Jump to content
MAINOS

Miesten ja naisten tasa-arvo sairaankuljetuksessa


Vieras: Jesmindah

Recommended Posts

Vieras: Jesmindah

Onko kenellekään muulle naiselle tullut töitä hakiessa vastaan sellaista, ettei työnantaja olekaan enää varma tarvitseeko tekijää kun kuulee tämän olevan nainen? Myöhemmin sitten soitetaan perään, että töitä olisikin. Tämäkin vain sen takia, kun tarvittavaa määrää miehiä ei ole saatu.

Itse kuulin vähän aikaa sitten, että sain töitä juuri tuon kyseisen asian takia. Onko tämä yleistä? Miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia eli onko ts. laillista?

Perusteluinahan ovat nämä iänikuiset: "Naisilla ei ole voimaa nostella/kantaa paareja." Ja tämäkin tosiasia tietenkin pätee kaikkiin naissaairaankuljettajiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Syy voi olla myös tämä : Nykyisen lain mukaan naisille on oltava erilliset sosiaalitilat päivystystiloissa. Kaikilla ei ole näin joten heidän palkkaaminen voi aiheuttaa kalliin remontin.

Eräs nais-lanssari on tämän järjestelyn vaatinut erääseen päivystystilaan ja nyt muut pelkäävät samaa asiaa.

Totta kai on myös tätä vanhaa sovinismia olemassa. Olisi hyvä jos olisi meidänkin työyhteisössä enemmän naisia, tulisi nuo tiskitkin pestyä ja laittia imuroitua :-X

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi hyvä jos olisi meidänkin työyhteisössä enemmän naisia, tulisi nuo tiskitkin pestyä ja laittia imuroitua :-X

Juuri näin... ;)

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Itse kuulin vähän aikaa sitten, että sain töitä juuri tuon kyseisen asian takia. Onko tämä yleistä? Miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia eli onko ts. laillista?"

kertoiko työnantaja itse,vai onko taas kerran ilkeätä juoruilua??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syy voi olla myös tämä : Nykyisen lain mukaan naisille on oltava erilliset sosiaalitilat päivystystiloissa. Kaikilla ei ole näin joten heidän palkkaaminen voi aiheuttaa kalliin remontin.

Onko tuo ihan laissa vai vaan suositus? Kyllä monella yksityisellä vielä päivystetään samassa huoneessa sukupuolijakautumasta riippumatta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen törmännyt työnantajaan, joka sanoi heti kättelyssä että naisia ei mun leipiin tule. Ja syynä hän mainitsi sen, että naisten päivystäessä yhtäaikaa he ei jaksa kantaa potilaita, ja toinen joka oli työnantajan mukaan se painavampi syy oli se, että hän ei kanna vastuuta jos nainen tulee raskaakasi työajalla päivystäessa miehen kanssa....

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen törmännyt työnantajaan, joka sanoi heti kättelyssä että naisia ei mun leipiin tule. Ja syynä hän mainitsi sen, että naisten päivystäessä yhtäaikaa he ei jaksa kantaa potilaita, ja toinen joka oli työnantajan mukaan se painavampi syy oli se, että hän ei kanna vastuuta jos nainen tulee raskaakasi työajalla päivystäessa miehen kanssa....

:-X Taas toudella hyvä peruste..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hän ei kanna vastuuta jos nainen tulee raskaakasi työajalla päivystäessa miehen kanssa....

No ei kai hänen siitä vastuuta tarvitse kantaakkaan.  :-X
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hän ei kanna vastuuta jos nainen tulee raskaakasi työajalla päivystäessa miehen kanssa....

