Jump to content
MAINOS

Firman kautta Norjaan?


Tuuvi

Recommended Posts

Onko kokemuksia Nofi:n hoitajavälityksestä Norjaan?

Vuosia sitten palattuani Ruotsista hankin norjalaisen sairaanhoitajan laillistamispaperin ja suunnittelin kovasti Norjaan lähtöä.  Sopimus- ja palkkaneuvottelut ns. omatoimisesti tuntuivat työläältä ja palkkatarjoukset olivat huonompia, mitä firman kautta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

firman kautta tulemisesta ei ole kokemusta minulla, itse hakeuduin tänne omatoimisesti... nyt ainakin taalla pohjois-norjassa on aikamoinen pula sairaanhoitajista, itse olen vaihtamassa paikkaa nyt elokuussa ja mita ilmeisemmin lahes kaikki palkkatoiveet menevat lapi (ei tietenkaan ihan utopistiset  :)) Muun Norjan tilannetta en kylla tieda...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulin juuri eilen 3 viikon keikalta Norjasta. Minulla on huonoja kokemuksia firmoista sekä täällä Ruotsissa että Norjassa. Ensimmäisen kerran lähdin kokeilemaan siipiä viime kesänä. Välitysfirma, jonka piti olla luotettava osoittautui suureksi pettymykseksi ja vihaksi. Olin kuullut firmasta erään kolleegani kautta, joka oli aloittanut heillä jo vuosia sitten. Asunto oli sikamainen, ei tyynyä, ei täkkiä, suihkusta pari tippaa vettä eikä vaatteiden pesumahdollisuutta, vaikka kaikki piti olla perfekt. Palkassakin huijasivat, mulla oli 4 viikon sopimus, mutta lopetin viikon jälkeen. Työpaikka oli jotain aivan muuta kuin olisi pitänyt. Sopimus tuli 2 päivää ennen lähtöä, ja yllätys yllätys, palkka maksettiin Ruotsin kruunuina. Eli valuuttakurssin pitivät itsellään. Tapasin monia ruotsalaisia kolleegoja, jotka sanoivat että lopeta heti ja tee suora sopimus.  Tulin tasan viikon kuluttua takaisin erittäin kiukkuisena. Palkka, joka piti maksaa 4 paivää keikan jälkeen tuli puolen vuoden jälkeen kovan tappelun kautta. Sain sen lopulta, kun uhkasin kruununvoudilla.

Talvella oli taas parempi kokemus. Firma on norjalainen, muuten kaikki meni hyvin, mutta taas huomasin palkan. Tein hurjasti tunteja ja ylitöitä. Firmat eivät maksa ylityötunteja. Muuten Norjassa saa ylityöpalkan 35 viikkotunnin jälkeen. Lisätkin olivat nyt kesällä paremmat. Joten pyysivät minua suoraan sairaalaan, sain sopimuksen, olin sitten toukokuussa ja nyt. Ylityöt ovat 100% palkasta ja se on paljon rahaa.

Lisäksi firmat lupailevat töitä kaikille. Moni suomalainen Suomessa asuva kolleega  on ollut kontaktissa erittäin optimistisesti erään suurimman välitysfirman kanssa. Totuus on, että heillä ei ole töitä kuin anestesia-teho ja leikkaussalihoitajille. Palkka on surkea tavalliselle sairaanhoitajalle, sitäpaitsi jos on erikoistunut saa erikoissairaanhoitajan palkan vain jos todella on omaa spesialiteettia vastaavassa työssä. Nyt olen ollut Hjerteövervåkningissa eli puoli vuodeosasto puoli teho.

Olen tervetullut sinne ja lokakuussa on sijaisuus selvä pariksi viikoksi sillä osastolla.Elokuussa olen myös vapaa, ja kirjoitin sairaalan muille osastonhoitajille. Norjassa ei ole työhönottoa, vaan kontakti pitää ottaa suoraan ko osaston osastonhoitajaan. Suosittelen siis suoraa sopimusta. Voin ottaa selville muutamia paikkoja missä on pula henkilökunnasta, myös välitysfirmojen nimiä. Ensin kuitenkin kunnon lepo, oli rankka reissu, mutta tulipa fyffee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se palkka välitysfirmojen kautta on tårta på tårta. Tein tammikuussa hurjasti ylitöitä, mutta en saanut heiltä mitään korvausta. Suoralla sopimuksella saan nyt myös ylityölisät, jotka ovat Norjassa 100%  35 viikkotunnin jälkeen.

Firma jota suosittelen on Helsenor. Heillä on ehkä vähän huonommat palkat kuin esim Achimalla, mutta runsaasti töitä ympäri Norjaa. Palkka tuli ajallaan ja kaikki oli hyvin järjestetty. Totesin kuitenkin, että oma sopimus tuli edullisemmaksi. Matkat eivät maksa paljoa esim Norwegianilla tai Fly Nordicilla. Edestakainen lippu on n. 1000 ruotsin kruunua. SASia jouduin käyttämään , kun myöhästyin lennolta ja yhdensuuntainen lippu oli 1900 kruunua. Asuminen oli edullista, 125 kruunua vuorokausi asunto oli kuin hotellihuone, oma kylpyhuone, mutta yhteinen keittiö. Kerroksessamme oli jopa kaksi pesukonetta.

Achima esim ei maksa erikoissairaanhoitajan palkkaa kuin jos olet erikoistumistasi vastaavalla osastolla. Achiman palkka teho/ anestesiahoitajalle oli 200 kruunua/ tunti, yölisät 60 kruunua tunti. Nyt sairaala maksoi ylimääräistä kesälisää vakituiselle henkilökunnalle, sekä itse suoraan tulleille sijaisille. Pyhätöiden yötyökorvaus oli 800 kruunua tunti.

Tein hurjat 265 tuntia kolmessa viikossa eli dobbelvakteja, ilta-yö.

Ruotsissa kirjoilla olevilla on 15% verotus ensimmäiset 4 vuotta.

Suosittelen Norjaa hyvänä kokemuksena, pidän myös norjalaisista sekä potilaina että kolleegoina.

Suosittelen kuitenkin kielen opiskelua ainakin vähän. Aluksi jännitti miten kielen kanssa käy, mutta kaikki tulivat vastaan. Joitakin murteita on tosin vaikea ymmärtää, kuten Bergenin alueella. Sandvika oli lähin kaupunki, pieni, mutta viihtyisä. Tanskan lautat tulevat Sandvikaan, siksi suuri määrä tanskalaisia hoitajia ja lääkäreitä. Tanskan kieli muistuttaa norjaa ei ehkä lausuttuna, mutta luettuna. Minulla on paljon tanskalaisia ystäviä, joten ei ihan ummikkona tarvinnut olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...