Jump to content
MAINOS

Painehaava


Vieras: Unicornu

Recommended Posts

"Antibakteeriset ja antiseptiset aineet

- Sisältävät mikrobeja tappavia aineita

- Käytetään infektioituneella haavoilla vain muutamia päiviä, korkeintaan viikon ajan

- Saattavat hidastaa haavan paranemista vaurioittamalla tervettä kudosta."

http://www.satshp.fi/pls/wportal/docs/PAGE/KOULUTUKSET2/07032006LS.PDF

Käyttäisittekö antibakteerista ainetta painehaavassa,

- jossa keskimmäisessä osassa on keltaista nekroosia

- jossa reunoilla mustaa nekroosia

- jossa ulompana on punertavaa ihoa

- joka haisee

- joka erittää

- joka on mennyt huonompaan suuntaan (lihaskudosta näkyy)?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 69
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eniten mun silmään tossa pistää toi (musta) nekroosi. Sehän ei parane millään sidoksella vaan on kirurgisesti poistettava. Sen jälkeen lääkäri antaa sitten ohjeet milleen sitä hoitoa jatketaan.

(Mitä on keltainen nekroosi?)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Antibakteeriset ja antiseptiset aineet

- Sisältävät mikrobeja tappavia aineita

- Käytetään infektioituneella haavoilla vain muutamia päiviä, korkeintaan viikon ajan

- Saattavat hidastaa haavan paranemista vaurioittamalla tervettä kudosta."

http://www.satshp.fi/pls/wportal/docs/PAGE/KOULUTUKSET2/07032006LS.PDF

Käyttäisittekö antibakteerista ainetta painehaavassa,

- jossa keskimmäisessä osassa on keltaista nekroosia

- jossa reunoilla mustaa nekroosia

- jossa ulompana on punertavaa ihoa

- joka haisee

- joka erittää

- joka on mennyt huonompaan suuntaan (lihaskudosta näkyy)?

Etkö sä luota tohon sun tietolähteeseen kun kysyt asiaa? Sieltä löytyy ihan selvät vastaukset sun kysymykseen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten mun silmään tossa pistää toi (musta) nekroosi. Sehän ei parane millään sidoksella vaan on kirurgisesti poistettava. Sen jälkeen lääkäri antaa sitten ohjeet milleen sitä hoitoa jatketaan.

(Mitä on keltainen nekroosi?)

"Keltainen haava

Haavapohjassa on pehmeää kuollutta tai paksua sitkeää kudosta, jonka väri vaihtelee kerman valkoisesta keltavihreään.

Lisäksi voi olla märkää, fibriiniä ja solun osia

Haavaa ei saa sekoittaa infektioon

Paikallishoidon periaatteena on keltaisen kudoksen poistaminen ja hajottaminen"

"Keltainen nekroosi

Keltainen nekroosi syntyy kuolleesta rasva- ja sidekudoksesta

Sekoitetaan usein keltaiseen fibriinipeitteeseen, jota esiintyy ennen kaikkea laskimoperäisissä tai laskimo- ja valtimoperäisissä sekahaavoissa."

http://www.satshp.fi/pls/wportal/docs/PAGE/KOULUTUKSET2/07032006LS.PDF

Sh/Haavanhoitaja Lizbeth Starck 2006

Se vain mua haittaa, jos se nekroottinen alue leviää vielä laajemmalle, jonka myötä jouduttaisiin amputoimaan koko jalka. Sitä ihmettelen, että miksi tuota antiseptistä ainetta on kohta jo viikon ajan käytetty painehaavaan. Aiemmat näkemäni painehaavat ovat puhdistettu keittosuolaliuksella ja minusta tuntui omituiselta, että haavaan käytettiin antiseptistä ainetta, jonka myötä lähdin hakemaan tietoa. Vielä omituisemaa on kuitenkin se, että haavaa ei ole edes todettu infektoituneeksi. Sen haavan päälle on vain laitettu rasvalappu + puhtaat taitokset. Minusta ne eivät riitä, koska haava erittää nyt enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten mun silmään tossa pistää toi (musta) nekroosi. Sehän ei parane millään sidoksella vaan on kirurgisesti poistettava. Sen jälkeen lääkäri antaa sitten ohjeet milleen sitä hoitoa jatketaan.

(Mitä on keltainen nekroosi?)

"Keltainen haava

Haavapohjassa on pehmeää kuollutta tai paksua sitkeää kudosta, jonka väri vaihtelee kerman valkoisesta keltavihreään.

