Jump to content
MAINOS

milloin on oikeutettua peittää sukunimensä nimikyltistä?


Vieras: Kukkaruukku

Recommended Posts

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Multa kysytään lähinnä vaan ikää ja siviilisäätyä.  :) Jos joku kysyis jostain sukulaisestani, en välttämättä kertois. Mut omatoimisesti saatan sepittää ummet ja lammet joillekin ihmisille. Ja nytkin mulla on pitkään ollu haavanhoidossa yks potsku jonka kaa on kyllä tullu käytyä varmaan ihan liiankin henk.koht asioita läpi, mut sellasta se on... Tapaus kerrallaan. (Ikääni en tosin kerro yhdellekään potilaalle.  :))

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Rokkijumala

Hauska keskustelu...  ;)

Ymmärrän kyllä tuon huolen. Mielestäni nimikylttiin riittää ihan hyvin pelkkä sukunimi tms. Jos potilas välttämättä haluaa hoitajansa nimen selville, hän sen myös saa..

BTW, pidättekö autoissanne ajon aikana rekisteritunnuksen loppuosaa näkyvillä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

kokemuksesta vaarin (ei psykan puolella), en käytä enää kuin etunimeäni nimikyltissä (potilaspap/atk:lla tietty koko nimi). Erään potilaan vainoharh. vuoksi olen joutunut tekemään rikosilm. vuosia sitten. numeroni ja osoitetietoni ovat siitä lähtien olleet salaisia ja sellaisina pysyvät niin kauan kun olen hoitoalalla.

Ehkä sitten kymmenien vuosien kuluttua ne voin laittaa "julkiseen jakeluun" ja tokihan kerron sukunimeni aina jos sitä kysytään tai olen yhteydessä potilaaseen tai omaisiin.

Mulla tää on kantapään kautta opittua.

Eipä ole työnantajat koskaan siitä huomauttaneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kokemuksesta vaarin (ei psykan puolella), en käytä enää kuin etunimeäni nimikyltissä (potilaspap/atk:lla tietty koko nimi). Erään potilaan vainoharh. vuoksi olen joutunut tekemään rikosilm. vuosia sitten. numeroni ja osoitetietoni ovat siitä lähtien olleet salaisia ja sellaisina pysyvät niin kauan kun olen hoitoalalla.

Ehkä sitten kymmenien vuosien kuluttua ne voin laittaa "julkiseen jakeluun" ja tokihan kerron sukunimeni aina jos sitä kysytään tai olen yhteydessä potilaaseen tai omaisiin.

Mulla tää on kantapään kautta opittua.

Eipä ole työnantajat koskaan siitä huomauttaneet.

Jeps. Meillä osastolla taasen tuntuu olevan ongelma se että hoitajat ei kirjoita edes nimeään potilaspapereihin, vaikka pitäisi selkeästi tehdä se. Ja tästä johtuen sitten ei voi ryhtyä jatkotoimenpiteisiin esimh.hoitovirheistä yms.

Ei tää ehkä kuulunu asiaan, mut nimen peittäminen voi olla ok hoitotilanteissa, mutta pitäisi sitä kuitenkin käyttää virallisisssap papereissa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: u-päivä

En oikein ymmärtänyt kysymystähuh.gif Nimineulat ja henkilökortit ovat sairaala ja yksikkökohtaisia käytäntöjä. Joissain käytetään ja joissain taas ei. Meillä sairaanhoitoalueen uudessa turvakansiossa, jota itsekin olen ollut väsäämässä on uutena ohjeistuksena se, että henkilökorteissa olisi näkyvillä vain etunimi. Tämä siis täysin uutena aiempaan käytäntöön verrattuna. Vempulat sinänsä saa halutessaan sukunimen ja muitakin tietoja hoitajista suojauksista huolimatta. Itse esittelen itseni uudelle pt.lle aina koko nimellä. Sinänsä turha miettiä nimiasiaa enää siinä vaiheessa jos tilanne on "uhkaava". Uhkaavassa tilanteessa itseasiassa itsensä identifioiminen voi jopa ehkäistä hyökkäyksen kohteeksi joutumista. Poikkeuksena tietenkin se jos on itseasiassa itse provosoinut kyseistä pt.sta. Psyk. puolella ei oman nimen käyttöön ja näkyvyyteen liity sen enempää riskejä kuin somaattisella puolellakaan. Nää on vaan sellaisia asioita, jotka herättävät vain nykyään suuria tunteita ja aiheuttaa myös ylireagointia suhteessa pt.siin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Heitänpä lusikkani soppaan vielä kerran. Täällä jo punaisella korostetaan nimen kirjoittamisen pakkoa potilasasiakirjoihin ja väitetään että nimi on pakko kertoa.

Niin, minä käytän ja tulen jatkossakin käyttämään vaan nimikirjaimia. Käytetäänhän sairaankuljetuksessakin yleisesti vain vakanssinumeroa ja allekirjoitusta mistä kukaan ei saa selvää. Miksi minun pitäisi sairaalassa käyttää koko nimeäni. Sopii jonkun haastaa oikeuteen, kuten olen jo todennut, minut tunnistaa nimikirjaimista helposti esimiehen välityksellä.

