Jump to content
MAINOS

Sairastuminen ja yövuorot


Olli

Recommended Posts

Ihan henkilökohtaisesta vit***ksesta kumpuaa seuraava kysymys: mikä on teidän työpisteissä tapa, joudutteko tekemään sairastuessanne "tekemättä jääneet" yötyöaika-hyvitykset takaisin talolle ? Jotenkin tällainen lisärankaisu sotii meikäläisen oikeustajua vastaan. Omassa työpisteessä käytäntö riippuu siitä, kuka sairastaa.....8) Tyypillistä ?

Ps. unohdetaan sitten lainaukset virkaehtosopimuksesta.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan henkilökohtaisesta vit***ksesta kumpuaa seuraava kysymys: mikä on teidän työpisteissä tapa, joudutteko tekemään sairastuessanne "tekemättä jääneet" yötyöaika-hyvitykset takaisin talolle ?

Minä en ainakaan koskaan ole kuullut moisesta käytännöstä :) Meillä vain osa yölisästä menee maksuun, osa aikahyvitykseen. Aikahyvitys siirtyy aina seuraavalle listalle, jossa on sitten vähemmän tehtäviä työtunteja.

Mahtaakohan olla ihan laillista tuo "tekemättömien" aikahyvitysten takaisin teettäminen, varsinkin jos se on vielä pärstäkerroinkohtaista? :) Kannattaisiko kysyä työpaikkanne luottamushenkilöltä?Muokkaus:lainaukset 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan henkilökohtaisesta vit***ksesta kumpuaa seuraava kysymys: mikä on teidän työpisteissä tapa, joudutteko tekemään sairastuessanne "tekemättä jääneet" yötyöaika-hyvitykset takaisin talolle ? Jotenkin tällainen lisärankaisu sotii meikäläisen oikeustajua vastaan.

Kummalliselta kuulostaa minustakin. Ja saattaisi se kyllä potuttaa... Enkä ymmärrämiten sairastaminen "kostetaan" teettämällä extraa, ei todellakaan kuulosta reilulta. Ja kuulin tuossa jonkin aikaa sitten että sairaslomaltakin kuuluisi saada vuorotyölisät tms. Täytyy myöntää, että en kuunnellut kovin tarkkaan  8) . Mutta työkaveri oli pitemmällä sairaslomalla ja sai jälkikäteen 300 eskoa sairasloma ajan vuorotyökorvauksia tai jotain..

Eli tarkkana pitää olla ette ihan jatkuvasti k*sta silmään...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kuulin tuossa jonkin aikaa sitten että sairaslomaltakin kuuluisi saada vuorotyölisät tms.

Sairausloma-ajalta saa sairauslomalisää, joka korvaa menetettyjä vuorolisiä sairausajalta. Ei ole kylläkään vuorolisien suuruinen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Taas tuli töissä opittua uutta. Jos sairasloma on nyt esimerkiksi kirjoitettu 14-15.2, ja sulla nyt sattuisi olemaan yövuoro 15.2...Niin sairaslomahan loppuu 15.2 klo 00:00, eli kipin kapin töihin siihen mennessä, sillä eihän sulla ole sairaslomaa 16.2 asti. Jotenkin soti mun (pettämättömän) logiikan kanssa  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas tuli töissä opittua uutta. Jos sairasloma on nyt esimerkiksi kirjoitettu 14-15.2, ja sulla nyt sattuisi olemaan yövuoro 15.2...Niin sairaslomahan loppuu 15.2 klo 00:00, eli kipin kapin töihin siihen mennessä, sillä eihän sulla ole sairaslomaa 16.2 asti. Jotenkin soti mun (pettämättömän) logiikan kanssa  :P

Pitää vaan muistaa pyytää sl tuohon 16.2 sillee siitä selviää.   :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ja jos teillä on käytössä työajanlyhennys eli yötyöt annetaan vapaana rahan sijasta, niin joudut tekemään kolmisen tuntia per yö takaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Löytyhän täältä tällainen aihe. Kuvittelin olevani ainoa, jota tällainen menettely koskee. Mulla on juuri tuollainen ällistyttävä tilanne, eli olen nyt 3 päivän sairaslomalla ja viimesenä päivänä alkaa yövuoro. Pomo sanoi, kun soitin, että joudun tekemään sitten sen 7 tuntia ja 15 minuuttia takaisin, kun vuorokausi vaihtuu. Mikä ihmeen järki siinä on?? Ei auta myöskään yrittää saada seuraavaksi päiväksi sairaslomaa, koska yövuorot jatkuu ja oltais taas saman ongelman edessä.

