Jump to content
MAINOS

Päivystyspotilaista yli neljännes päihderiippuvaisia (HS 7.7.2006)


kops

Recommended Posts

Hesari uutisoi artikkelissaan: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135220589599

Päivystyspotilaista yli neljännes päihderiippuvaisia

Päivystyspoliklinikalle tulevista potilaista yli neljäsosa on joko humalassa tai alkoholiriippuvainen, käy ilmi Hyksin Vantaan Peijaksen sairaalassa tehdystä selvityksestä.

Vaikka kartoitus on tehty yhdessä sairaalassa, alkoholipotilaiden osuutta pidetään melko hyvin päivystyspoliklinikoiden tilannetta kuvaavana.

Selvityksessä kartoitettiin viime vuonna Vantaan Peijaksen sairaalan päivystyspoliklinikalle tulleita potilaita. Noin 200:aa potilasta seurattiin tarkemmin.

"Potilaista 27 prosenttia oli joko humalassa tai heidän epäiltiin olevan päihderiippuvaisia", Hyksin yhteisestä päivystystoiminnasta vastaava ylilääkäri Sinikka Pohjola-Sintonen sanoo.

Selvityksen potilaista puolet tuli vastaanotolle ambulanssilla. Kyse ei ole pelkästään rajuimmin juovista asunnottomista alkoholisteista, vaan myös pitkään alkoholia väärinkäyttäneistä ihmisistä, jotka saattavat vielä olla mukana työelämässäkin. Alkoholipotilaista naisia oli 46 prosenttia.

Sairaaloiden tai terveyskeskusten päivystykseen tulee tasaisesti myös potilaita, jotka ovat niin humalassa, ettei heitä pystytä heti tutkimaan.

Tällaisessa tilanteessa potilaille täytyy antaa osastohoidossa rauhoittavia lääkkeitä tai joskus jopa nukuttaa heidät, jotta alkoholin vieroitusoireet menevät ohi, ja usein sen jälkeen paljastuu vielä jokin lisäsairaus.

"Sairaalahoidossa näkyvä ryhmä on potilaat, jotka kärsivät pitkittyneistä sekavuustiloista", Pohjola-Sintonen sanoo.

Iltojen, öiden ja viikonloppujen tavallinen rutiini päivystyksessä on pyytää potilaita puhaltamaan alkometriin. Ketään siihen ei pakoteta, mutta hoidon tarpeen arviointia se helpottaa oleellisesti.

Päivystykseen alkoholin käytön takia tulevat potilaat potevat esimerkiksi keuhkokuumetta, ihotulehduksia, verenmyrkytyksiä ja haima- tai maksatulehduksia.

Huonokuntoisten alkoholipotilaiden jatkohoito ratkaistaan kussakin tapauksessa erikseen, koska mitään selkeää hoitomallia heille ei ole.

"Hyvin usein jatkohoitopaikka on terveyskeskuksen sairaalassa", Pohjola-Sintonen sanoo.

Helsingin yliopistollisen sairaalan Meilahden päivystysosastolla €â€œ osastolla, jonne kiireelliset tapaukset päivystyspoliklinikalta sijoitetaan €â€œ alkoholin käyttö on taustalla yli 60 prosentilla potilaista.

"Jos ajatellaan esimerkiksi alkoholikouristustilaa, se vaatii karkeasti arvioiden neljä päivää tehohoitoa ja neljää päivää osastolla", Meilahden sairaalan päivystysosaston erikoislääkäri Juhani Rossinen sanoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Niinpä niin.. tuskin tää yllätti ketään.  :o

Välillä syö vähän tota työmotivaatiota ja meinaa nyppiä se mihin munkin veroeurot laitetaan kun lähes kaikkien papereissa heti kärkeen mainitaan Alko+++. Poikkeuksia ovat ne, joilla ei alkon suurkulutusta ole anamneesissa. Mut ite oon työpaikkani valinnut. Empatiat on vaan välillä vähissä...