Lisäksi voi olla märkää, fibriiniä ja solun osia

Haavaa ei saa sekoittaa infektioon

Paikallishoidon periaatteena on keltaisen kudoksen poistaminen ja hajottaminen"

"Keltainen nekroosi

Keltainen nekroosi syntyy kuolleesta rasva- ja sidekudoksesta

Sekoitetaan usein keltaiseen fibriinipeitteeseen, jota esiintyy ennen kaikkea laskimoperäisissä tai laskimo- ja valtimoperäisissä sekahaavoissa."

http://www.satshp.fi/pls/wportal/docs/PAGE/KOULUTUKSET2/07032006LS.PDF

Sh/Haavanhoitaja Lizbeth Starck 2006

Se vain mua haittaa, jos se nekroottinen alue leviää vielä laajemmalle, jonka myötä jouduttaisiin amputoimaan koko jalka. Sitä ihmettelen, että miksi tuota antiseptistä ainetta on kohta jo viikon ajan käytetty painehaavaan. Kuitenkaan ei ole  todettu sitä, että se haava ois infektoitunut. Sen haavan päälle on vain laitettu rasvalappu + puhtaat taitokset. Minusta ne eivät riitä, koska haava erittää nyt enemmän.

No eikö siitä kannattaisi kertoa työpaikalla eikä täällä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Janne: Miten mä saisin tuosta kerrottua niin, että ei kokeneet hoitajat tuntisi mun hyppäävän heidän nenilleen ja tyrmäävän kokonaan mun sanomiset?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No se antiseptisten aineiden käyttö ei varmaan ole suurin riski tällä hetkellä sen haavan hoidossa. Nekroosin leviämiselle ei kai ole paljon tehtävissä, huolehditaan vaan siitä ettei haava joudu enempää paineen alle, seuraillaan ja hoidetaan normaalisti. Infektion suhteen bakteeriviljely vois olla hyvä juttu, mutta riippuu tietysti paikasta että tehdäänkö niitä kuinka rutiinisti..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: Ai, mä ajattelin juuri, että sillä antiseptisellä aineella saataisiin enemmän tuhoa aikaseksi. Esim. sitä laitettiin siinä vaiheessa, kun "tervettä" lihasta alkoi näkymään ja nyt se lihas on keltaisessa nekroosissa. Sitä antiseptista ainetta on lisäksi laitettu suoraan haavaan pullosta eli sitä ei ole levitetty jollakin tarkoin rajatulle alueelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, minäpä katson sen aineen nimen työpaikalla. Jos satun olemaan samaan aikaan lääkärin kanssa työpaikalla, niin keskustelen asiasta hänen kanssaan. Viimeksi lääkäri ei ottanut kantaa haavan hoitoon ja sanoi vain, että jatkakaa hoitoa samalla tavalla. Nyt painehaava on mennyt pahemmaksi.

Arvelen, että työpaikalla monille hoitajille antiseptisen aineen käyttämisen haittavaikutukset eivät ole tuttuja, koska he sitä ensimmäiseksi ovat laittamassa painehaavaan. Yhdeltä henkilöltä oli jouduttu amputoimaan molemmat jalat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikaisemmista kirjoituksista päätellen teillä on siellä sairaanhoitaja, ota sitä hihasta kiinni ja pyydä katsomaan sitä haavaa. Kerro, että mielestäsi tilanne on huonontunut, sen jälkeen vastuu on sulta pois ja hoidat haavaa niinkuin määrätään.

Tuollaiset haavat kuuluu aina lääkärille. Peroksidia ei oikein voi kaataa haavaan suoraan pullosta (kerralla holahtaa suunnilleen puol pulloa), vaan kantsii laittaa ruiskulla. Eikä se kuohu kunnolla jos pumpulipuikoilla laittaa.

Tommoiset haavat pitäis nähdä, ei niistä muuten osaa sanoa mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arvelen, että työpaikalla monille hoitajille antiseptisen aineen käyttämisen haittavaikutukset eivät ole tuttuja, koska he sitä ensimmäiseksi ovat laittamassa painehaavaan. Yhdeltä henkilöltä oli jouduttu amputoimaan molemmat jalat.

Ja tähän oli syynä se antiseptisten aineiden käyttö...? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maaria: En mä niin väittänyt. Mutta tosiasia on se, että työpaikalta ei löydy tarpeeksi koulutettuja haavanhoitajia.

Neea: Sh on lomalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, minäpä katson sen aineen nimen työpaikalla. Jos satun olemaan samaan aikaan lääkärin kanssa työpaikalla, niin keskustelen asiasta hänen kanssaan. Viimeksi lääkäri ei ottanut kantaa haavan hoitoon ja sanoi vain, että jatkakaa hoitoa samalla tavalla. Nyt painehaava on mennyt pahemmaksi.

