Jump to content
MAINOS

mistä johtuu että lanssihoitsuilla nousee pissi päähän??


Mimmu

Recommended Posts

Ihmisillä on kummallinen käsitys ettei hoitajien tarvi syödä työaikana.

Mehän ollaan siitä harvinainen ammattikunta, että meillä ruokailu kuuluu työaikaan. Monella muulla ammattiryhmällä ruokatauko ei ole työaikaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 131
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joo ja ruokatunti on 20min, muilla se on yleensä tunti.

Ja ruokailu järjestetään: ...edellyttäen ettei järjestelystä aiheudu häiriötä työn kululle tai suoritettaville palveluksille ja että ruokailusta aiheutuva poissaolo työstä kestää enintään 15–20 minuuttia...

Mutta kyllä musta on ihan kiva, että ruokailu on työaikaa. Onpahan päivät vähän lyhyempiä sillä tavalla. Harvoin sitä ihan oikeasti kyllä ehtii ruokailemaan rauhassa, aina sitä joutuu kiireessä syömään ja joka päivä miettimään että ehtiikö tänään syömään ollenkaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvoin sitä ihan oikeasti kyllä ehtii ruokailemaan rauhassa, aina sitä joutuu kiireessä syömään ja joka päivä miettimään että ehtiikö tänään syömään ollenkaan.

Mä kun luulin että tollaset paikat on jo kuollu sukupuuttoon? Rauhassa ruokaillaan ja ihan joka päivä. Ja pari kahvitaukoa pidetään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Harvoin sitä ihan oikeasti kyllä ehtii ruokailemaan rauhassa, aina sitä joutuu kiireessä syömään ja joka päivä miettimään että ehtiikö tänään syömään ollenkaan.

sehän on ihan omasta itsestä kiinni. kyllä ruokatauko on aina järjestettävissä. tosin monissa paikoissa "vanhat" työntekijät huolehtivat omista tauoistaan, eivätkä välitä tulla päästämään "uudempia" tauolle, varsinkin jos nämä siihen nöyrtyvät..

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kun luulin että tollaset paikat on jo kuollu sukupuuttoon? Rauhassa ruokaillaan ja ihan joka päivä. Ja pari kahvitaukoa pidetään.

Työkiertoon mies! Elämää on leikkurin ulkopuolellakin ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kun luulin että tollaset paikat on jo kuollu sukupuuttoon? Rauhassa ruokaillaan ja ihan joka päivä. Ja pari kahvitaukoa pidetään.

Työkiertoon mies! Elämää on leikkurin ulkopuolellakin ;D

En lähe, jos ei siellä saa sitten ruokaa..

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Harvoin sitä ihan oikeasti kyllä ehtii ruokailemaan rauhassa, aina sitä joutuu kiireessä syömään ja joka päivä miettimään että ehtiikö tänään syömään ollenkaan.

sehän on ihan omasta itsestä kiinni. kyllä ruokatauko on aina järjestettävissä. tosin monissa paikoissa "vanhat" työntekijät huolehtivat omista tauoistaan, eivätkä välitä tulla päästämään "uudempia" tauolle, varsinkin jos nämä siihen nöyrtyvät..

Ruokatauot pyörisivät varmasti ongelmitta jos hoitajamiehitys olisi sellainen, että yhden hoitajan poissaolo työpisteestä ei aiheuttaisi ongelmia. Siksi ruokataukojen pitäminen on vähän niin ja näin. Ja koska meillä ruokatauko on palkallista työaikaa, niin työnantaja pitää kiinni siitä, että ruokailu ei saa haitata työntekoa pätkääkään. Taas näitä meidän alan iloja...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Harvoin sitä ihan oikeasti kyllä ehtii ruokailemaan rauhassa, aina sitä joutuu kiireessä syömään ja joka päivä miettimään että ehtiikö tänään syömään ollenkaan.

sehän on ihan omasta itsestä kiinni. kyllä ruokatauko on aina järjestettävissä. tosin monissa paikoissa "vanhat" työntekijät huolehtivat omista tauoistaan, eivätkä välitä tulla päästämään "uudempia" tauolle, varsinkin jos nämä siihen nöyrtyvät..

