Jump to content
MAINOS

SuperTehohoitajaksiko?


Vieras: kuningas

Recommended Posts

Toivon mukaan tuossa syksyllä aloittelen saikkariopintoiset.

Yhtenä vaihtoehtona erikoistumisena olen tuuminut kriittisesti sairaan hoitoa (vai mikä se nykyään lieneekään) En tiedä pääsenkö perusopinnoissa harjoitteluun teholle, joten ajattelin josko kertoisitte jotain yleistä, sekä sitten plussiamiinuksia tehohoitelusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sairaanhoitajaopinnoissa teho-osastolle mennään harjoittelemaan usein vasta suuntaavissa opinnoissa. Perusopintojen aikana keskitytään perustaitojen haltuun ottoon muualla (mm. perusterveydenhuollossa, eri erikoisaloilla), jotka ovat edellytyksenä teho-osastolla toimimiseen. 

Eli ne opinnot on käytävä ensin.  Ensihoitaja (AMK) opinnoissa harjoittelu voidaan toteutaa hieman aikaisemminkin, mutta sen koulutuksen tavoite onkin toinen.  Tehohoitotyössä tulee olla nöyrä sen edessä, että kaikkea ei voi heti tietää. Vasta noin viiden vuoden työskentelyn jälkeen, voi sanoa olevansa kokenut tehohoitaja, valmis ei ole koskaan. Tehohoidolle on ominaista sen jatkuva kehittyminen. SuperTehohoitaja on näin ollen aika vaarallinen yhdistelmä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... josko kertoisitte jotain yleistä, sekä sitten plussiamiinuksia tehohoitelusta.

Mitä sä haluaisit tietää? Tuo kysymys on niin hirmu ympäripyöreä? Yritän vastata sulle jotain yleistä...  :nauraa:

Tehohoitopotilaat ovat kriittisesti sairaita ja tarvitsevat perusteellista valvontaa (arteriapaine/CV-, keuhkovaltimokatetri..) jatkuvaa EKG- ja hengityksen seurantaa, ehkä EEG:tä jne..) ja useita elintoimintoja ylläpitäviä hoitoja kuten respiraattorihoitoa, dialyysihoitoja ja usein massiivisia verenkierron tukilääkityksiä ja muuta lääkehoitoa. Omaiset ovat hoidon alkuvaiheessa usein sokissa ja tarvitsevat paljon tukea ja tietoa henkilökunnalta. Hoitoon osallistuu useiden erikoisalojen lääkäreitä ja potilaille tehdään paljon tutkimuksia (esim. CT, MRI, skopioita..) Ympäristö on meluisa (koneet, monitoritpiippaa, hälyä ja valoa on 24/7) Hoitajan työpäivät ovat kovin erilaisia, tuskin koskaan voi ennustaa mitä päivän kuluessa sattuu. Tilanteet muuttuvat nopeastikin ja muutoksiin reagoidaan välittömästi. Perushoito on tärkeä osa hoitoa muun hoidon ohella.Plussaa on työn haasteellisuus ja vaihtelevuus. Koko ajan on uutta opittavaa, se on sinänsä jo haaste. Omaisten

kohtaaminen kriisissä on vaikeinta, varsinkin kun omaisina on lapsia.  Noin ympäripyöreesti näin.. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... josko kertoisitte jotain yleistä, sekä sitten plussiamiinuksia tehohoitelusta.

Mitä sä haluaisit tietää? Tuo kysymys on niin hirmu ympäripyöreä? Yritän vastata sulle jotain yleistä...  8)

Tehohoitopotilaat ovat kriittisesti sairaita ja tarvitsevat perusteellista valvontaa (arteriapaine/CV-, keuhkovaltimokatetri..) jatkuvaa EKG- ja hengityksen seurantaa, ehkä EEG:tä jne..) ja useita elintoimintoja ylläpitäviä hoitoja kuten respiraattorihoitoa, dialyysihoitoja ja usein massiivisia verenkierron tukilääkityksiä ja muuta lääkehoitoa. Omaiset ovat hoidon alkuvaiheessa usein sokissa ja tarvitsevat paljon tukea ja tietoa henkilökunnalta. Hoitoon osallistuu useiden erikoisalojen lääkäreitä ja potilaille tehdään paljon tutkimuksia (esim. CT, MRI, skopioita..) Ympäristö on meluisa (koneet, monitoritpiippaa, hälyä ja valoa on 24/7) Hoitajan työpäivät ovat kovin erilaisia, tuskin koskaan voi ennustaa mitä päivän kuluessa sattuu. Tilanteet muuttuvat nopeastikin ja muutoksiin reagoidaan välittömästi. Perushoito on tärkeä osa hoitoa muun hoidon ohella.Plussaa on työn haasteellisuus ja vaihtelevuus. Koko ajan on uutta opittavaa, se on sinänsä jo haaste. Omaisten

kohtaaminen kriisissä on vaikeinta, varsinkin kun omaisina on lapsia.  Noin ympäripyöreesti näin.. :)

Alaa opiskeville kertoisin kyllä senkin, että tehohoidossa korostuu myöskin se perushoidon merkitys, kun ei se potilas pysty itse siitä huolehtimaan. Kun olen valitettavan usein törmännyt näihin " ei mun tartte mitään persettä osata pestä, ko mää meen sit isona teholle töihin".