Nooo.. viinaveroja vaan alemmas niin saadaan lisää asiakkaita?? :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä niin.. tuskin tää yllätti ketään.  :o

Välillä syö vähän tota työmotivaatiota ja meinaa nyppiä se mihin munkin veroeurot laitetaan kun lähes kaikkien papereissa heti kärkeen mainitaan Alko+++. Poikkeuksia ovat ne, joilla ei alkon suurkulutusta ole anamneesissa. Mut ite oon työpaikkani valinnut. Empatiat on vaan välillä vähissä...

Nooo.. viinaveroja vaan alemmas niin saadaan lisää asiakkaita?? :nauraa:

Toden totta, itsekin olen itseni saanut kiinni siitä, että ei empatia tahdo riittää. Välillä tulee jopa miettineeksi, että mitä hyötyä on yrittää hyvin hoitaa, kun tietää miten asiat potilaalla taas menevät, mikäli sairaalasta pääsee kotiutumaan... Ja vasta 2 viikkoa ollut töissä nykyisessä työpaikassa... Kuinkahan kyyniseksi sitä oikein vielä tulee...?  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä koetan lohduttautua sillä, että terveydenhuollon työpaikoista katoaisi valtaosa ilman kuningas alkoholia. Pitää myös muistaa, että alkoholi on addiktoiva aine kuten tupakka ym huumeet. Siinä isokin mies vikisee, kun sitä viedään ja terveys putoaa matkalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä koetan lohduttautua sillä, että terveydenhuollon työpaikoista katoaisi valtaosa ilman kuningas alkoholia. Pitää myös muistaa, että alkoholi on addiktoiva aine kuten tupakka ym huumeet. Siinä isokin mies vikisee, kun sitä viedään ja terveys putoaa matkalla...

Ihailtavaa jos noin pystyy töissä ajattelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan paras asiakasryhmä, ylivoimaisesti! Tähän porukkaan pystyy melkeinpä jokainen joka on joskus vetänyt kunnon tumut samaistumaan.

Muistakaa että päihderiippuvaisten työllistävä vaikutus ei näy pelkästään terveydenhuollossa, vaan monilla muillakin aloilla. Kiittäkää heitä, ruojat.

Lisäksi nämä veijarit maksavat suuret määrät rahaa alkoholiverona suoraan valtiolle, joten eipäs enää jurputeta että "minne veroeuroni menevätkään" kun kohdataan näitä suuria miehiä ja naisia joita ilman moni joutuisi kilometritehtaalle.

Ja mikä on kiitos? Usein uskomattoman tylyä kohtelua saavat nämä väärinymmärretyt sankarit jotka tekevät paljon niin hyvää.

Lupaan kätellä ja kiittää seuraavaa tämän asiakasryhmän uljasta jäsentä, jonka työssäni kohtaan.

Tee sinäkin samoin! Olet sen heille velkaa!

;D

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä keksin päivystyksestä montakin eri ryhmää, jotka syö enemmän mun hermoja kuin päihderiippuvaiset. Ne ei yleensä ees tuu vikisee, että kauanko vielä pitää ootella, että lääkäri ottaa vastaan, eikä ne pidä päiväkirjaa siitä pääsikö joku nopeammin lääkärille kuin itse. Ja harvemmin ne ees pitää suurta melua jos kynnen alta kaivetaan jotain tikkua.  ;D No, mut pointti oli, et kyllä mulla ainakin niille riittää sympatiaa, koska riippuvuus on sairaus.

Okei okei, jos menis työn pariin takas...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja harvemmin ne ees pitää suurta melua jos kynnen alta kaivetaan jotain tikkua. 

Ah niin totta! Ennemmin nämä tuntuvat olevan lähdössä saman tien takaisin kotiin (kautta sillan alle). Tässä männäpäivänäkin tämä kynsitikkuteoria toteutui hyvin, kun laitettiin periferisiä venakanyylejä eräällekkin tööt tööt piip piip delikolle, sai huoletta pistää ja pistää ja pistää eikä mitään reaktiota tullut vaikka jalkaan tökki isolla neulalla. Oispa kaikki näin kilttejä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi nämä veijarit maksavat suuret määrät rahaa alkoholiverona suoraan valtiolle, joten eipäs enää jurputeta että "minne veroeuroni menevätkään" kun kohdataan näitä suuria miehiä ja naisia joita ilman moni joutuisi kilometritehtaalle.

