Jump to content
MAINOS

Perioperatiivisesta työstä


Hoitsuoppilas

Recommended Posts

Millaisena koette anestesia- tai instrumentoivan hoitajan työn?

Millaisia plussia ja miinuksia koette ammatissa olevan?

Mikä on huippu hieno asia työssänne?

Leikkurista haaveillen.... hoitsuoppilas

PS. anteeksi aivan uskomattoman toope kysymykseni; mitä tarkoittaa perusinstrumentointi? (jotakin hajua on mutta siis mitä se tarkoittaa?!?!!)

HAUSKAA KESÄÄ KAIKILLE!

Before God we are all equally wise - and equally foolish.

-Albert Einstein-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Anestesiapuolella ainakin itse tykkään että

+ työ on vaihtelevaa, ainakin jos olet paikassa missä leikataan monia erikoisaloja, on ulkokeikkoja ja heräämötyöskentelyä

+ saa tehdä paljon itsenäistä työtä

+ työ on haastavaa ja onnistumisista tulee hyvä mieli

+ palkka yleensä hitusen parempi kuin muualla hoitoalalla

+ kiirehetket ovat ohimeneviä, syömään siis pääsee

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi, nyt päästiin lempiaiheeseeni!! Vähälta piti ettei musta tullut sis.kir.hoitajaa... Mutta onneksi älysin valita tämän leikkaussalityön, se sopii minulle kuin nenä päähän!

Itse pidän työssäni siitä, että se on vaihtelevaa. Teen sekä instrumentti- että anestesiahoitajan töitä. Suht pienessä leikkausyksikössä tämä onnistuu ja koen sen äärimmäisen suurena etuoikeutena.

Plussaa on myös se, että voi keskittyä rauhassa yhteen potilaaseen kerrallaan, ei tarvitse jakautua sinne tänne :)

Leikkaussalityö on vahvaa tiimityötä, jossa ei (ainakaan meillä) sanaa "hierarkia" tunneta. Tiimin jokainen yksilö on tärkeä, olit sitten lääkäri tai hoitaja tai sairaalahuoltaja.

Huumori on kyllä välillä aika rankkaa, mutta se passaa kyllä minulle!

;)

Paras tapa voittaa väittely on olla oikeassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

^komppaan. Tiimityö, yhteen potilaaseen keskittyminen ja rento meininki on niitä plussia. Miinuksena sanoisin, että joskus päivät venyvät ja instrumenteissa olija on helpoin jättää ylitöihin - sähän oot siellä jo, voitko jäädä yli? Toisaalta plussana, jos salit loppuu etuajassa niin ei ole oikein mitään tekemistä. Sitten täytellään kaappeja, tehdään jotain "tärkeetä" tai istutaan kahvihuoneessa koko porukka pari tuntia. Riippuu listanvetäjästä :-X

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^komppaan. Tiimityö, yhteen potilaaseen keskittyminen ja rento meininki on niitä plussia. Miinuksena sanoisin, että joskus päivät venyvät ja instrumenteissa olija on helpoin jättää ylitöihin - sähän oot siellä jo, voitko jäädä yli? Toisaalta plussana, jos salit loppuu etuajassa niin ei ole oikein mitään tekemistä. Sitten täytellään kaappeja, tehdään jotain "tärkeetä" tai istutaan kahvihuoneessa koko porukka pari tuntia. Riippuu listanvetäjästä ::)
Riippuu paikasta. Meillä ainakin instrumenteissäkin olevat päästetään kyllä kotia sitten kun työaika alkaa loppua, ja taas jos sali loppuu ns. etuajassa töitä löytyy tai sitten saa lähteä kotiin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Ihan vielä opiskelijana kysyisin sellaisen kysymyksen et jos haluaa instrumentti yms.hoitajaks leikkuriin,niin onko paras ponnistuslauta perioperatiivisen hoitotyön suuntautuminen?