Ruokatauot pyörisivät varmasti ongelmitta jos hoitajamiehitys olisi sellainen, että yhden hoitajan poissaolo työpisteestä ei aiheuttaisi ongelmia. Siksi ruokataukojen pitäminen on vähän niin ja näin. Ja koska meillä ruokatauko on palkallista työaikaa, niin työnantaja pitää kiinni siitä, että ruokailu ei saa haitata työntekoa pätkääkään. Taas näitä meidän alan iloja...

On se kyllä niinkin että jokaisen pitää itse pitää huoli että pääsee tauolle. Välillä on päiviä, jolloin mennään niin tukka putkella että huomataan klo 14 ettei kukaan ole käynyt aamuvuorossa syömässä. Silloin sitä vaan sovitaan että nyt mennään, vaikka sitten pikaseen mutta vuoronperään kaikki tauolle. Odottakoon potilaat, toimenpiteet ja muu. Tauot on vaan pidettävä ja otettava. Ja aina se on tähän mennessä onnistunut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mulla ainaskin nousi pissi päähän heti kun sain et-tason psykoterapeutin paperit  :-X

Onneksi sentään rakkaat kollegat pudottivat pikaisesti takaisin maanpinnalle...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mä olen ajatellut hoitaa ton kauppa jutun tulevaisuudessa useampien vuorokausinen päivivystyksien aikana turvautumalla paikallisen kotipalveluun palveluihin. Eikös niillä ole ihan lupa käydä kaupassa työaikana? Ja nehän voi samalla lämmittääkin mun maksalaatikon. Eipähän ketään enää suivi mun kaupassa käynnit sen jälkeen!

Ajatus hyvä,mutta kaupassa käynti asiakkaille periaatteessa kiellettyä,ellei asiakas itse mukana.Luetaan asiointi ja ulkoilukäynniksi. :)

Omat ruokaostokset tulee pika pikaa tehtyä paikallisessa marketissa,missä lounas aikaan tolkuton jono. Nälkä katoaa ensimetreillä. Mene sitten jonoja vältellen ravinteliin ruokatauolle,niin ah niin rakas kollegasi kyttää kulmilla. Tilittää sitten toimistolla viihdevuosi huuruissaan, miten vastuuntunnottomat sairaanhoitajat istuvat kesken työpäivän baarissa.  8) Samalla tapauksella on työ- ja siviiliaikanakin tapana vahdata kuka liikkuu missäkin ja kenen kera..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onpas hyvä ketjukainen...

Syömätouhuun en ota kantaa, koska pyrin tekemään sitä itse niin usein kun mahdollista. Ja mikään ruoka EI VOI OLLA huonoa, jos siinä on riittävästi voita ja kermaa  ;D

Aiheeseen liittyen; ilmiö on valitettavan yleinen ja tuttu. Ihan en kuitenkaan stereotypioisi kaikkia lanssareita.. ..on simmoinen sanonta: "Yksi mätä hedelmä pilaa koko sadon".

Tämä toimii myös vastoinpäin, kuten ketjussa ilmenee.. Ei tarvitse kuin pari hankalaa ihmistä vastaanottavassa hoitolaitoksessa niin paikka on hankala ja pannassa... ..näin se vaan menee..

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Varmaan aiemminkin tullut esille mutta oiskohan "lanssihoitsujen" kielenkäyttö ja eleet jne  se joka useaa hoitajaa nyppii? No sellainen käytöshän leimataan pian pissipäisyydeksi. Akuuttiduunissa olevilla vain nyt sattuu olemaan aika härskit jutut ja kootut selitykset!  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan aiemminkin tullut esille mutta oiskohan "lanssihoitsujen" kielenkäyttö ja eleet jne  se joka useaa hoitajaa nyppii?

voisitko tarkentaa?  ::)

