Jump to content
MAINOS

Vanhusten oikeuksista.


OldOne

Recommended Posts

80 vuotias kotona asuva herra oli joutunut hengenahdistuksen vuoksi sairaalaan. Tutkimuksissa löydettiin sattumalöydöksenä maksasyöpä joka oli metastosoitunut ympäri kehoa. Tuomio oli karu, ei mitään tehtävissä, palliatiivinen hoito.

Kerrottuaan potilaalle diagnoosin, lääkäri marssi huoneeseensa ja soitti potilaan vaimolle kysymättä mieheltä mitään ja kertoi vaimolle asiat niin kuin ne olivat (miehellänne on kuolemaan johtava syöpä jne). Vaimo otti uutisen rankasti, reagoi asiaan täysin hysteerisesti. Vaimo hyppäsi taksiin ja saapui sairaalaan ja huuti ja itki suoraa huutoa , koska oli menettämässä miehensä jonka kanssa oli elänyt vuosi kymmeniä.

Noh, tilanne rauhoittui aikanaan, rva lähti kotiin unilääkkeiden kera jne. Mies itse otti itse uutisen varsin rauhallisesti, rupesi suunnittelemaan raha-asioiden hoitoja yms. Ainoa mistä hän oli murheen murtama oli se, että lääkäri oli näin asian hoitanut kysymättä häneltä mitään. Mies olisi halunnut kertoa uutisen itse vaimolleen, kaikessa rauhassa kotona.

Mun mielestä ihan ymmärrettävä ja oikeutettu toive. Mietin vain että olisiko lääkäri toiminut näin jos kyse olisi ollut esim 30v miehestä. Tuskin. Toki ymmärtäisin jos kyseessä olisi ollut esim syvästi dementti vanhus tms, mutta nyt oli kyse täysin oikeustoimikelpoisesta miehestä. Asian olisi voinut hoitaa paljon tyylikkäämminkin. Lääkäri olsi voinut esim kysyä mieheltä että miten asia vaimolle ilmoitetaan tms.

Onkohan tällainen yleistä? Oletetaanko asioita vanhusten puolesta enemmänkin ja tehdään päätöksiä heidän puolestaan kysymättä heiltä itseltään mitään. Tossahan rikottiin periaatteessa potilaan oikeuksia aika räikeällä tavalla, eikä ton ikäset vanhukset osaa edes puoliaan pitää. Lääkärin kunnioitus on syvällä selkärankassa.

Näin sivusta seuranneena vain ihmettelen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikös tässä nyt rikottu ja pahasti tätä vaitiolovelvollisuuspykälää? Kuulostaa muutenkin vallan ihmeelliseltä toiminnalta, mistä ylipäätään lääkäri sai päähänsä soittaa vaimolle? Oliko vaimo mahdollisesti keskustellut aiemmin lääkärin kanssa ja käskenyt soittaa heti kun tulokset tulee? Mitä sanoi TEO?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika hurjalta kuulostaa. Mielestäni pitäisi tässäkin vaiheessa ensin kertoa kyseiselle potilaalle asiasta ja antaa tämän kertoa asian omalla tavallaan perheenjäsenelle, jotta ei tulisi tällaista "minä olen lääkäri ja minulla on oikeus tehdä asia näin, vaikka voisi tehdä toisellakin tavalla". Siinä sitten tulee ongelmaksi tämä , että hoitajatkaan eivät saisi kertoa asioita omaisille ilman potilaan lupaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeesti, ei näin tätä hommaa tehdä... Vaitiolovelvollisuutta tossa on kyllä rikottu tosi törkeesti, olis tohtori voinut keskustella ensin kyllä potilaan kanssa miten omaisille kerrotaan tilanteesta. Joskushan on hyvä että lääkäri on tilanteessa mukana mutta että ilman luvan kysymistä!  angry.png

Tuskinpa lääkärillä ois pokka riittänyt soittaa nuoremman potilaan kohdalla, tai mistäs tiedät onhan näitä kaiken näkösiä vipeltäjiä :)... On muuten jännä että heti sairaalaan tullessa vanhuksen omat mielipiteet jätetään omaan arvoon ja turvaudutaan enemmän puolison ja lasten mielipiteisiin vähän joka asiassa... Esim. yksinasuva asiallinen vanhus tulee yleistilan laskun takia muutamaks päiväks tk:hon ja kotiutustilanteessa sitten kuunnellaan kaikista eniten omaisten mielipidettä... Voi että nää aina harmittaa!

Mutta takas tohon aiheeseen vielä, toivottavasti potilas jaksaa viedä asiaa eteenpäin jotta tulevaisuudessa tämä kaltaisille asioille tapahtuisi jotain!

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeesti, ei näin tätä hommaa tehdä... Vaitiolovelvollisuutta tossa on kyllä rikottu tosi törkeesti, olis tohtori voinut keskustella ensin kyllä potilaan kanssa miten omaisille kerrotaan tilanteesta. Joskushan on hyvä että lääkäri on tilanteessa mukana mutta että ilman luvan kysymistä!  angry.png

Tuskinpa lääkärillä ois pokka riittänyt soittaa nuoremman potilaan kohdalla, tai mistäs tiedät onhan näitä kaiken näkösiä vipeltäjiä :-X... On muuten jännä että heti sairaalaan tullessa vanhuksen omat mielipiteet jätetään omaan arvoon ja turvaudutaan enemmän puolison ja lasten mielipiteisiin vähän joka asiassa... Esim. yksinasuva asiallinen vanhus tulee yleistilan laskun takia muutamaks päiväks tk:hon ja kotiutustilanteessa sitten kuunnellaan kaikista eniten omaisten mielipidettä... Voi että nää aina harmittaa!

Mutta takas tohon aiheeseen vielä, toivottavasti potilas jaksaa viedä asiaa eteenpäin jotta tulevaisuudessa tämä kaltaisille asioille tapahtuisi jotain!

Tietenkin vois siinä kotiutustilanteessa kuunnella sitä vanhusta, joka hyvin usein on siihen asti pärjännyt ilman mitään apuja ja pystyy asumaan edelleenkin kotona ilman mitään vaikeuksia. Tässä vaiheessa lähtee yleensä Hesan seudulla lähete Laaksoon...Eli se siitä potilaan toiveiden kunnioittamisesta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...