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vielä opiskelijana kysyisin sellaisen kysymyksen et jos haluaa instrumentti yms.hoitajaks leikkuriin,niin onko paras ponnistuslauta perioperatiivisen hoitotyön suuntautuminen?

Tällä hetkellä kyllä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vielä opiskelijana kysyisin sellaisen kysymyksen et jos haluaa instrumentti yms.hoitajaks leikkuriin,niin onko paras ponnistuslauta perioperatiivisen hoitotyön suuntautuminen?

Tällä hetkellä kyllä.

Ja tällä hetkellä se on lähes ehdoton. Tosin suurissa kaupungeissa alkaa olla työtilanne jo sitä että "kaikki käy", mutta kyllä se itsellesikin antaa paremman pohjan oppia niitä asioita. Ja oppiahan niitä pitää, meillä i-hoitajat perehtyvät noin vuoden verran ennen kuin ovat valmiita päivystämään...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin se suuntautuminenkaan ei takaa mitään. Mäkin olen suuntautunut akuutti-perioperatiiviseen hoitotyöhön, silti en o ollu leikkurissa päivääkään (kaikki harjoittelut akuuttipuolella). Heräämöstä oon olen hakenut potilaan, siinä mun LOS kokemukset. >:D  Mulla ei olis mitään asiaa leikkuriin duuniin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin se suuntautuminenkaan ei takaa mitään. Mäkin olen suuntautunut akuutti-perioperatiiviseen hoitotyöhön, silti en o ollu leikkurissa päivääkään (kaikki harjoittelut akuuttipuolella). Heräämöstä oon olen hakenut potilaan, siinä mun LOS kokemukset. ;D  Mulla ei olis mitään asiaa leikkuriin duuniin.

En mina uskalla leikkuriin menna duuniin ilmat erityisen hyvaa perehdytysta. Kahdesti olen saliin sisalle asti potilaan vienyt EA:sta, enka heraamossa ole kaynyt koskaan. Tosin voisihan se olla mukavaa vaihtelua.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin se suuntautuminenkaan ei takaa mitään. Mäkin olen suuntautunut akuutti-perioperatiiviseen hoitotyöhön, silti en o ollu leikkurissa päivääkään (kaikki harjoittelut akuuttipuolella). Heräämöstä oon olen hakenut potilaan, siinä mun LOS kokemukset. ;D  Mulla ei olis mitään asiaa leikkuriin duuniin.

En mina uskalla leikkuriin menna duuniin ilmat erityisen hyvaa perehdytysta. Kahdesti olen saliin sisalle asti potilaan vienyt EA:sta, enka heraamossa ole kaynyt koskaan. Tosin voisihan se olla mukavaa vaihtelua.

Perehdytys paikasta riippuen kolmesta neljääntoista viikkoa anestesiapuolella, i-puolella ainakin toi minimi ja jopa vuosi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i-puolella ainakin toi minimi ja jopa vuosi.

Joka leikkurissa perehdytetään, koska muuten siitä hommasta ei tule yhtään mitään. Toisissa paikoissa perehdytykseen on panostettu todella paljon ja se myös näkyy myöhemmin, kun juuri kukaan ei mene takapuoli edella puuhun. I-puolen perehdytys vie paljon aikaa, koska välineistöä ja laitteita on niin paljon ja erikoisjutuistakin pitäisi olla perillä edes tietotasolla.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Instrumentoinnissa positiivisena puolena koen hyvin toimivan tiimityöskentelyn ja negatiivisena sen ettei tiimityö onnistu syystä tai toisesta. Joidenkin ihmisten kanssa sitä vaan on niin eri aaltopituuksilla, että moni asia voi mennä pieleen työssä kuin työssä.