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä tarkoitin mustaahuumoria mitä tulee veisteltyä pokaa luovuttaessa  8) Jotkut hoitajat eivät ole olleet ihan "vastaanottavaisia". Sama homma kun aiemmin olin vastaanottamassa sakupoijilta potilaita niin läppää heiteltiin puolin jos toisin.  :) Hyvissä rajoin kuitenkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan aiemminkin tullut esille mutta oiskohan "lanssihoitsujen" kielenkäyttö ja eleet jne  se joka useaa hoitajaa nyppii? No sellainen käytöshän leimataan pian pissipäisyydeksi. Akuuttiduunissa olevilla vain nyt sattuu olemaan aika härskit jutut ja kootut selitykset!  :(

Kyllä se pissipäisyys on ihan muuta. Ainahan huumoria maailmaan mahtuu, eikä tällä alalla ilman pärjäisi. Tarkoitan nyt sellaista pissipäisyyttä että kun ihmiset jotka ovat ennen olleet jopa samalla osastolla/polilla töissä pääsevät lanssiin, niin johan nousee nokka pystyyn ja kuljetaan maailmanomistajan elkein, käskytetään polin hoitajia ja rutataan heidän ammattitaitonsa. Onneksi lansseissa on näitä todellisiakin konkareita jotka vielä jaksavat olla ystävällisiä ja yhteistyökykyisiä.

Ehkä tämä pissipäisyys ilmenee pahiten näissä hiljattain valmistuneissa lh/ensihoito-ihmisissä... :o

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä tämä pissipäisyys ilmenee pahiten näissä hiljattain valmistuneissa lh/ensihoito-ihmisissä... ;)

Itsellä nyt tulisi ekana mieleen vastavalmistuneet "pelastajat" jotka eivät edes välttämättä vaivaudu tervehtimään muita kuolevaisia. Se onkin ihan hirveän fiksun näköistä kun ollaan samalla polilla ja tervehditään reippaasti, ihan niinkuin normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, nämä jumalan lahjat kääntävät äkkiä pään poispäin eivätkä ole huomaavinaankaan.  :(

Mutta kyllä se polin henkilökuntakin saa joskus päivän pilattua, ymmärrän että on kiirettä ja porukkaa ylipaikalla (erityisesti Malmi ja Maria, voimia siellä työskenteleville!), mutta kun ei sitä pokaa voi aina jättää kuljettamattakaan. (X-10 EA ei jaksa ottaa vastaan)  Jos duuni rassaa niin paljon että pitää purkaa paha olo muihin ketkä vain tekevät työtään, olisi ehkä aika lähteä työnkiertoon.

Tulipa vuodatettua taas.

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, itse tulin polilla työskennellessä erinomaisesti toimeen sihteereiden, laitoshoitajien ja vartioiden kanssa. Eivät koskaan haukkuneet sairaiden parissa raatajaa ja tekivät hommansa hyvin. Silloin työskennellessä tuntui siltä, että lähinnä niillä polihoitsuilla pissaa päässä. Apua ei voitu antaa (en taaskaan pyri yleistämään) ja amppariväkeä haukuttiin aina, kun toivat uuden potilaan. Joskin poli näkökulmata toivoin amppariväeltä pieniä apuja. Esim. Potilaalle mukaan avaimet ja päällysvaatteita sen verta, että voi kotiuttaa ja mielusti omaisen puhelinnumero ja perustutkimukset/hyvä kirjaus. Polin päässä lanssiväki voi autella, jos kiire siellä ja heillä hiljaista.

Nyt itse taas kentällä. Poli jatkaa malliaan, yleensä kun tuodaan potilas se on pahasta, jos viedään se hyvästä. Itse koetan toteuttaa niitä asioita, joita toivoin polilla amppariväeltä, joskaan talvella en tippakäden hihaa poista, en ikuna! En kyllä koe nyt kentällä, että olisin mihinkään muuttunut, jospa sitä pissaa on sitten ollut päässä syntymästä asti. :D :-X

Niin ja tuosta käyttäytymisestä. Jos joku vastaanottopäässä/toisessa lanssissa on pahalla päällä. Minä olen tuplasti ystävällisempi. Jospa vaikka pelastaisi sen toisen pahan päivän, ainakin oma mieli pysyy parempana. Ja tuosta käsityksestä, että jollain on pissaa päässä: Johtunee siitä, ettei meillä ole aikaa kuunnella toisiamme. Siis ihan missä vaan, työssä ja vapaalla. Sitten tulee väärinkäsityksiä, kun asiat jää puolitiehen.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy myöntää, etten jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta ajattelin oman sanaseni lanssipoikien ja -tyttöjen puolesta sanoa.