No ei kai hänen siitä vastuuta tarvitse kantaakkaan.  ;)

Paitsi jos tuo isäksi tuleva päivystyskaveri on hän itse.. :-X
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pomon valitessa minut töihin sukupuolella ei ole tainnut ollut merkitystä, koska varmasti olisi ollut miessairaankuljettajiakin tarjolla. Uskon siihen, että olen osoittanut olevani pätevä nykyiseen työhöni. :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Jesmindah

Ei se ole vain juoru. Vaan kuulin ikäänkuin "selän takaa", ihan omin korvin. Ainoat perusteet mitä tällä henkilöllä voi olla, on juuri tämä kantaminen. On sanonut jo kymmenen vuotta sitten, että naisista ei ole koskaan sairaankuljetukseen ja ei ilmeisesti aioi mielipiteitään muutta. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan tyhmää tuommonen sukupuolirasismi... angry.png  Mulla ittellä on parhaat (ja ainoat) työkaverit naispuolisia. Ja tähän tilanteeseen olen erittäin tyytyväinen. :happy: Nämä naispuoleiset työntekijät tekevät huolellisemmin töitä. Ja kaiken lisäksi vielä ovat tarkempia mm. hygieniasta ja  työyhteisön viihtyvyydestä ja toimivuudesta. Ja kertaakaan ei oo tullu tilannetta missä olisin itte nostanut ergonomisemmin kuin he. Eikä nuoden voimatkaan vielä tähän mennessä ole kovin kesken loppunu. Tämä on mun mielipide asiasta. Toivottavasti moni työnantaja oppisi tuon tajuamaan... Oma työnantaja työllistää tällä hetkellä 4 naispuolista ja 2 miespuolista.... Että siitä oppia muille työnantajille... :nauraa:

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma työnantaja työllistää tällä hetkellä 4 naispuolista ja 2 miespuolista.... Että siitä oppia muille työnantajille... :nauraa:

On hienoa että työyksikköön on löytynyt useita kauniimman sukupuolen edustajia mutta kyllä nämä hommat ovat ellaisia ettei niihin voi mitään sukupuolikiintiöitä soveltaa - ei ainakaan orjallisesti prosenttisysteemillä.

Omassa työpaikassani on työntekijöiden sana painanut valintatilanteissa paljon ja se on tarkoittanut sitä että työyksikkömme pitkiin sijaisuuksiin sekä vakipaikkoihin on valittu sopivin - ei välttämättä pätevin. Sopivuus on meidän tapauksessa tarkoittanut kommunointitaitoja kollegoiden sekä potilaiden kanssa, sitoutumista työyksikköön, kollegiaalisuutta sekä yleistä ammatillisuutta. Harmittavan usein nämä sopivimmat ovat olleet miessukupuolen edustajia vaikka onhan sitä useita naisiakin ollut hyvällä menestyksellä työparina.

Lyhyesti sanottuna mielestäni mies- eikä naissukupuoli ei saa olla valintakriteerinä ammateihin - luottamustehtävissä näitä kiintiöitä voidaan sitten joissakin määrin soveltaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyesti sanottuna mielestäni mies- eikä naissukupuoli ei saa olla valintakriteerinä ammateihin - luottamustehtävissä näitä kiintiöitä voidaan sitten joissakin määrin soveltaa.

Oliks tää nyt yleinen heitto koko alalta vai siis sakussa pelkästään. Mitenkäs nää psykpuolen mies kiintiöt?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hän ei kanna vastuuta jos nainen tulee raskaakasi työajalla päivystäessa miehen kanssa....

No ei kai hänen siitä vastuuta tarvitse kantaakkaan.  :P

Paitsi jos tuo isäksi tuleva päivystyskaveri on hän itse.. 8)

Heh, heh..  :nauraa:

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oliks tää nyt yleinen heitto koko alalta vai siis sakussa pelkästään.

Niin kuin sanoin niin kyllä mä näkisin että ei nykymaailmassa ole enää kovinkaan monta ammattia joissa  mies- tai naissukupuoli voisi olla määräävänä valintakriteerinä työhön haettaessa.

Mitenkäs nää psykpuolen mieskiintiöt?

Kiintiöihin joudutaan turvautumaan silloin kun työpisteessä/ammatissa/alalla ei olla osattu valita työhön soveltuvimpia persoonia vaan on yksisilmäisesti tuijotettu hakijoiden papereihin ja titteleihin.