Instrumentointiin saa aina (jonkinlaisen) perehdytyksen. Perusinstrumentit (sakset, pihdit, haat ym.) ja liinoituksen kyllä oppii.  Ja kyllä se kirurgi sitten sanoo minkä instrumentin se haluaa, jos et ole huomannut antaa tarvittavaa instrumenttia ajoissa. Jos annat väärän työkalun niin kirurgilta kuuluu " ei sitä, kun se toinen"  ;D Instrumenttihoitajan tehtäviin kuuluu myös varata valmiiksi ja laittaa toimintakuntoon leikkauksessa käytettävät laitteet.

Suuntautumisvaihtoehdoksi kannattaa tosiaan valita perioperatiivinen hoitotyö ja harjoittelutkin voi jakaa joissain paikoissa niin, että yhdellä harjoittelujaksolla harjoittelee passarin ja instrumentoivan tehtäviä ja toisella harjoittelujaksolla sitten esim. anestesia- tai heräämöhoitajan tehtäviä.

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kyllä se kirurgi sitten sanoo minkä instrumentin se haluaa, jos et ole huomannut antaa tarvittavaa instrumenttia ajoissa. Jos annat väärän työkalun niin kirurgilta kuuluu " ei sitä, kun se toinen"  ;D

Niinpä, perusinstrumenttejähän on kaksi, eli "se" ja "ei se".

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Tässä herätelen vanhahkoa aihetta, kun tuntui sopivammalta kohdalta esittää kysymys..

Haluaisin tietää miten olette päätyneet ottamaan perioperatiivisen syventäviksi opinnoiksi? Joitain perusteluja olenkin jo foorumilta löytänyt. Tämä vaihtoehto kun tuntuu omassa päässä päiväpäivältä houkuttelevimmalta. Opinnot siinä vaiheessa että pitäisi päätös tehdä pikapuoliin. Perusopinnoissa aihetta käsitellään hyvin vähän, mutta mitä enemmän aiheeseen perehdyn, sitä enemmän kiinnostuu. Lähihoitajana olen töitä tehnyt monta vuotta ja nyt emmin johtuuko kiinnostus vain siitä että työ on aivan erilaista kuin mitä olen aiemmin tehnyt (uutuuden viehätystä). Mitenkäs työvuorot, onko monissa paikoissa mahdollisuus tehdä aamuvuoro painotteisesti töitä jos haluaa? Satunnaisia ilta/yö vuoroja vastaan ei ole mitään, mutta on alkanut ärsyttämään sekin kun mitään ei voi suunnitella jos et varmista etukäteen asiaa työvuorolistan tekijältä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs työvuorot, onko monissa paikoissa mahdollisuus tehdä aamuvuoro painotteisesti töitä jos haluaa? Satunnaisia ilta/yö vuoroja vastaan ei ole mitään, mutta on alkanut ärsyttämään sekin kun mitään ei voi suunnitella jos et varmista etukäteen asiaa työvuorolistan tekijältä.

aluksi joutuukin tekemään pelkästään aamuja ma-pe, sit kun on kokemusta ja pätevyyttä päivystämään sit tulee ilta,yö ja viikonloppuvuoroja. paikat joissa ei ole päivystystiimiä siellä ei taas muuta tehdänkään kuin aamuja esim. päiväkirra tai joku silmä,nenä,korva leikkauspaikat.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisin tietää miten olette päätyneet ottamaan perioperatiivisen syventäviksi opinnoiksi?

Stadiassa englanninkielisellä puolella on "syventävinä" harjoittelujaksoina International Nursing ja Transcultural Nursing. On ollut sellainen käytäntö, että jollei tee noita em. kahta harjoittelua (mitä suositellaan) vaihdossa ulkomailla, saa valita vikat syventävät harjoittelunsa oman kiinnostuksen mukaan täällä kotimaassa. Mun mielestä tämä on ollut yksi parhaita asioita koulutusohjelmassa! Harjoitteluista tein 3  leikkurissa ja varsinaisen kirurgian jakson kir.vuodeosastolla. Pari kurssikaveria meillä sai tehtyä täten 4 harjoittelua leikkurissa. Suomenkielisillä ryhmillä menee nämä vikat syventävät eri lailla.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisin tietää miten olette päätyneet ottamaan perioperatiivisen syventäviksi opinnoiksi?