Miksi myöskään pitäisi kertoa asiattomasti käyttäytyvälle asiakkaalle koko nimi pyydettäessä? Meillä päivystyksessä roikkuu jatkuvasti kaikennäköistä puistokemistiä tai näitä kenellä hissi ei nouse ihan ylimpään kerrokseen asti. Miksi minun pitäis v-sanaa huutelevalle omaiselle tai potilaalle nimeni kertoa? Ei todellakaan. Tässä pätee sama. Jos haluaa valittaa, valittaa esimiehelle ja sitten selvitetään kyllä kenestä on kysymys.

Eikä kysymys ole pelosta niinkuin täällä edellä on mainittu. Minä en pelkää ihmisiä joiden parissa työskentelen. Asun itse samalla paikkakunnalla kun työskentelen eikä minua kiinnosta että joku känniääliö ilmestyy sitten jonain päivänä oven taakse saatuaan omasta mielestään "huonoa palvelua".

Enkä myöskään usko, vaikka hyviin tapoihin kuuluukin nähtävästi kantaa nimeänsä näkyvillä kun olemme "asiakaspalvelutyössä" että nämä asialliset ja oikeasti sairaat asiakkaat siitä loukkaantuvat jos nimi ei ole näkyvillä. Itse asiassa uskon että suurinta osaa ei voisi vähempää kiinnostaa.

Ja sitten. Menkääpä itse pankkiin möykkäämään ja haistattelemaan virkailijalle ja koittakaa sitten valittaa virkailijalle huonosta palvelusta ja vaatikaa saada hänen nimensä tietoonne. Päädytte aika nopeasti putkaan. Terveydenhoito lienee ainoa ala missä siedetään huonoa käytöstä asiakkailta ja omaisilta.

Siitä yksinkertaisesta syystä että potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi myöskään pitäisi kertoa asiattomasti käyttäytyvälle asiakkaalle koko nimi pyydettäessä?

Siitä yksinkertaisesta syystä että potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa.

Voi itku...

Että ei vois vähempää kiinnostaa. Niinkuin olen aikaisemminkin todennut, asialliset ja aiheelliset valitukset saa kyllä osoitettua esimiehen kautta. Turhan huutelijoiden, päänaukojien ja huonosti käyttäytyvien ainoa oikeus on saada tarvitsemansa hoito. Haastakoot oikeuteen tai itkekööt vaikka äidillensä sitten, mutta asiattomasti käyttäytyville en nimeäni jatkossakaan paljasta.

Joku järki päähän pitäisi saada tällekin alalle eikä aina vaan nöyrtyä ja vedota ties mihin ihme oikeuksiin. Mitä oikeuksia työntekijällä on?

-Det kostar ingenting att kö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olin Ruotsissa harjoittelussa akuutilla psykiatrisella osastolla (siis suljetulla), ja sain nimikyltin, jossa luki vain etunimeni. Kyllä ihmiset (sekä henkilökunta, potilaat että omaiset) kyselivät tittelin perään ja rupesivat utelemaan että ulkomailtako asti.. :P Vakihlökunnalla oli kuvalliset henkilökortit etu- ja sukunimellä, osa oli peittänyt tarralla sukunimensä. Yleisenä käytäntönä niillä psykiatrian hoitajilla tuntui olevan salaiset koti- ja kännykkänumerot.

Keikkalaisena (sh-opiskelija) taas olen pitänyt sellaista kylttiä, missä lukee vain etu- ja sukunimeni, esitellessäni maininnut olevani sh-opiskelija. Nyt olen sairaanhoitajan sijaisena keskussairaalassa, ja sain kuvallisen henkilökortin koko nimellä ja tittelillä "sairaanhoitaja--opiskelija" (kahdella viivalla  ;D)

"Livet är ett äventyr, sa Snusmumriken förtjust." -Tove Jansson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Siitä yksinkertaisesta syystä että potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa.
Itseasiassa useammalla ammattikunnalla on lain mukaan velvollisuus kertoa nimensä (hoitajat, poliisit, vartijat, järjestymiehet yms.), mutta arvaa moniko näyttää sen virkamies-, vartija-, tai järkkärikortin jos asiakas käyttäytyy agressiivisesti tai on muutoin uhkaava. Eiköhän tuo työturvallisuus kuitenkin mene etusijalle. Ja varsinkin kun en ole ikinä kuullut yhdenkään asiallisen potilaan kokevan tätä asiaa ongelmalliseksi, ainoat ketkä kiinnittävät asiaan huomiota ovat toiset hoitajat... :-Itselläni lukee rinnassa lähihoitaja sekä etunimi, potilaalle esittäytyessä kerron kyllä etu- sekä sukunimen. Tapa tullut vuosien mittaan työskennellessä päihdeongelmaisten ja kriminaalipotilaiden kanssa.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...