Jump to content
MAINOS

PERUSHOITO VUODEOSASTOILLA


anneli

Recommended Posts

Trendi tuntuu olevan, että vuodeosastoilla (hoidetaan myös akuutteja) pyritään lh ja ph paikat muuttamaan sh paikoiksi. Eikö sh ole ylikoulutettu perushoitoon, koska on ihmisiä, jotka perushoitoa haluavat tehdä. Melkein hoidon, kuin hoidon lähtökohta on hyvä perushoito, eli puhtaus, ravitsemus ym.......

Haluaisinkin kuulla minkälaista käytäntöä on  sairaaloissa/osastoilla? Tarvitaanko perushoitajia/lähihoitajia enää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä perus- ja lähihoitajia tarvitaan, myös erikoissairaanhoidossa. Se ei tarkoita sitä, että sairaanhoitaja olisi ylikoulutettu perushoitoon. Perushoito on olennainen osa hoitotyötä. Olen sitä mieltä, että hyvä perushoito on hyvän hoidon perusta.

Mielestäni suuntaus, jossa keskus- ja yliopistosairaaloissa perus- ja lähihoitajien virkoja/toimia muutetaan sh-toimiksi, ei ole välttämättä ollenkaan hyvä asia. Erikoissairaanhoidossakin löytyy osastoja, joilla perus- ja lähihoitajat voivat varsin hyvin työskennellä, ja kaikki hyötyvät heidän työpanoksestaan. Tällaisia osastoja ovat mm. neurologian osastot sekä yleissisätautien osastot. Terveyskeskussairaaloissa perus- ja lähihoitajia on kuitenkin huomattavasti enemmän, ja siellä heidän työpanoksensa on erityisen merkittävä.

Summa summarum: kyllä, perus- ja lähihoitajia tarvitaan sairaaloissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman OT, mutta avaudun silti. Meillä on osaston (yliopistollinen s.) yhteydessä yksikkö, jossa ainaoastaan sairaanhoitajia töissä. On "hauskaa" aina seurata miten sh:t suhtautuvat perushoitoon. Välillä käy niinkin, että kun erikoisyksikön pt tarvitsee esim. vuodepesua, huudetaan osaston puolelta lh/ph..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman OT, mutta avaudun silti. Meillä on osaston (yliopistollinen s.) yhteydessä yksikkö, jossa ainaoastaan sairaanhoitajia töissä. On "hauskaa" aina seurata miten sh:t suhtautuvat perushoitoon. Välillä käy niinkin, että kun erikoisyksikön pt tarvitsee esim. vuodepesua, huudetaan osaston puolelta lh/ph..

No voi pyhä pieru..  (=kommenttini ylläolevaan lainaukseen ja alla oma osanottoni keskusteluun)

Lähi- ja perushoitajien työpaikat lähtivät muuttumaan sairaanhoitajien työpaikoiksi viimeistään siinä vaiheessa kun yksilövastuisen hoitotyön mallin ilosanoma otettiin vastaan jumalan totuutena. Koska yksilövastuisessa työn mallissa yksi ja sama hoitaja on vastuussa pyllyn pyyhkimisestä iv - lääkitykseen katsottiin, että kaikkien hoitajien on sitten oltava sairaanhoitajia, jotta sitä voidaan puhtaasti toteuttaa.. Kuitenkin lähi- ja perushoitajilla olisi mielestäni tarvetta ja paikkansa yksilövastuisen työskentelyn kehittämisen kautta esim. toimimalla tiimeinä näiden yksilövastuussa olevien sairaanhoitajien kanssa.

Mikähän on trendi tänä päivänä jos hoitajapula muka on totta kehä kolmosen ulkopuolella? Ei pitäisi itkeä hoitajapulaa jos on varaa pitää ammattikoulutettua ja tehtäviin soveltuvaa väkeä kortistossa! Se on järjestelykysymys miten eri ammattiryhmien osaaminen ja työpanos saadaan käyttöön vaikka olisi miten erikois-super-hyper-ihmeellistä-sairaanhoitoa, sillä kuten aikaisemminkin on tässä keskustelussa mainittu, niin perushoito on hoidon perusta! Kaikki lähtee perustarpeista. Ja jos meillä on kerran liian vähän sairaanhoitajia niin miksei heidän erikoisosaamista voida ottaa tehokkaampaan käyttöön siten, että jos joku (lue: esim. lähihoitaja, perushoitaja) auttaa perushoidon tehtävissä niin sairaanhoitajilla jää enemmän aikaa keskittyä siihen erikoisosaamista vaativaan osa-alueeseen.

