Jump to content
MAINOS

Hätäkeskuslaitos haluaa hätäkoodin kännyköihin


-VF-

Recommended Posts

MAINOS

Jospa äidin kanssa puhunu viimeksi 90- luvulla tai se kuollu ja kuopattu  :-X

puhelu hautaan...twilight zone

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jo on Porissa keksitty oikea kuningasidea. Tämä toisaaltaan kertoo paljon millä tasolla hätäkeskuslaitoksessa puuhastellaan. Mitä hyötyä minulle on ensihoitajana siitä että potilaan kännykässä on ice-koodi? En ole vielä keksinyt mitään sellaista tilannetta jossa minun tarvitseisi soittaa jollekin lähiomaiselle ja tiedustella potilaan perussairauksia tai lääkityksiä. Potilas pystyy ne itse kertomaan tai jos ei pysty esim tajuttomuuden takia - niin hoito on sitten sen mukaista. Omalla toimialueellani on perus- ja erikoissairaanhoidossa yhtenäinen potilastietojärjestelmä, ja itse käytämme tätä hyväksi. Soitto hoitolaitokseen ja tarkat tiedot on käytettävissä lääkityksistä sekä sairauksista nopeasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jo on Porissa keksitty oikea kuningasidea. Tämä toisaaltaan kertoo paljon millä tasolla hätäkeskuslaitoksessa puuhastellaan. Mitä hyötyä minulle on ensihoitajana siitä että potilaan kännykässä on ice-koodi? En ole vielä keksinyt mitään sellaista tilannetta jossa minun tarvitseisi soittaa jollekin lähiomaiselle ja tiedustella potilaan perussairauksia tai lääkityksiä. Potilas pystyy ne itse kertomaan tai jos ei pysty esim tajuttomuuden takia - niin hoito on sitten sen mukaista. Omalla toimialueellani on perus- ja erikoissairaanhoidossa yhtenäinen potilastietojärjestelmä, ja itse käytämme tätä hyväksi. Soitto hoitolaitokseen ja tarkat tiedot on käytettävissä lääkityksistä sekä sairauksista nopeasti.

Aivan samaa mieltä! HÄKE:ltä todellista NÄPERTELYÄ ja epäolennaisuuksiin takertumista. Mutta onhan se hienoa kampanjoida ja tehdä peeärrää tällaisesta ISONAMERIIKAN mallista!

Eipä ole itsellekkään vastaavaa tilannetta tullut jossa tuosta "pelastajakoodista" olisi ollut mahdollisesti apua. Jos potilaalla on puhelin mukana, ehjä ja päällä, on hänellä melko varmasti myös lompakko jossa henkilötiedot. Vieraspaikkakuntalaisetkaan harvemmin ovat yksin liikenteessä, joten joku läheinen on aina löytynyt tietoja antamaan. Luotettavimmin ja varmimimmin ne sairaustiedot saa kuitenkin sieltä hoitolaitoksesta, jos niitä nyt siellä kentällä edes sattuu tarvitsemaan. Kentällä kuitenkin hoidetaan VAIN oiretta ei sairautta, joten useimmiten niillä sairauksilla ja lääkityksillä ei juurikaan ole merkitystä valittavaan hoitolinjaan. Esim. tajuttoman hoidossa keskitytään ABC- ja VOI IHME! -linjaan eikä siinä ole siinä hetkessä paljon merkitystä mitä lääkitystä ko. potilas sattuu kotona käyttämään. Ei mua anakaan kiinnosta alkaa soittelemaan potilaan omaisille kentältä ja puimaan tilannetta kun en kuitenkaan potilaan tilanteesta siinä vaiheessa osaa mitään luotettavaa sanoa, omaisetkin saattaisivat huolestua aivan suotta. Eikä tähän astisissa tilanteissa siihen ole olisi edes ollut aikaakaan, tekemistä riittää kirjaamisessa, konsultaatiossa ja ennakkoilmoituksessa ihan riittävästi.

Ehkä sairaalassa saattaa olla joskus vaikeuksia saada potilaan henkilöllisyyttä selville mutta siinäkään ei mistään ICE-koodista apua ole, koska jos se puhelin on ehjä ja päällä niin sieltä takuulla löytyy isä, äiti, puoliso tai rakas- numero. Kuika moni oikeesti uskoo että tällainen voisi innostaa jokaisen suomalaisen laittamaan hienon ICE-koodin kännyynsä? Veikkaampa että melko marginaalista ryhmästä on kysymys...

