Jump to content
MAINOS

Freelancerin verokortti


Caritas

Recommended Posts

Alku kesästä hain itselleni freelancerin verokortin koska teen keikkatöitä pks eri paikkoihin. Kyselen teiltä kokemuksia freelancerin kortista ettei tulisi loppuvuodesta suurempia ylläreitä verotuksen kanssa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Alku kesästä hain itselleni freelancerin verokortin koska teen keikkatöitä pks eri paikkoihin. Kyselen teiltä kokemuksia freelancerin kortista ettei tulisi loppuvuodesta suurempia ylläreitä verotuksen kanssa?

Itse olen käyttänyt vuosia, nytkin vaikka olen yhden työnantajan palveluksessa. Ainoa asia on, että pitää itse huolehtia tulorajasta. Eli jos vaikka tulorajasi on 20 000e/vuosi. Niin laskeskelet välillä yhteen eri työstä saamasi tulot ja jos menee tiukille niin käyt korottamassa tulorajaa ja viet uuden kortin. Kannattaa mielusti etupainotteisesti nostaa tulorajaa, ettei käy kuin itselle ed.talvena, että marraskuussa veroprosentti pompsahti 45% kieppeille, koska tuloraja tuli täyteen.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös freelancer-verokortin kanssa joudu itse huolehtimaan verojen maksut?? Näin olin ainakin ymmärtävinäni kun alkuvuodesta kävin verotoimistossa juttusilla. Minut ohjattiin ottamaan ihan "tavallinen verokortti", jota voin kopioida eri työnantajille, itse vain huolehdin siitä, että vuosituloraja ei mene rikki, tai että ainakin tulee haettua uusi kortti ajoissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös freelancer-verokortin kanssa joudu itse huolehtimaan verojen maksut?? Näin olin ainakin ymmärtävinäni kun alkuvuodesta kävin verotoimistossa juttusilla. Minut ohjattiin ottamaan ihan "tavallinen verokortti", jota voin kopioida eri työnantajille, itse vain huolehdin siitä, että vuosituloraja ei mene rikki, tai että ainakin tulee haettua uusi kortti ajoissa.

Ei tod. joudu itse makselee veroja. Kyllä työnantaja niistä huolehtii.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös freelancer-verokortin kanssa joudu itse huolehtimaan verojen maksut?? Näin olin ainakin ymmärtävinäni kun alkuvuodesta kävin verotoimistossa juttusilla. Minut ohjattiin ottamaan ihan "tavallinen verokortti", jota voin kopioida eri työnantajille, itse vain huolehdin siitä, että vuosituloraja ei mene rikki, tai että ainakin tulee haettua uusi kortti ajoissa.

Ei tod. joudu itse makselee veroja. Kyllä työnantaja niistä huolehtii.

No näin näköjään onkin (tarkistelin verohallinnon sivuilta), jotain on tullut ymmärrettyä väärin tai sitten muistan väärin.  :) No, niin tai näin, pieleen meni ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

freelancer kortti on kyllä paras...koko työurani oon käyttäny...pitää vaan muistaa hieman seurata tuloja esim puolessavälissä vuotta ja tarv. nostaa prosenttia.....

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ite teen useammalle duunia. Yks vakio. Free korttia olen käyttänyt aina, koska vakioduunista saatava tulo on kohtuullisen tasainen (muutaman tonnin tarkkuudella). Muille tekemistäni hommista olen antanut kortin ja sanonut +10-20 % päälle. Tuntuu rajulta, mutta progressi nousee aika rajusti kun tulot vuositasolla kasvaa keskituloisen yläkanttiin.Verkossa on vero.fi sivuilla kohtuullisen näppärä laskuri, jolla voi tarkistella onko "tilaa" vai pitääkö kiristää. Hyvät ajat on tarkistella asia parin kuukauden välein. Nosto kortin lukemasta onnistuu puhelinsoitolla palkanmaksuun ja lasku kortille merkittyyn asti samoin. Alempaa varten tarttet uuden kortin. Tuo + prosentit tekee sen, että välttämättä tuloa ei tule tilille niin kuin kuvittelisi - heti. Siinä on monta hyötyä, että raha tulee nippuna ja sille on maksettu kohtuullisen hyvä korko. Näin investointien tekeminen on järkevämpää. Edelleen kauppiaille kelpaa mieluummin käteinen ja kertaheitolla omaksi ostettu kuin noitten luottofirmojen ruokkiminen. Plus prosenttien arvioiminen on sitten vähän kimurantimpi juttu. Perustulolle voi laskea hyvinkin helposti myös vähennykset (matkakulut, huushollilainan korot). Lisäduunissa pitää muistaa, että käteen pitää jäädä vähintään lisäduunin aiheuttamat kulut sekä kokonaisvuosiansion reilumpi verotus. Jos homma menee vaikeaksi, niin sitten kannattaa miettiä asia veroverkkolaskurin kanssa kahdella prosentilla perus ja rajan ylittävällä. Siitä saa hieman viitettä sille mihin lisäkeikka verotusprosentit tulee tunkee. Jos nyt oikein haluaa hienostella, niin aikanaan sellainen paikka kuin Joitesystems teki VERO-merkkistä ohjelmaa. Se tulosti veroilmotukset yms sille annetun tiedon mukaan. JA se laski myös etenemän kuluvan verokauden ajalla, jolloin asiaa voi tarkastella vaikka viikottain. Joo. Tää alkaa kuullostamaan sellaiselta yrittäjän taloushallinnalta, mutta sitähän se kovasti onkin - ilman sitä toiminimeä.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...