Soveltuvuus pätevyyden edelle niin ei tule näitä ongelmia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[quote

Miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia eli onko ts. laillista?

Perusteluinahan ovat nämä iänikuiset: "Naisilla ei ole voimaa nostella/kantaa paareja." Ja tämäkin tosiasia tietenkin pätee kaikkiin naissaairaankuljettajiin.

**Jos mitään et uskalla, mitään et saavuta**

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nainen ambulanssissa olen itsekin ja töitä tehnyt epäsäännöllisen säännöllisesti kohta 10v ajan. En kehu olevani mitenkään erityisen vahva, mutten heikkokaan. En pidä hienona sitä, että jaksan kantaa, enkä häpeä sitä, etten jaksa. Aina voi tarvittaessa pyytää apua ja yleensä sitä apua pyydettäessä se on järkevää oli kohteessa sitten mies-nainen, nainen-nainen tai mies-mies. Tekniikka ratkaisee paljon, joskin toki voimaakin tarvitaan.  ;)

Päivystysasunnot/-kämpät ovat sulassa sovussa jakautuneet niin mies kuin naispuolistenkin työkavereiden kanssa. Enempi niitä ongelmia melkeen on tullut naisporukassa, kun me naisethan tunnetusti ollaan kovatahtoisia ja tehdään mitä itse halutaan ja miehet kiltisti ovat sopeutuneet yhteismajoitukseen yhteisellä tai erillisellä huoneella.  ;D

Työpaikallani miehitys on tällä erää lähes 50/50 naisten ja miesten kanssa. Ajetaan mies-naisparille, mies-mies parilla ja nais-naisparilla. Kaikki toiminut. Joskin tämä aika tuoretta, mutta nopeasti yleistynyt käytäntö. Suosittelen kaikkia kokeilemaan. Todellisuushan on se, että vaikka parit olisi miten tahansa järjestetty niin jos ja kun joskus joutuu kantamaan joutuu siihen paarien molempiin päihin tarttumaan aina joku.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Jesmindah

En minulla mitenkään erityisen paljon sitä voimaa ole, mutta en lue itseäni mitenkään heikoksi. Mutta kai tuo siitä, kunhan sen tekniikan oppii ;D . Vielä olen sen verran tuore tapaus tällä alalla, ettei rutiinia/tekniikkaa ole ehtinyt kertyä.

Piru vie, minähän näytän sille ukkelille, että mekin pärjätään vallan mainiosti.  ;) Saa vielä kerjätä siihen puljuun töihin. En meinannut sinne kovin pitkäksi aikaa homehtua, syystä jonka moni arvaa varmasti sanomattakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole pelkästään sukupuolesta kiinni jaksaako kantaa vai ei - huonovoimaisia sairaankuljettajakollegoita on tullut vastaan sekä miehissä ja naisissa.

Toki tämä fyysinen puoli olisi helposti arvioitavissa pienillä paarisulkeisilla (130kg potilaan kanto esim. kolmanteen kerrokseen...) mutta taidetaan harvemmassa näita testejä järjestetyn muuta kuin tosielämässä työn merkeissä..?

99% keikoista selviää tietysti sillä että jaksaa kantaa normikokoista potilasta 10 metriä tasamaalla mutta joskus tulee sitten vastaan se tilanne (esim. tulipalosta evakuointi) jossa on pakko kantaa voimien äärirajoilla isoa potilasta useita kerroksia alas- ja jopa ylöspäin. Silloin toivoo että kollega ei ala hyytymään ja heittämään pyyhettä kehään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, näinhän se menee... Enemmän tulee ongelmia parin huolimattomuudesta kun voimasta tai sen puutteesta... Ja kyllä naiset osaa sen taidon ihan yhtä lailla ku miehetkin.

