

kyllä sitä ehtii vuosien varrella kovettua ihan tarpeeksi. Ei myötätunto ole pahasta.

Ei o pahasta mutta jos työt raahaa tuolla tavalla kotiin, ei tätä jaksa kukaan kauaa. Tunteeton ei tarvi olla, mutta työt kannattaa jättää sinne työmaalle.  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se sähköjänis on niin, että Unicornulla on sydän paikallaan ja vasta uransa alkutaipaleella.

kyllä sitä ehtii vuosien varrella kovettua ihan tarpeeksi. Ei myötätunto ole pahasta.

Ei o pahasta mutta jos työt raahaa tuolla tavalla kotiin, ei tätä jaksa kukaan kauaa. Tunteeton ei tarvi olla, mutta työt kannattaa jättää sinne työmaalle.  :)

No ei tietenkään jaksa. Muistelen vaan omaa alkutaivaltani, miten tunteella sitä oli mukana kun ensimmäinen potilaani kuoli tai sitä riittämättömyyden tunnetta esim kivuliaan potilaan vierellä.

Kyllä mä uskon että meillä kaikilla on joskus yöunet menny jonkin asian kanssa silloin alussa.

Ei toi nyt niin patologiselta musta vielä kuulosta. Vuoden päästä voi olla ihan jo toisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Janne: No, kun en voi töissääkään pillittää. Kait mä voin vain toivoa, että tulisi joku yllättävä käänne. Jospa vaikka ehtisi tulla kesälomalta sh, jonka kanssa sain saman vanhuksen toimittaa kerran poliklinikalle. Silloinkin oli vähän aikaa jotku hoitajat näreissään. Se olikin monipiippuinen juttu. Mutta sh:lla oli sitä "ymmärrystä". Jospa lääkäri ensi viikolla katsoisi niitä haavoja... Mutta työpaikalla on oikeastaan siten, että lääkäri ei käy joka vanhuksen luona, vaan vain heidän, jotka on hoitajat yhdessä merkinneet lääkärin vihkoon. Sekin maksaa, kun kysyy lääkäriltä puhelimitse neuvoja. Vanhus on todella sinnikäs ja hänellä on vahva sydän. Minä luulen, että hän menee silloin kuin itse luovuttaa. Jokin häntä vielä pitää elossa. Elämäntarkoitus?

Mä luulen, että se ei oo alasta kiinni, vaan enemmänkin työpaikasta. Tiedän, että olisin enemmän "omalla planeetallani" jossain kuntoutushommassa. Kyllä mä luulen tietäväni auttamiseni rajat. Se on elämänkokemus, joka opettaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta vanhukselle on määrätty Morphiniakin i.m:sti tarpeen mukaan  ja vitsi onkin siinä, että juuri kenelläkään hoitajalla ei ole lupaa pistää sitä... 

Kertokaa lääkärillenne tästä ja pyytäkää peroraalinen määräys. Morkkuliuos vaikuttaa suusta about samassa ajassa kuin sieltä kankustakin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisin, ettei lääkärillä todellakaan riitä aikaa haavahoitoihin. Kyllä minun mielestäni haavan mekaaninen puhdistus on hoitajan työtä.

Eikö lähihoitajakoulussa ole haavanhoito-koulutusta, jos siellä teillä ei muut kuin sh sitä hallitse. Meillä ainakin kotisairaanhoitotiimissä on lähi- ja perushoitajilla vaikeidenkin haavojen hoitamisen osaaminen, eikä kukaan lyhytaikaisistakaan sijaisista (ph/lh) ole sanonut, ettei ala haavoja hoitamaan, kun ei osaa. Meillä tehdään kirjallinen ohje=hoitosuunnitelma jokaiselle haavanhoito-potilaalle, jotta sellainenkin, joka ei ole aiemmin käynyt siellä, osaa tarttua hommiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...