Stadiassa englanninkielisellä puolella on "syventävinä" harjoittelujaksoina International Nursing ja Transcultural Nursing. On ollut sellainen käytäntö, että jollei tee noita em. kahta harjoittelua (mitä suositellaan) vaihdossa ulkomailla, saa valita vikat syventävät harjoittelunsa oman kiinnostuksen mukaan täällä kotimaassa. Mun mielestä tämä on ollut yksi parhaita asioita koulutusohjelmassa! Harjoitteluista tein 3  leikkurissa ja varsinaisen kirurgian jakson kir.vuodeosastolla. Pari kurssikaveria meillä sai tehtyä täten 4 harjoittelua leikkurissa. Suomenkielisillä ryhmillä menee nämä vikat syventävät eri lailla.

Hyvältä kuulostaa. Stadiassa suomenkielisessä koulutusohjelmassa ei voi valita kuin yhden harjoittelun leikkaussaliin. Tämä on siis se viimeinen suuntaava harjoittelu. Kir.potilaan hoitotyön harjoittelu oli pakko suorittaa kir.vuodeosastolla, ainakin meidän vuosikurssilla. 7 viikkoa vuodeosastolla oli pitkä aika, kun suurin kiinnostuksen kohde oli siellä, mihin potilaan vei, ja mistä hänet haki. Harjoittelu oli antoisa, ja pääsin kuitenkin seuraamaan yhden suonikohjuleikkauksen. Jutellessani Laurean terveydenhoitaja-opiskelijoiden kanssa heräämön kahvihuoneessa kävi ilmi, että heidän oli pakko käydä leikkaussali-harjoittelu, koska heille tulee myös sh:n pätevyys. Kuulemma EU- direktiivit määräävät sen. Mielenkiintoista on, ettei samat direktiivit koske Stadiaa. Tämä ei ole ainoa asia, missä olen pettynyt Stadiaan. Lista olisi pitkä, jos niitä alkais kirjoittamaan.. On todella vaikea päättää, mihin viimeisen harjoitelun "käyttää", kun se on ainoa mahdollisuus päästä koulutuksen kaikkein mielenkiintoisimpiin paikkoihin.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei JAMKissakaan terkkarit käy leikkaussalissa harjoittelussa. En tiennytkään, että tähän on joku EU-direktiivi. Tietääkö joku mistä sen direktiivin löytäisi tekstimuodossa?

"Livet är ett äventyr, sa Snusmumriken förtjust." -Tove Jansson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkö joku mistä sen direktiivin löytäisi tekstimuodossa?

Katso OPM-sivuilta sairaanhoitajan kvalifikaatiot.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Haluaisin tietää miten olette päätyneet ottamaan perioperatiivisen syventäviksi opinnoiksi?

Meidän koulu on aika p:stä sillä meillä ei ole niitä varsinaisia suuntautumisia, kuten monessa koulussa on. Ne lopetettiin juuri meidön ryhmän kohdalla ja seurauksena tästä koen saavani huomattavasti huonommat valmiudet eteenpäin!

Onneksi omaa "suuntautuvuutta" voi hakea valitsemalla syventävän harjoittelut leikkurista, mutta teoriapohjaa siihen ei saa. Mutta tästäpä sisuuntuneena, päätin että minähän yritän. Ihan rehellisesti voin sanoa, että olen lähtökohdiltani huonommassa tilanteessa, kuin ne jotka ovat koulussa saaneet paremmat/ selvemmät opit aiheesta, mutta onneksi pystyn harjoittelut valitsemaan siltä puolelta. Tämä huonompi lähtökohta on nähty kentällä.