Miten tähän ei muka ole olemassa selvää sääntöä joka kertoisi miten toimitaan? Nyt joudun ottamaan yhteyttä sairiksen antaneeseen lääkäriin ja pyytämään erikseen sairaslomaa tuolle tuntimäärälle, mikä sekin tuntuu lähinnä saivartelulta ja kiusanteolta. Ensimmäisen kerran joudun nyt katumaan sitä, että erosin liitosta, olis ollut tästä aiheesta kysyttävää.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas tuli töissä opittua uutta. Jos sairasloma on nyt esimerkiksi kirjoitettu 14-15.2, ja sulla nyt sattuisi olemaan yövuoro 15.2...Niin sairaslomahan loppuu 15.2 klo 00:00, eli kipin kapin töihin siihen mennessä, sillä eihän sulla ole sairaslomaa 16.2 asti. Jotenkin soti mun (pettämättömän) logiikan kanssa

Mun kokemuksen mukaan jos sairasloma on kirjotettu 15.2 asti ja yövuoro alkaa ENNEN kuin sairasloma päättyy (siis s-lomahan päättyy 15.2 klo:00 ja yövuoro alkaa ennen sitää) koskee sairasloma myös sitä yövuoroa, eikä niitä tunteja tarvi takas tehhä. Samoin, jos on ns.normaalisairasloma, ei saa niitä yöaikahyvityksiä teettää takas...  :jääräpää: Se on kuulemma lainvastasta, mutta tiiän, että jotku työpaikat näin toimii, ikävä kyllä! :-

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas tuli töissä opittua uutta. Jos sairasloma on nyt esimerkiksi kirjoitettu 14-15.2, ja sulla nyt sattuisi olemaan yövuoro 15.2...Niin sairaslomahan loppuu 15.2 klo 00:00, eli kipin kapin töihin siihen mennessä, sillä eihän sulla ole sairaslomaa 16.2 asti. Jotenkin soti mun (pettämättömän) logiikan kanssa

Mun kokemuksen mukaan jos sairasloma on kirjotettu 15.2 asti ja yövuoro alkaa ENNEN kuin sairasloma päättyy (siis s-lomahan päättyy 15.2 klo:00 ja yövuoro alkaa ennen sitää) koskee sairasloma myös sitä yövuoroa, eikä niitä tunteja tarvi takas tehhä. Samoin, jos on ns.normaalisairasloma, ei saa niitä yöaikahyvityksiä teettää takas...  :jääräpää: Se on kuulemma lainvastasta, mutta tiiän, että jotku työpaikat näin toimii, ikävä kyllä! :-

Mä olen kerran mennyt töihin 00:00 kun saikku loppu, ja kerran olen iltavuorossa kiltisti odotellut yökköä saapuvaksi hänen ollessaan saikulla. Tuli keskiyöllä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä ainakin on ihan jokaisen hoitajan kohdalla tapa se, että ne noin kolme tuntia, jotka siitä yöstä olisi saanut hyvitystä, joutuu tekemään takaisin, jos on sairaslomalla yövuoron. Riippuen tietysti siitä, ettei niitä tunteja ole listassa niin paljon, että olisi muuten mennyt rahallisen yötyökorvauksen puolelle. Enpä ole koskaan ajatellut, että onko moinen laillista vai ei, ainakin se on meillä käytäntönä, eikä siitä kukaan ole purnannu. Pitäs varmaan pomon kanssa jutskata asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä joutuu tekemään seuraavan vuorokauden yötunnit takaisin, jos SVA loppuu kuluvana päivänä.