Tämän olen mielestäni ennenkin tainnut sanoa? Ugh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helppo sitä on sanoa, että perushoito on lh/ph tehtävä. Paikassa, jossa olen töissä, ei oteta edes sairaanhoitajia töihin, ellei he hallitse perushoitoa muidenn tehtäviensä ohella.

Meillä on myös  nyt yksi perushoitajan vakanssi auki, eli vaikka senkin olisi voinut muuttaa sh:n paikaksi, niin kuitenkin se menee ph:n virkana vielä jatkossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikassa, jossa minä olen töissä, on vain muutamia sairaanhoitajia töissä. Suurinosa on perus-/lähihoitajia, sillä täällä on paljon perushoitoa tarvitsevia vanhuksia.

Kuulin, että sairaanhoitajista on tosiaan niin kova pula tällähetkellä, että tänne ei saatu edes kesän ajaksi tarpeeksi sairaanhoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin suurin osa on ph /lh. ( psykogeriatrinen vanhustyön paikka ) Kuitenkin ja jokatapauksessa olen sitämieltä, että meitä kaikkia tarvitaan! Itse olen lh, mutta kyllä tarvitsen sh:lta apua joihinkin asioihin sekä sairaala apulaisten ammattiosaamista heidän koulutuksen puolelta. tuntuu oudolta ettei sh:t (mukamas ) osaisi perushoitoa ja että toiselta osastolta pitää tulla lähärin sitä toteuttamaan!!! Varmaankaan en menisi.... :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tähän nyt pakko sanoa,että mielestäni perus-ja lähihoitajia tarvitaan.Olen tosin muutaman kerran tömännyt omassa työyksikössäni lähihoitajiin (jos ihan tarkkoja ollaan...niin kahteen sellaiseen) joita ei juurikaan ole tuo perushoito kiinnostanut!!! Onhan se kiva töissä hengailla ja palkkaa nostaa.Itse sitten sh:na juokset niiden infuusioiden ja lääkkeiden kanssa,suoritat vuorokohtaiset tehtävät (joita toinen ei tietenkään keikkalaisena tee!) ja lisäksi sitten puutut kaikkeen mahdolliseen mitä työpari jättää tekemättä.Mutta korostan että näitä ihmisiä ollut vain kaksi! Oman työpaikkani kokeneet perushoitajat ovat korvaamattomia ja heidän siirtyessään työelämästä pois, jää iso aukko ja katoaa sitä "hiljaista tietoa".

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uutena lähärinä näkemyslisää edellisiin. Meillä sh:t tekee samaa kuin ph:t ja oa:t. Raja on häilyvä. Moni osastoavustaja on pätevämpi kuin tällainen juuri valmistunut lähäri kuten minä. Itse olenkin kokenut lähinnä vastuukysymyksinä tehtäväkohtaiset erot. Oa:t eivät saisi lääkitä, ph:t saavat i.m. luvan ja sh:t tekevät paperityöt (esimiesasiat) ja i.v:t. Siis lähinnä kaikki tekee kaikkea ja kaikki EI SAA tehdä kaikkea, vaikka osaisivatkin (kokeneet oa:t).

Olen ajatellut, että tuo sairaanhoitajien paikkojen lisäys kertoo työnantajan halusta turvata ammattitaitoinen henkilökunta, ettei tarvitse miettiä, kuka saa tehdä sitä ja kuka tätä. Kai se onkin ongelma jos ph:t ei saa esim. jakaa lääkkeitä. Näin kai on näissä suuremmissa sairaaloissa. Täällä periferiassa pitää hallita monet jutut, joten luvat toimiakin annetaan ja odotetaan että myös käytetään. Itse kaipaisin kyllä sairaanhoitajia lisää, juuri sen vuoksi, että vuorossa vastuullisena hoitajana saa juosta i.v. luvallisten perässä, jos esim. tippa menee pieleen.

Kaiken kaikkiaan siis omassa työpaikassani en ole huomannut epätasa-arvoa. Mutta voihan se johtua siitäkin, että olen vielä noviisi.... :)

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...