Jump to content
MAINOS

Papanäytteiden ottaminen


Vieras: Nuuskamuikkunen

Recommended Posts

Vieras: Nuuskamuikkunen

Olen aloittanut työni terveydenhoitajana ja nyt ovat tulleet ensimmäiset naisten terveystarkastukset kuvioihin mukaan ja siinä samalla papa-näytteiden otto. Onko se muidenkin mielestä vaikeaa? Vai tekeekö harjoitus tässäkin asiassa mestarin? Olisin halunnut johonkin harjoittelemaan päiväksi näytteiden ottoa, erityisesti lihavilta ihmisiltä tuntuu olevan vaikeaa saada näyte otettua-mutta sellaista harjoitusmahdollisuutta ei minulle suotu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaikki on vaikeaa ennen kuin oppii.

"Ankannokka" vaan tarpeeksi isolle, niin kyllä se siitä... Ja vaikka siinä tilanteessa ei näytteenottaja eikä -antaja haluakkaan olla yhtään kauempaa kuin on pakko, niin onneksi ei ole mikään kiire, vaan parempi ehkä kuitenkin uhrata pari minuuttia kauemmin, että saa kunnon näytteet kuin että kutsua asiakas uudelleen... (taitaa olla kuitenkin äärimmäisen harvinaista, joten kertoo siitä, että näytteenottajilla on homma hanskassa).

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joillakin ihmisillä on kohtu erityisen takana ja heiltä on tosi vaikea löytää kohdunsuuta. Olen myös todennut sen että lihavilta on vaikeampaa ottaa papaa ja saada ankannokkaa pysymään paikoillaan. Tosin kovin montaa papaa en ole polityössä joutunut ottamaan, ehkä harjoitus tekee mestarin.

Onko muuten yleistä että sairaanhoitajat ihan vaan työpaikkakoulutettuina ottavat papa-näytteitä. Meillä se on ihan tavallista. Kaipa siitäkin vois pyytää jotain toimenpidepalkkiota...

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu hirveän paljon mun mielestä värkeistä miten homma onnistuu. Kai sitä vaan kokemus tuo varmuutta. Jatko kysymys muovinen vai metallinen kohotin/spekula/...?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kevennyksenä hoitajalta asiakkaan näkökulmasta katsottuna:

Sellainen kohotin joka ei "nipistä", joka ei ole liian iso ja kamalinta on kun metallinen kohotin kilahtaa metalliseen kaarimaljaan homman päätyttyä.

No joo tärkeintähän on saada se näyte.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveydenhoitajana muistelen "kauhulla" joukkoseulontapäiviä. Voitte arvailla, mistä näki melkeen jo uniakin siinä öinä välissä.  :-X Mutta tosi on, että ylipainoisilta papan ottaminen on vaikeampaa, mutta myös niiltä, joilla kohtu on selvästi eteenpäin kallellaan. Ja naisena tiedän, ettei se ronkkiminen mitään herkkua ole (puolin ja toisin toimii tämäkin). Mutta parempi etsiä ja jutustella vaikka niitä näitä, vaikka se hölmöltä tuntuisikin. Papa-vastaus, jossa lukee "ei servikaalisoluja" on ikävä selittää asiakkaallekin.

Ja kevennyksenä tähän eräs tarina tyyliin "sattuu ja tapahtuu". Otat papaa siinä ihan muina miehinä, ensin lastanäytteet ja sitten harjanäytteen. Huomaat sitten, että harjan harjaosa jää sisälle kohdunkaulaan ja ns. pää vetävän käteen. Ei muutakuin mielikuvitus käyttöön, ja onneksi lähellä ovat kierukanpoistopihdit *nips* niillä kiinni ja harja pois. Ankannokka ja hanskat roskiin, asiakkaalle lupa nousta ja "vastaus tulee sitten 3 viikon päästä". Kivakiittihei! Ja kyllä muuten meinasi paniikki iskeä.  ;D

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...