Tästä tietoisena olenkin pyytänyt aina lääkäriä/sairaanhoitajaa kirjoittamaan todistukseen myös kellonajan, jolloin s-loma loppuu ja omalla kohdallani en ole näin toimiessani joutunut tekemään tunteja takaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kys sairastin yövuorot, useamman peräkkäin. Ei tarvinut tehdä mitään takaisin. Hullultahan se kuulostaa, että tarttis tehdä, kun sama kait se on onko saikulla vai töissä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin sairaana ensimmäisen yövuoron, mutta liian kilttinä(tyhmänä) työntekijänä menin toiseksi yöksi töihin. Olin jo terve ja on niin vaikea saada sijaisia.  Seuraavana päivänä vaihtui työvuorolista enkä ehtinyt tehdä ensimmäisen yön aamuyön tunteja 00-7.45 takaisin sillä listalla. Oh suuressa viisaudessaan maksatti palkan kuitenkin niistäkin tunneista ja seuraavan palkanlaskennan yhteydessä totesi, että mun ei olisikaan kuulunut saada niitä ja peri ne pois. Sairasloman hinnaksi tuli 93.34 euroa. Aika kallista....! Pääluottamusmies selvittelee asiaa. En tee samaa virhettä enää uudestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tuo aikahyvitysten takaisin teettäminen on laitonta, mistähän löytäisin pränttiä asiasta. Meinaan että olis pomolle näyttää, ei usko kuitenkaan muuten. :viekas:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos asian olen oikein ymmärtänyt niin aika hyvitysten teettäminen ei olekaan laitonta vaan korkeintaan moraalitonta. Meidän työehtosopimuksessa sanotaan, että samana vuorokautena ei voi olla töissa ja sairalomalla näin ollen tunnit täytyy korvata. Sääntö on kaiken järjen mukaan kyseenalainen työntekijän ja työnantajan kannalta. Nyt työnantaja tavallaan tukee duunareita jatkamaan sairaslomaa pidemmälle, että ei tarvitse tehdä lisätöitä.  Työnantaja joutuu maksamaan myös duunarin palkan lisäksi sijaisen palkan. Ja vielä millä muulla alalla työntekijää "rangaistaan" sairastumisesta? Näin mä olen asiaa ajatellut ja ymmärtänyt. Nuo työehto asiat on pienelle hoitajalle sellaista hepreaa, että olen voinut ymmärtää myös väärin. Mun mielestä kannattaisi ottaa yhteyttä luottamusmieheen joka osaa kertoa myös varmaa faktaa. Asiaanhan ei tule muutosta jos ei siitä valiteta tarpeeksi. TEHY:n tapauksessa ei tule välttämättä edes valittamalla, mutta on ainakin yritetty. Ainakin minun kohdallani luottamusmies yrittää selvittää asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tuo aikahyvitysten takaisin teettäminen on laitonta, mistähän löytäisin pränttiä asiasta. Meinaan että olis pomolle näyttää, ei usko kuitenkaan muuten. :viekas:

Kysy luottamusmieheltäsi, miten teillä on määrätty vuorokauden alkaminen. Itse olen työpaikallamme sopinut vuorokauden (yökköjen kohdalla) alkavaksi työvuoron alusta. Monet työehtosopimukset antavat tämän suhteen joustoa. Jos asiasta ei ole neuvolteltu mitenkään niin aika heikoilla olette.

Jos asian olen oikein ymmärtänyt niin aika hyvitysten teettäminen ei olekaan laitonta vaan korkeintaan moraalitonta. Meidän työehtosopimuksessa sanotaan, että samana vuorokautena ei voi olla töissa ja sairalomalla näin ollen tunnit täytyy korvata. Sääntö on kaiken järjen mukaan kyseenalainen työntekijän ja työnantajan kannalta. Nyt työnantaja tavallaan tukee duunareita jatkamaan sairaslomaa pidemmälle, että ei tarvitse tehdä lisätöitä.  Työnantaja joutuu maksamaan myös duunarin palkan lisäksi sijaisen palkan. Ja vielä millä muulla alalla työntekijää "rangaistaan" sairastumisesta? Näin mä olen asiaa ajatellut ja ymmärtänyt. Nuo työehto asiat on pienelle hoitajalle sellaista hepreaa, että olen voinut ymmärtää myös väärin. Mun mielestä kannattaisi ottaa yhteyttä luottamusmieheen joka osaa kertoa myös varmaa faktaa. Asiaanhan ei tule muutosta jos ei siitä valiteta tarpeeksi. TEHY:n tapauksessa ei tule välttämättä edes valittamalla, mutta on ainakin yritetty. Ainakin minun kohdallani luottamusmies yrittää selvittää asiaa.

Näinhän se usein on....säästöä väärässä paikassa ja moraalista ei tietoakaan. Teilläkin (viimeistään nyt) lm:n kannattaisi sopia asiasta paikallisesti (jos mahdollista). Muistakaa hyvät ihmiset se että työnantajalla katsotaan olevan oikeus tulkita työehtosopimuksia ja työaikalakia ennen kuin työntekijäpuoli neuvottelee/sopii asioista paikallisesti tai riitauttaa asian (jos ei päästä yhteisymmärrykseen). Olkaa tarkkoina ja tiukkoina!  :ruoskii:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...