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä sairaalassa saattaa olla joskus vaikeuksia saada potilaan henkilöllisyyttä selville mutta siinäkään ei mistään ICE-koodista apua ole, koska jos se puhelin on ehjä ja päällä niin sieltä takuulla löytyy isä, äiti, puoliso tai rakas- numero. Kuika moni oikeesti uskoo että tällainen voisi innostaa jokaisen suomalaisen laittamaan hienon ICE-koodin kännyynsä? Veikkaampa että melko marginaalista ryhmästä on kysymys...

Ei mulla ainakaan lue missään kuka on mun äiti tai isä saati puoliso/rakas. En oo siis tallentanu muistiin omaisten numeroita "äiti", "isä" tai "rakas". Mut joo, ajattelin laittaa sen koodin, kunhan saan selville kuka muistaa ettei muhun syötetä oxanestia IKINÄ. Mä uskon, että toi ICE on kätevä, koska turhia minuuttejahan siinä menee, kun alkaa ensin etsiä sitä mahdollista "äitiä" joka voi olla esim äiti, mutsi, mamma, jne.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä sairaalassa saattaa olla joskus vaikeuksia saada potilaan henkilöllisyyttä selville mutta siinäkään ei mistään ICE-koodista apua ole, koska jos se puhelin on ehjä ja päällä niin sieltä takuulla löytyy isä, äiti, puoliso tai rakas- numero. Kuika moni oikeesti uskoo että tällainen voisi innostaa jokaisen suomalaisen laittamaan hienon ICE-koodin kännyynsä? Veikkaampa että melko marginaalista ryhmästä on kysymys...

On näitä tullu ppkl:lla vastaan, ettei puhelimesta löydy kuin nimiä tyyliin Artsi, Pete, Tinttu, Tanjuska etc... Usein auttaa se, että soitamme potilaan kännykällä ppkl:n puhelimeen, jossa numeronäyttö, ja katsomme esim. Finderista kenen nimellä liittymä on. Mutta sitten on salaisia/prepaid-liittymiä, joiden tietoja ei mistään saakaan. Ja useinmiten juuri nämä kadulta löydetyt tajuttomat on juuri näitä prepaidien haltijoita. Silloin tuo ICE-koodi auttaisi, kun _varmasti_ tietää soittavansa "lähiomaiselle" ja kysyy omaiselta kenen puhelimesta on kysymys.

Muistan yhden tilanteen, mies tuli kanttuvei raksahaalareissa, joku vuotopää taisi olla, ei henkkareita, ainoastaan kännykkä. No, katsottiin viimeksi soitetut puhelut ja soitettiin viimeisimpään ja kysyttiin puheluun vastaajalta suoraan, että kenen numerosta nyt soitamme. Vastaaja oli ko potilaan pomo, ja henkilöllisyys saatiin selville. Hyvä näin. Tosin ei potilaan hoitoon vaikuttanut, mutta oli ainakin henkilöllisyys tiedossa, jos exi tulee ja korjaa. En muista mitä potilaalle tämän jälkeen tapahtui. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Mitä hyötyä minulle on ensihoitajana siitä että potilaan kännykässä on ice-koodi? En ole vielä keksinyt mitään sellaista tilannetta jossa minun tarvitseisi soittaa jollekin lähiomaiselle ja tiedustella potilaan perussairauksia tai lääkityksiä. Potilas pystyy ne itse kertomaan tai jos ei pysty esim tajuttomuuden takia - niin hoito on sitten sen mukaista.

sama on tullut mieleen....ei siinä paljon ehdi alkaa potilaan kännykällä leikkimään....oleellinen sillä hetkellä tarvittava tieto saadaan muutenkin...

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin tuo ICE-koodi auttaisi, kun _varmasti_ tietää soittavansa "lähiomaiselle" ja kysyy omaiselta kenen puhelimesta on kysymys.

Nimen omaan siinä tilanteessa tuo ICE on hyvä juttu kun pitää alkaa selvittämään että kuka se tuntematon kanttu vei oleva potilas on. Omaisten selvittäminen saattaa kuitenkin olla aika hankalaa ja työlästä vaikka se kännykkä olisikin.

Eipä sitä ICE hommaa olekaan kentälle ensisijaisesti kai ajateltukaan potilaan sairauksien ym. selvittelyä varten. Lähiomaisen löytämistä se nopeuttaa ja se on hyvä asia.

Kyllähän meistä jokainen haluaa että sairaala ottaa yhteyttä mahdollisimman pian jos omainen sairaalaan tiedottomana joutuu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä sitä ICE hommaa olekaan kentälle ensisijaisesti kai ajateltukaan potilaan sairauksien ym. selvittelyä varten. Lähiomaisen löytämistä se nopeuttaa ja se on hyvä asia.

Näin minäkin  tuon ymmärrän.

