Jump to content
MAINOS

milloin on oikeutettua peittää sukunimensä nimikyltistä?


Vieras: Kukkaruukku

Recommended Posts

Vieras: Kukkaruukku

eikös uhkaavissa tilanteissa saa nimikylttinsä laittaa kokonaan piiloon? mutta mites on paikoissa joissa milloin vain voi joutua uhkaavaan tilanteeseen tai on jatkuvasti tekemisissä sellaisten potilaiden kanssa? olen nimittäin nyt ollut erikoissairaanhoidossa synnytyspuolella kesäsijaisena ja menen ensi kuuksi psykiatriselle suljetulle akuuttiosastolle. onko työskentely suljetulla jo syy peittää sukunimensä? vai oletteko "esiintyneet" ihan kokonaisilla nimillänne?

toki aion esimiehen mielipidettäkin kysyä, mutta haluaisin teiltä kuulla kokemuksia ja mielipiteitä. ja olen pahoillani jos kyseisestä aiheesta on jo ollut aloituksia täällä  8)

millaisia kokemuksia teillä ylipäätään on psykan puolelta? nim. ekaa kertaa sinne päänsä pistämässä  *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: takapäivystäjä

millaisia kokemuksia teillä ylipäätään on psykan puolelta? nim. ekaa kertaa sinne päänsä pistämässä  8)

Reilut 10 vuotta sairaalan ulkopuolella, josta valtaosa suurimmissa kylissä ja lukuisia keikkoja eri erikoissairaanhoidon osastoilla, myös psyk. (tosin päivystyksessä) ja koko urani olen esiintynyt joko koko nimellä tai kyltillä etunimen ekakirjain + sukunimi. Eipä ole ketään vielä oven takana käynyt tai soitellut perään  *nolona*

Minusta eritoten poleilla vallalla oleva käytäntö, jossa sukunimi on peitetty on lähinnä huvittava. Yhdellä puhelinsoitolla saat esim. numerotiedusteluihin asetuksen, että nimelleäsi annetaan puhelinnumero mutta ei osoitetietoja. Kyllä potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Eikös potilas voi halutessaan vaatiakin kyseistä tietoa, kuten myös kopioita potilaspapereistaan yms. ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

millaisia kokemuksia teillä ylipäätään on psykan puolelta? nim. ekaa kertaa sinne päänsä pistämässä  8)

Reilut 10 vuotta sairaalan ulkopuolella, josta valtaosa suurimmissa kylissä ja lukuisia keikkoja eri erikoissairaanhoidon osastoilla, myös psyk. (tosin päivystyksessä) ja koko urani olen esiintynyt joko koko nimellä tai kyltillä etunimen ekakirjain + sukunimi. Eipä ole ketään vielä oven takana käynyt tai soitellut perään  *nolona*

Minusta eritoten poleilla vallalla oleva käytäntö, jossa sukunimi on peitetty on lähinnä huvittava. Yhdellä puhelinsoitolla saat esim. numerotiedusteluihin asetuksen, että nimelleäsi annetaan puhelinnumero mutta ei osoitetietoja. Kyllä potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Eikös potilas voi halutessaan vaatiakin kyseistä tietoa, kuten myös kopioita potilaspapereistaan yms. ??

Ei voi muuta kuin yhtyä tähän mielipiteeseen ! Kymmenen vuotta eri puolilla psykiatriaa olen ollut, eikä koskaan tullut mieleenkään ettenkö voisi esittäytyä potilaalle koko nimelläni. Minusta myös se on potilaan oikeus.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran harvinainen nimi, että mm. neurolla ja päihteellä en koskaan käytä sukunimeä. Potilaita vastaanottaessa joskus, jos on ihan skarppi ihminen. Muuten en.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytän nimikylttiä tai -neulaa lähinnä oman motivaationi mukaan, nyt en edes muista milloin se olisi viimeksi ollut esillä muualla kuin pukukopin hyllyllä.

Omalla nimelläni olen aina esiintynyt kuitenkin potilaille.

Työpaikka on psyk. kuntoutuksessa.