Mä en tajua, että miks pitää kysyä lääkäriltä, jos kyseenalaistaa toisen hoitajan toimimistapoja. Oikeesti, kysy ensin siltä hoitajalta, jonka toimia kyseenalaistat. Sillä varmasti on jokin perustelu asialle. Jos oot eri mieltä, niin senkus sit ilmaiset sen... Pientä kollegiaalisuutta kehiin.

Sitäpaitsi, mä en nyt tajua, et mikä on ongelma, jos kerran lääkäri on viimeks todennu, että hoitoa jatketaan samalla tavalla. Sittenhän sitä jatketaan samalla tavalla. Kunnes toisin määrätään...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerttuliini: Haava oli aiemmin paremman näköinen. Voi olla, että lääkäri ei ole selvillä siitä, että millä sitä puhdistetaan ja miten. Nimittäin sen antiseptisen aineen käytölle ei ole määritelty aikarajaa edes. Haavan hoidosta on huolehtinut se henkilö, joka milloinkin sattuu olemaan aamuvuorossa. Mä voin kyllä ensin keskustella muiden hoitajien kanssa asiasta. Mutta lääkäri päättää, että mitä tehdään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos SH on lomalla, sille on kaiketi nimetty sijainen. Jonkun täytyy olla vastuussa osastosta.

Potilaspapereista pitäis selvitä milloin haava on alkanut mennä pahemmaksi ja milloin lääkäri on nähnyt sen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos et unicornu pistä pahakses, niin esittäisin sivuavan kysymyksen:

Onko kellään kokemuksia haavan hoitamisesta toukilla tai madoilla tai mitä ne nyt yleensä onkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viljelyhän tuosta pitää ehdottomasti ottaa ja laittaa potilas johonkin hoitoon jos teillä ei siihen ole "resursseja". Jos tuollainen haava huononee, hoidosta huolimatta, on siitä ehdottomasti ilmoitettava lääkärille.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kosultultoin yleensä haavanhoidoista toisia hoitajia enkä lääkäreitä. Ne harvemmin on niin hyvin perillä haavanhoidoista kuin asiaan perehtyneet hoitajat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kosultultoin yleensä haavanhoidoista toisia hoitajia enkä lääkäreitä. Ne harvemmin on niin hyvin perillä haavanhoidoista kuin asiaan perehtyneet hoitajat.

Samoin. Meillä hoitajat käyvät aika ajoin erilaisissa haavanhoitokoulutuksissa, lääkärit (etenkin nuoret sellaiset) konsultoivat hoitajia, mikä hoito olisi mihinkin haavaan sopiva.

He who laughs last has not yet heard the bad news.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: örkki-mörkki

Kuvauksesta päätellen haavasta otettaisiin meillä ainakin ensiksi bakteeriviljely. Eucerin-pesun ja Mek. puhdistuksen jälkeen Reunoille kävisi purilon pehmittämään nekroosia, keskelle keltaiselle katteiselle alueelle aquacel-ag:tä iso kerros, solvaline-kiinnitys jos aso-vaivaa tai diabetes.

Mitä muualla laitettaisiin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvauksesta päätellen haavasta otettaisiin meillä ainakin ensiksi bakteeriviljely. Eucerin-pesun ja Mek. puhdistuksen jälkeen Reunoille kävisi purilon pehmittämään nekroosia, keskelle keltaiselle katteiselle alueelle aquacel-ag:tä iso kerros, solvaline-kiinnitys jos aso-vaivaa tai diabetes.

Mitä muualla laitettaisiin?

Meillä kans pääasiassa käytössä erilaiset Aquacelit tai Purilon-geeli. Nopeasti tuloksia.

He who laughs last has not yet heard the bad news.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kellään kokemuksia haavan hoitamisesta toukilla tai madoilla tai mitä ne nyt yleensä onkaan?

Eikös jossain oliko rovaniemellä näitä kokeiltu hyvin tuloksin??? Jostain olin muistaakseni lukevani moista... ois vaan kiva kuulla kokemuksia lisää asiasta...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos et unicornu pistä pahakses, niin esittäisin sivuavan kysymyksen:

Onko kellään kokemuksia haavan hoitamisesta toukilla tai madoilla tai mitä ne nyt yleensä onkaan?

Meillä käytetään myös noita matoja. Älkää edes kysykö, että mitä matoja ne on. Mutta hyvää jälkeä ne tekevät. Kummallisuus tuossa hoidossa on, että haavaan lisätään myös sokeria.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...