Ja mikä on kiitos? Usein uskomattoman tylyä kohtelua saavat nämä väärinymmärretyt sankarit jotka tekevät paljon niin hyvää.

Lupaan kätellä ja kiittää seuraavaa tämän asiakasryhmän uljasta jäsentä, jonka työssäni kohtaan.

Tee sinäkin samoin! Olet sen heille velkaa!

;D

Mut mistäs ne sossun rahnat tuleekaan??? ;)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut mistäs ne sossun rahnat tuleekaan??? ;)

Damn! Teoriani ei ollutkaan aukoton! Mutta onhan niitä rikkaitakin päihdeongelmaisia olemassa...

;D

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päihdepotilaissa raivostuttaa useimmiten se, että ensin halutaan välttämättä päästä hoitoon ja heti kun ollaan vähänkin paremmassa kunnossa niin lähdetään takaisin juomaan. Tämä ilmeisesti kuuluu sairauden luonteeseen, mutta turhauttaa väkisinkin. Myös riehuvat sekakäyttäjät ottavat aivoon, vaikka en ole heitä kovin montaa vielä ehtinytkään työssäni kohdata.

Mä keksin päivystyksestä montakin eri ryhmää, jotka syö enemmän mun hermoja kuin päihderiippuvaiset. Ne ei yleensä ees tuu vikisee, että kauanko vielä pitää ootella, että lääkäri ottaa vastaan, eikä ne pidä päiväkirjaa siitä pääsikö joku nopeammin lääkärille kuin itse.

Tästä asiasta oon samaa mieltä. Paljon enemmän ottaa aivoon hienostorouvat, jotka valittaa kun lääkäri ei tule heti, ja joille ei muutenkaan mikään kelpaa. Näitä ruikuttajia tuntuu olevan yllättävän paljon, ja osa heistä on aivan uskomattoman röyhkeitä. Toinen vihoviimeinen ihmisryhmä päivystyksessä ovat omaishoitajaomaiset joiden elämä on niin kaventunut ettei heidän itsekeskeiseen maailmaansa mahdu mitään muuta kuin heidän oma äitinsä, jonka tarpeiden kuuluisi mennä kaiken muun edelle.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja ne spedet ärsyttävät myös ketkä tulevat odottavat valittavat, eikä jaksa olla tutkimuksissa loppuunasti. Tulevat huomenna uudestaan ja sama säätö jatkuu. semi masentavaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päihdepotilaissa raivostuttaa useimmiten se, että ensin halutaan välttämättä päästä hoitoon ja heti kun ollaan vähänkin paremmassa kunnossa niin lähdetään takaisin juomaan. Tämä ilmeisesti kuuluu sairauden luonteeseen, mutta turhauttaa väkisinkin. Myös riehuvat sekakäyttäjät ottavat aivoon, vaikka en ole heitä kovin montaa vielä ehtinytkään työssäni kohdata.

Mä keksin päivystyksestä montakin eri ryhmää, jotka syö enemmän mun hermoja kuin päihderiippuvaiset. Ne ei yleensä ees tuu vikisee, että kauanko vielä pitää ootella, että lääkäri ottaa vastaan, eikä ne pidä päiväkirjaa siitä pääsikö joku nopeammin lääkärille kuin itse.

Tästä asiasta oon samaa mieltä. Paljon enemmän ottaa aivoon hienostorouvat, jotka valittaa kun lääkäri ei tule heti, ja joille ei muutenkaan mikään kelpaa. Näitä ruikuttajia tuntuu olevan yllättävän paljon, ja osa heistä on aivan uskomattoman röyhkeitä. Toinen vihoviimeinen ihmisryhmä päivystyksessä ovat omaishoitajaomaiset joiden elämä on niin kaventunut ettei heidän itsekeskeiseen maailmaansa mahdu mitään muuta kuin heidän oma äitinsä, jonka tarpeiden kuuluisi mennä kaiken muun edelle.

Tai osastohoidossa vaimonsa omaishoitajamies. Kaikki on niin ruusuista, vaimo toipuu jne. jne. hoitajat ovat aivan ihania ja ammattitaitoisia. Omaishoitaja lahjoittaa kaikille hoitajille oman kirjoittamansa kirjan kiitoksena työstä.

Plah...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...