Sen lisäksi että paikkojani on luvattu joskus särkeä niin ainut yhteydenotto potilailta jälkeenpäin on joskus 90-luvun alussa (os:lle) tullut joulukortti.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koko nimeäni käytän ihan koko ajan, oikein kuvan kera. Ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia sen suhteen. Toki niitä tarinoita kuulee, kuinka ihmisille on soiteltu ja ovien takana on käyty yms., mutta valtaosa niistä on urbaanilegendoja. Ja tosiaan se potilas saa sen nimen tietoonsa sillä sekunnilla kun pyytää kopiot sairauskertomuspapereistaan. Eli aika turhaa se nimen peittäminen on jos oikeasti pelkää hoidettavana olevan potilaan saavan nimen selville. Se kun lukee niissä sairauskertomuksissa joihin potilas saa halutessaan tutustua.

Eli, suhteellisuudentaju kehiin. Autolla ajaminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin se, että esiintyy koko nimellänsä työpaikallaan. 8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen opiskelijana pitänyt koko nimeäni esillä, mutta nyt kun olen ollut päivystyksessä töissä ja eräs potilas alkoi vähän liiankin paljon utelemaan ja kyselemään ties mitä, tuli minulle tunne, etten halua esiintyä koko nimelläni, sillä sen verran harvinainen on sukunimeni, että minut löytää todella helposti...  :o Haluan "turvata selustani" tai ainakin yrittää, heh! Aina olen sanonut koko nimeni, jos sitä joku on halunnut tietää, mutta ei meillä ainakaan päivystyksessä sairaskertomuksista näe hoitajan koko nimeä.

Kyllä sitä törmää tuolla töissä vaikka minkälaisiin ihmisiin, eikä tilanteet ole aina mitään mukavia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi viikkoa sitten poistin sukunimeni näkyvistä. Nimi on harvinainen ja vaimoni työskentelee A-klinikalla. Itse hoitelen usein samoja hemmoja peltiovien takana. Pari kertaa vaimoltani kautta rantain koitettu udella sukulaisuudesta.

Sinänsä sukunimi ei ole salaisuus ja pidempään osastolla olevat potilaat saattavat sen jopa oppia muistamaankin.

Sattui vielä sellaistakin että operaattorin vaihdon yhteydessä koko perheen numerot olivat luiskahtaneet julkisiksi. Kuukausi kerkesi mennä kun vaimolle tuli ensimmäinen viikonloppupuhelu puliveivarilta. Sama sälli koittanut myös udella osoitetta. Sattuu asumaan vielä turhan lähellä. Jos vilkaamman mielikuvituksen omaisi niin voisi tämän utelun liittyvän hänestä annettavaan ajokorttilausuntoon.

Ongelmana on myös se että osa A-klinikan työntekijöistä on opettanut asiakkaita siihen että kotiinkin saa soittaa ja tuttavalliseksi heittäytyä.

Joka ei tähän suostu on tietysti sitten se "ilkeä" hoitaja.

Itselle ei ole nimestä ollut riesaa.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen käyttänyt ammattinimikettä ja etunimeä jo vuosia sekä ensiaputyössä että vuodeosastolla useammassakin työpaikassa eikä asiasta ole koskaan tullut ongelmia. Työ moraalini kestää päivän valon ei siihen vaikuta nimi !

Puhelin numeroni on salainen, vaikka kerran työtoverini teki vahingon ja antoi tiedustelijalle sen. Siitäkin selviisin selvittäen muutamassa puhelin yhteydessä että teen työtäni vain virka aikanani.

Terveisiä yövuorosta !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä hetkellä ei ole nimikylttiä ollenkaan. Kuitenkin aina esittäydyn koko nimellä, ja kysyttäessä kerron nimen. Siinä nimikyltissä mikä kotona on ei ole kuin titteli ja etunimi, enkä halua sukunimeä myös tuleviinkaan kyltteihin. Senhän voi aina potilas kysyä, jos häntä kiinnostaa.

Sen erään yhden ja ainoan kerran on potilas soittanut suljetulta perään. Tämän tapauksen jälkeen hommasin uuden nimmarikyltin ja samalla kertaa salasin myös numerotietoni.. Vaikkakin tämä ko. soitto olikin täysin harmiton versio, niin hieman vaikeutan sitä ei-ihan-niin-harmittoman soiton soittamista (jos nyt sellaista on..)  :o

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hukkasin mun villapaidan kerran KSH:ssa. Villapaita löytyi vain ja ainoastaan nimineulan avulla, se kun roikkui siitä rinnasta  :peukku:

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Milloin tahansa on oikeus peittää sukunimensä nimikyltistä. Mulla nimikyltissä näkyy vain Lähihoitaja Etunimeni. Mutta kun ensimmäisen kerran esittelen itseni potilaalle, niin kerron kyllä koko sukunimenikin. Välttämättä ei kannata oma-aloitteisesti kertoa sukunimeään mt-potilaalle, jos asuu pienellä paikkakunnalla. Mulla on kokemusta siitä, kun potilas sukunimen perusteella alkaa kyselemään, että onko hän ja hän henkilö sulle sukua, jolla on samoja ongelmia kuin hänellä. Muissakin tapauksissa kyllä maaseudulla harrastetaan sukuselvitystä. Toisaalta etua on siitä, jos löytyy yhteisiä tuttavia. Mutta toisaalta jutut sitten helposti siirtyy kolmannen henkilön asioiden setvimiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni lukee nimikylteissä vain ja ainoastaan etunimen ensimmäinen kirjain + sukunimi. Tämä siksi, että työskentelen päivystyksessä ja sairaankuljetuksessa. Toki esittäydyn potilaille aina koko nimellä + kerron koko nimeni jos joku niin haluaa. Mutta julkisesti en koko nimeäni pidä koko aikaa esillä  :peukku:.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä käytän vain ja ainoastaan kylttiä jossa on ammattinimike ja etunimi. Päivystysalueella liikkuu kaikenlaista kulkijaa, eikä kenenkään ole tarpeellista nimeäni tietää. Asiallisille esittäydyn toki koko nimelläni. Eikä selviä muuten asiakirjakopioistakaan, käytän niissä nimikirjainten lyhennettä. Jos jotain jälkiselvittelyjä tulee, asiakkaan kirjallisesta pyynnöstä voidaan kyllä sitten sen perusteella selvittää kuka olen mutta se tieto ei mielestäni asiakkaalle kuulu. Esim. valituksen voi kyllä kohdentaa esimiehen kautta ilman että asiakas tietää nimeäni.

-Det kostar ingenting att kö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä käytän vain ja ainoastaan kylttiä jossa on ammattinimike ja etunimi. Päivystysalueella liikkuu kaikenlaista kulkijaa, eikä kenenkään ole tarpeellista nimeäni tietää. Asiallisille esittäydyn toki koko nimelläni. Eikä selviä muuten asiakirjakopioistakaan, käytän niissä nimikirjainten lyhennettä. Jos jotain jälkiselvittelyjä tulee, asiakkaan kirjallisesta pyynnöstä voidaan kyllä sitten sen perusteella selvittää kuka olen mutta se tieto ei mielestäni asiakkaalle kuulu. Esim. valituksen voi kyllä kohdentaa esimiehen kautta ilman että asiakas tietää nimeäni.

Kyllä kirjata pitää koko nimellään ja tittelillään tietysti !!!

Mikä ihmisiä niin hirveästi pelottaa että pitää suojautua ? Ei ymmärrä hän kyllä  :-

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä kirjaan käytännön mukaisesti nimikirjaimilla ja tittelillä esim. NN/esh

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos haluaa sitte ettei maistraatista niitä tietoja myöskään kukaan saa ni kantsii sinnekkin puhelinyhtiön lisäks pirauttaa.

Kannattaa muistaa myös Ajoneuvohallintokeskus ja lehdet... :peukku:

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos haluaa sitte ettei maistraatista niitä tietoja myöskään kukaan saa ni kantsii sinnekkin puhelinyhtiön lisäks pirauttaa.

Kannattaa muistaa myös Ajoneuvohallintokeskus ja lehdet... :-X

Ja turvakielto väeöstörkisterikeskuksesta. (http://www.maistraatti.fi/maistraatti/frame2.jsp?url=http%3A%2F%2Fwww.maistraatti.fi%2Fdocs%2Fkotikunta_ja_vaestotiedot%2F6.2.7.htm)  Poliiseillahan tuo on käytössä melko yleisesti mutta itse en tiedä kuin yhden hoitajan joka on tuon hakenut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välttämättä ei kannata oma-aloitteisesti kertoa sukunimeään mt-potilaalle, jos asuu pienellä paikkakunnalla.