Kentällä ei ole koskaan ole ollut ehdotonta tarvetta potilaan henkilötiedoille mutta polilla henkilöllisyyden metsästäminen on arkipäivää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi keino on soittaa viimeksi soitettuihin numeroihin, joissa on nimi tallennettuna. Ne yleensä tietävät ainakin pt. nimen, koska heihin on ollut vasta yhteydessä. Helppo löytää eikä tarvi pähkäillä mitään. Kerran olen kentällä soitellut. Silloinkin pitä järjestellä tapaturmapt:n lapselle jokin hoito, eikä tämä vielä itse osannut kertoa mihin soittaa ja pt oli sokissa eikä osannut kertoa. Soitin silloin juuri vihreän luurin alta löytyvään viimeiseen numeroon. Sieltä ystävällinen ihminen selvitti kelle pitää soittaa jne.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Njaa, ei taida mun asa-allergiasta tietoa minkään laitoksen tietokannoista löytyä, ja eihän siitä lopulta haittaakaan ole jos ICE-etuliitteen löytyminen mutsin numeron edestä helpottaa hoitajan päivää, jos meikäläisestä tulee joskus omaisille ilmoitella.

Taidanpa kertoa vinkin perheellekin, heillä taitaa vielä lähimmät omaiset olla etunimillä. Vanhemmilla toisensa ja siskolla miehensä.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiirustilanteissa tuosta koodista ei varmaankaan paljoa hyötyä ole niinkuin moni jo onkin sanonut, mutta eikös se ole ihan hyödyllinen sellaisissa tapauksissa että sairaalassa on potilas joka ei osaa kertoa omista asioistaan mitään, kukaan ei tiedä hänen olevan sairaalassa eikä mistään saada selville kuka on lähin omainen jolle ilmoittaa? Tällöinhän puhelimesta löytyvään ICE-koodiin soittamalla saattaisi moni asia selvitä? Siitä vaan mulla ei oo mitään käsitystä että onko hoitohenkilökunnalla millainen oikeus ruveta tutkimaan ihmisten puhelimia vai kuuluuko asia kenties poliisille vai kenelle...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eikös ainakin Nokian puhelimet käyttäydy (tai joskus ainakin käyttäytyi) niin että jos on sama numero luettelossa kahdella eri nimellä niin se ei näytä ollenkaan nimeä kun ko. numerosta soitetaan?

Ainakin useimmissa puhelimissa voi nimen kohdalle lisätä myös esim. postiosoitteen, sähköpostin jne. Tästä kohtaa löytyy myös toiminto nimeltään 'lisää merkintä'. Itse tein niin, että avasin uuden yhteystiedon (ICE) mutta en laittanut siihen numeroa, vaan kirjoitin merkintä-kohtaan "Äiti *puh.nro*". Se näkyy heti näytöllä kun luettelosta valitsee ICE:n. Näin numeroa ei löydy kahdesta yhteystiedosta ja puhelin ei mene sekaisin ;D

Mä laitoin ICE:n äidin nimen eteen. äiti löytyy nyt kännystä kahdesta kohtaa, jotta puhelin ei mene sevon, niin olen huomannut, että kun toisen numeron eteen laittaa sen +358 ja toiseen vaan sen 0x0 niin näkkyypi nimi. Tossä kännyssä nyt ainakin.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Joo itellä tuo ICE on sekä isän koti- ja kännykkänumeron edessä, sekä täällä turussa asuvan (iski ku asuu muualla) hyvän ystävän, joka tietää allergiat, sairaudet (sen, ettei niitä ole) ym, ja jolla on avain mun kämppään. Olen menny vielä niinki pitkälle, että jääkaapin ovessa himassa on lappu, jonka päällä ICE, sieltä löytyy lähiomaisten ja -ystävien tiedot, veriryhmä, se että mul on elinluovutuskortti, eikä la-allergioita, sekä SOTU. Jos himassa jotain sattuu, saattaa lompakko/kännykkä olla ties missä, eikä sitä eh:n tule etsittyä. Ton lapun voi napata mukaan...  :o Ja mitä tulee tuohon hankaluuteen/numeron löytymiseen, ni kyllä sen nopeesti itse oppii hakemaan ICE-tunnuksella, tai niinkun mulla on, että juuri ne läheisten numerot löytyy omasta muistista ja viimeksi soitetuista...

Itse mietin sellasta, että kun iskin vaimo on ulkomailta kotoisin, puhuu jkv. kylläkin suomea, että mitenköhän se soitto 112:n mahtaa sujua, pitäis varmaan hankkia sellanen tarra puhelimeen, ja laittaa iskillekin ICE-lappu oveen...