Sosiaalitiloista...yhteisessä huoneessa nukutaan, yhteinen vessa ym. tilat, eikä ongelmia ole ollut...ehkä tosin keittiö sais äijillä olla mielellään eri...kun ei aina jaksais aikuisille ihmisille huomautella sotkusta tai siivota niiden jälkiä...saisivat sitten elää omien jätöksien keskellä... itse kun jossain vaiheessa kyllästyy ja huokaisten siivoaa...  ;D

Mä olen törmännyt työnantajaan, joka sanoi heti kättelyssä että naisia ei mun leipiin tule. Ja toinen joka oli työnantajan mukaan se painavampi syy oli se, että hän ei kanna vastuuta jos nainen tulee raskaakasi työajalla päivystäessa miehen kanssa....

Niin tuosta yhteisestä makuuhuoneesta...eipä voi muuta todeta, kuin että varsinainen ääliö... Jos mies ja nainen on yhdessä töissä, ni se tarkoittaa seksiähuh.gif Sekö on naisten vika, jos miehiä alkaa p*****amaan, ja vaikka alkais, on molempien työmoraalissa jotain vialla jos siellä töissä jotain tapahtuu.. Ja mistä hän sitä tietää, mikä miesten seksuaalinen suuntautuminen on? Tarkoittaako se sitä, ettei hän ota myöskään homoja töihin? Niin, vai eikö sillä ole väliä, kun eivät tule raskaaksi...??  angry.png Kyllä on monen monta aukkoa hänen perustelussaan. Tuskin yksikään tuomioistuin määräisi hänet työnantajana vastuuseen raskaudesta, vaikka jopa oikeuteen mentäisiin.

Itsellä ei tuollanen tulisi kysymykseenkään. Vaikka nukutaan vierekkäisissä sängyissä alusvaatteissa, ei ole juurikaan härskit tullu mieleen, eiköhän se ole jokaisen asenteesta kiinni... Kyllähän niitä työkavereita voi p**na vapaallakin jos joku niin haluaa tehdä. Itse en kyllä koskaan ole työkaverin kanssa ollut, hankaloittaa ehkä turhaan elämää, tosin se on jokaisen oma päätös/asia, jollain se ehkä voi toimiakin.. Itsellä vaan periaatteena ollut, etten pane kavereita, oli ne sitten vapaa-ajan- tai työkavereita.

**Jos mitään et uskalla, mitään et saavuta**

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syy voi olla myös tämä : Nykyisen lain mukaan naisille on oltava erilliset sosiaalitilat päivystystiloissa. Kaikilla ei ole näin joten heidän palkkaaminen voi aiheuttaa kalliin remontin.

Onko tuo ihan laissa vai vaan suositus? Kyllä monella yksityisellä vielä päivystetään samassa huoneessa sukupuolijakautumasta riippumatta.

Terveydellisiä määräyksiä

10 §

Työpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä tulee, milloin se työntekijäin lukumäärän tai työn laadun ja jatkuvuuden huomioon ottaen on tarpeellista, olla riittävästi:

1) kelvollista juomavettä;

2) kunnollista pesuvettä ja peseytymislaitteita sekä, milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat, tarvittava määrä peseytymis- ja kuivaamisvälineitä tai lämmitettävä pesuhuone, jossa tarvittaessa tulee olla suihku- tai kylpylaitteet ja lämmintä pesuvettä, taikka sauna;

3) tarkoituksenmukaisia istuimia, milloin työtä haitatta voidaan tehdä istualtaan, ja muutoin käytettäväksi lepoa varten, milloin siihen on tilaisuutta;

4) tarkoituksenmukaisin laittein varustettua huonetilaa vaatteiden vaihtoa ja säilytystä sekä tarpeen vaatiessa kuivausta varten;

5) ruokailua varten varattua ja sisustettua huonetilaa ja, jollei työpaikalla ole saatavissa valmistettua ruokaa, laitteita mukana tuodun ruoan ja juoman lämpimänä säilyttämistä tai lämmittämistä varten;

6) asianmukaisesti varustettuja käymälöitä; sekä

7) milloin erityiset olosuhteet niin vaativat, lepohuoneita tai oleskelutilaa lepoa sekä taukojen ja odotusaikojen viettämistä varten. (29.1.1993/144)

Työpaikalla, jossa on sekä miespuolisia että naispuolisia työntekijöitä, tulee tarvittaessa olla edellä mainittuja pesuhuoneita, käymälöitä ja muita huonetiloja erikseen miehille ja naisille.

Raskaana olevilla naisilla tulee tarvittaessa olla mahdollisuus mennä lepohuoneeseen tai muuhun soveltuvaan paikkaan lepäämään. (29.1.1993/144)

Työntekijäin käyttöön tarkoitettujen huonetilojen osalta on soveltuvin kohdin noudatettava, mitä työhuoneen ilmanvaihdosta, valaistuksesta, lämpötilasta, kosteudesta ja puhtaudesta sekä paloturvallisuudesta säädetään. Erityisesti lepo- ja oleskelutiloissa on tarkoituksenmukaisin toimenpitein suojattava tupakoimattomia työntekijöitä tupakansavulta. (29.1.1993/144)

Kun työtä suoritetaan paikalla, missä ei ole riittävästi saatavissa asuntoja työntekijöille niin lähellä työpaikkaa, että heidän voidaan kohtuudella vaatia käyvän siellä yöpymässä, on työnantajan järjestettävä työntekijöille työpaikalle tai sen läheisyyteen tarpeelliset asumukset, erikseen miehille ja erikseen naisille. (29.1.1993/144)

Lainattu FINLEX:n sivuilta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1958/19580299. Pohjalla taitaa olla direktiifi 89/654/ETY http://europa.eu/bulletin/fi/200401/p103040.htm.

Niin tuosta yhteisestä makuuhuoneesta...eipä voi muuta todeta, kuin että varsinainen ääliö... Jos mies ja nainen on yhdessä töissä, ni se tarkoittaa seksiähuh.gif Sekö on naisten vika, jos miehiä alkaa p*****amaan, ja vaikka alkais, on molempien työmoraalissa jotain vialla jos siellä töissä jotain tapahtuu..

Miten seksin harrastaminen työaikana on merkki huonosta työmoraalista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä norm. suomalainen nainen pärjää lanssissa siinä kuin mieskin. Niin voimiensa ja monesti nokkeluutensa takia jopa paremmin. Ei tämä nykyisin ole enää mitään äijähommaa niinkuin "ennenvanhaan." Naiset, jotka hakeutuvat alalle ovat yleensä motivoituneempia ja haluavat kehittää itseään ja työpaikkaansa myöhemminkin eivätkä jämähdä aloilleen vakipaikan saatuaan. Tämä siis karkea yleistys ja oma mielipiteeni näkemästäni. Toki jos varsi on hento ja elopainoa 45kg ei tähän työhön pysty millään. Kokeilemassa käydään ja kantapäänkautta opitaan. Sisulla pärjää aikansa, mutta se harvoin riittää vuosiksi.

Naiset kyllä tekevät työnsä tunnollisemmin tai yleensäkin tekevät sen... :)

Itse kannatan sekapareja lanssiin. Moni keikka hoituu sutjakammin, kun paikanpäällä nähdään kummanko kannattaa ottaa hoitajan rooli ja alkaa jututtaa potilasta. (esim. mt, juoppo, gyne).

Naisen ollessa ratissa, kontista ajamista on kyllä syytä välttää  ;)

Piereskely ja nenänkaivuukin on vähentynyt viereisellä jakkaralla huomattavasti.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naisten motivaatiosta tai kehittämishalusta en osaa olla eri mieltä mutta sitoutuminen ja pitkäjännitteisyys alaa/työnantajaa kohtaan vaikuttaisi olevan pykälää huonompi kuin miehillä. Tai sitten omalle reviirille ei sitten vaan ole juurikaan sattunut naispuoleisia sairaankuljettajia jotka olisivat viihtyneet samassa paikassa vuotta paria kauempaa - saatikka kymmeniä vuosia niin kuin eräät miespuoliset..

Syitä tähän vaihtuvuuteen ja alalta poishakeutumiseen voi sitten vaan arvailla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...