Meinaatko ettei sillä mt-potilaalla ole oikeus tietää hoitajan koko nimeä?Mun mielestä toi kuuluu jo hyviin tapoihin että koko nimellä esittäydytään.Puhun kokemuksesta,olen työskennellyt pienellä paikkakunnalla monen eri "potilasryhmän" parissa ja kyllä mulla on silti ollut pokkaa sanoa koko nimi (ja antaa sen koko nimen olla nimineulassa).Niinjoo,ettei nyt käy epäselväksi niin mulla sattuu olemaan aika erikoinen ja myös harvinainen nimi,joka varmasti jää mieleen monelle.Ei se sitä tosiasiaa muuta että jokaisella on oikeus tietää kuka hoitaja on.Mitä sitte jos joku kysyy mahdollista sukulaisuussuhdetta,pakkoko sille on vastata,tai kertoa että juu,aviomies tms on?Hyvänen aika,maalaisjärjen käyttö kunniaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välttämättä ei kannata oma-aloitteisesti kertoa sukunimeään mt-potilaalle, jos asuu pienellä paikkakunnalla.

Meinaatko ettei sillä mt-potilaalla ole oikeus tietää hoitajan koko nimeä?Mun mielestä toi kuuluu jo hyviin tapoihin että koko nimellä esittäydytään.Puhun kokemuksesta,olen työskennellyt pienellä paikkakunnalla monen eri "potilasryhmän" parissa ja kyllä mulla on silti ollut pokkaa sanoa koko nimi (ja antaa sen koko nimen olla nimineulassa).Niinjoo,ettei nyt käy epäselväksi niin mulla sattuu olemaan aika erikoinen ja myös harvinainen nimi,joka varmasti jää mieleen monelle.Ei se sitä tosiasiaa muuta että jokaisella on oikeus tietää kuka hoitaja on.Mitä sitte jos joku kysyy mahdollista sukulaisuussuhdetta,pakkoko sille on vastata,tai kertoa että juu,aviomies tms on?Hyvänen aika,maalaisjärjen käyttö kunniaan!

Kyllä se riittää, kun etunimellä esittäytyy. Jos potilas haluaa tietää enemmän, niin sitten voi kertoa enemmän. Kyllä hoitajat erottaa jo etunimen tai sukunimen perusteella toisistaan, jos ei satu olemaan samannimisiä hoitajia työyksikössä. Sitä paitsi joidenkin potilaiden on helpompi muistaa hoitajat, kun ei anneta sekä etunimeä että sukunimeä heille. Alussa on kyllä ihan kohteliasta esittäytyä ihan koko nimellä. Mutta vielä töykeämpää on se, kun ei esittäydytä ollenkaan nimellä, vaan potilas otetaan vain hoitoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se riittää, kun etunimellä esittäytyy.

Perustele.Miksi se pelkkä etunimi riittää?Tuossa aiemmin joku jo mainitsi että sen hoitajan nimen löytää sieltä potilaskertomuksesta,jonka kopion saa pyytämällä.

Kyllä hoitajat erottaa jo etunimen tai sukunimen perusteella toisistaan, jos ei satu olemaan samannimisiä hoitajia työyksikössä.

Olen kyllä tuosta eri mieltä.Näinä aikoina on jumalattoman paljon keikkalaisia,opiskelijoita osastolla.Voi olla paljon samannäköisiä ihmisiä,ja toisaalta,ihmiset voivat mennä sekaisin vaikka eivät ole edes samannäköisiä/nimisiä.Pelkkä käyttäytyminen,kehon kieli ym saattaa sekoittaa.Ihan esimerkkinä,minut ja työtoverini sekoitetaan potilaiden ja muiden hoitajien toimesta päivittäin vaikka olemme aivan erinäköisiä,mutta nimemme ovat samantapaiset vaikka ei olekaan esim.sama etunimi/sukunimi.Monta kertaa on tullut selkkaus että kumpi meistä on tehnyt jonkin asian ja yleensä potilas sen tietää ensimmäisenä kun on nimineulassa etunimi sekä sukunimi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Marimekkomato: Mä en sun kanssa ala väittelemään. Älä ole niin ehdoton, että juuri tietty tyyli kaikkiin työpaikkoihin ja potilaille sopisi. Lue teksti kokonaisuutena, äläkä poimi siitä jotain tiettyä lausetta vain mikä vääristää sitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voi kyynel Unicornu.Eikös tää oo keskustelupalsta?En mä ole "niin ehdoton",just siks mä pyysin sua perustelemaan kantasi enkä suinkaan jyrännyt sua sanomalla että "paskapuhetta,olet väärässä".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...