**Jos mitään et uskalla, mitään et saavuta**

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...niin ja tietysti iskin vaimolle, sen tietoja kun on varmaan hiukka hankalampi löytää suomen tietokannoista...  :-

**Jos mitään et uskalla, mitään et saavuta**

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Itselläni on myös tuo ICE systerin nimen edessä, ja lähinnä ajattelin että saattaa helpottaa polin porukan hommaa siinä vaiheessa kun pitää jollekin ilmoittaa että tää makaa nyt täällä tohjona. Itsellä on niin monta kertaa ollut hankaluuksia kun on useampi John tai Jane Doe maannut paareilla elvarissa. Toki tuo satunnaiseen puhelimesta löytyneeseen numeroon soittaminenkin toimii, mutta kun itselläni on luurissa paljon myös duunikavereiden numeroita, katsoin parhaaksi tuon ICE:n lisätä.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on ICE mieheni nimen edessä, on sen verran miesten nimiä puhelimessa, että osaavat soittaa oikealle.  ::)

Lasten puhelimissa lukee äiti ja isä, joten niihin varmaan osataan soittaa.

Jos koko perheelle sattuu lomareissulla jotain, niin mun puhelimessa lukee anoppi, appi ja mummu (lomaillaan vain Suomessa).  Ei tule erehdyksiä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ICE Mamma/finsk. Ihan vaan vinkkinä jos joutuu täältä Tukholmasta alkaa mun mamille soittelemaan että etsii soittajaksi jonkun suomalaisen hoitajan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon laittanut ICE:n sillä lailla että esim:

ICE, mother, *nimi*

Ja samalla lailla sitten isä ja mies kans. Jotta edes jonkun saisivat kiinni jos hätä tulee ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 vuotta myöhemmin...

Voisi myös maininta, että saman asian ajaa muovinen (paperisesta kuluvat tiedot nopeasti) tarra puhelimessa (joillain on turvalukittu puhelin, joissa noita ei pääse katsomaan edes minkään appsin kautta) ja mieluiten lisäksi lompakossa lappu, jossa kerrotaan myös mahdollinen lääkitys ja allergiat. Jos toinen on hukassa, niin tiedot löytyvät toisesta, samoin, jos kännykästä on esim. akku loppu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen dymolla laittanut matkavakuutuskortin toiselle puolelle yhteyshenkilön tiedot kelle toivon soitettavan jos ulkomailla jotain tapahtuu. HUS-piirissä yhteystietojen löytymisen olen varmistanut pitämällä Oberonissa yhteystiedot kunnossa. 

 

Molemmissa kännyköissä on lukituskoodi käytössä, joten niihin ei paljoa kannata ICEä kannata laittaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta mielestäni paras paikka tuolle dynotarralle olisi kelakortin tausta, tietenkin niin, että ei peitä mahdollisia koodeja. Pitänee alkaa töissä askartelemaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä sairaalassa saattaa olla joskus vaikeuksia saada potilaan henkilöllisyyttä selville mutta siinäkään ei mistään ICE-koodista apua ole, koska jos se puhelin on ehjä ja päällä niin sieltä takuulla löytyy isä, äiti, puoliso tai rakas- numero.

 

Mun luurista ei löydy yhteystietoja isälle, äidille, puolisolle saatika rakkaalle. Olen sen verran konservatiivinen, että ihmiset on ihan nimillään mun luurissa...

 

 

Muistan yhden tilanteen, mies tuli kanttuvei raksahaalareissa, joku vuotopää taisi olla, ei henkkareita, ainoastaan kännykkä. No, katsottiin viimeksi soitetut puhelut ja soitettiin viimeisimpään ja kysyttiin puheluun vastaajalta suoraan, että kenen numerosta nyt soitamme. Vastaaja oli ko potilaan pomo, ja henkilöllisyys saatiin selville. Hyvä näin. Tosin ei potilaan hoitoon vaikuttanut, mutta oli ainakin henkilöllisyys tiedossa, jos exi tulee ja korjaa. En muista mitä potilaalle tämän jälkeen tapahtui. 

 

Jos soitetaan potilaan luurista löytyvään viimeksi soitettuun numeroon ja sieltä sanotaan potilaan nimeksi vaikka Matti Möttönen niin luotetaanko tähän tietoon todellakin?

 

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos soitetaan potilaan luurista löytyvään viimeksi soitettuun numeroon ja sieltä sanotaan potilaan nimeksi vaikka Matti Möttönen niin luotetaanko tähän tietoon todellakin?

 

Jos vastaaja ei vaikuta normi vantaalaiselta, niin en näe syytä miksi siihen ei voisi luottaa, ehtiihän sitä nimeä sitten sairaalassa selvitellä. Jos potilas on siinä kunnossa, että ei pysty terveydentilansa takia kertomaan omaa nimeään, niin yleensä sen selvittäminen ei ole suurin huolenaihe.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...