En tiedä, millaista heidän käytöksensä on ea-polilla, mutta meille psykiatrian päivystykseen kun lanssilla tuodaan potilaita, ovat lanssipojat ja -tytöt olleet oikein mukavia ja asiallisia. Ajoittain käy kuskeja, jotka on varustettu samankaltaisella mustalla tai vähintäänkin harmaalla huumorilla, mitä meidän osaston väki viljelee. Ajoittain taas ilmenee pientä "rehvakkuutta", jonka olen tulkinnut johtuvaksi ainakin osittain osaston muiden potilaiden ja toisaalta ehkä kuljetettavana olleen potilaan käytöksen aiheuttamasta hämmennyksestä.

Yhteistyö on sujunut meillä ainakin asiallisesti ja hyvin.

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse koetan toteuttaa niitä asioita, joita toivoin polilla amppariväeltä, joskaan talvella en tippakäden hihaa poista, en ikuna!

Siis joo! Tää on joku ihme kynnyskysymys  ;) Saahan sen tippapussin/pullon nyt herranen aika pujoteltua pois sieltä hihasta! Jos vaikka se käsi oliskin takin hihasta pois, niin alla on keskimäärin kaks hihaa lisää, ja kun vaihdetaan sairaalan paita päälle, niin sekin pitää pujotella.

Ei ihan suoranaisesti liity tähän, mutta kollega tuossa heitti hyvän esimerkin siitä, kun mummot istuu vaatteet päällä eteisessä odottamassa kyytiä rintakivuissaan.

Verenpaine, saturaatio, rytmi, hengitysäänet  -  kureliivi, aluspaita, laamapaita, paitapusero, villatakki, toppatakki

Lopputulos 4 - 6 terkkariin kuljettamisen hyväksi  :)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse koetan toteuttaa niitä asioita, joita toivoin polilla amppariväeltä, joskaan talvella en tippakäden hihaa poista, en ikuna!

Siis joo! Tää on joku ihme kynnyskysymys  ;) Saahan sen tippapussin/pullon nyt herranen aika pujoteltua pois sieltä hihasta!

Tuosta hihasta taikka potilaan tipattomuudesta kuittailu ei ole mitään muuta kuin pelkkää laiskuutta. Aivan liian hyvälle ollaan opetettu polin väki vuosien aikana...

p.s. täten lupaan muistaa tuon edellisen toimiessani vastaanottavana hoitajana polilla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmisillä on kummallinen käsitys ettei hoitajien tarvi syödä työaikana.

Eikös se mennyt jotenkin niin (jossain Sairaanhoitaja-lehden artikkelissa vuodelta nakki oli heitetty) että tulevaisuuden hoitajalla on tippa ettei tarvi syödä ja kestokatetri ettei tarvi käydä vessassa. Sillähän hoituisi samalla tuo ketjun alkuperäinenkin ongelma; ylipäänsä kenelläkään ei pääsisi hoitoalalla nousemaan pissi päähän.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Täytyy myöntää että olen huomannut tuon nesteen kohoamisilmiön.. Mutta oikeesti, eikös sellainen ilmiö ja turha rehvakkuus voi johtua epävarmuudesta!? Joku aikaisemmin mainitsi että juuri työelämään saapuneet osoittaisivat joitain em. merkkejä. En toki yleistä enkä ketään osoittele se nyt vaan oli yleishuomio :o Itse olen työskennellyt sekä tuojana että vastaanottajana ja ihan yhtälailla ilmenee "oireita" molemmilla puolilla. Ja tämä tippa hihalla vai ilman juttu on varmasti yksi ikuisuuskysymyksiä.. ;D Tärkeintähän on että se tippa on ylipäätään laitettu jos potilaan tila sitä vaatii.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...