Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Unicornu

Rintakipu

Recommended Posts

Miten voi erottaa sen, että johtuuko rintakipu sydänperäisestä syystä vai psyykkisestä syystä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Oikeesti, no vaikka katsomalla elämänviivaa kämmenestä(mieluiten vasemmasta) :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Miten voi erottaa sen, että johtuuko rintakipu sydänperäisestä syystä vai psyykkisestä syystä?

Elektrokardiografia, kreatiniinikinaasi, troponiini, vaste lääkitykselle (nitro)...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Elektrokardiografia, kreatiniinikinaasi, troponiini, vaste lääkitykselle (nitro)...

Ja kliinistä statusta unohtamatta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

-Monilla potilailla rintakivun valittelu kuuluu psyykkiseen oireiluun/huomion hakuun. Tämä on yleensä yleisesti tiedossa henkilökunnalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Se on totta, mutta iskemian tai muun sydänperäisen kivun syyt tulee myös huomioida. Se ei paljoa vaadi että, poissuljetaan edellä mainitut + muut somaattiset.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Eihän psykiatrisilla poitilailla ole somaattisista syistä olevaa rintakipua! Kaikkee sitä kuulee  :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

No, jos potilas ensin tulee pyytämään rauhoittavaa ja kertoo, että häntä pyörryttää... Sitten häneltä mitataan RR 140/60 ja p. 70. Päätellään, että potilaalla ei sydän reistaile ja hänelle annetaan Opamox 15 mg:n puolikas. Kohta potilas tulee uudestaan pyytämään rauhoittavaa ja sitä hänelle ei anneta.

Myöhemmin potilas tulee valittamaan rintakipua ja tuskaista oloa. Hän pitää käsiään sydämensä kohdalla ja pyytää Dinit-suihketta. Antaisitteko suihkeen? EKG:ta ei ole käytettävissä, eikä happisaturaatio mittariakaan. Hengitysvaikeuksia potilaalla ei ole, mutta hengitystiheys on vaihtelevaa.

Potilas joka ilta pyytää rauhoittavaa ja samoin hän valittaa rintakipuja sekä tuskaista oloa. Jatkuvana lääkityksenä hänellä menee sydänlääke.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

No annoitteko nitron? Miksi sitä pimitellä, voihan sen antaa ja katsoa mitä tapahtuu. Kyseessä ilmeisesti ei ole sairaala, jos kerta ekg:tä ei voida ottaa. Jos rintakipujen valittelu on jokailtaista ei liene ollenkaan typerää omankin selustansa turvaamiseksi tutkia asiaa myös somaattiselta vinkkeliltä. Eli lähettää sitten vaikka terkkariin ekg:tä ja labroja varten. Ompahan sitten sekin tehty.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

En antanut, koska en tiennyt, että miten Dinit-suihke ja Opamox yhdessä vaikuttavat. En saanut heti kokeneempaa hoitajaa kiinni. Kun hänet sitten vihdoin sain kiinni, niin hän laittoi vain potilaan pehkuun sekä totesi, että potilaalla saattoi olla rintakipuja, mutta iltalääkkeissä meni sydänlääke. Olin ensimmäistä päivää tuuraajana ja vastuussa potilaista. Mun oli pakko vain kehoittaa rintakipuista potilasta menemään lepäämään ja hoitaa toiset potilaat, koska he alkoivat käymään levottomiksi. Mä itse oikeastaan arvioin, että potilaalla ei olisi sydänperäistä rintakipua, mutta takuuseen en siitä voinut mennä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Se on hienoa että erikoissairaanhoidossa pystytään ja tehdään noin. Pauniolla taitaa olla taas hieman töitä kun, te olette niin hölmöjä. angry.png

Ja onhan jo Paunio antanut tuomionsa muutenkin(aikasemmin). Eristäminen ja kirjaaminen + muut.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Se on hienoa että erikoissairaanhoidossa pystytään ja tehdään noin. Pauniolla taitaa olla taas hieman töitä kun, te olette niin hölmöjö. angry.png

Kuinka niin? Missä Pauniolla? En mä oo varsinaisesti erikoissairaanhoidossa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Se on hienoa että erikoissairaanhoidossa pystytään ja tehdään noin. Pauniolla taitaa olla taas hieman töitä kun, te olette niin hölmöjö. angry.png

Kuinka niin? Missä Pauniolla? En mä oo varsinaisesti erikoissairaanhoidossa.

Oletko koskaan kuullut Riitta-Leena Pauniosta, jos et niin älä tee mitään tyhmää koska hän valvoo myös kissalan poikia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

En ole kuullut hänestä... Näköjään hän on oikeusasia"mies".  Anteeksi vain, mutta ootko sä kooma humalassa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Rauhotutaans nyt ja pidättäydytään henkilökohtaisuuksista. Tapelkaa yksityisviestein jos on tarvetta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Eli olet jokin vanapii teini :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Eli olet jokin vanapii teini :nauraa:

Noniin, kooma lähtee päiväksi jäähylle kun ei varotukset tehoa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
lemmy

Juuri noin. Jokaisessa psyk.saitaalssa tulisi olla ekg laite ja pulssioksimetri. Toisinaan näkee, että potilaan valittamaa rintakipua tai hengitysvaikeutta aletaan automaattisesti pitämään psyykkisenä oireena. Toki on tilanteita joissa potilaat valittaa em. oireita jatkovasti ja ovat (toivonmukaan) tutkittu asiallisesti sydänperäisten syiden poissulkemiseksi.