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... josko kertoisitte jotain yleistä, sekä sitten plussiamiinuksia tehohoitelusta.

Mitä sä haluaisit tietää? Tuo kysymys on niin hirmu ympäripyöreä? Yritän vastata sulle jotain yleistä...  8)

Tehohoitopotilaat ovat kriittisesti sairaita ja tarvitsevat perusteellista valvontaa (arteriapaine/CV-, keuhkovaltimokatetri..) jatkuvaa EKG- ja hengityksen seurantaa, ehkä EEG:tä jne..) ja useita elintoimintoja ylläpitäviä hoitoja kuten respiraattorihoitoa, dialyysihoitoja ja usein massiivisia verenkierron tukilääkityksiä ja muuta lääkehoitoa. Omaiset ovat hoidon alkuvaiheessa usein sokissa ja tarvitsevat paljon tukea ja tietoa henkilökunnalta. Hoitoon osallistuu useiden erikoisalojen lääkäreitä ja potilaille tehdään paljon tutkimuksia (esim. CT, MRI, skopioita..) Ympäristö on meluisa (koneet, monitoritpiippaa, hälyä ja valoa on 24/7) Hoitajan työpäivät ovat kovin erilaisia, tuskin koskaan voi ennustaa mitä päivän kuluessa sattuu. Tilanteet muuttuvat nopeastikin ja muutoksiin reagoidaan välittömästi. Perushoito on tärkeä osa hoitoa muun hoidon ohella.Plussaa on työn haasteellisuus ja vaihtelevuus. Koko ajan on uutta opittavaa, se on sinänsä jo haaste. Omaisten

kohtaaminen kriisissä on vaikeinta, varsinkin kun omaisina on lapsia.  Noin ympäripyöreesti näin.. :)

Alaa opiskeville kertoisin kyllä senkin, että tehohoidossa korostuu myöskin se perushoidon merkitys, kun ei se potilas pysty itse siitä huolehtimaan. Kun olen valitettavan usein törmännyt näihin " ei mun tartte mitään persettä osata pestä, ko mää meen sit isona teholle töihin".

Eihän nykypäivän kukaan sh-opiskelija tai juuri valmistunut sh voi osallistua perushoitoon, kun "kädet likaantuu".. Taitaapi olla väärällä alalla silloin...

Terv. pyllyn pesijä vm. 05

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perushoito on tärkeä osa hoitoa muun hoidon ohella...

Alaa opiskeville kertoisin kyllä senkin, että tehohoidossa korostuu myöskin se perushoidon merkitys, kun ei se potilas pysty itse siitä huolehtimaan. Kun olen valitettavan usein törmännyt näihin " ei mun tartte mitään persettä osata pestä, ko mää meen sit isona teholle töihin".

Eihän nykypäivän kukaan sh-opiskelija tai juuri valmistunut sh voi osallistua perushoitoon, kun "kädet likaantuu".. Taitaapi olla väärällä alalla silloin...

Mä taas olen kyllä törmännyt tosi aktiivisiin ja oikein asennoituviin opiskelijoihin jotka pystyvät näkemään perushoidon (asentohoidon, suunhoidon ym.) merkityksen tehopotilaan hoidossa, kun sen heille perustelee. Ja sitten ikävä kyllä niitä jotka tulevat opiskelemaan esim. "vain respiraattoripotilaan hoitoa tms.." (jota muuten osa esim. asentohoitokin on  8)) Molemmissa löytyy joten ei kuiteskaan viittittäs yleistää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perushoito on tärkeä osa hoitoa muun hoidon ohella...

Alaa opiskeville kertoisin kyllä senkin, että tehohoidossa korostuu myöskin se perushoidon merkitys, kun ei se potilas pysty itse siitä huolehtimaan. Kun olen valitettavan usein törmännyt näihin " ei mun tartte mitään persettä osata pestä, ko mää meen sit isona teholle töihin".

Eihän nykypäivän kukaan sh-opiskelija tai juuri valmistunut sh voi osallistua perushoitoon, kun "kädet likaantuu".. Taitaapi olla väärällä alalla silloin...

Mä taas olen kyllä törmännyt tosi aktiivisiin ja oikein asennoituviin opiskelijoihin jotka pystyvät näkemään perushoidon (asentohoidon, suunhoidon ym.) merkityksen tehopotilaan hoidossa, kun sen heille perustelee. Ja sitten ikävä kyllä niitä jotka tulevat opiskelemaan esim. "vain respiraattoripotilaan hoitoa tms.." (jota muuten osa esim. asentohoitokin on  8)) Molemmissa löytyy joten ei kuiteskaan viittittäs yleistää.

eihän se mitään, jos opiskelijan asenteis olis vikaa. mutta jos ne asennekasvatus annetaan koulussa, nii...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jännä juttu sinänsä, että perushoitoon viitataan kokeneidenkin suusta sanoilla "perseiden peseminen"...

Onhan se tietysti kiva että edes suklaanappi on puhdas... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännä juttu sinänsä, että perushoitoon viitataan kokeneidenkin suusta sanoilla "perseiden peseminen"...

Mitä sitä totuutta kaunistelemaan....  :viekas: Vaikka kyseinen osio onkin vaan yks osa perushoitoa...  ;)

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...