Itse valitsin perin, koska se on kiinnostanut pitkään ja tuntuu että osastoja on nähty jo ihan tarpeeksi. Niille pääsee aina, mutta lähdenkö leikkuriin enää myöhemmin? Kynnys olisi ainakin korkeampi niin päin.

Perinteinen 3vuorotyö ei perheellistä kiinnosta, satunnaisesti kyllä voin nähdä päivystäväni jne.

Haasteellisuus vaikutti paljon mun valintaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Haluaisin tietää miten olette päätyneet ottamaan perioperatiivisen syventäviksi opinnoiksi?

Meidän koulu on aika p:stä sillä meillä ei ole niitä varsinaisia suuntautumisia, kuten monessa koulussa on. Ne lopetettiin juuri meidön ryhmän kohdalla ja seurauksena tästä koen saavani huomattavasti huonommat valmiudet eteenpäin!

Onneksi omaa "suuntautuvuutta" voi hakea valitsemalla syventävän harjoittelut leikkurista, mutta teoriapohjaa siihen ei saa. Mutta tästäpä sisuuntuneena, päätin että minähän yritän. Ihan rehellisesti voin sanoa, että olen lähtökohdiltani huonommassa tilanteessa, kuin ne jotka ovat koulussa saaneet paremmat/ selvemmät opit aiheesta, mutta onneksi pystyn harjoittelut valitsemaan siltä puolelta. Tämä huonompi lähtökohta on nähty kentällä.

Itse valitsin perin, koska se on kiinnostanut pitkään ja tuntuu että osastoja on nähty jo ihan tarpeeksi. Niille pääsee aina, mutta lähdenkö leikkuriin enää myöhemmin? Kynnys olisi ainakin korkeampi niin päin.

Perinteinen 3vuorotyö ei perheellistä kiinnosta, satunnaisesti kyllä voin nähdä päivystäväni jne.

Haasteellisuus vaikutti paljon mun valintaan!

Missä kaikissa kouluissa pääkaupunkiseudulla on perioperatiivinen suuntautuminen? Mun koulussa (arcada) sitä ei ainakaan enää ole :)  Mietin vaan, että jos pitäis yrittää suorittaa ne suuntaavat opinnot jossain muussa koulussa...

Toivottavasti vaan sitten on mahiksia päästä leikkuriin ja anestesiapuolelle viimeisessä harjoittelussa, vaikka oma koulu ei tarjoa sellaista suuntautumista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä kaikissa kouluissa pääkaupunkiseudulla on perioperatiivinen suuntautuminen? Mun koulussa (arcada) sitä ei ainakaan enää ole :D  Mietin vaan, että jos pitäis yrittää suorittaa ne suuntaavat opinnot jossain muussa koulussa...

Toivottavasti vaan sitten on mahiksia päästä leikkuriin ja anestesiapuolelle viimeisessä harjoittelussa, vaikka oma koulu ei tarjoa sellaista suuntautumista.

Laureassa sekä otaniemessä että tikkurilassa on perioperatiivinen suuntautuminen.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mikäs teillä on käytäntönä leikkaukseen menevän potilaan suihkun ja ihokarvojen ajelun suhteen ?

Eli käyvätkö potilaat illalla suihkussa vai aamulla

ja miten ihokarvat ajetaan? aamulla vai illalla

ja pitääkö ihokarvojen ajelun jälkeen käydä suihkussa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ohjeistus että potilaat käy suihkussa sekä illalla että aamulla. Ihokarvat ajellaan vasta esilääkityksen annon yhteydessä, koska varsinkin miehillä, joiden iho ei ole tottunut karvojen ajeluun alkaa nopeasti punoittaa. Eli siksi karvojen ajelu vasta ihan viime tipassa...

Itse henk. koht olen sitä mieltä, että tuo vedellä lotraaminen on vähän liiallista, mutta ehkä se on tarpeellista meidän potilasryhmää ajatellen kun proteeseja laitetaan ja kaikki on niin tarkkaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...