Näen, että tulevaisuudessa haasteet potilaiden turvallisen hoidon suhteen kasvavat psykiatriassa. Vrt. esim. uudet lääkkeet ja niiden aiheuttamat ongelmat esim. metaboliassa. Puhumattakaan muutamista uusista lääkkeistä joilla on suoria vaikutuksia esim. sydämen johtumisaikoihin ja voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Varmaan se kunnon laitteiden puute johtuu siitäkin, että vanhuksien kohdalla säästetään. Mä itse asiassa hoidan dementoituneita potilaita. Psykogeriatrisella osastolla olin sen yhden päivän vain. Aiempaa kokemusta mt-potilaiden hoidosta minulla ei ollut muuten kuin mitä nyt työssäoppimisissa on yksittäisiä tapauksia tullut vastaan.

Sitä tässä nyt vaan mietin, että mitä tapahtuu, jos antaa potilaalle nitroa ja potilaalla ei olekaan sitten sydänperäistä rintakipua? Onko nitrolle olemassa vasta-aine ja mikä se on?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Sitä tässä nyt vaan mietin, että mitä tapahtuu, jos antaa potilaalle nitroa ja potilaalla ei olekaan sitten sydänperäistä rintakipua? Onko nitrolle olemassa vasta-aine ja mikä se on?

Käy kuten annettaessa aiheestakin. Suonet dilatoi, voi tulla verenpaineen laskua (huimausta, väsähtämistä, päänsärkyä) tai takykardiaa potilaalle. Vasta-aine olisi varmaankin sitten joku millä painetta nostellaan. Tai mennään lepäilemään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: u-päivä

Soitetaan sille päiv.lääkärille. Haetaan se EKG-laite ja otetaan se EKG. Näytetään sitä tulosnauhaa päiv.lääkärille, joka suvainnee tulla paikalle myöhälläkin. Vaaditaan siltä lääkäriltä jonkilaista analyysia ja toimenpideohjeita. :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JKKK

Soitetaan sille päiv.lääkärille. Haetaan se EKG-laite ja otetaan se EKG. Näytetään sitä tulosnauhaa päiv.lääkärille, joka suvainnee tulla paikalle myöhälläkin. Vaaditaan siltä lääkäriltä jonkilaista analyysia ja toimenpideohjeita. :-X

Juuri näin. Ja sitten lisäksi: Varaudutaan kuuntelemaan kolleegoiden hienovaraiset (tai mitkä milloinkin) kettuilut jälkeenpäin, jos tilanne onkin ollut se, että tohtori pelaa varman päälle ja lähettää potilaan somatiikalle tutkimuksiin eikä mitään löydy.  :nauraa:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: takapäivystäjä

Ei tule ongelmaa paitsi marginaalisissa erikoistapauksissa, oli kipu sydänperäistä tai ei. Nitron vaikutusaika on lyhyt ja jos potilas ei ole hurjan vanha ja / tai sydänsairas, niin älli ei lähde juuri millään. Saat siis suihkia sitä aikuiselle aika huolettomasti. Ja nitron paras vastalääke on jalkojen kohotus ja tarvittaessa i.v nesteytys.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tabisjulli

Ei tule ongelmaa paitsi marginaalisissa erikoistapauksissa, oli kipu sydänperäistä tai ei. Nitron vaikutusaika on lyhyt ja jos potilas ei ole hurjan vanha ja / tai sydänsairas, niin älli ei lähde juuri millään. Saat siis suihkia sitä aikuiselle aika huolettomasti. Ja nitron paras vastalääke on jalkojen kohotus ja tarvittaessa i.v nesteytys.

Zori vaan, Takis, en mä sua seuraa alueelta alueelle  :nauraa: Mutta etkö ole koskaan hoitanut nitrokollapsia? Yllättävänkin yleistä, varsinkin näin kesäkuumalla... eikä tarvitse tod. olla mikään ikivanha vajaatoimintainen, ihan normaali juoppo kaverin nitroilla riittää...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: takapäivystäjä

Zori vaan, Takis, en mä sua seuraa alueelta alueelle  ;) Mutta etkö ole koskaan hoitanut nitrokollapsia? Yllättävänkin yleistä, varsinkin näin kesäkuumalla... eikä tarvitse tod. olla mikään ikivanha vajaatoimintainen, ihan normaali juoppo kaverin nitroilla riittää...

Seuraa vaan, hyvä että tulee keskustelua ;D

Olen mä pari nitrokollapsia nähny joo ja hoito kuten sanoit / sanoin on helppoa. Kommentillani tarkoitin rauhoitella Unicornua, ettei pelkää turhaan nitron antamista. Ei sillä hengiltä ketään saa kovin helpolla. Kunnioittaa jokaista lääkettä silti tietenkin pitää.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille